روز شنبه بیست و پنجم اسفند ماه، شرکت آذریوردسال در واپسین روزهای سال 1403 طی مراسمی با حضور خبرنگاران، مدیران شرکت و نمایندگان، اولین سری هوندا HR-V را عملاً راهی بازار کرد. در این مراسم تعدادی از خودروهای هوندا HR-V به شکل نمادین تحویل خریداران شد. طبق اعلام مدیران شرکت آذریوردسال پس از تحویل حدود چهارصد دستگاه هوندا سیتی، حالا در حدود یکصد دستگاه هوندا HR-V آماده تحویل هستند. طی ماه های آینده نیز پانصد دستگاه دیگر از این خودرو آماده تحویل خواهند بود.
هوندا HR-V ظاهری آشنا برای بازار ایران دارد. زیرا در بازار ایران طی سال های اخیر با همین شکل ظاهری خودروهای هوندا وزل و هوندا eNS1 عرضه شده اند. با این تفاوت که هوندا وزل یک خودروی بنزینی و هوندا eNS1 یک خودروی تمام برقی است در حالی که هوندا HR-V یک خودروی هیبرید است. با این وجود بزرگترین تفاوت هوندا HR-V با برادرانش در این است که هوندا HR-V ساخت ژاپن و به سفارش اتحادیه اروپا است درحالی که دو برادر دیگر تولید چین هستند. درواقع هوندا HR-V در بازار جهانی به طور کل با دو سفارش مختلف ارائه می شود، سفارش ژاپن با مکانیزم فرمان راست و سفارش اتحادیه اروپا با مکانیزم فرمان چپ که هردو تولید هوندای ژاپن هستند.
هوندا HR-V از یک موتور بنزینی به قدرت 106 اسب بخار و گشتاور 131 نیوتن متر بهره می برد. در کنار آن یک موتور برقی به قدرت 131 اسب بخار و گشتاور 253 نیوتن متر برای این خودرو درنظر گرفته شده است. این قدرت و گشتاور توسط یک جعبه دنده E-CVT نسل سوم، به محور جلوی خودرو منتقل می شود.
هوندا HR-V در حال حاضر در تیپ ادونس به کشور وارد شده است. در این تیپ امکاناتی نظیر کیسه هوای راننده و سرنشین و جانبی جلو و عقب و پرده ای جلو وعقب، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرازیری، ترمز اضطراری، سیستم هشدار برخورد از جلو و عقب، سیستم هشدار و حفظ بین خطوط، رادار تابلو خوان، کروز کنترل تطبیقی، گرمکن صندلی های جلو و فرمان و سنسور نور و باران وجود دارد.
مسعود قره داغی مدیر فروش شرکت آذریوردسال در این مراسم اعلام کرد که احتمالاً این اولین و آخرین سری از هوندا HRV های تیپ ادونس است که به بازار ایران راه یافته اند. چراکه برای سال 2025 این خودرو در بازار جهانی مشمول افزایش قیمت شده است و لذا قیمت آن ها از سقف بیست هزار یورو فراتر رفته و امکان واردات آنها به کشور وجود ندارد. وی در این ارتباط افزود که با وجود مصوبه مجلس در خصوص واردات خودروهای هیبرید با سقف ارزی چهل هزار یورو، در عمل سقف ارزی این خودروها مشابه خودروهای بنزینی و همان بیست هزار یورو اعمال می شود. به همین دلیل درصورت افزایش نیافتن این سقف ارزی، هوندا HRV های بعدی از تیپ الگانس که کم آپشن تر هستند خواهند بود.
قره داغی از مسیر سخت و پر فراز و نشیب تأمین و خرید خودروهای HR-V گفت و اشاره کرد که مشکلات بسیاری برای تخصیص ارز داشته اند. او گفت: البته این مشکلات، مزیتی هم داشت، آنهم اینکه باعث شد تعدادی از خودروهای وارداتی در پارت فعلی از مدل 2025 باشند. البته خودروهای تحویلی فعلی همگی 2024 هستند و خودروهای 2025 از فروردین ماه 1404 آماده تحویل خواهند بود. او افزود: در حال حاضر نیز در بازار تک فروشی جهانی قیمت این خودرو در حدود بیست و هشت هزار یورو است که ما به دلیل خرید عمده و با رایزنی این خودرو را با قیمتی کمتر از بیست هزار یورو وارد کرده ایم.
مدیر فروش شرکت آذریوردسال در پاسخ سوال خبرنگاران در ارتباط با خودروهای سامانه جانبازی اعلام کرد که برخی از این خودروها وارد شده و در گمرک آماده ترخیص هستند. او توضیح داد که به طور حتم تا پایان فروردین ماه 1404 فرایند واگذاری خودروهای جانبازان عزیز آغاز خواهد شد. در خصوص خودروی بسیار محبوب هوندا سیویک تایپ R نیز اعلام کرد تعداد محدودی از این خودرو وارد شده است و به زودی برای ارائه به جانبازان عزیز آماده خواهد بود.
لازم به ذکر است که هوندا سیویک تایپ R یک خودروی هاچ بک اسپرت با یک موتور دو لیتری به قدرت 325 اسب بخار و گشتاور 420 نیوتن متر است. این قدرت و گشتاور فوق العاده با یک جعبه دنده شش سرعته دستی به محور جلوی این خودرو منتقل می شود. هوندا سیویک تایپ R در حال حاضر یکی از محبوب ترین هاچ بک های اسپرت جهان است. رقبای اصلی هوندا سیویک تایپ R خودروهایی مانند فولکس واگن گلف R، تویوتا کرولای GR، فورد فوکوس ST و هیوندای i30N اهستند. بد نیست بدانید صف خرید یا همان مدت زمان انتظار خریداران هوندا سیویک تایپ R در بازار جهانی به نزدیک دو سال رسیده است.
دیدگاه خود را بنویسید