آماری که سازمان بهداشت جهانی از نرخ مرگ در تصادفات رانندگی منتشر کرده، وضعیت بد ایران از نظر بیشترین مرگ و میر تصادفات رانندگی در جهان را نشان میدهد.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
نرخ بالای مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران،موضوع تازهای نیست و پیش از این نیز توسط منابع داخلی از جمله پلیس راهور مورد بررسی قرار گرفته بود. اما وضعیت دیگر کشورها چگونه است؟
تصویری که در ادامه میبینید، بهعنوان خلاصهای از نتایج بررسی آماری سازمان بهداشت جهانی درباره بیشترین آمار مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در دنیا کفایت میکند.
در این آمار، رنگ نقشه هر کشور بهازای بیشترین میزان مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر، رنگآمیزی شده و هر چه نرخ مرگ و میر بالاتر باشد، رنگ آن کشور نیز تیرهتر است.
اگر دقت کنید مشخص است که بدترین وضعیت از نظر فوت ناشی از تصادفات رانندگی مربوط به کشورهای آفریقایی است؛ اما در خاورمیانه نیز ایران و عراق اوضاع خوبی ندارند. ونزوئلا در آمریکای لاتین و تایلند در آسیای جنوب شرقی نیز آمار بالایی از نظر مرگ در تصادفات رانندگی دارند.
رکورددار بیشترین آمار مرگ ناشی از تصادفات، کشور جمهوری دومینیکن، جزیرهای کوچک در دریای کارائیب است که بنا بر تحقیق سازمان بهداشت جهانی، در آن از هر ۱۰۰ هزار نفر، ۴۱.۷ نفر در تصادفات رانندگی فوت میکنند. در صورتی که میانگین عمر انسان را ۷۰ سال در نظر بگیریم، در جمهوری دومینیکن احتمال فوت هر فرد در حوادث رانندگی، ۱ به ۴۸۰ است.
کشورهای بعدی از نظر بدترین آمار مرگ و میر نیز بهترتیب عبارتند از تایلند، ونزوئلا، ایران، نیجریه، آفریقای جنوبی، عراق، گینه بیسائو، عمان و چاد. در واقع ایران از نظر آمار مرگ و میر بر اثر تصادفات رانندگی، در بین بدترینها در رتبه چهارم جهان قرار گرفته است. البته که در این آمار مرگ و میر، تصادف با موتورسیکلت نقش مهمی را به خود اختصاص داده، اما تصادف با خودرو نیز همچنان بالاست. از سویی بخش عمدهای از تصادفها در حالت مستی رانندگان رخ میدهد.
اما بهترین کشورها از نظر کمترین نرخ مرگ ناشی از تصادفکدامند؟ در پاسخ باید گفت که بنا بر آمار موجود، ایسلند با احتمال فوت ۲.۸ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر، بهترین وضعیت را دارد. بعد از ایسلند نیز سوئد، بریتانیا، هلند، نروژ، سوئیس و دانمارک کمترین آمار مرگ و میر را در تصادفات رانندگی ثبت کردهاند.
کارشناسان بر این باورند که برای کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات، آموزش رانندگان و رعایت استانداردها و قوانین رانندگی مهمترین نقش را ایفا میکند. از سویی، اعمال و اجرای سختگیرانه قوانین رانندگی برای جلوگیری از هر نوع پشت فرمان نشستن بعد از مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز ضروری قلمداد میشود.
اگر توجه داشته باشید، کشورهایی که کمترین نرخ مرگ در تصادفات را در فهرست مذکور داشتند، کشورهای ثروتمند و توسعهیافتهای بودند که عمدتا در شاخصهای رفاه اجتماعی و امید به زندگی نیز در ردههای بالایی قرار دارند. در چنین کشورهایی، فارغ از استانداردهای سختگیرانه واردات و تولید خودرو، کیفیت جادهها و اجرای قوانین رانندگی نیز اهمیت بالایی دارد و دولتها بودجه کلانی به این مهم اختصاص میدهند.
کشورهای کمتر توسعهیافته یا در حال توسعه، اما آمار بدی دارند و برای ایجاد تغییر در این وضعیت نیز نیاز به صرف هزینههای کلان دارند. گفتنی است، در ایران و همانطور که پیشتر هم گفتیم، آمار بالای مرگ و میر در تصادفات رانندگی توسط برخی نهادها از جمله پلیس راهور همواره مورد تاکید قرار گرفته است. پلیس تا حد زیادی این مهم را به کیفیت خودروها ارتباط میدهد و خودروسازان در عوض از فرهنگ رانندگی ایرانیان انتقاد میکنند. بر این موارد البته باید کیفیت بد جادهها در ایران را نیز اضافه کرد.
در مجموع اما بهنظر میرسد نرخ بالای مرگ و میر در تصادفات رانندگی ایران، پدیدهای چندعاملی و بهنوعی متاثر از همه عوامل پیشگفته است. موضوعی که اتخاذ راهکارها و سیاستهای جامعنگرانه برای بهبود این آمار اسفناک را ضرورت میبخشد.
انتهای پیام/
منبع: گجت نیوز
دیدگاه خود را بنویسید