البته در آییننامه اجرایی واردات خودرو برای هر گروه از خودروها با حجم موتورهای مختلف سهمیه ارزی و تعدادی در نظر گرفته شده است. خودروهایی با حجم موتور بالای 3000 سیسی که لوکسترین و گرانترین گروه خودروهای وارداتی خواهند بود پنج هزار دستگاه و 275 میلیون یورو سهمیه دارند. بر این اساس سهم هر خودرو از این گروه به طور میانگین 55 هزار یورو خواهد بود. با این حال بهطور مشخص در آیین نامه واردات، تعیین نشده است که هر خودروی وارداتی نهایتا چه میزان قیمتی میتواند داشته باشد.
حذف سقف قیمتی احتمالا با هدف درآمدزایی دولت از طریق واردات خودروهای لوکس انجام شده است. طبق آییننامه جدید واردات، تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور کمتر از 2500 سیسی در آییننامه اجرایی واردات خودروی سال جاری با کاهش قابل توجهی همراه شده است. از طرف دیگر خودروهای بالای 2500 سیسی شدیدا رشد تعرفه را تجربه میکنند.
بنابراین دولت میتواند با واردات خودروهای لوکس، کاهش درآمدی که از محل افت تعرفه خودروهای پایین 2500 سیسی با آن مواجه میشود را جبران کند. دولت برای رسیدن به هدف درآمدزایی از طریق واردات این خودروها دیگر نمیتوانست موضوع سقف قیمتی را در نظر بگیرد.
برداشتن سقف قیمتی برای واردات خودروهای لوکس، علاوه بر درآمدزایی دولت میتواند فرصتهای تازهای برای بازار خودرو ایجاد کند. این تغییر سیاست نشاندهنده یک رویکرد واقعگرایانه و بازتر به بازار است که امکان ورود محصولات متنوعتر و باکیفیتتر را فراهم میکند. حذف محدودیت قیمت باعث میشود واردکنندگان بتوانند خودروهای متنوعتری را به بازار عرضه کنند که تقاضای مصرفکنندگان با سلیقههای مختلف را بهتر پاسخ دهد. این امر میتواند به افزایش رقابت در بازار خودرو منجر شود.
انتهای پیام/
منبع: دنیای اقتصاد
دیدگاه خود را بنویسید