پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعمیر خودرو

چطور از موتور توربو شارژ نگهداری کنیم؟

ظهور پیشرانه های توربو شارژ فصل تازه ای را در صنعت خودرو آغاز کرد و لذت رانندگی خودرو را در کنار افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت دوچندان کرد اما لازم به ذکر است که این پیشرانه های هیجان انگیز نیاز به توجه بیشتری خواهند داشت. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو آیا از […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

ظهور پیشرانه های توربو شارژ فصل تازه ای را در صنعت خودرو آغاز کرد و لذت رانندگی خودرو را در کنار افزایش بهره وری و کاهش مصرف سوخت دوچندان کرد اما لازم به ذکر است که این پیشرانه های هیجان انگیز نیاز به توجه بیشتری خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

آیا از خودرویی استفاده می کنید که دارای موتور توربوشارژ است؟ اگر چنین است، باید به مواردی برای محافظت از آن توجه کنید. موتور‌های توربو بسیار پیچیده‌تر از موتور‌های تنفس طبیعی هستند و برای اینکه به خوبی کار کنند نیاز است از آن مراقبت کنیم.

لازم است برای جلوگیری از خرابی این نوع از پیشرانه ها به طور منظم و مداوم موتور را بررسی و تعمیر کنید همچنین سبک رانندگی را تغییر دهید تا موتور توربوشارژ خراب نشود.

۱. تعویض و نگهداری منظم از روغن موتور

سیستم‌های توربو از قطعاتی تشکیل شده اند که این قطعات با سرعت فوق العاده بالا می‌چرخند و تحت گرما و فشار شدید کار می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها برای روانکاری سوپاپ فشاری و فن‌های ورودی و خروجی به روغن نیاز دارند، تا سایش را کاهش داده و به آن‌ها در بهترین حالت خود کمک کنند.

روغن موتور آنقدر مهم است که برخی از سیستم‌های توربو پیشرفته دارای مخزن مخصوص روغن هستند که روغن را از طریق توربو به گردش در می‌آورند. برای بهترین عملکرد توربوشارژر، نیاز است تا حداقل پس از هر ۵۰۰۰ کیلومتر پیمایش، روغن را تعویض کنید و روغن جدیدی را جایگزین کنید.

۲. قبل از حرکت موتور را به خوبی گرم کنید

روغن موتور زمانی که سرد است، غلیظ می‌شود بدین معنا که مانند زمانی که گرم است آزادانه در اطراف محفظه موتور جریان نمی‌یابد. تعمیرکاران خودرو معتقد هستند تا زمانی که روغن گرم نشده، قطعات متحرک در معرض افزایش ساییدگی قرار دارند.

نیاز است هر بار که پشت فرمان خودرو می‌نشینید، دقت کنید موتور به اندازه کافی گرم شده است سپس حرکت کنید؛ اگر اجازه ندهید خودرو گرم شود، برای حرکت و جلوگیری از خاموش شدن خودرو گاز بیشتری می‌دهید و این عامل باعث می‌شود فشار زیادی بر پمپ روغن وارد شود.

۳. هنگام حرکت به محدودیت های توربو دقت کنید

داشتن خودرویی با سیستم توربو ممکن است بسیار هیجان انگیز به نظر برسد، اما نگه داری از آن‌ها مشکلات خاص خود را دارد، برای مثال برای نگهداری از آن‌ها نیاز است از محدودیت‌های سیستم توربو آگاه باشید، به طور مثال برخی عادت دارند به جبران رانندگی با سیستم‌های قدیمی، با این خودرو‌ها با پرخاشگری بیش از حد شتاب بگیرند.

به این نکته توجه کنید که هنگام رانندگی در شهر، سعی کنید به پدال گاز فشار وارد نکنید، در عوض، قدرت را به آرامی کاهش دهید تا به توربو این امکان را بدهد که آزادانه بچرخد و از پدال گاز به میزان کم برای حفظ سرعت خود استفاده کند.

باید به این نکته توجه کرد که باید توربو‌ها باید تا آخر عمر موتور دوام بیاورند. حملات تهاجمی باعث می‌شود توربو آسیب ببیند و هزینه تعمیر زیادی داشته باشد.

۴. از دنده خود برای سبقت گرفتن استفاده کنید

در حالی که سیستم توربو حتی به کوچکترین موتور‌ها هم قدرت و گشتاور زیادی می‌دهد، در هنگام سبقت گرفتن باید همچنان با دنده سنگین حرکت کنید و برای تمام عملکرد‌های شتاب دهنده خودرو به توربو اعتماد نکنید.

۵. بعد از رانندگی اجازه دهید موتور خنک شود

حین رانندگی موتور گرم می‌شود و گرمای زیادی تولید می‌کند و اگر موتور را فوراً خاموش کنید، این گرمای باقیمانده روغن را در سیستم توربو به جوش می‌آورد و منجر به تجمع ذرات کربن می‌شود که می‌تواند باعث خوردگی و سایش زودرس موتور شود. پس از رانندگی، عادت کنید که موتور را چند دقیقه در حالت آماده به کار رها کنید، که به اندازه کافی توربو را خنک می‌کند تا بدون پخت روغن موتور، موتور را خاموش کند.

انتهای پیام/

هرآنچه باید در مورد باتری خودرو ، دلایل خرابی و روش های احیاء آن بدانید

چرا و چگونه استپر موتور خراب می شود؟

رانندگی با شیشه جلو ترک خورده ایمن است؟

هر آنچه می خواهید از سیستم تهویه و کولر خودرو بدانید

علت ریپ زدن خودرو در حال حرکت چیست؟

دلایل خرابی کولر خودرو در یک نگاه + راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر

آیا می دانید تسمه تایم چیست و چه زمانی باید تعویض شود؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی