معرفی و بررسی نسل جدید تویوتا کمری هیبرید که توسط چند وارد کننده به زودی در سامانه وارداتی ها به متقاضیان عرضه خواهد شد.
تویوتا کمری تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو یکی از وارداتی های محبوب بود، و همیشه فروش مناسبی را در بازار داشت، و حتی در اوج زمانی که رقبای قدری مثل تالیسمان، اوپتیما، سوناتا و…در حال جولان دادن در بازار بودند کمری سهم بازار خود را حفظ کرد و همیشه مخاطبان خاص خود را داشت و شاید بتوان نسل قبلی کمری را یکی هیبرید های پیشگام در بازار ایران دانست که جایگاه و ذهنیت مثبتی از خودروهای هیبرید در نزد خریداران ایرانی ایجاد کرد، اما در دور جدید واردات تویوتا کمری هیبرید توسط چند وارد کننده به زودی در سامانه وارداتی ها عرضه خواهد شد، که به همین بهانه به بررسی این وارداتی محبوب خواهیم پرداخت.
سرآغاز تویوتا کمری به سال ۱۹۷۹ میلادی بر می گردد، که از آن زمان تا کنون نه نسل از این سدان کلاس D تویوتا به بازار های جهانی عرضه شده است، نمونه ای که به زودی شاهد عرضه آن خواهیم بود فیس لیفت نسل نهم کمری با کد XV80 است که در بازار های صادراتی تویوتا عرضه می شود، و از اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی عرضه این نمونه فیس لیفت آغاز شده و هم اکنون در خطوط تولید تویوتا در کشور های ژاپن، چین، ایالات متحده، تایلند و هند در حال تولید است، همانند سایر خودروهای تویوتا در دور جدید واردات تویوتا کمری نیز از مبدا چین و خط تولید گک تویوتا تامین خواهد شد، در واقع نمونه مختص بازار چین که با کد فنی MXVH80 شناخته می شود وارد بازار ایران خواهد شد، البته نمونه دیگری نیز با کد MXVA80 نیز وجود دارد سپر های جلو و عقب آن تا حدودی متفاوت تر است و به زودی این نمونه نیز به بازار عرضه خواهد شد.
در نسل جدید تویوتا کمری و بلاخص نمونه فیس لیفت دیگر نمی توانیم طراحی کمری را محافظه کارانه بدانیم و با توجه به سیاست های جدیدی که تویوتا در قبال عرضه کمری اتخاذ کرده اِلمان های اسپرت و جوان پسند متعددی در طراحی کمری گنجانده شده است.
در نمای جلویی چراغ ها طراحی به روز و باریکی دارند که فرم خاص و C مانند دی لایت ها جلب توجه می کند، به علاوه در این قسمت یک فلاپ تربیتی پلاستیکی وجود دارد که در مرکز آن لوگوی تویوتا جانمایی شده و تا حدودی نیز بخش هایی از چراغ های جلو پوشش داده است، برروی کاپوت با استفاده خطوط متقارن در مرکز آن حجم پردازی چشم نوازی ایجاد شده است سپر جلوی تویوتا کرولا هیبرید خطوط شکسته و حجم پردازی های متنوعی در آن در دیده می شود و جلو پنحره نیز ابعاد بزرگی دارد که به صورت مشبک است و در پایین ترین قسمت سپر یک نوار تزئینی کرومی و یک فلاپ مشکی رنگ در طرفین سپر قرار دارد.
در نمای جانبی آینه های جانبی جهت کاهش نقاط کور و افزایش دید برروی بدنه نصب شده و اطراف شیشه های جانبی از تزئینات کرومی استفاده شده است، اما برروی درب ها از انتهای گلگیر جلو تا گلگیر عقب یک خط شانه رسم شده و در قسمت میانی درب ها نیز یک خط مورب و یک فرورفتگی دیده می شود، برروی رکاب نیز حجم پردازی هایی ایجاد شده است، رینگ های مورد استفاده در تویوتا کلاس هیبرید ۱۷ اینچی آلومینیومی و دو رنگ است.
اما در نمای عقبی چراغ ها طراحی زیبایی دارند و همان الگوی C مانند چراغ های جلویی در چراغ های عقبی نیز استفاده شده است، مابین چراغ ها یک فلاپ مشکی رنگ تعبیه شده که لوگو تایپ کمری نیز بر روی آن نقش بسته است همچنین بر روی درب صندوق عقب یک باله تزیینی نیز به جانمایی شده است، اما برروی سپر عقب تویوتا کمری هیبرید یک طراحی با جزئیات و شلوغ را می بینم سپر عقب طراحی دو قسمتی دارد و در آن حجم پردازی و خطوط استفاده شده کمی بیش از از حد معمول است در نمای پائینی سپر نیز یک دیفیوزر تعبیه شده که برروی آن چراغ های شب نما و یک نوار تزئینی کرومی به چشم می خورد.
اگر بخواهیم تویوتا کمری هیبرید را با اعداد ارقام نیز بررسی کنیم باید عنوان کنیم که طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب برابر است با؛ ۴۹۱۵×۱۸۴۰×۱۴۵۰ میلی متر و فاصله بین دو محور نیز ۲۸۲۵ میلی متر است که نوید فضای راحت برای سرنشیان ردیف عقب می دهد، وزن این خودرو ۱۶۱۵ کیلوگرم و حجم فضای صندوق بار ۴۳۰ لیتر و حجم باک کمری هیبرید ۴۳ لیتر اعلام شده است.
در نمای داخلی تویوتا کمری هیبرید یک طراحی به روز را مشاهده میکنیم، رودری ها طراحی زیبا و ارگونومیکی دارند که برروی آن از متریال های چرمی و کرومی استفاده شده است صندلی ها ارگونومی و طراحی مناسبی دارند و از تریم چرمی در آن ها استفاده شده است همچنین صندلی های ردیف جلو قابلیت تنظیم به صورت برقی هم دارند.
فرمان کمری هیبرید طراحی ارگونومیک و زیبایی دارد که علاوه بر کلید های کنترلی از روکش چرم و تریم کرومی برروی فرمان به چشم می خورد و به علاوه این موارد ستون فرمان قابلیت تنظیم در ۴ جهت را داراست، پشت آمپر مورد استفاده در کمری هیبرید به صورت تمام دیجیتالی است که اندازه آن ۱۲/۳ اینچ دارد.
داشبورد کمری هیبرید یک طراحی چند قسمتی و زیبا دارد که به خوبی در آن زیبایی و هارمونی مورد انتظار دیده می شود، در داشبورد از متریال های مختلفی همچون سافت تاچ، چرم و کروم استفاده شده و در قسمت بالایی داشبورد مانیتور سیستم مالتی مدیا دیده می شود که اندازه ۱۰/۱ اینچی دارد و کیفیت و کنتراست قابل قبولی را نیز ارائه می دهد. کمی پایین تر یک فلاپ مشکی مات قرار دارد که بر روی آن نورپردازی و دسترسی های لمسی مربوط به تنظیمات سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو دیده می شود، و دریچه های تهویه هم طراحی جالب توجهی دارند که اطراف آن ها توسط نوار های کرومی تزئین شده است
در کنسول وسط دسته دنده مکانیکی خودرو دیده می شود که طراحی و ارگونومی مناسبی دارد، و اطراف آن کلید های دسترسی به سیستم ترمز پارک و اتوهلد خودرو قرار دارد، به علاوه این موارد در کنسول وسط مواردی مثل شارژر وایرلس، جالیوانی و زیر آرنجی نیز چشم می خورد، در ردیف عقب تویوتا کمری هیبرید سرنشین سرنشینان از فضای مناسب و راحتی برخوردار هستند همچنین در این قسمت مواردی همچون زیر آرنجی، خروجی تهویه و پورت های خروجی تایپ C برای راحتی بیشتر سرنشینان پیش بینی شده است.
تویوتا کمری هیبرید مجهز به یک پیشرانه بنزینی ۲ لیتری است که این پیشرانه توانایی تولید ۱۵۲ اسب بخار و ۱۸۸ نیوتن متر گشتاور را دارد، درکنار این پیشرانه احتراقی یک موتور برقی از نوع سنکرون آهن ربای دائمی نیز برروی کمری نصب شده است که این پیشرانه توانایی تولید ۱۱۳ اسب بخار و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد این دو پیشرانه در صورتی که هر دو در مدار باشند توانایی تولید ۱۹۴ اسب بخار و ۲۰۶ نیوتن متر گشتاور را دارند که این قدرت تولیدی توسط یک جعبه دنده E_CVT ساخته کمپانی آیسین به چرخ های جلو منتقل می شود.
و باتری های سیستم هیبرید کمری از نوع یون لیتیومی هستند که ظرفیت آن ها ۴/۰۸ آمپر است، مصرف سوخت ترکیبی کمری هیبرید و در سیکل ترکیبی ۴/۲ لیتر به ازای هر صد کیلومتر و شتاب صفر تا صد نیز ۱۰/۴ ثانیه اعلام شده است، و در پایان باید عنوان کنیم که سیستم تعلیق محور جلو کمری هیبرید مک فرسون و تعلیق محور عقب از نوع مولتی لینک است تا سواری و پایداری خوبی را به سرنشینان خود ارائه بدهد.
کمری هیبرید با امکانات ایمنی نظیر؛ ترمز ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، ۷ کیسه هوا، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، سیستم کمکی ترمز، سیستم ایموبلایزر، سیستم ضد مانع شیشه های حانبی، ایزوفیکس، ایموبلایزر، نسل سوم سیستم های کمکی راننده تویوتا (Toyota Safety Sense 3.0) که شامل سیستم هشدار برخورد از جلو (PCS)، کروز کنترل دینامیکی (DRCC)، سیستم هشدار حرکت بین خطوط (LDA)، سیستم کمکی حرکت بین خطوط (LTA)، سیستم نور بالای اتوماتیک (AHB)، سیستم تابلو خوان جاده ای (RSA)، سیستم کمکی توقف اضطراری (EDSS) و سیستم کمک رانندگی فعال (PDA) می باشد که کمری هیبرید با این حد از امکانات ایمنی پا به بازار خواهد گذاشت.
و از مهم ترین امکانات ایمنی تویوتا کمری هیبرید می توانیم به مواردی مثل؛ سیستم تنظیم حالات رانندگی، اتوپارک، سنسور های پارک جلو و عقب، سقف پانوراما، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نورپردازی داخل خودرو، سیستم صوتی با غ بلندگو، اپل کارپلی و اندروید اتو، دوربین دنده عقب، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، سیستم ورود و خروج بدون کلید و استارت دکمه ای، شارژر وایرلس تلفن همراه، پورن های خروجی تایپ C ردیف جلو و عقب، خروجی تهویه ردیف، زیر آرنجی ردیف عقب، حالت رانندگی برقی، سیستم بازیابی انرژی هنگام ترمز، فیلتر تصفیه هوای C95، بلوتوث، تنظیم ستون فرمان در ۴ جهت، پدال های کرومی، روکش چرمی صندلی، کلید دسترسی سرنشینان عقب جهت تنظیمات صندلی شاگرد و … اشاره کنیم، که پکیج خوبی را در قیاس با سایر رقبای خود در اختیار راننده قرار می دهد.
تویوتا کمری هیبرید یک سدان کلاس D از تویوتا ست که به واسطه داشتن سطح مناسب از امکانات ایمنی و رفاهی، قوای فنی قابل قبول، طراحی عامه پسند و به روز و مصرف سوخت مناسب می تواند نظر مثبت خریداران را به سمت خود جلب کند، اما ما انتظار داشتیم که در کمری هیبرید مواردی نظیر رادار نقطه کور، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، سیستم صوتی با کیفیت تر و سیستم های ADAS کامل تری را نیز داشته باشیم که متاسفانه در تیپ های وارداتی خبری از این موارد نیست، اما تویوتا کمری هیبرید کار چندان آسانی در بازار نخواهد داشت آن هم در برابر رقبای قدری همچون، کیا K5، اشکودا سوپرب، سوناتا سامانه جانبازان، هوندا سیویک و سایر وارداتی های این کلاس که باید در آینده نزدیک انتظار بازار گرمی را در این کلاس داشته باشیم، و در نهایت امیدواریم که کمری هیبرید با سطح قیمتی قابل قبول و در تیراژ مناسبی به بازار عرضه شود تا باز هم شاهد رونق گذشته در بازار سدان های کلاس D باشیم.
دیدگاه خود را بنویسید