پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیاز به تلاش بیشتر!/راهنمای خرید جامع “تویوتا لوین”

معرفی و بررسی جامع تویوتا لوین محصول جدید تویوتا در بازار ایران که حدود یک سالی است که به بازار عرضه شده و در این مدتی که به بازار عرضه شده اقبال مناسبی نیز از آن شده است.

محسن صوفی
دوشنبه - ۱ بهمن ۱۴۰۳

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

از دیر باز سدان های ژاپنی در بازار ایران طرفدارن زیادی داشتند و دلیل این موضوع نیز کیفیت و دوام زیاد آن ها بود اما اگر بخواهیم چند ژاپنی پرفروش در بازار ایران را نام ببریم قطعا یکی از این نام ها تویوتا کرولا خواهد بود، چه در زمان پیش ممنوعیت واردات خودرو و چه در بعد از لغو این ممنوعیت و دور جدید واردات خودرو کرولا یکی از محبوب ترین ها بوده، اما ما اصلا قصد پرداختن به کرولا را نداریم و صرفا کرولا پیشنیاز ورود به مبحث اصلی است! در سری جدید واردات خودرو شرایط بسیار متفاوت شده و در کنار کرولا محصولی به نام تویوتا لوین نیز به بازار عرضه شده که در کنار تفاوت های اندک شباهت های بسیاری دارند و در بازار نیز رقیب مستقیم یکدیگر نیز به حساب می آیند، در ادامه قصد داریم به بررسی جامع تویوتا لوین، محصول تقریبا جدید تویوتا در بازار ایران که حدود یک سالی است که به بازار عرضه شده و در این مدت نیز استقبال مناسبی از آن شده است، و همچنین به طور مفصل به بررسی تیپ های مختلف تویوتا لوین و نکات مثبت و منفی و در نهایت به ارزش خرید آن خواهیم پرداخت.

لوین از کجا آمده؟

همانگونه که عنوان کردیم برای این که به تویوتا لوین برسیم باید مختصراً سرگذشت کرولا را بررسی کنیم تا به اصل مطلب برسیم! در سال ۱۹۶۶ تویوتا یک سدان را به بازار عرضه کرد که این سدان تا کنون دوازده نسل از آن تولید شده و یکی از پر فروش ترین محصولات صنعت خودرو سازی است، اما در سال ۲۰۱۸ کمپانی تویوتا از نسل دوازدهم تویوتا کرولا با کد E۲۱۰ رونمایی کرد، و با توجه به این که تمامی خودروسازان بزرگ جهان در قبال بازار چین که بزرگ ترین بازار مصرف جهان است تدابیر بازاریابی ویژه ای اتخاذ می کنند، تویوتا نیز از این قاعده نهایت استفاده را برد و در کنار کرولا محصولی را با تفاوت های ظاهری محسوسی به نام لوین به بازار چین عرضه کرد، کرولا را به خط تولید یکی جوینت ونچر های خود که با شریک دولتی اش در بازار چین یعنی FAW فرستاد که این شرکت به FAW_TOYOTA معروف است (لازم به ذکر است که خاطر نشان کنیم که کرولا های وارداتی که در دور جدید واردات به بازار عرضه شده اند محصول این شرکت هستند) و لوین را به خط تولید جوینت ونچر دیگری که با دیگر شریک چینی خود یعنی GAC داشت فرستاد، که این کارخانه نیز به GAC_TOYOTA معروف است و طیف وسیعی از محصولات تویوتا و حتی قطعات محصولات تویوتا در این کارخانه تولید و به بازار چین و دیگر بازار های هدف صادراتی عرضه می شوند، حالا که با مبدا و سر آغاز لوین آشنا شدیم وقتش رسیده تا به بررسی این محصول بپردازیم.

لوگو گک تویوتا

طراحی بیرونی:

بیایید همین ابتدا تکلیف لوین را روشن کنیم، تویوتا لوین و حتی کرولا با تمام مزایا و معایب شان و قیمت زیادی که در بازار ایران دارند باید آن ها را محصولاتی اقتصادی قلمداد کنیم همانند رویه ای که در تمام بازار های جهانی رایج است و اگر قیمت آن هارا نیز در این بازار ها مد نظر بگیرم به این موضوع بیش از پیش واقف می شویم. هر چند که شرایط و قیمت کرولا و لوین در بازار ایران کاملا مخالف این موضوع است، کما این که در دور جدید واردات با توجه به محدودیت های اعمال شده خبری از تیپ های فول آپشن نیست پس بهتر است این موضوع را مدام در طول این بررسی مد نظر داشته باشیم چون در طول متن مجبوریم برای حل سوال ها و تردید هایی که ایجاد می شوند چندین بار به آن رجوع کنیم.

در همین ابتدا باید اشاره کنیم که لوین در دو تیپ کلی بنزینی و هیبرید و یک تیپ آن در نمونه هیبرید با یک کیت سفارشی موسوم به SE به بازار عرضه شده است که ابتدا به بررسی دو تیپ اول خواهیم پرداخت و بعد به تفاوت های نمونه SE خواهیم پرداخت.

در نمای جلوی چراغ ها طراحی نسبتا باریک اما کشیده دارند و به صورت تمام ال ای دی هستند، جلو پنجره خودرو ابعاد بزرگی دارد و نشان تویوتا در مرکز آن نقش بسته است، البته در نمونه هیبرید به رسم تمامی محصولات هیبرید تویوتا این لوگو حاله ای آبی رنگ دارد،سپر لوین نیز دارای حجم پردازی ها و خطوط شکسته متعددی است‌.

تویوتا لوین -۲

در قسمت جانبی اما شیشه ها ابعاد مناسبی دارند و آینه های جانبی نیز بر روی بدنه تعبیه شده اند، در قسمت میانی درب ها یک خط شانه از اواسط گلگیر جلو تا گلگیر عقب خودرو امتداد یافته است و در قسمت پایینی درب ها نیز شاهد فرورفتگی ها و برآمدگی های جزیی هستیم تا از سادگی این قسمت کاسته شود، رینگ های خودرو نیز در این دو تیپ ۱۶ اینچی آلومینیومی دو رنگ هستند که هارمونی خوبی را با کلیت طراحی خودرو ایجاد کرده اند‌.

تویوتا لوین-۳

تا این جای کار همه چیز قابل قبول است تا این که به یکی از محافظه کار ترین قسمت های تویوتا لوین یعنی طراحی قسمت عقبی خودرو می رسیم، چراغ های عقبی طراحی ساده و کشیده ای دارند که به صورت تماما هالوژنی هستند! و این دو چراغ توسط یک فلاپ مشکی رنگ به هم متصل می شوند بر روی صندوق و سپر عقب خودرو فرورفتگی و حجم پردازی هایی ایجاد شده که به زیبایی هر چه بیشتر این نما افزوده است همچنین در قسمت پایینی سپر دو چراغ شب نما و یک فلاپ مشکی پیانویی به چشم می خورد.

تویوتا لوین-۴

اما اکنون زمانی آن رسیده تا به بررسی تویوتا لوین SE یا Sport Edition بپردازیم، در نمای جلویی لوین SE سپر طراحی متفاوتی دارد، و لگوی تویوتا در پیشانی آن قرار گرفته و در سپر حجم پردازی های زیاد اغراق شده ای را می‌بینیم، و از فلاپ های خطی متعددی به رنگ مشکی پیانویی نیز در این قسمت استفاده شده تا نمایی اسپرت و تهاجمی را برای لوین اس ایی رقم بزند، در نمای جانبی تغییرات صرفا به استفاده از طرح متفاوت رینگ ها با سایز ۱۷ اینچی محدود می شود و در نمای عقبی نیز یک باله بر روی صندوق و یک دیفیوزر بر روی سپر هستیم هر چند که بود و نبود این دیفیوزر توفیر چندانی برای لوین هیبرید ندارد!

به این نکته نیز باید اشاره کنیم که لوین SE در زمینه تجهیزات ایمنی و رفاهی نیز تفاوت های اندکی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

طراحی داخلی:

اما در نمای داخلی رودری های طراحی ساده ای دارند و بر روی آن ها خبری از قطعات تزیینی کرومی یا طرح چوب نیست و صرفا بسته به تیپ خودرو شاهد استفاده از متریال های پارچه ای یا چرم در قسمت تیکه گاه دست هستیم، و کیفیت متریال نیز صرفا قابل قبول است! و نباید انتظار چندانی را داشته باشید اما همین سطح از کیفیت نیز توقع خریداران را تا حدودی بر آورده خواهد کرد، اما در زمینه ارگونومی و دسترسی به ادوات تویوتا لوین رضایت نسبی خریداران را جلب خواهد کرد.

داشبورد خودرو طراحی سیالی دارد که در طراحی آن به خوبی به جزییات پرداخته شده و از متریال های تزیینی کروم و مشکی پیانویی نیز استفاده شده است، البته در تیپ بنزینی لوین از کلاستر یا جلو آمپر آنالوگ و در تیپ هیبرید از کلاستر تمام دیجیتال ۱۲/۳ اینچی استفاده شده است، فرمان تویوتا لوین طراحی ساده اما ارگونومیکی دارد اما در کمال تعجب در هیچ کدام از تیپ های وارداتی خبری از روکش فرمان چرم نیست!

تویوتا لوین-۵

صندلی های ردیف جلوی خودرو راحتی مناسبی دارند و بسته به تیپ بنزینی یا هیبرید بودن داری روکش پارچه ای یا چرم هستند هر چند که به صورت دستی تنظیم می شوند (البته در تیپ SE صندلی راننده به صورت ده حالته برقی تنظیم می شود و صندلی ها نیز چرمی هستند) کنسول وسط نیز راحتی و طراحی خوبی داشته و در آن کلید های متعدد و دسته دنده مکانیکی خودرو به چشم می خورد به علاوه این موارد در کنسول وسط دو جا لیوانی و یک زیر آرنجی نیر به چشم می خورد.

تویوتا لوین-۷

در صندلی های عقبی اما صرفا یک خروجی شارژ و دریچه سیستم تهویه برای سرنشینان عقبی تعبیه شده و خبری از زیر آرنجی و شیشه های دودی برای سرنشینان عقب نیست، اما صندلی ها راحتی و ابعاد مناسبی دارند و برای نشستن سه سرنشین صندلی های عقب لوین فضای کافی را فراهم می کنند.

تویوتا لوین-۶

اما اگر بخواهیم به ابعاد تویوتا لوین اشاره کنیم باید بگوییم که ابعاد لوین به ترتیب طول، عرض ارتفاع برابر است با؛ ۴۶۴۰×۱۷۸۰×۱۴۳۵ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۲۷۰۰ میلی متر است، فضای صندوق عقب ۴۳۱ لیتر و حجم باک در نمونه های بنزینی ۵۰ لیتر و در مدل هیبرید  ۴۳ لیتر است.

قوای فنی:

تویوتا لوین بنزینی مجهز به یک پیشرانه ۱۲۰۰ سی سی با سیستم های توربو شارژر و پاشش مستقیم سوخت است، این پیشرانه توانایی تولید ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد که به یک جعبه دنده S_CVT تویوتا که قابلیت تعویض ده دنده مجازی متصل می شود، لوین با این پیشرانه در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی ۵/۹۵ لیتر سوخت مصرف می کند.

اما تویوتا لوین هیبرید مجهز به یک پیشرانه بنزینی تنفس طبیعی ۱۸۰۰ سی سی است که توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد، و در کنار این پیشرانه احتراقی یک پیشرانه برقی نیز تعبیه شده که توانایی تولید ۷۰ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور دارد، هر دو این پیشرانه سیستم هیبرید موازی تویوتا را تشکیل می دهند که در حالت آرمانی و تجمیع قدرت دو موتور بنزینی و هیبرید سر جمع تویوتا لوین توانایی تولید ۱۳۶ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور را دارد، به علاوه تویوتا سیستم هیبرید و باتری های این سیستم تویوتا لوین را هفت سال ضمانت کرده است که این موضوع در بازار ایران صرفا به عملکرد وارد کننده محدود خواهد بود، همچنین لوین هیبرید نیز به یک گیربکس E_CVT با قابلیت تعویض ده دنده مجازی مجهز شده است، و طبق اعلام تویوتا مصرف سوخت ترکیبی لوین در هر صد کیلومتر ۴/۰۷ لیتر عنوان شده است.

به علاوه این موارد تویوتا لوین در هر دو تیپ بنزینی و هیبرید مجهز به سیستم تعلیق مک‌ فرسون در محور جلو و مولتی لینک در محور عقب است، تا پایداری و راحتی مناسبی را برای این خودرو فراهم کند و حتی از بعضی رقبایش پیشی بگیرد.

امکانات ایمنی و رفاهی تویوتا لوین:

از مهم ترین امکانات ایمنی تویوتا عبارت اند از؛ لوین توانیم به ۷ کیسه هوا در تیپ بنزینی و ۶ کیسه هوا در تیپ هیبرید، سیستم ترمز ABS و EBD، ترمز های دیسکی جلو و عقب، سیستم ترمز پارک برقی، سیستم کنترل پایداری VSC، سیستم کنترل لغزش TRC، سیستم کمکی ترمز، سیستم کمکی حرکت در سر بالایی، ایموبلایزر، کی لس استارت، سیستم ضد مانع شیشه ها و سانروف، سیستم های کمکی راننده T_PIOLOT تویوتا که عبارت اند از، Toyota Safety sense، سیستم پیشگیری از تصادف با عابر PCS، کروز کنترل داینامیک DRCC، هشدار خروج از خط LDA، سیستم کمکی حرکت بین خطوط LTA، سیستم نور بالای اتوماتیک، دوربین دنده عقب، سیستم تابلو خوان RSA (در تیپ هیبرید)، سیستم ترمز اضطراری تویوتا EDSS (در تیپ هیبرید)، سیستم کمک رانندگی فعال (در تیپ هیبرید) و ….

و امکاناتی همچون سیستم کی لس استارت، سنسور نور، تهویه مطبوع دستی در تیپ بنزینی و تهویه مطبوع اتوماتیک در تیپ هیبرید، فیلتر تصفیه هوا C95، سانروف، دریچه تهویه سرنشینان عقب، خروجی برق ۱۲ ولت در ردیف جلو و عقب، صفحه کیلومتر آنالوگ مجهز به کامپیوتر سفری ۴/۲ اینچی در تیپ بنزینی، و صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۲/۳ اینچی در مدل هیبرید، تنظیم ستون فرمان در جهت، تنظیم دستی ۶ جهته صندلی راننده و ۴ جهته سرنشین جلو، (تنظیم ده حالته صندلی راننده در تیپ SE)، کیت تزیینی بدنه در تیپ SE، سیستم ضد مانع شیشه های جانبی و سانروف، شیشه های سولار، بلوتوث، مانیتور نه اینچی لمسی در مدل بنزینی، مانیتور ۱۰/۲۵ اینچی لمسی با اپل کارپلی و اندروید اتو در مدل هیبرید، سیستم صوتی با چهار بلندگو روکش صندلی پارچه ای ( چرمی در مدل SE) و…. از مهم ترین امکانات رفاهی تیپ های مختلف تویوتا لوین در بازار ایران هستند.

باید این نقد را به تویوتا لوین و تمامی واردکنندگان آن وارد بدانیم که چرا برای خودرویی که بیش از دو میلیارد تومان برای مصرف کننده تمام می شود خبری از امکاناتی همچون؛ رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور های پارک جلو و عقب، شیشه های دودی، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، صندلی های چرمی فابریک، تنظیم برقی صندلی ها، زیر آرنجی ردیف، سیستم صوتی با کیفیت تر و… نیست و نبود این آپشن ها یک نقیصه برای این محصول به حساب می آید، آن هم در رقابت با بعضی از وارداتی ها و چینی های فول آپشن و در یک سگمنت رقابتی هر چند بعضی از واردکنندگان نسبت به نصب این امکانات و به صورت افتر مارکت اقدام می کنند که صرفاً هزینه مازاد برای مشتری است.

جمع بندی و نکات پایانی:

در نهایت باید اشاره کنیم که تویوتا لوین و در کل محصولات تویوتا در دور جدید واردات توسط چندین وارد کننده به بازار ایران عرضه می شوند که خود اقدامی عجیب و نادر در صنعت خودروی ایران بود که در دور جدید واردات این امر عجیب و تا حدودی محال ممکن شد! شاید این موضوع در ابتدا با استدلال هایی چون رقابت بین واردکنندگان، افزایش عرضه محصول، جلوگیری از انحصار و سهولت در دسترسی به قطعات یدکی و گستردگی خدمات پس از فروش اقدام مثبتی تلقی شود اما اگر بخواهیم نیمه خالی لیوان را مدنظر بگیرم باید بگوییم که بیشتر این شرکت ها تجربه خاصی در زمینه واردات خودرو و خدمات پس از فروش ندارند و حتی تیراژ واردات آنان نیز اقتصادی نیست چه رسد به تأسیس نمایندگی و گسترش خدمات پس از فروش! و این که برند تویوتا سالهاست که در بازار ایران حضور رسمی و مستقیمی نیز ندارند.

همچنین پرداختن به نام، سابقه، صلاحیت، گستردگی و نحوه ارائه خدمات پس از فروش این واردکنندگان خود نیازمند چندین مطلب خواهد بود، که پرداختن به آن از حوصله ما و شما مخاطبان عزیز خارج است، و صرفا گذر زمان کم و کیف مواردی همچون؛ نحوه ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان و کیفیت آن، سطح عرضه، تیژار واردات و از همه مهمتر دوام و طول عمر این شرکت ها را آشکار خواهد ساخت.

و اما اگر چه تویوتا لوین در چین مونتاژ می شود ولی در هر صورت محصولی از تویوتا است و با تمام نقد ها و کم کاستی های که به این محصول وارد است، واردات و تداوم واردات آن را باید به فال نیک بگیریم،  تویوتا لوین در بازار ایران رقبای متعددی پیش روی خود دارد که عبارت اند از؛ کیا K3، نیسان سیلفی، مزدا ۳، فولکس واگن ساگیتار، گک امپو، هوندا سیتی و… هر چند که برگ برنده تویوتا لوین واردات در تیراژ بیشتر توسط چندین واردکننده و سابقه خوب برند تویوتا است که راه موفقیت آن را بیش از پیش هموار کرده است.

به عنوان یک توصیه از سمت نگارنده این مطلب اگر قصد خرید تویوتا لوین و یا کرولا را دارید حتما به تیراژ واردات توسط واردکننده و خدمات پس از فروش آن شرکت کمال توجه را داشته باشید، علی الخصوص در مدل هیبرید که پس چند سال قطعا استفاده از خودرو نیازمند به خدمات سیستم هیبرید و باتری آن خواهید بود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی