پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

Euro4-بنزین_یورو4

بنزین وارداتی یورو 4 است.

بنا به گزارشات تنها بنزین با استاندارد یورو 4 وارد شده است و بنزین تولید داخل نیز همواره روند افزایش کیفیت داشته است ولی گزارش مکتوب نیز ارائه خواهد شد. سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث صورت گرفته در خصوص عدم استاندارد بنزین های وارداتی گفت : در آخرین جلسه کمیسیون […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۱۳ تیر ۱۳۹۴

بنا به گزارشات تنها بنزین با استاندارد یورو 4 وارد شده است و بنزین تولید داخل نیز همواره روند افزایش کیفیت داشته است ولی گزارش مکتوب نیز ارائه خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مباحث صورت گرفته در خصوص عدم استاندارد بنزین های وارداتی گفت : در آخرین جلسه کمیسیون انرژی که با حضور نمایندگان وزارت نفت، سازمان بازرسی کل کشور و سازمان استاندارد برگزار شد مقرر گردید تا سازمان استاندارد در خصوص کیفیت و استاندارد بنزین وارداتی و تولیدات داخلی گزارشی را به صورت مکتوب تهیه نموده تا در اولین فرصت در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گیرد.

حسین امیری خامکانی افزود : البته وزارت نفت اعلام کرده که از تیرماه 93 تا کنون بنزین های وارداتی مطابق استاندارد یورو4 بوده از سویی سایر دستگاههای نظارتی در این خصوص گزارشی مبنی بر تخلف در این زمینه اعلام نکردند اما مقرر گردید مجدد مورد بررسی قرار دهند و در جلسات بعدی کمیسیون انرژی گزارش لازم را ارائه کنند. لازم به ذکر است که دو محموله فاقد استاندارد لازم بوده اند و مرجوع شده اند.

وی افزود : لذا آنچه که می توان عنوان کرد بر اساس گزارش رسمی در یک جلسه رسمی است که کاملا صورت جلسه شده است و ضبط شده آن نیز وجود دارد که اعلام می کند که از تیرماه 93 بنزین وارداتی به غیر دو محموله مرجوعی همگی مطابق با استاندارد یورو4 بوده است بنابراین با استناد به گزارش مسئول مربوطه در این ارتباط و و اعتماد به مطالب ارائه شده به نظر می رسد بنزین وارداتی از استاندارد یورو4 برخوردار بوده است.

وی با اشاره به اینکه سازمان استاندارد اقدام به راه اندازی آزمایشگاهی در این ارتباط نموده است ، تاکید کرد : مقرر گردید تا گزارش مکتوبی هم از بنزین وارداتی و هم بنزین داخلی توسط سازمان استاندارد ارائه شود تا در اولین فرصتی که گزارش تکمیل گردید در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش کیفیت بنزین تولید داخل

نماینده کرمان و زرند در خانه ملت تصریح کرد : در حال حاضر روزانه 70 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که از این میزان حدود 19 میلیون لیتر بنزین یورو4 در داخل تولید و حدود 6 تا 6.5 میلیون لیتر روزانه وارد می شود مابقی نیز هم در داخل کشور بنزین معمولی تولید می شود منتهی در طرح های توسعه پالایشگاهی شاخص ها به سمت یورو 4 در حال ارتقاء است به طوری که امروز بنزین معمولی نیز از تولیدات دو سال قبل هم با کیفیت تر است.

خامکانی افزود : با توجه به تصمیم دولت و اجرای طرح های توسعه پالایشگاهی ها ، برخی از شاخص های بنزین تولیدی را ارتقاء است و به تدریج به سمتی می رویم که علاوه بر 19 میلیون بنزین یورو4 تولیدی در کشور ، بنزین معمولی نیزارتقاء یافته و درصد کم تری بنزین یورو4 وارد شود.

وی گفت : در صورتی که افرادی معتقدند که بنزین وارداتی از تیرماه سال گذشته تاکنون با استاندارد کمتر از یورو4 وارد شده است می تواند مدارک آن را به کمیسیون اصل 90 و کمیسیون انرژی و یا قوه قضائیه ارائه کنند قطعا این مساله مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص وظیفه سازمان استاندارد در این راستا گفت : سازمان استاندارد بر اساس وظیفه ذاتی خود باید بر استاندارد همه محموله های وارداتی از جمله بنزین وارداتی نظارت نمایند.

وی در ادامه در مورد اجازه وزارت نفت به سازمان استاندارد در خصوص ورود به مساله بنزین های وارداتی گفت : این مساله اصلا قابل توجیه نیست که ما اجازه نداریم در حالی که این وظیفه ذاتی سازمان استاندارد است و هر دستگاهی هم که در این جریان ممانعت ایجاد کند سازمان استاندارد می تواند به دستگاههای نطارتی ، دولت و محیط زیست این مساله را ارجاع کند.

وی گفت : هر چند نماینده سازمان استاندارد در جلسات گذشته کمیسیون انرژی مطلبی مبنی بر اینکه اجازه ورود ندارد مطرح نکرد.

برچسب‌ها : آلودگی هوابنزین

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی