مدتی است که با توجه به قیمت بسیار هنگفت خودرو در بازار ایران، بازار واردات خودروها به صورت گذرموقت بسیار بیشتر از قبل داغ شده¬است. با این وجود به ندرت دیده می¬شود که مالکین اقدام به وارد کردن خودروهایی خاص و چشم نواز کنند.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو، به نقل از مجله تخت گاز شماره 92 (مجله تخت گاز را از اینجا سفارش دهید)؛
البته یکی از دلایل اصلی این مسئله نبود قطعات، تعمیرکار و از همه مهمتر سوخت مناسب موتورهای بسیار پیشرفته، دقیق و حساس این نوع خودروها در ایران است. فارغ از مشکلات، سختیها و بایدها و نبایدهای خرید یا استفاده از خودروهای گذر موقت، گهگاه خریداران خوش سلیقه آنها هستند که چشم علاقهمندان اتومبیل در ایران را به جمال بی مثال برخی از شاهکارهای صنعت خودرو در دنیا روشن میکنند. از این دست خودروها که هریک مدتی کوتاه مهمان خاک ایران بودند میتوان به انواع لامبورگینی اعم از گالاردو، مورسیهلگو و حتی اوروس تا حضور رولزرویس فانتوم و افسانه بی بدیل خودروسازی جهان یعنی مرسدس-مکلارن SLR اشارهکرد. اما چندی پیش فرصتی دست داد تا با یکی از خاصترین خودروهایی که اخیراً مدتی را در ایران گذرانده است، ملاقاتی از نزدیک داشته باشیم. نسخهای تقویت شده از Mercedes-AMG GTS. به همین بهانه فرصت را مغتنم دیدیم تا با آ ام گ این مادر اژدها های عصر جدید بیشتر آشنا شویم.
سال 1966، در آن بحبوحه که فراری درحال دست و پنجه نرم کردن با رقیب نوظهور خود یعنی لامبورگینی بود و آمریکاییها یکی پس از دیگری با هیولاهای فضایی برای هم شاخ و شانه میکشیدند، در غرب آلمان ماجرای دیگری در حال وقوع بود. مرسدس بنز که داعیه اختراع خودرو را به دوش میکشید، در مبارزه با اصلیترین رقیب خود با چالش جدیدی مواجه شده بود به اسم بی ام و سری 02، خودرویی کوچک و شهری و مناسب خیابانها و کوچههای باریک اروپا اما بسیار هیجان انگیز و پرقدرت. به همین دلیل گروهی از مهندسین مرسدس بنز تصمیم گرفتند با جدا شدن از بدنه اصلی شرکت اقدام به تأسیس مجموعهای کنند تا با ایجاد برخی تغییرات در خودروهای استاندارد بنز، خودروهایی پرقدرت و هیجان انگیز بوجود آورند. با اقتباس از حروف اولیه نام دو مهندس اصلی یعنی آقایان هانس ورنر آفرشت و ارهارد ملچر و روستای محل تولدشان یعنی گروساسپاخ نام آ ام گ برای این مجموعه انتخاب شد.
گروه آ ام گ ابتدا شروع کرد به جذابتر کردن خودروهای مرسدس بنز و البته آماده ساختن آنها برای مسابقات مختلف و تقریباً از این زمان بود که در مسابقات، خودروهایی از مرسدس میدیدیم که شباهتهای زیادی به نسخههای عادی و خیابانی داشته اما در عین حال چه در مشخصات ظاهری و چه در فاکتورهای فنی تفاوتهای قابل توجهی با نسخه استاندارد داشتند. تقریباً از ابتدای دهه 1970 بود که با معرفی هیولایی به اسم 300 SEL AMG ROTE SAU توجه همه جهان به نام آ ام گ جلب شد و بسیاری از علاقهمندان و طرفداران گروه مرسدس بنز علاقه پیدا کردند که بج AMG روی خودروی آنها ثبت شود.
تا قبل از سال 1999 عموماً خودروهای آ ام گ به شکل استاندارد در کارخانه مرسدس بنز تولید میشدند سپس برای تجهیز و ارتقاء در ارختیار آ ام گ قرار میگرفتند (مشابه اتفاقی که امروز در مورد تیونرهای بزرگ مثل منصوری رخ میدهد) اما در سال 1999 بخشی از سهام آ ام گ توسط گروه دایملر-کرایسلر که آن زمان به عنوان مالک اصلی مرسدس بنز شناخته میشد خریداری شد. همین امر باعث شد که شاهد حضور خودروهایی باشیم که از ابتدا با نشان و مشخصههای ویژه تحت عنوان ورژن آ ام گ تولید و تحویل مشتریان میشدند. البته ناگفته نماند که در تمامی این سالها تقویت و آماده سازی خودروهای مسابقهای مرسدس بنز همچنان بر عهده تیم آ ام گ بود و بسیاری از تغییراتی که برای خودروهای شهری لحاظ میشد درواقع تنظیمات محدودشدهتر از چیزی بود که برای خودروهای مسابقه صورت می گرفت.
اما در سال 2005 عملاً تمام سهام آ ام گ توسط مرسدس بنز خریداری شد و این نشان به عنوان بخشی از گروه مرسدس بنز درآمد. البته همچنان و تا به امروز این شرکت به عنوان یک زیر مجموعه مستقل از مرسدس بنز فعالیت میکند، به این معنی که مدیران، کارشناسان، مهندسین و متخصصین ویژه خود را دارد. با قرار گرفتن آ ام گ به عنوان یکی از زیر مجموعه های مرسدس بنز از همان ابتدا اهدافی متفاوت برای این گروه تعریف شد. یکی از آن اهداف تولید خودروهای خاص و ویژه بر اساس پلتفورمهای معمول مرسدس بنز بود. نشان از این هدف گذاری سالها بعد در خودروهای کانسپت مرسدس خودنمایی کرد. خودروهایی که قبلاً با کلاس F مرسدس بنز شناخته میشد. با نمایش خودروی بی نظیری به نام AMG Project one بر همگان مشخص شد که از این پس باید منتظر ارائه کانسپتهای مرسدس بنز با نام آ ام گ باشند. همینطور در این دوره بیشتر از قبل شاهد ظهور پیشرانههای اختصاصی آ ام گ بودیم که روی سوپرکارهایی به غیر از مرسدس بنز هم استفاده می شدند از جمله پیشرانه پاگانی زوندا و هوآیرا و همینطور مازراتی والهالا.
حالا اما کمتر از یک دهه است شاهد حضور خودروهایی هستیم که با وجود داشتن نشان مرسدس بنز اما عملاً نام آ ام گ را یدک میکشند و با وجود داشتن پلتفورم مشترک اما خودرویی مستقل از نمونه مرسدس بنز هستند، دقیقاً همان اتفاقی که در مورد گروه مای باخ هم رخ میدهد. یکی از افسانههایی که توسط این بخش از کمپانی مرسدس بنز تولید شد و خوشبختانه با فاصله زمانی کمی به داخل ایران هم راه پیدا کرد چیزی نبود جز Mercedes-AMG SLS . همان زیبای افسانهای که در بازار ایران به واسطه درهای گالوینگش(باز شونده رو به بالا) مشهور به ققنوس است. بد نیست بدانید اسالاس افسانهای نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا هنوز هم به عنوان یک خودروی بسیار خاص و گران بها شناخته میشود.
در سال 2014 سیاست آ ام گ نیز با تغییرات اساسی در طراحی ظاهری و حتی نحوه نامگذاری خودروهای مرسدس هم سو شد و تصمیم به جایگزینی خودروی اسالاس گرفت. ققنوسی که خود جانشینی بس خلف و شایسته برای اس ال 300 گالوینگ بود حالا باید فرزند خود را معرفی مینمود. لذا پس از معرفی دو خودروی بسیار موفق(آنهم با فاصله سنی نزدیک به نیم قرن) باید جایگزین ویژهای معرفی میشد تا مورد توجه طرفداران خاص این خودرو واقع شود.
AMG GT همان جانشین خاص بود. این خودرو شاید در ابتدا هنوز چهره آشنا و قابل قبولی برای طرفداران سخت گیر مرسدس بنز نداشت اما در بخش فنی آنچنان فوق العاده بود که به زودی نه تنها در دل طرفداران مرسدس نشست بلکه باعث شد زبان طراحی جدید بنز هم توسط طرفدارانش بیش از پیش پذیرفته شود. این خودرو در پکیجهای مختلفی از جمله GT، GT R، GTS، GT C، GT R Pro، GT Black Series، GT Track، GT Dark Night، GT2، GT3 و همینطور نمونه رودستر تولید شده است که در نمونههای استاندارد(بدون تقویت افتر مارکت) خروجی قدرتی از 456 تا 720 اسب بخار دارند.
مدتی قبل دو نمونه از این خودرو به صورت گذرموقت وارد ایران شد. یکی از نوعAMG GT استاندارد و دیگری یک فروند AMG GTS مدل 2017 که در گرجستان به طرز فوقالعادهای در قسمت موتور و گیرباکس تقویت شدهبود. خودرویی که با آن روبروییم و تصاویر آن را مشاهده میکنید همان نمونه تقویت شدهاست. بله تقویت کردن خودرویی که توسط آ ام گ ساخته شده واقعاً کار سادهای نیست چراکه معمولاً خودِ آ ام گ به صورت استاندارد یکی از بالاترین بازدهها و عملکردها را از خودرو میگیرد، اما دوستان گرجستانی با تغییراتی که در این نمونه از GTS ایجاد کرده بودند، قدرت موتور این اژدها را از 503 اسب بخار استاندارد به عددی نزدیک 720 اسب بخار (مشابه ورژن Black Series) رسانده بودند، اما با توجه به اینکه این تغییرات بیشتر در توان پیشرانه و سیستم انتقال قدرت اتفاق افتاده بود باعث شده بود که کنترل این خودرو واقعاً دشوارباشد و صرفاً رانندگان حرفهای و با تجربه خودروهای خاص از پس کنترل آن بر بیایند.
از خروجی قوای محرکه عجیب و تواناییهای فنی و حرکتی این خودروی خاص که بگذریم، باید عرض کنم طراحی این اژدهای برخاسته از خاکستر ققنوس، به غایت زیبا و چشم نواز است و به واقع میتوان آن را جایگزینی قابل قبول برای SLS دانست. البته که شاید نتواند مانند پدر و پدربزرگش به طرحی ماندگار و اسطورهای تبدیل شود اما در نوع خود و در قیاس با رقبایی چون پورشه 911، نیسان GTR و لکسوس LC500 و امثال آنها شاید زیباترین نباشد اما قطعا یکی از بهترین طراحیها را داراست.
در داخل خودرو بیشترین چیزی که حس میشود، کیفیت و قابلیت اطمینانیاست. به گونهای این حس را به شما منتقل میکند که گویا هیچ چیز بهتر از اینی که هست نمیتوانست باشد. حتی حالا و پس از گذشت 5 سال از تولید آن، چرم صندلیها و داشبورد، دکمهها، ادوات دیجیتال، سیستم کارپلی و غیره با وجود کارکرد حدود هشتادهزار کیلومتری خودرو هیچ تفاوتی با روز اول ندارند. همه چیز در حد اعلای کیفیت حس غریبی از ترکیب هیجان، اصالت و لوکس بودن را القا مینماید. به دلیل قرار گرفتن موتور در جلو، قسمت جلو و درب موتور نسبت به کل طول خودرو بسیار طویل به نظر میرسد، به گونهای که تصور میشود راننده روی محور عقب نشسته است!! این درحالیست که با وجود سوپر اسپرت بودن خودرو به دلیل نوع طراحی، فضای داخلی برای راننده و سرنشین کناری نسبتاً خوب و کافی به نظر میرسد و حتی یک فضای بار در قسمت عقب دارید که میتوانید یک ساک نسبتاً بزرگ را در آن جا دهید. به همین دلایل میتوان گفت شما با این ماشین میتوانید صبح به پیست بروید و بعد از مبهوت کردن تمام مدعیان، مجدد کت و شلوار خود را بپوشید و با همین خودرو به جلسه هیئت مدیره شرکتتان برسید. البته که به هرحال شما با یک سوپر اسپرت طرف هستید و قطعاً قرار نیست برای سفرهای طولانی یا استفاده مداوم روزمره از آن بهره ببرید.
بر خلاف سوپر اسپرتهای ایتالیایی که معمولا در بخش امکانات رفاهی و آپشنها حرف چندانی برای گفتن ندارند اینجا در GTS هیچ کمبودی احساس نمیشود، تنظیمات برقی همه چیز، سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم صوتی برمستر و خلاصه هرچه احتمال دارد حد فاصل پیست مسابقه تا جلسه هیئت مدیره مورد نیازتان باشد در بالاترین کیفیت وجود دارد.
آ ام گ با معرفی نسخههای مختلف GT و ارتقاء پیوسته آن از لحاظ عملکرد و طراحی در سالهای اخیر بخصوص نسخه Black Series که معمولاً قبل از Final Edition (نسخه نهایی) معرفی می شود نشان داده است که به زودی باید منتظر معرفی یک هیولای دیگر از این نشان تجاری زیر برند مرسدس بنز باشیم.
نوشته: علیرضا بشارتی
عکس: پژمان ترابکی
دیدگاه خود را بنویسید