پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور

چرا موتورهای با ضریب تراکم بالا و توربوشارژ نیاز به اکتان دارند

ضریب تراکم موتور یکی از ویژگی‌های کلیدی در طراحی و عملکرد موتورهای خودرو است که تأثیر زیادی بر کارایی و بازدهی سوخت دارد.

فاطمه علی اصغری
جمعه - ۱۶ شهریور ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

موتورهای با ضریب تراکم بالا و موتورهای توربوشارژ به دلیل نیازهای خاصی که در عملکرد دارند، به بنزین با عدد اکتان بالا نیاز دارند. در این مقاله، به بررسی ضریب تراکم موتور، اهمیت آن و دلایل نیاز این موتورها به اکتان بنزین می‌پردازیم.

تعریف ضریب تراکم موتور

تعریف ضریب تراکم ضریب تراکم موتور نسبت حجم کل سیلندر به حجم محفظه احتراق در زمان تراکم کامل پیستون است. به عبارتی دیگر، ضریب تراکم نسبت حجم سیلندر وقتی پیستون در پایین‌ترین نقطه خود قرار دارد (حجم کلی سیلندر) به حجم محفظه احتراق وقتی پیستون در بالاترین نقطه خود قرار دارد (حجم محفظه احتراق) است. این نسبت به صورت عددی بیان می‌شود و یکی از عوامل مهم در تعیین قدرت و بازدهی موتور است.

اهمیت ضریب تراکم

ضریب تراکم موتور تأثیر مستقیم بر عملکرد و کارایی موتور دارد. افزایش ضریب تراکم معمولاً به افزایش قدرت موتور و بهبود بازدهی سوخت منجر می‌شود. با این حال، ضریب تراکم بالا نیز می‌تواند چالش‌هایی را به همراه داشته باشد، از جمله افزایش خطر ناکینگ یا ضربه موتور. به همین دلیل، موتورهای با ضریب تراکم بالا نیاز به سوخت با عدد اکتان بالا دارند تا از خود‌اشتعالی پیشگیری کنند.

موتورهای توربوشارژ و ضریب تراکم

موتورهای توربوشارژ

موتورهای توربوشارژ با استفاده از توربوشارژر که از گازهای خروجی اگزوز برای افزایش فشار هوای ورودی به موتور استفاده می‌کند، قدرت و بازدهی بیشتری را ارائه می‌دهند. این افزایش فشار هوا باعث افزایش تراکم مخلوط هوا و سوخت در سیلندرها می‌شود که به افزایش قدرت خروجی موتور منجر می‌شود.

ضریب تراکم در موتورهای توربوشارژ

موتورهای توربوشارژ معمولاً دارای ضریب تراکم کمتری نسبت به موتورهای اتمسفریک (بدون توربوشارژر) هستند، اما با افزایش فشار هوا توسط توربوشارژر، تراکم موثر داخل سیلندرها بسیار افزایش می‌یابد. این افزایش تراکم موثر می‌تواند به خود‌اشتعالی سوخت منجر شود، که نیاز به بنزین با عدد اکتان بالا را افزایش می‌دهد.

نیاز موتورهای با ضریب تراکم بالا و توربوشارژ به بنزین با اکتان بالا

جلوگیری از ناکینگ

ناکینگ زمانی رخ می‌دهد که سوخت قبل از جرقه شمع به طور خود به خودی مشتعل شود. این پدیده می‌تواند به موتور آسیب برساند و کارایی آن را کاهش دهد.

موتورهای با ضریب تراکم بالا و موتورهای توربوشارژ به دلیل افزایش تراکم مخلوط سوخت و هوا در سیلندرها، بیشتر در معرض خطر ناکینگ هستند. بنزین با عدد اکتان بالا که با کمک اکتان بوسترانجام میشود مقاومت بیشتری در برابر خود‌اشتعالی دارد و به کاهش خطر ناکینگ کمک می‌کند.

بهبود عملکرد و قدرت موتور

استفاده از بنزین با عدد اکتان یا بهترین مکمل بنزین بالا به موتورهای با ضریب تراکم بالا و توربوشارژ اجازه می‌دهد تا با کارایی بیشتری کار کنند. عدد اکتان بالا به سوخت اجازه می‌دهد تا به طور کامل‌تر و بهینه‌تر در شرایط فشرده‌تری بسوزد، که این امر به افزایش قدرت و عملکرد موتور منجر می‌شود.

افزایش بازدهی سوخت

بنزین با عدد اکتان بالا به موتورهای با ضریب تراکم بالا و توربوشارژ کمک می‌کند تا به طور بهینه‌تری سوخت را مصرف کنند. این امر به بهبود بازدهی سوخت و کاهش مصرف بنزین منجر می‌شود، که می‌تواند به کاهش هزینه‌های سوخت برای رانندگان کمک کند.

حفاظت از موتور

استفاده از بنزین با عدد اکتان بالا به محافظت از موتور در برابر آسیب‌های ناشی از ناکینگ کمک می‌کند. این امر به افزایش عمر مفید موتور و کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات منجر می‌شود.

نتیجه‌گیری

ضریب تراکم موتور و استفاده از توربوشارژر از جمله ویژگی‌های مهم در طراحی و عملکرد موتورهای خودرو هستند. موتورهای با ضریب تراکم بالا و موتورهای توربوشارژ به دلیل نیازهای خاصی که در عملکرد دارند، نیاز به بنزین با عدد اکتان بالا دارند. استفاده از بنزین با عدد اکتان بالا به بهبود عملکرد، افزایش قدرت، بهبود بازدهی سوخت، و حفاظت از موتور کمک می‌کند. با توجه به این مزایا، استفاده از بنزین با عدد اکتان بالا برای موتورهای با ضریب تراکم بالا و توربوشارژ امری ضروری است.

منابع

1. Understanding Compression Ratio – Autobytel
2. What is a Turbocharger and How Does it Work? – Cars.com
3. High Compression Engines and Fuel Requirements – AA1Car

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی