پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیسان سیلفی

نیسان سیلفی / برقی ای که بنزین می خورد

مدتها بود که به دلیل بروز بحران های مختلف در بازار خودرو و نیز احساس نیاز شدید بازار مصرف به خودروهای به روز و با کیفیت صحبت هایی رویا گونه از آزادسازی مجدد واردات خودرو به زبان می آمد. اما با آغاز رسمی دور جدید واردات در سال گذشته و وضع قوانین دست و پا گیر مختلف بسیاری از امیدها نقش بر آب شد. حالا اما با کمی گشایش بخصوص در زمینه خودروهای برقی چشم بازار به نام های دلنشینی روشن شده است. یکی از خودروهای موفق ژاپنی یعنی نیسان سیلفی در نمونه پر آپشن توسط شرکت نامی خودروی پیشرو معرفی شد.

علیرضا بشارتی
پنجشنبه - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

نیسان سیلفی که اولین بار در سال 2000 میلادی به عنوان جایگزین نیسان پولسار معرفی شد، درواقع نمونه توسعه یافته تر از نیسان سانی است. به گونه ای که در برخی بازارها سیلفی های لو آپشن با نام نیسان سانی فروخته می شوند. نیسان سیلفی وارد شده به ایران توسط نامی خودرو پیشرو به لطف هایبرید بودن توانسته تا حدودی از دست محدودیت های واردات خلاص شده و در سطح میان رده وارد ایران شود. البته در ادامه لیست امکانات آن توضیح داده خواهد شد و خواهید دید که یکی از پر آپشن ترین خودروهای وارداتی به کشور است.

خشن با نمک:

نیسان سیلفی مکس ادیشن

در طراحی ظاهری نیسان سیلفی نامی خودرو که آن را با نام مکس ادیشن (Max-Edition) می شناسیم، یک خودروی تهاجمی و پر از خطوط تیز و رو به جلو است. درب موتور کاملاً بر آمده طراحی شده و از هر طرف دو خط طولی از زیر ستون A و شیشه جلو نگاه بیننده را به سمت جلوپنجره بزرگ نیسان هدایت می کند. چراغ های جلو نیز که از تکنولوژی فول ال ای دی بهره می برد به قدر کفایت بزرگ و کشیده هستند و زاویه آنها به سمت جلو و پایین طراحی شده است که همین امر چهره ای خشن و اسپرت به نیسان سیلفی می بخشد.

بزرگ نمایی به سبک نیسان:

در نمای کنار با وجود اینکه با یک خودروی سدان کوچک مواجه هستید اما به بیننده این حس منتقل می شود که گویا با یک کلاس بالاتر یعنی برای مثال خودرویی در سگمنت D روبرو شده. به گونه ای انگار با یک نیسان آلتیما مواجه هستید که کمی خلاصه تر و رام تر شده است. البته جالب است که در طراحی ظاهری و همچنین در طراحی داخلی نیسان سیلفی المان هایی دیده می شود که گاهی شما را به یاد نسل های مختلف مرسدس بنز نیز می اندازد. برای مثال مجموعه چراغ های عقب یا طراحی دریچه های هوا شباهت زیادی که برخی از نسل های اخیر مرسدس بنز دارد. در عین حال هیچ یک از این بخش ها حس کپی بودن منتقل نمی کند و گویا فقط سلیقه طراحان آنها به هم نزدیک بوده است.

مهم ترین نکته در طراحی ظاهری نیسان سیلفی مکس ادیشن کیفیت بسیار بالا و جالب توجه رنگ بدنه است که در بازار ایران می تواند زبان زد باشد. چراکه عموم خودروهای مونتاژی یا حتی برخی از وارداتی های ایران مشکلات جدی در زمینه کیفیت رنگ بدنه دارند. در نمای کنار علاوه بر خطوط طولی و قوس ها که خودرو را حجیم تر و تهاجمی تر از آنچه هست نشان می دهند، فاصله محوری 2712 میلیمتری این خودرو نیز به چشم می خورد. در کنار آن رینگ هایی که طراحی ساده اما قابل قبولی دارند با لاستیک های دانلوپ دلبری می کنند.

داخل سیلفی، هم سنتی هم مدرن:

داخل نیسان سیلفی

در نمای داخلی بر خلاف آنچه امروزه بخصوص در خودروهای برقی می بینیم، طراحان نیسان برای سیلفی واقعاً به خود زحمت داده و داشبورد و کنسول جذابی طراحی کرده اند. در حالی که در بیشتر خودروهای امروز صرفاً یک داشبورد صاف افقی به همراه یک یا چند مانیتور بزرگ تبدیل شده به ترند طراحی، نیسان سیلفی از یک گرافیک زیبا در داشبور و کنسول میانی خود بهره می برد. طوری که با داشتن یک مانیتور 12.3 اینچی در میانه کنسول و یک مانیتور دیگر در قسمت آمپرها هم می تواند برای طرفداران مدرنیته جذاب باشد و هم با داشتن طراحی مشابه آنالوگ در قسمت آمپر و نیز یک داشبورد کلاسیک با برخی ادوات دکمه ای هوای سنتی بازان را داشته باشد.

در داخل سیلفی مکس ادیشن علاوه بر کیفیت بسیار بالای متریال به کار رفته در فضای کابین، یک ارگونومی فوق العاده نیز قابل لمس است. صندلی ها در عین حال که چندان حجیم نیستند اما کاملا راحت بوده و ادوات مختلف خودرو چه برای راننده و چه برای سرنشن کناری در دسترس قرار دارند و کاربری آنها پیچیده نیست. با توجه به برقی بودن خودرو عملاً چیزی تحت عنوان جعبه دنده در سیلفی وجود ندارد لذا نیسان می توانست کلاً از خیر لیور دنده بگذرد. با این وجود یک لیور دنده با طراحی زیبا و بسیار خوش دست برای سیلفی طراحی شده تا حس معمول رانندگی را به راننده القاء کند. به لطف فاصله محوری بلند، سرنشینان عقب در نیسان سیلفی جای کافی دارند و فضای داخلی آن با خودرویی مانند تویوتا کمری قابل قیاس است.

نامی خودرو

نیسان سیلفی، اقتصادی پر آپشن:

از لحاظ آپشن ها و امکانات لیست نیسان سیلفی مکس ادیشن تقریباً کامل است. امکانات رفاهی ای که در نیسان سیلفی وجود دارد عبارتند از تهویه مطبوع دوگانه، دریچه هوا برای سرنشین عقب، صندلی برقی راننده، پورت شارژ تایپ سی برای جلو و عقب و پورت برق فندکی، شارژر وایرلس، صندلی های چرمی، آینه الکترو کرومیک و البته سانروف.

شیشه بالابرها در هر چهار در، اتوماتیک هستند و شیشه جلو نیز روکش ضد یو وی دارد. سنسور نور و باران، سنسور باد تایر، ایربگ های راننده و سرنشین و جانبی و پرده ای، رادارهای خط خوان و برخورد از جلو و نقطه کور به همراه دوربین ثبت وقایع در نسخه مکس ادیشن قابل دریافت است. همچنین با توجه به برقی بودن خودرو سیستم هشدار صوتی به عابر پیاده نیز در سیلفی وجود دارد. کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و البته استارت استاپ هوشمند از دیگر امکانات نیسان سیلفی مکس ادیشن است.

نیسان سیلفی، برقی ای که به پمپ بنزین می رود:

موتور نیسان سیلفی

شاید جالب توجه ترین بخش نیسان سیلفی زیر در موتور آن باشد. چراکه سیلفی مانند تمام خودروها هایبرید از یک موتور الکتریکی در کنار یک موتور بنزین بهره می برد. با یک تفاوت و آنهم این که موتور بنزین هیچ کمکی به حرکت خودرو نمی کند و هیچ باری روی آن نیست. در واقع موتور بنزین تنها یک وظیفه دارد و انهم شارژ کردن باطری های نیسان سیلفی است. یعنی نیسان سیلفی در اصل یک خودروی تمام برقی است که نیازی به شارژ شدن ندارد و شارژ خود را از طریق ژنراتور کوچک 1.2 لیتری خود تأمین می کند.

موتور اصلی نیسان سیلفی یک موتور برقی به قدرت 136 اسب بخار و گشتاور 300 نیوتون متر است. مانند تمام خودروهای برقی نیز در نیسان سیلفی خبری از جعبه دنده کلاسیک نیست و یک دنده تک سرعته از نوع E-CVT که ویژه خودروهای برقی است قدرت را به چرخ های جلوی این خودرو منتقل می کند. به جرأت می توان گفت که این پکیج قوای محرکه یکی از بهترین انتخاب ها برای بازار ایران است، چراکه با خودرویی روبرو هستیم که نه تنها کاملاً برقی است اما نیازی هم به زیر ساختهای لازم جهت شارژ و غیره ندارد. مزیت دیگر نیسان سیلفی آن است که هیچ حساسیتی نسبت به کیفیت بنزین ندارد، چراکه هیچ فشار و بار ویژه ای روی موتور بنزینی آن نیست و کیفیت پایین بنزین فقط ممکن است باعث افزایش مصرف سوخت شود.

بوی بهبود از اوضاع واردات:

در کل باید گفت روند واردات خودرو به سمت قابل قبولی درحال تغییر مسیر است. به نوعی به نظر می رسد که وارد کنندگان متوجه باگ ها و مشکلات بازار ایران شده اند و به سمت انتخاب های بهتر و متناسب تری می روند. نیسان سیلفی و خودروهای هایبرید از این دست می تواند باعث آشتی مصرف کنندگان ایرانی با خودروهای برقی شود. چیزی که شاید بتواند اندکی در کاهش آلودگی های هوای شهرهای بزرگ کشور بخصوص تهران تأثیرگذار باشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی