پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بیمه شخص ثالث

آموزش دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث

در عصر دیجیتالی امروز، بیمه‌نامه‌های کاغذی دیگر جایی در بین مدارک شما ندارند و برای بهره‌مندی از پوشش‌های بیمه، ارائه مدارک دیجیتالی کافیست.

فاطمه علی اصغری
یکشنبه - ۳۰ دی ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

برای مثال، اگر بخواهید ازبیمه ثالث خودرو استفاده کنید، کافیست کد یکتای بیمه شخص ثالث خود را در اختیار داشته باشید. این کد یکتا پس از خرید بیمه‌نامه به همراه اطلاعات بیمه‌نامه برای بیمه‌گذار ارسال می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر با کاربردهای این کد آشنا شوید و نحوه دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث را بدانید، به خواندن ادامه دهید.

کد یکتای بیمه شخص ثالث چیست؟

فرقی نمی‌کند که بیمه خودرو، بیمه عمر یا بیمه آتش‌سوزی باشد، چرا که با خرید هر نوع بیمه، یک کد یکتا دریافت می‌کنید. این کد یکتا یک شناسه چند رقمی اختصاصی است که برای هر بیمه‌نامه به طور منحصربه‌فرد صادر می‌شود و به بیمه‌گذار اجازه می‌دهد تا در هر شرایطی، به استعلام بیمه شخص ثالث، دسترسی به سوابق و تأیید اصالت بیمه‌نامه بپردازد. یکی دیگر از کاربردهای این شناسه، این است که احتمال خطای شرکت بیمه در صدور بیمه‌نامه و استعلام سوابق آن را کاهش می‌دهد.

اگر نمی‌دانید کد یکتای بیمه شخص ثالث چند رقمی است و نمی‌توانید آن را پیدا کنید، لازم است به دنبال یک کد ۱۱ رقمی باشید. در نظر داشته باشید که با وجود حذف بیمه‌نامه کاغذی، دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث و به همراه داشتن آن برای تمامی رانندگان الزامی است.

کد یکتای بیمه شخص ثالث چه کاربردی دارد؟

از مهم‌ترین کاربردهای دریافت کد یکتا، استعلام بیمه شخص ثالث است، که به شما اجازه می‌دهد تا در صورت نیاز، مشخصات و اعتبار بیمه‌نامه خود را به اثبات برسانید. با ارائه این کد، دیگر دغدغه گم کردن بیمه‌نامه کاغذی یا فراموش کردن آن را نخواهید داشت، چرا که به کمک این شناسه منحصربه‌فرد، می‌توانید به صورت آنی به اطلاعاتی مانند سقف تعهدات شرکت بیمه، زمان تمدید و میزان تخفیف بیمه شخص ثالث خود دسترسی پیدا کنید. با وجود این ویژگی کاربردی کد یکتا، دیگر نیازی نیست برای چک کردن اطلاعات بیمه‌نامه به دفاتر و نمایندگی‌های بیمه مراجعه کنید.

دریافت کد یکتای بیمه شخص ثالث چقدر طول می‌کشد؟

حالا که اهمیت دریافت کد یکتای بیمه ثالث را می‌دانید، شاید از خود بپرسید که چه زمان و چگونه باید این شناسه را دریافت کنید. خوشبختانه فرایند دریافت کد یکتا طولی نمی‌کشد و به طور خودکار انجام خواهد شد.

پس از صدور بیمه شخص ثالث، که کمتر از ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد، اطلاعات بیمه‌نامه شما در سامانه سنهاب سازمان بیمه مرکزی ثبت خواهند شد. به محض ثبت اطلاعات، یک کد یکتا منحصربه‌فرد نیز به بیمه‌نامه شما اختصاص داده می‌شود. به دلیل سرعت بالای انجام این فرایند، فرقی نمی‌کند که بیمه‌نامه جدید خریداری کرده باشید یا بیمه‌نامه قبلی را تمدید کرده باشید، چرا که به محض ثبت بیمه‌نامه، کد یکتا از طریق پیامک برای شما ارسال خواهد شد.

چرا کد یکتا دریافت نکرده‌ام؟

در نظر داشته باشید که برای دریافت کد یکتا، باید بیمه‌نامه شخص ثالث شما معتبر باشد و برخی عوامل می‌توانند مانع صدور بیمه‌نامه شوند. برای مثال، طبق قانونی که از تیر ماه ۱۴۰۲ اجرایی شده، لازم است که هنگام خرید بیمه، عوارض آزادراه و بزرگراه را پرداخته باشید. همچنین، لازم است مراحل ثبت تمام اطلاعات مربوط به بیمه‌گذار و بیمه‌گر در سامانه بیمه مرکزی تکمیل شده باشد. اگر مشکلی در این فرایند رخ دهد، کد یکتا برای شما صادر و ارسال نخواهد شد.

اگر تا ۲۴ ساعت پس از نهایی کردن خرید بیمه‌نامه کد یکتای خود را طریق پیامک دریافت نکردید، ممکن است مشکلی در صدور بیمه‌نامه وجود داشته باشد. در این صورت، با مراجعه به سامانه سنهاب بیمه مرکزی، به استعلام بیمه شخص ثالث بپردازید. اگر بیمه‌نامه شما ثبت نشده بود، هرچه سریع‌تر این موضوع را پیگیری کنید تا با جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث مواجه نشوید.

راهنمای دریافت کد یکتا و استعلام بیمه شخص ثالث

تنها سامانه معتبر برای استعلام بیمه شخص ثالث و دریافت کد یکتا، سامانه استعلام بیمه مرکزی یا همان سامانه سنهاب است. برای استعلام بیمه شخص ثالث خودرو با کد ملی و پلاک از سامانه سنهاب، آموزش‌های لینک زیر را مطالعه کنید:

https://bimebazar.com/sanhabInquiry/

روش‌های استعلام بیمه شخص ثالث

راه‌های گوناگونی برای بررسی وضعیت بیمه شخص ثالث وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

استفاده از شماره بیمه‌نامه
جستجو با شماره VIN خودرو
ارسال پیامک
استفاده از کد یکتای بیمه‌نامه

در این میان، سریع‌ترین روش، بهره‌گیری از کد یکتای بیمه است. با وارد کردن این کد به همراه شماره ملی بیمه‌گذار، می‌توانید به‌سادگی اطلاعات مرتبط با بیمه‌نامه خود را مشاهده کنید.

استعلام بیمه شخص ثالث چه اطلاعاتی ارائه می‌دهد؟

پس از بررسی وضعیت بیمه از سامانه سنهاب، اطلاعات زیر در اختیار شما قرار می‌گیرد:

کد یکتای مربوط به بیمه‌نامه
نام شرکت صادرکننده بیمه
اطلاعات هویتی فرد بیمه‌شده (نام، نام خانوادگی و کد ملی)
تاریخ صدور بیمه‌نامه
سقف تعهدات مالی و جانی
تخفیفات اعمال‌شده و سابقه عدم خسارت
مشخصات خودرو شامل شماره پلاک، موتور و شاسی
زمان آغاز و پایان اعتبار بیمه‌نامه

اهمیت استعلام بیمه شخص ثالث

داشتن بیمه شخص ثالث برای تمامی وسایل نقلیه الزامی است و رانندگی بدون آن می‌تواند به جریمه یا توقیف خودرو منجر شود. اگر به هر دلیلی به بیمه‌نامه خود دسترسی نداشته باشید، با وارد کردن کد یکتا می‌توانید اطلاعات بیمه‌نامه را بررسی یا اثبات کنید. همچنین استعلام بیمه شخص ثالث راهی برای پی بردن به سقف پوشش خسارات و میزان تخفیف بیمه‌نامه نیز به شمار می‌رود. حتی اگر قصد استفاده از بیمه‌نامه خود را ندارید، خوب است برای اطمینان از پوشش‌های آن و جلوگیری از توقیف یا جریمه خودرو، به استعلام بیمه ثالث خودرو بپردازید.

چه مواقعی استعلام بیمه ثالث ضروری است؟

وقتی بیمه‌نامه خود را گم کرده باشید.
در زمان خرید خودروی دست‌دوم.
هنگام بروز تصادف، در صورتی که بیمه‌نامه همراهتان نباشد.

سخن پایانی

کد یکتای بیمه‌نامه، ابزاری مؤثر برای دسترسی به اطلاعات مهم بیمه‌ای است. این شناسه منحصربه‌فرد به شما کمک می‌کند زمان تمدید بیمه، تخفیفات و سقف تعهدات را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار داشته باشید. خوشبختانه، کد یکتا پس از خرید بیمه‌نامه، بدون هیچ فرایند پرزحمتی برای شما ارسال می‌شود و فقط کافیست که آن را به جای بیمه‌نامه کاغذی همیشه همراه خود داشته باشید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی