پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنزین_پمپ بنزین

افزایش مصرف بنزین با تک نرخی شدن

پس از تک نرخی شدن بنزین شاهد نگرانی ها و البته امیدواری های برای کاهش مصرف بنزین بودیم. اما آمار مصرف چندماه اخیر نشان از رویایی بودن انتظارات دارد. وزارت نفت پیش بینی کرده بود که با تک نرخی شدن بنزین افراد تلاش بیشتری برای صرفه جویی در مصرف می کنند و بدین طریق کاهش […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۱۰ تیر ۱۳۹۴

پس از تک نرخی شدن بنزین شاهد نگرانی ها و البته امیدواری های برای کاهش مصرف بنزین بودیم. اما آمار مصرف چندماه اخیر نشان از رویایی بودن انتظارات دارد.

وزارت نفت پیش بینی کرده بود که با تک نرخی شدن بنزین افراد تلاش بیشتری برای صرفه جویی در مصرف می کنند و بدین طریق کاهش مصرف، کاهش ترافیک و کاهش آلودگی محقق خواهد شد اما نه تنها این امر محقق نشده است، بلکه میزان رشد مصرف بنزین کشور نسبت به شرایط قبلی (وجود سهمیه بندی بنزین) افزایش یافته است.

آمارهای منتشر شده توسط وزارت نفت حاکی از آن است که متوسط مصرف بنزین کشور در سه ماه ابتدای امسال، 71.6 میلیون لیتر در روز بوده است که 3 درصد بیشتر از متوسط مصرف بنزین کشور در مدت مشابه سال قبل است.

همچنین میزان مصرف بنزین در خردادماه امسال، 72 میلیون لیتر در روز بوده است که 5 درصد بیشتر از میزان متوسط مصرف بنزین در خردادماه سال قبل است. میزان مصرف بنزین در سه ماه ابتدایی امسال و سال گذشته در جدول زیر آمده است:

میزان مصرف بنزین کشور در سه ماه ابتدای سال های 93 و 94 (میلیون لیتر در روز)
ماه/سال            93           94
فروردین (مصرف به میلیون لیتر در روز)            74         72.3
اردیبهشت         65.8         70.5
خرداد         68.6           72
متوسط سه ماهه         69.5        71.6

 چرا پیش‌بینی وزارت نفت درباره کاهش مصرف بنزین بعد از تک نرخی شدن محقق نشد؟

با حذف سهمیه‌بندی بنزین و تک نرخی شدن آن، تنها اهرم انگیزشی مردم برای صرفه‌جویی و کنترل مصرف خود از بین رفت. این در حالی بود که استفاده از ابزار سهمیه‌بندی در کنترل مصرف بنزین از سال 86 تاکنون اثرات چشم‌گیری داشت به گونه‌ای که میزان مصرف بنزین در محدود 60 تا 70 میلیون لیتر در روز در هشت سال اخیر کنترل شد.

همچنین با اجرای این مصوبه، افراد کم مصرفی که در حد الگوی مصرف (سهمیه‌ها)، بنزین مصرف می‌کردند، با افزایش 43 درصدی قیمت بنزین مواجه شدند ولی پرمصرف‌هایی که بیشتر از سهمیه‌ها، بنزین مصرف می‌کردند، با هیچ افزایش قیمتی مواجه نشدند و در عمل به افزایش مصرف تشویق شدند.

از آنجا که قیمت فعلی فوب خلیج فارس با احتساب هزینه های مرتبط مانند حمل و نقل و توزیع حدود 2000 تومان است، هر لیتر بنزین تک نرخی فعلی 1000 تومان یارانه دارد و همچنان قیمت بنزین توزیعی در کشور فاصله زیادی با هدف گذاری قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در این زمینه دارد.

با توجه به روند موجود، اخیرا دولت نسبت به کاهش قیمت CNG تا پایان فصل تابستان اقدام کرده است تا بتواند بخشی از تقاضای جدید ایجاد شده برای مصرف بنزین را به مصرف سوخت جایگزین (CNG) هدایت کند و از افزایش چشمگیر میزان مصرف و واردات بنزین در ماه‌های آتی جلوگیری کند.

این اقدام احتمالا می تواند برای مدتی و تا حدودی تاثیر منفی حذف سهمیه بندی بنزین را کاهش دهد، ولی قطعا موجب تحقق رویای وزارت نفت مبنی بر کاهش مصرف بنزین با تک نرخی شدن آن نخواهد شد.

اما نباید یک مورد را فراموش کرد. مقدار زیادی بنزین با نرخ قبلی در کارت های سوخت موجود است که تا پایان شهریور منقضی می شود. آیا می توان گفت این افزایش مصرف به دلیل ترس از دست رفتن بنزین های ذخیره شده است؟!

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • هومن | 15/04/1394 در 13:53

    سلام مطمئن باشيد قيمت هرچي هم باشه بازهم ملت صرفه جويي نميكنند.

کیوسک مطبوعاتی