به نظر می رشد در شرایط فعلی تنها راه بهبود وضعیت بازار و صنعت خودرو اصلاح قیمت کارخانه ای خودرو است و عرضه خودرو در بورس کالا مشکلی را از دوش این صنعت برنخواهد داشت.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو؛
سید محمد اتابک وزیر صنعت روز چهارشنبه 16 آبان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای رقابت به درستی می گوید که خودرو نباید در بورس عرضه شود. در کجای دنیا و در کدام نقطه از دنیا در بازار بورس خودرو عرضه می شود. خودرو در همین شرایط باید رقابتی شده و به صورت رقابتی عرضه شود. امروز واردات خودرو به میزان کافی و ۴ الی ۵ برابر سال گذشته انجام می شود و خدا را شکر مشکلی در تامین ارز برای واردات خودرو نداریم.
این اظهارات وزیر صمت بعد از جلسه روز چهارشنیه بازتاب بسیاری را در میان فعالین حوزه صنعت خودرو داشته است و بسیاری از صاحب نظران این حوزه رویکرد وزیر صنعت را مورد تشویق و تقدیر قرار دادند و تاکید داشتند که عرضه خودرو در بورس کالا به ضرر مردم و خودروسازان است از این رو باید تدبیر دیگری برای بهبود وضعیت بازار و صنعت خودرو صورت گیرد.
به نظر می رسد با توجه به موضعگیری صریح و شفاف وزیر صمت درباره عرضه خودرو در بورس کالا و مخالفت با این موضوع باید چاره و تدبیر جدی برای خروج خودروسازان از وضعیت فعلی اتخاذ شود چرا که ادامه رویه و رویکرد فعلی بدون شک آینده خوبی را برای خودروسازان داخلی ترسیم نخواهد کرد.
آنچه از سخنان و اظهارات وزیر صمت درباره عدم عرضه خودرو در بورس استنباط می شود گواه این این است که وی براساس دستورالعملهای شورای رقابت برای اصلاح قیمت خودروها این اظهارات را مطرح کرده و درصدد تحقق این رویه قدم های بعدی را در وزارت صنعت در حوزه خودرو برخواهد داشت اما نکته مهمی که بدون شک اتابک و معاونین وی در حوزه خودرویی وزارت صمت باید مدنظر قرار دهند روشن کردن تکلیف 10 میلیون سهامدار خودرویی است چرا که بدون شک عدم عرضه خودرو در بورس کالا زیان بالایی را برای این جمعیت در پی خواهد داشت از این رو باید برای جلب نظر این سهامداران و جلوگیری از زیان آنها اقدام جدی صورت گیرد.
لازم به ذکر است به زعم و نظر بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو بهترین روش برای تعیین قیمت خودرو بدون عرضه آن در بورس اصلاح قیمت کارخانه ای است چرا که وجود نوسان در قیمت کالاهای عرضه شده در بورس کالا امکان تصمیم گیری و تهیه منابع مالی را برای مشتریان سخت می کند اما تعدیل قیمتهای کارخانه تکلیف خودروساز و مشتریان را به صورت کامل روشن میکند و سبب می شود مشتریان با استرس ریسک کاهش یا افزایش روزانه قیمت خودرو در بورس کالا مواجه نشوند و از سوی دیگر، با تزریق نقدینگی با اصلاح قیمتها، امکان افزایش تیراژ تولید، اجرای پروژههای ارتقای کیفیت و توسعه محصول برای خودروساز به راحتی فراهم شود از این رو بدیهی است،با افزایش تولید و افزایش عرضه کاهش قیمت ها در بازار محقق و رویکرد وزارت صنعت نیز عملیاتی خواهد شد.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید