پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ام جی 5

فردا در شیراز، در گذر از امروز و به فکر فردا

نمایشگاه خودروی شیراز اولین گردهمایی و ایونت خودرویی کشور در سال 1403بود که از تاریخ 22 لغایت 25 خرداد ماه برگزار شد. در این نمایشگاه شرکتهای کوچک و بزرگ خودروساز و خدمات خودرویی تحت برندهای مختلف حضور به نسبت قابل توجهی داشتند. تعداد زیادی رونمایی و معرفی محصول در هر روز از نمایشگاه اتفاق افتاد و بسیاری شگفتانه ها برای بازار خودروی کشور معرفی شد. در این میان فردا موتورز هم حضور داشت.

علیرضا بشارتی
شنبه - ۲۶ خرداد ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

گروه فردا موتورز که با برند FMC به عنوان یک مونتاژ کننده خودرو در بازار ایران شناخته می شد در پی مرحله جدید واردات خودرو اقدام به وارد کردن مجدد برند محبوب MG به کشور کرد. فردا موتورز با افتتاح شو روم جدید و شیک خود در یکی از لوکس ترین نقاط تهران مدتی توجه زیادی را به خود جلب نمود. بخصوص حضور کوپه سوپر اسپورت ام جی یعنی سایبر استر در این شو روم شور و هیجان ویژه ای در بین علاقه مندان خودرو ایجاد نمود. به همین دلایل انتظار می رفت فردا موتور در نخستین نمایشگاه خودروی کشور در سال 1403 با سر و صدا و هیجان بیشتری ظاهر شود. بسیاری از طرفداران خودرو منتظر بودند تا در این نمایشگاه سایبر استر و دیگر خودروهای جدید برند ام جی را از نزدیک ببینند.

فردا 511 باز می گردد:

فردا 511

اما گروه فردا موتورز تصمیم گرفت با همان خودروهای سابق خود به شیراز بیاید و تنها به معرفی یک خودروی جدید بسنده کند. در نگاه نخست شاید این ماجرا به نوعی عقب نشینی فردایی ها از رقابت در بازار به نظر برسد، ولی در عین حال شاید بتوان فردا موتور را واقع بین ترین شرکت حاضر در نمایشگاه خودروی شیراز دانست. در غرفه این شرکت خودروی اقتصادی و ساده اما با کیفیت FMC 511 را در همان جلو می دیدیم چرا که دوباره این خودرو به چرخه تولید بازگشته و به زودی قابل سفارش در سامانه خواهد بود.

سوبا ام4، بی ادعا با حرف های زیادی برای گفتن:

سوبا ام4

فردا T5 و فردا SX5 هم حضور داشتند. همان خودروهایی که نسبت به باقی محصولات فردا، بیشتر در خیابان دیده می شوند. خودروهایی که فردا موتورز همچنان برنامه تولید آنها را دارد و همچنان توانایی ارائه خدمات به مشتریانش در نمایندگی های فردا موتور برقرار است. البته در لاین برند FMC یا همان بخش مونتاژی فردا موتور بدون شک گل سرسبد غرفه، سوبا M4 بود. FMC SUBA M4 را باید یکی از پر آپشن ترین و با کیفیت ترین خودروها در بازه قیمتی مربوطه دانست. خودرویی 7 نفره که به 4 صندلی برقی با گرم کن و سردکن مجهز است و حتی صندلی راننده و سرنشین جلو ماساژور هم دارد!

تک خال غرفه فردا، پسر بچه گاراژ موریس:

ام جی4

همانطور که اشاره شد فردا موتورز برای لاین سواری های مونتاژی خود یعنی FMC هیچ محصول جدیدی نداشت و صرفاً به اعلام بازگشت 511 به خط تولید اکتفا کرد. در بخش سواری های وارداتی نیز گروه فردا موتورز تنها MG5 و MG GT را که در نمایشگاه خودروی سال گذشته تهران رونمایی کرده بود مجدد با خود به شیراز آورده بود. حتی نسبت به نمایشگاه خودروی 1402 تهران نه خبری از جیلی آزکارا بود و نه هیچ پوستری از MG3 دیده می شد. تنها سوپرایز ویژه فردا موتورز در شیراز رونمایی از MG4 بود، خودرویی که در تیپ X عملاً یک یوزپلنگ در پوست بره است.

وارداتی جدید فردا موتور یعنی MG4 یک خودروی هاچ بک متوسط شهری به نظر می رسد که انگار کمی تهاجمی طراحی شده است. گویا طراح قصد داشته هشدار بدهد که این خودرو می تواند خیلی ها را در خیابان ها به چالش بکشد. ام جی 4 دو تیپ مختلف ساده و ایکس دارد. ام جی 4 ساده از یک موتور تمام برقی به قدرت 204 اسب بخار روی محور عقب بهره می برد که توان تولید 250 نیوتن متر گشتاور را نیز دارد. این یعنی موتوری معادل هوندا سیویک تایپ R روی یک خودروی هاچبک کوچک. پس ام جی 4 در تیپ ساده هم به قدر کافی چابک و توانمند هست.

429 اسب در یک وجب جا:

اما ام جی 4 ایکس که احتمال ورود آن توسط فردا موتورز کم نیست، داستان متفاوتی برای تعریف کردن دارد. MG4X از دو موتور در دو محور بهره می برد. یک موتور 228 اسب بخاری روی محور عقب و یک موتور 201 اسبی روی محور جلو. یعنی در مجموع چیزی حدود 429 اسب بخار قدرت به همراه 600 نیوتون متر گشتاور برای خودرویی با ابعاد تقریباً یک 207 ایرانخودرویی! این خروجی باعث می شود که ام جی 4 ایکس بتواند در حدود 3.7 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت برسد. رنج پیمایش این وروجک برقی بین 400 تا 450 کیلومتر با یکبار شارژ است و توسط شارژرهای فست می تواند در مدت 35 دقیقه از 10 به 80 درصد شارژ برسد.

ام جی 4، هم تند و تیز هم نوک تیز:

ام جی 4 چه در نمونه ساده و چه در نمونه ایکس خودرویی پر آپشن محسوب می شود ولی جالب است بدانید بیشتر آپشن های آن در زمینه ایمنی و برای کنترل این جوجه مکلارن در پیچ ها، ترافیک های شهری و شرایط مختلف است. ام جی 4 در نمای ظاهری به شکل یک هاچ بک چابک طراحی شده است. چه در نمای جلو و چه در نمای کنار آنچه بیش از هر چیز دیگری به چشم می آید خطوط تیز و زوایای بسیار تند است. حتی چراغ های جلو علیرغم بزرگ بودن به قدری نوک تیز طراحی شه اند که تصور می کنید اگر به آن دست بزنید آسیب می بینید.

در نمای کنار بخصوص در قسمت عقب یا همان ستون سی شباهت زیادی بین ام جی 4 با محصولات تویوتا وجود دارد. این شباهت حتی در نمای داخلی ام جی هم دیده می شود. البته که این نوع طراحی کاملاً روی پلتفورم ام جی 4 جواب داده است و به شما این را القاء می کند که با یک خودروی شهری خانوادگی مواجه هستید که اگر پایش به پیست برسد می تواند بسیاری از سوپر اسپرت ها را زمین گیر کند. البته فراموش نشود که ام جی 4 نیز مانند دیگر خودروهای تمام برقی به صورت نرم افزاری روی سرعت 160 کیلومتر بر ساعت محدود شده است.

سخن آخر:

ام جی 5

 

در پایان باید گفت گروه فردا موتورز آنچه را با خود آورده که می تواند پای آن بایستد. ضمن اینکه با معرفی ام جی 4 به مصرف کنندگان ایرانی نشان داد که در دنیای خودروهای برقی رسیدن به اعداد و ارقام عجیب و غریب و پرفورمنس های ویژه واقعاً کار پیچیده و دست نیافتنی ای نیست. بلکه در دنیای خودروهای برقی آنچه اهمیت دارد رنج پیمایش، مدت زمان شارژ، عمر پک باتری ها و از همه مهم تر ایمنی خودروهاست. شاید امثال بنده اصلاً این جمله را دوست نداشته باشیم اما گویا در دنیای ماشین دوستان چیزهایی بنیادین درحال تغییر است. شاید باید منتظر باشیم تا به زودی ماشین بازها بجای اسب بخار و گشتاور و شتاب صفر تا صد، رنج پیمایش و مدت زمان شارژ سریع خودروهایشان را به رخ هم بکشند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی