تابحال به این فکر کرده ایم که چطور تویوتا تبدیل به اولین و بزرگترین خودروساز آسیا شده است؟
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
این بار قصد نداریم از مشکلات و مصائب خودروسازان داخلی بگوییم یا بررسی کنیم چرا خودرو گران شده، نوسان دارد یا شاهد افت تولید هستیم یا حتی گاهی خدای ناکرده گرفتار افت کیفیت می شویم! نه این بار می خواهیم سری بزنیم به آن سوی آب ها برویم نگاهی بی اندازیم ببینیم رقبای چشم رنگی مان چه اقداماتی برای کاهش هزینه تولید با استفاده از فناوری می کنند و چطور هرروز بر کوس رشد تولید و کیفیت خود می کوبند؟!
قهرمانی کار بسیار دشواری نیست، عزیزان ورزشکار عصبانی نشوید! حتی پاسخ سوالی بعدی سخت تر است چه برسد به انجام آن! قهرمان ماندن سخت تر است یا قهرمان شدن؟ پاسخ را برای خود نگه دارید اما صادق باشیم تمام تولیدکنندگان یا بهتر است بگوییم خودروسازان تمام تلاش خود را می کنند تا نام شان جاودان بماند چه اتفاقی می افتد که به یکباره بنز، بنز می ماند؟ یا تویوتا؟ هیچ اتفاقی بلکه مجموعه اقداماتی است که همواره و هرلحظه طی یک برنامه ریزی مشخص در حال انجام شدن است. جنگجوی سامورایی هر لحظه برای بقای خود مانند یک سرباز زخمی رها شده که واپسین لحظات خود را می گذارند در حال تقلا و تلاش است.
تابحال به این فکر کرده ایم که چطور تویوتا تبدیل به اولین و بزرگترین خودروساز آسیا شده و چندین دهه است که حتی گاهی بر جایگاه نخست اولین خودروساز دنیا نیز قرار گرفته؟ چشم بادامی های سرزمین آفتاب هرسال طوری به سادگی یک میلیون دستگاه تولید می کنند که به همان سادگی تسلا نمی تواند دل ماشین بازها را بدست بیاورد!
خودروسازان جهانی برای کاهش هزینه های تولید خودرو از مجموعه از فناوری های متنوع و برنامه های گسترده بهره می برند. استفاده از ربات ها در خطوط تولید برای انجام وظایف تکراری و خطرناک که باعث افزایش دقت، کاهش خطا و بالا بردن سرعت تولید می شود. این امر ضمن افزایش سرعت تولید، موجب افزایش بهره وری و همچنین کاهش درگیری نیروی انسانی فرآیند تولید و دست آخر سبب سیستماتیک شدن فرآیند تولید می شود. دیگر مهره این پازل جذاب، استفاده از وسایل نقلیه خودکار برای حمل قطعات و محصولات در داخل کارخانه است.
طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) و مهندسی به کمک کامپیوتر (CAE) دیگر اقدامی است که خودروسازان در دستور کار خود قرار می دهند این ابزارها امکان طراحی و شبیه سازی دقیق تر قطعات و محصولات را فراهم می کنند که باعث کاهش زمان توسعه و هزینه های نمونه سازی می شود.
یکی دیگر از ابزارهایی که چند سالی است در میان خودروسازان مورد استفاده قرار گرفته پرینت سه بعدی است استفاده از پرینت سه بعدی برای تولید نمونه های اولیه و حتی قطعات نهایی در حجم کم، هزینههای تولید و زمان توسعه را به طور چشمگیری کاهش می دهد.
تا بحال عنوان اینترنت اشیاء (IoT) و کارخانه های هوشمند به گوشتان خورده؟ استفاده از حسگرها و دستگاه های متصل برای جمع آوری داده ها و بهینه سازی فرآیندهای تولید، نگهداری پیشگیرانه تجهیزات و کاهش زمان تعطیلی خطوط تولید دیگر اقدامی که خودروسازان به منظور کاهش هزینه تولید در دستور کار خود قرار می دهند.
مثالهایی از اینترنت اشیا و کارخانههای هوشمند در خودروسازی:
این فناوریها نه تنها کارایی و کیفیت تولید را افزایش میدهند، بلکه به خودروسازان امکان میدهند تا با تغییرات بازار و نیازهای مشتریان به سرعت سازگار شوند.
هوش مصنوعی تنها در فضای وب معروف نشده بلکه مدتی است در صنعت خودروسازی هم تبدیل به یک سلبریتی تمام عیار شده و حالا خودروسازان با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل داده ها نقاط ضعف و فرصت های بهبود را شناسایی می کنند که این امر سبب بهینه سازی مصرف انرژی و مواد اولیه و پیش بینی نیازهای نگهداری نیز می شود.
برون سپاری و مدیریت زنجیره تامین دیگر نسخه تاثیرگذاری است که خودروسازان برای افزایش جریان تولید انجام می دهند توجه داشته باشید که برخی از خودروسازان به منظور کاهش هزینه تولید برای مدیریت زنجیره تامین خود دست به چنین اقدامی می زنند البته آن هم در تامین برخی از قطعات به این علت که خودروسازان بزرگ نظیر تویوتا به علت بهره مندی از مزایای اقتصاد مقیاس و به ثبات رسیدن هزینه های فرآیند تولید، تولید بسیاری از قطعات برایشان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.
یکی از کلیدی ترین اقدامات در فرآیند تولید تکنیک های تولید ناب (Lean Manufacturing) بوده که برخی براین باورند که این تکنیک ماحصل فعالیت شبانه روزی دوستان چشم بادامی (تویوتا) است. این تکنینک اصول و شرایط جالب توجهی دارد.
توجه داشته باشید که فرآیند تولید ناب (Lean Manufacturing) به مجموعه ای از اصول و تکنیک ها اطلاق می شود که هدف آن بهینه سازی فرآیند های تولیدی از طریق کاهش ضایعات، افزایش بهره وری و بهبود کیفیت است.
این رویکرد از سیستم تولید تویوتا (Toyota Production System) در ژاپن الهام گرفته شده و به عنوان یک روش مؤثر در صنایع مختلف، به ویژه در صنعت خودروسازی، مورد استفاده قرار می گیرد.
در تولید ناب، ضایعات به هر فعالیت یا فرآیندی اطلاق می شود که به محصول نهایی ارزش افزوده نمی دهد. هفت نوع اصلی ضایعات در این رویکرد شناسایی شده اند:
تولید ناب امروزه به عنوان یکی از استانداردهای جهانی در صنعت، به ویژه در خودروسازی، شناخته می شود و بسیاری از شرکت های بزرگ از این رویکرد برای بهبود فرآیند های تولیدی خود بهره می برند.
سامورایی ها و باواریایی ها یا تنها ستاره سه پر دنیا شاید نسبتا به آسانی قهرمان شدند اما به همین سادگی قهرمان نماندند این خودروسازان برای بهترین ماندن هر روز بر لیست تکنینک ها و اقدامات خود برای ثابت قدم ماندن در صنعت خودرو اضافه می کنند تا اسم شان جاودانه بماند و همچنان نماد کیفیت باشد.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید