آریسان یعنی دختری همچون آریایی ها، دختران آریایی هم پاک دامن هستند هم زیبارو و هم توانمند. اینکه آیا ایران خودرو با هدف همین تعریف این نام را برای نوه مشترک پیکان مرحوم و زنده یاد 405 برگزیده است یا نه در زیبایی این نام خللی ایجاد نمی کند. آریسان2 آمده است تا شاید بتواند خاطرات خوش وانت پیکان را برای ایراینان تداعی کند.
اولین خودروهای باری که ساخته و به کار گرفته شدند شباهت زیادی به کامیونت ها یا همان کامیون های سبک امروزی داشتند. البته توجه داشته باشید که در این مرحله خودروها همچنان در حال تردد در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بودند. در آمریکا تقریباً چیزی تحت عنوان محدودین فضای جاده و راه معنا نداشه و هنوز هم ندارد. در اروپای غربی ولی کوچه های باریک و کوتاه و عموماً هم سطح باعث شده بود که مردم به راحتی برای خرید به سمت مراکز خرید بزرگ و در شریان های اصلی مراجعه کنند.
به همین دلیل فرهنگ اروپایی منتج به تولید کامیون های سبک شهری شد. فرهنگ آمریکایی هم به سمت پیکاپ تراک ها یا همان وانت های غول پیکر رفت. اما این خودروها پاسخ گوی حمل و نقل بار در شهرهای آسیایی و آفریقایی نبودند. چراکه در آسیا و آفریقا شهرها بزرگ و پیچیده اما با راهها و مسیرهای باریک و تو در تو بودند و البته هستند. اینجا بود که ژانر جدید خودروهای باری پا به عرصه وجود نهاد یعنی وانت بارهای سبک.
در دنیا خودروسازان بسیاری ژانر وانت بارهای سبک را امتحان کرده اند اما عموماً چندان موفق نبوده است. زیرا همانطور که گفته شد واقعاً کاربرد جهان شمول نداشته و صرفاً ویژه محدوده جغرافیایی خاصی هستند. شاید بتوان یکی از موفق ترین نمونه های همه ادوار این کلاس از خودرو را وانت بار مزدا هزار دانست. فرانسوی ها هم که معمولاً هدفشان بازار آفریقا و غرب آسیا است همیشه تلاش هایی در این زمینه دارند. از سیتروئن ماهاری یا همان ژیان ماهاری خودمان و وانت پژو 504 و رنو4 و رنو کلوراله گرفته تا وانت ال 90 و داستر که همگی آنها به نسبت عملکرد موفقی داشته اند.
در ایران با توجه به همان فرهنگ خاص منطقه و شرایط جغرافیایی، بر خلاف بیشتر نقاط جهان به جرأت می توان وانت بارهای سبک را پرکاربردترین عضو ناوگان حمل بار دانست. به همین دلیل از همان روزهای ابتدایی ظهور صنعت خودرو در کشور، همواره وانت بارهای سبک بخش جدایی ناپذیر این صنعت بوده اند. از ژیان ماهاری و مزدا هزار گرفته تا وانت پراید و ال نود در تمام ادوار همواره حداقل یک نمونه وانت بار سبک در صنعت خودروی کشور قابل سفارش بوده است.
اما قطعاً هیچ کدام به موفقیت تاریخی وانت پیکان نمیرسیدند. وانت پیکان هم به قدر کافی جا دار بود و هم مانند مزدا هزار و ژیان ماهاری ضعیف نبود. وانت پیکان سالهای سال به عنوان سردمدار توزیع و حمل بار سبک و نیمه سبک خدمت رسانی کرد. اما با گذشت سالها این خودروی پیر و کهنه دیگر در زمینه ایمنی، توانمندی فنی و امکانات رفاهی ضعف های فراوانی داشت. لذا باید به بهترین شکل ممکن جایگزین می شد.
اولین تجربه ایران خودرو در زمینه جایگزین کردن پیکان، برای جایگزین کردن وانت آن نیز استفاده شد. یعنی بهره بردن از قوای فنی ارتقاء یافته پیکان روی اتاق پژو 405 آنهم با طرحی مشابه پژو پارس. آریسان نسل اول یا همان آریسان1 در طرح ظاهری واقعاً جذاب بود و چهره ای متفاوت از یک وانت بار سبک ارزان قیمت را ارائه می داد. اما متأسفانه در قوای فنی همچنان همان خودروی قدیمی یعنی پیکان بود. در عین حال مزیت سادگی بخش فنی و کم استهلاک بودن پیکان را به همراه داشت.
درضمن با توجه به اینکه اولین تجربه استفاده از این اتاق به عنوان وانت بار بود، برخی مشکلات نیز بوجود آمد. مشکل شایع آریسان های اولیه در زمینه شاسی از این نکته ناشی می شد که این خودرو برای وزن های کمتر از نیم تن طراحی شده بود. اما کاربران آن که عموماً همان دارندگان سابق وانت پیکان بودند انتظار داشتند مانند وانت پیکان بیش از یک تن بار را روی دوش آریسان نیز بگذارند. همین امر باعث آسیب جدی به شاسی خودرو می شد.
ایران خودرو با شناسایی مشکل به سرعت اقدام به تقویت شاسی کرد. در سری آریسان 2 نه تنها شاسی ها تقویت شد بلکه از موتور محبوب XU7 پژو نیز برای این خودرو استفاده کرد. یکی از بزرگترین امتیازات آریسان نسبت به وانت بارهای مشابه، محل قرار گیری کپسول های CNG در آن است. چراکه با قرار گرفتن کپسول در زیر خودرو نه تنها هیچ خللی در فضای بار این خودرو وارد نشده است بلکه کپسول ها هم به قدر کافی بزرگ و پر حجم هستند. درضمن با توجه به قرار گرفتن در زیر خودرو، با تغییر مرکز ثقل، تأثیر بسزایی در پایداری خودرو دارند.
از دیگر مزایای وانت بار آریسان، علاوه بر ظاهر قابل قبول تر، امکانات رفاهی خوب آن برای کاربر است. وجود سیستم تهویه مطبوع خوب و با کیفیت در کنار صندلی های راحت، به نسبت آنچه در وانت پیکان یا وانت های مشابه دیگر می بینیم آریسان را به یکی از انتخاب های جدی بازار تبدیل کرده است. مزیت دیگر آریسان ابعاد خاص لگن بار آن است. با توجه به بهره بردن از پلتفورم 405، لگن آریسان نه مانند وانت 151 کوچک است و نه مانند وانت کارا با دشواری تردد در کوچه های باریک و پر پیچ و خم روبروست.
ضمن اینکه آریسان2 درحال حاضر از استانداردهای فعلی بازار کشور پیروی کرده و بسیاری موارد نظیر ترمز ABS و تنظیم ارتفاع نور از داخل را دارد. از لحاظ بحث فنی و لوازم یدکی با توجه به اشتراک داشت با یکی از پرتیراژترین محصولات کشور در تمام ادوار یعنی گروه پژو 405 تقریباً هیچ مشکلی در زمینه تأمین قطعه و مکانیک ندارد.
آریسان چه با موتور پیکان و چه حالا با موتور پژو 405 با وجود آنکه در هر صورت یک طرح و پلتفورم بسیار قدیمی است اما در زمینه حمل و نقل بار داخل شهر می تواند بسیار پرکاربرد و موفق باشد. البته بعد از اتفاقاتی که حول سری اول آریسان1 رخ داد اندکی بد بینی نسبت به آن ایجاد شد. با معرفی نسخه آریسان2 که چه درقوای فنی و چه در زیربندی و اتاق تقویت شده است، تقریباً تمام کاربران از این خودرو به نیکی یاد کرده و آن را بهترین جایگزین برای وانت پیکان می دانند.
آریسان2 خودرویی است که به راحتی هم می تواند در زمینه حمل و نقل بارهای سبک داخل شهرهای کوچک و پرترافیک و کوچه پس کوچه های باریک تردد کند و هم امکان خوبی در تردد جاده ای دارد. سختی کار با وانت پیکان و ظاهر بسیار کهنه و قدیمی آن باعث شده بود بسیاری افراد قید کار در زمینه حمل و نقل بار سبک را بزنند. این امر می توانست ضربه ای جدی به اقتصاد بخصوص در زمینه خرده فروشی وارد کند. ورود آریسان به بازار باعث شد خلأ موجود بین وانت سایپا 151 و وانت بهمن کارا به بهترین شکل ممکن پرشود. شاید بتوان آریسان بخصوص آریسان2 را یکی از نمونه های موفق در بازارسنجی و درنظر گرفتن نیاز خریداران در بازار ایران دانست.
دیدگاه خود را بنویسید