بهترین اقدام ایجاد یک چرخه تعویض پیشگیرانه و روتین است. اغلب میشنوید که تعویض شمع در مسافتهای ۴۸ هزار، ۸۰ هزار یا حتی ۱۶۰ هزار کیلومتر توصیه میشود، اما چگونه متوجه شوید کدام توصیه برای خودرو شما مناسب است؟ توصیه کلی این است که از توصیههای سازنده خود پیروی کنید. در حالی که قبلاً به دفعات تعویض شمع خودرو پرداختهایم، میخواهیم بر اساس تجربه مکانیکها در محیط کارگاه و زیر کاپوت به شما بگوییم.
چه زمانی شمع خودرو را تعویض کنیم؟
مکانیکهای باتجربه متفقالقول هستند که طول عمر شمع به مواد سازنده و خودرویی که در آن استفاده میشود بستگی دارد. شمعهای مسی، که در بسیاری از خودروهای قدیمی یافت میشوند، اغلب قبل از افت عملکرد، حدود ۳۲ هزار تا ۴۸ هزار کیلومتر کار میکنند. این شمعها در خودروهای دهه ۱۹۸۰ تا اوایل دهه ۲۰۰۰ – به ویژه خودروهای اقتصادی – رایج بودند و در حالی که ارزان هستند، طول عمر بالایی ندارند.
شمعهای مدرن از فلزات سختتر استفاده میکنند که در برابر گرما و فشار عملکرد بهتری دارند. شمعهای پلاتینیومی (Platinum) معمولاً میتوانند حدود ۹۶ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر دوام بیاورند، در حالی که ایریدیوم (Iridium) (یکی از سختترین مواد مورد استفاده در شمعها) اغلب به مرز ۱۶۰ هزار کیلومتر یا بیشتر میرسد. حتی برخی از مکانیکها گزارش دادهاند که موتورها با شمعهای ایریدیوم، بیش از ۲۴۰ هزار کیلومتر بدون مشکل کار کردهاند، اگرچه بیشتر آنها همچنان توصیه میکنند برای اطمینان، در حدود ۱۲۸ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر آنها را بررسی کنید.
همانطور که شمعها در ساخت و کیفیت متفاوت هستند، همین امر در مورد موتورها نیز صدق میکند. همه موتورها برای کار با هر نوع شمعی طراحی نشدهاند. متخصصان تعمیر و نگهداری خودرو تأکید میکنند که از همان نوع شمعی استفاده کنید که در ابتدا در خودروی شما نصب شده بود – مسی، پلاتینیومی یا ایریدیومی. فقط در صورتی باید از این توصیه منحرف شوید که دفترچه راهنمای مالک یا یک تکنسین واجد شرایط خلاف آن را بیان کند. تعویض با چیزی “بهتر” همیشه یک ارتقا نیست. اگر از طراحی اصلی موتور منحرف شوید، عملکرد موتور، مصرف سوخت و آلایندگی آن ممکن است آسیب ببیند. به همین دلیل شمعهای گرانقیمت لزوماً بهتر از شمعهای ارزانتر نیستند.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید