خصوصی سازی صنعت خودروی ایران به ویژه پس از تجربه ایرانخودرو، حالا به ایستگاه مهم دیگری رسیده است: واگذاری سهاممدیریتی سایپا. این واگذاری به عنوان دومین قطب خودروسازیکشور، نگاهها را به خود جلب کرده و چندین بازیگر عمده و بعضاًجنجالی برای تصاحب آن صف کشیدهاند.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
از جمله متقاضیان میتوان به گروه صنعتی انتخاب، هلدینگ گلستان،بابک زنجانی و البته کرمان موتور اشاره کرد. در این میان، کرمانموتور به عنوان یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده صنعت خودرو، ادعای اهلیت و توانمندی برای تصاحب این خودروساز بزرگرا دارد.
در ادامه به بررسی دقیقتر وضعیت، سوابق، توانمندیها، برنامههایآتی و چالشهای احتمالی این شرکت خواهیم پرداخت تا ببینیم آیاکرمان موتور گزینه مناسبی برای این واگذاری حساس هست یا خیر؟
کرمان موتور در دهه 1370 به عنوان یکی از نخستین خودروسازانخصوصی کشور کار خود را آغاز کرد. برخلاف بسیاری از رقبا، اینشرکت از دل کویر بم و بدون پشتوانه خاصی رشد کرد. ابتدا بامونتاژ خودروهای دوو وارد بازار شد، سپس با هیوندای و فولکس واگن همکاری کرد و پس از آن در دوران تحریم، با برندهایی نظیرلیفان و JAC همکاری موفقی داشت. آنچه کرمان موتور را متمایزمیکند، تداوم فعالیت تولیدی در شرایط دشوار و تمرکز بر ایجادساختار تولیدی پایدار است.
یکی از مهمترین نقاط قوت کرمان موتور، سرمایه انسانی آن و تجربه 30 سال فعالیت در این صنعت است. این شرکت در سالهای اخیرسرمایهگذاری قابل توجهی در آموزش، حفظ و توسعه منابع انسانیخود انجام داده است. با استقرار در منطقه ویژه اقتصادی ارگجدید، کرمان موتور موفق شده نه تنها اشتغال مستقیم گستردهایایجاد کند، بلکه فضای زیستی و اجتماعی مناسبی برای کارکنانخود فراهم کند. این شرکت به حفظ نیروهای ماهر خود اهمیتمیدهد، به گونهای که بسیاری از کارکنان آن سابقهای طولانی در صنعت خودرو دارد. در مقایسه با خودروسازان دولتی، کرمان موتورساختاری چابکتر و منسجمتر در مدیریت منابع انسانی دارد.
کرمان موتور دارای یکی از پیشرفتهترین مجموعههای صنعتی کشوردر حوزه خودروسازی است. ارگ جدید بم، با برخورداری از خطوطتولید، واحدهای رنگ، تست، لجستیک و خدمات پس از فروش، یکاکوسیستم خودروسازی کامل را تشکیل داده است. این شرکت تجربهواردات، مونتاژ، توسعه محصول، فروش و خدمات پس از فروش را بهشکل یکپارچه در اختیار دارد. برخلاف بسیاری از متقاضیان خریدسایپا که صرفاً به دنبال سرمایهگذاری مالی هستند، کرمان موتور ازمنظر زیرساختی و عملیاتی آماده تصدی مدیریت سایپا است.
کرمان موتور تحت مالکیت بخش خصوصی واقعی قرار دارد. اینساختار باعث شده که تصمیم گیریها در این شرکت سریعتر،شفافتر و مبتنی بر منافع اقتصادی واقعی باشد. برخلاف ساختارخصولتی برخی رقبا که با لابی و رانت اداره میشوند، کرمان موتوردر بازار رقابتی رشد کرده و بقای خود را مدیون کارایی و بهرهوری است.
رقبا چه کسانیاند؟
در کنار کرمان موتور، متقاضیانی همچون گروه صنعتی انتخاب،هلدینگ گلستان و حتی بابک زنجانی )از طریق شرکتهایواسطهای( مطرح شدهاند. اما بررسیها نشان میدهد که اینگزینهها با چالشهای جدی مواجهاند:
مسیر تصدی مدیریت سایپا برای هریک از متقاضیان خالی از چالش نیست:
اگر به تاریخچه، ساختار و برنامههای اعلام شده کرمان موتور و سایر رقبای آن در این مسیر نگاهی کنیم، میتوان گفت این شرکت نه تنها اهلیت پایهای برای خرید سایپا را دارد، بلکه میتواند موتور محرکهایبرای پوست اندازی صنعت خودروی ایران باشد. این شرکت که کارخود را از صفر آغاز کرده، در طول بیش از سه دهه فعالیت مستمر،توانسته است با همکاری سه برند بزرگ جهانی (جنرال موتورز،فولکس واگن و هیوندای)
دانش و تجربه ارزشمندی را در سبد خود انباشته کند. چنین سابقهایبرای هر خودروسازی، یک امتیاز برجسته و نادر در بازار ایران است.
کرمان موتور در حوزه منابع انسانی نیز یکی از شرکتهای فعال وسازمان یافته کشور است. برخورداری از نیروهای متخصص، بهرهمندی از آموزشهای مستمر و توجه به ارتقای کیفیت زندگی شغلیکارکنان از نقاط قوت مهم این مجموعه به شمار میرود؛ عواملی کهدر صورت در اختیار گرفتن مدیریت سایپا، میتواند به افزایش بهرهوری، رضایت شغلی و کیفیت تولید منجر شود.
برنامههایی که کرمان موتور برای آینده سایپا اعلام کرده، نه تنهانشان دهنده یک نگاه واقع گرایانه به وضعیت فعلی صنعت خودرواست، بلکه تصویری از آیندهای توسعه یافته، فناورانه و رقابتی ارائهمیدهد. از افزایش تیراژ تولید به یک میلیون دستگاه در سال، تاتوسعه فناوری، بومی سازی، کاهش هزینههای لجستیکی، تضمینسودآوری، سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری و اصلاح ساختارمدیریتی؛ همه این برنامهها برگرفته از بیش از یک سال مطالعهتخصصی در درون این شرکت هستند.
سامان فیروزی، مدیر عامل کرمان موتور صراحتاً اعلام کرده است کههدف کرمان موتور از این واگذاری، صرفاً تملک نیست، بلکه ایجادبزرگترین گروه خودروسازی کشور و قرار دادن آن در جمع 10 خودروساز برتر جهان طی پنج سال آینده است. این هدف گذاریجاهطلبانه اگرچه بلندپروازانه است، اما با توجه به ظرفیتهای تولیدیموجود در کرمان موتور و سایپا و همچنین برنامه دقیق و مدون، دور از ذهن نیست.
از سوی دیگر، رقبا و مدعیان دیگر برای خرید سایپا، یا از تجربهکافی در صنعت خودرو برخوردار نیستند، یا گذشتهای پر از ابهام وچالش دارند؛ از جمله بابک زنجانی که نامش با اتهامات اقتصادی گره خورده، گروه صنعتی انتخاب که بیشتر در صنعت لوازم خانگیفعال است تا خودرو و هلدینگ گلستان که تجربه عملیاتی در حوزهتولید خودرو ندارد. در این مقایسه، کرمان موتور تجربه، زیرساخت،نیروی انسانی و برنامه ریزی دقیق را از خود نشان میدهد.
با همه اینها، کرمان موتور نیز با چالشهایی مواجه خواهد بود؛ ازجمله مقاومتهای درون سازمانی سایپا، موانع بروکراتیک، فشارهایسیاسی و ضرورت حفظ تعادل میان اصلاح ساختار و حفظ اشتغال. با این حال، اگر دولت با نگاهی استراتژیک و بر پایه اهلیت واقعیتصمیم گیری کند، کرمان موتور میتواند انتخابی منطقی، مؤثر وآینده ساز برای هدایت سایپا در مسیر توسعه باشد.
با تمام این تفاسیر و حواشی شکل گرفته پیرامون خصوصی سازی ساپیا و متقاضیان این سهام، باید دید نتیجه اهلیت سنجی متقاضیان به چه صورت اعلام خواهد شد و در ادامه آن سازمان بورس و سایر نهادهای نظارتی چه دیدگاهی نسبت به این مسیر از خود نشان خواهند داد؟
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید