پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عوارض آزادراه ها

افزایش نرخ عوارض آزادراه ها

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی از افزایش متوسط ۱۴ درصدی نرخ عوارضی آزادراه‌ها خبر داد و گفت: بیشترین میزان افزایش نرخ عوارضی مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد رشد است. ‌سالانه بعد از بررسی صورت‌های مالی و میزان هزینه-درآمد نسبت به محاسبه متوسط نرخ رشد عوارض اقدام می‌شود و […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۰ شهریور ۱۳۹۵

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه‌گذاری وزارت راه و شهرسازی از افزایش متوسط ۱۴ درصدی نرخ عوارضی آزادراه‌ها خبر داد و گفت: بیشترین میزان افزایش نرخ عوارضی مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد رشد است.

‌سالانه بعد از بررسی صورت‌های مالی و میزان هزینه-درآمد نسبت به محاسبه متوسط نرخ رشد عوارض اقدام می‌شود و نرخ عوارض آزادراه ها در سال جاری ۱۴.۶ درصد به طور متوسط در کل شبکه آزادراه ها افزایش یافت‌ اما ممکن است این رقم در آزادراه‌های مختلف، متفاوت ‌باشد.

این را مهدی حیدری در گفت‌و‌گو با ‌پایگاه وزارت راه و شهرسازی گفته و مدعی است‌: بر اساس محاسبات انجام شده از سوی دفتر مشارکت و سرمایه‌گذاری‌های وزارت راه و شهرسازی نرخ بالاتری برای عوارض آزادراه ها سال ۹۵ محاسبه شد به طوری که کمیته کارشناسی نرخ پیشنهادی را با افزایش میانگین ۲۰ درصدی نسبت به سال گذشته با در نظر گرفتن درآمد-هزینه، مانده مطالبات و طول دوره باقی‌مانده از قرار داد در نظر گرفت اما وزیر راه و شهرسازی در کنار متغیرهای مالی با مد نظر قرار دادن سایر پارامترها و با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و در نظر گرفتن صرفه و صلاح کاربران شبکه آزادراهی دستور تعدیل نرخ عوارضی از ۲۰ به ۱۴ درصد را صادر کرد.

به گفته حیدری بیشترین میزان افزایش نرخ عوارض آزادره ها مربوط به آزادراه قم-کاشان با ۱۹ درصد و کمترین میزان برای آزادراه تهران-شمال بدون هیچگونه افزایش قیمت است و بعد از آن آزادراه پل زال-اندیمشک‌ ۱۳.۲ درصد افزایش قیمت داشته است.

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نحوه تعیین نرخ عوارض آزادراه ها بیان داشت: پروژه‌های آزادراهی در قالب قانون احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک‌ها و سایر منابع پولی و مالی کشور با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود به همین خاطر بخش خصوصی در قالب ‌قرار داد با وزارتخانه برای انجام شدن فرایند استهلاک سرمایه خود باید از درآمدهای حاصل از آزادراه به این امر اقدام کند.

حیدری با بیان اینکه «مهمترین درآمد یک آزادراه اخذ عوارض از کاربران آن است» گفت: ما بر اساس مفاد قرارداد و جداول پیوست آن مکلف هستیم در چهارچوب قانون و آیین نامه اجرایی، سالانه با دریافت صورت‌های مالی و گزارش هزینه درآمد و بررسی مفاد آن نسبت به تعیین نرخ عوارض سالانه اقدام کنیم و هدف اصلی ما تحقق برنامه های زمان‌بندی پیوست قرارداد سالانه و جلوگیری از ایجاد وقفه در این مسیر است

وی افزود: به همین منظور بعد از بررسی صورت‌های مالی و پارامترهای اصلی آن از جمله میزان درآمد و هزینه‌های سالانه، میزان مانده مطالبات از کل سرمایه گذاری انجام شده با در نظر گرفتن مسائل اجتماعی نسبت به تعدیل نرخ عوارض سالانه اقدام می شود.

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه گذاری وزارت راه و شهرسازی اضافه کرد: طبق دستور وزیر راه و شهرسازی کمیته سه نفره متشکل از معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ‌‌مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مهندسی و ساخت (برهانی)، مسئول بررسی صورت‌های مالی و گزارش های هزینه-درآمد و جداول محاسباتی می‌شوند و در نهایت تصمیم نهایی این کمیته به وزیر راه و شهرسازی ارسال می‌شود سپس وی به استناد قانون نسبت به تنفیذ نرخ‌های نهایی اقدام و سپس نرخ‌های نهایی به شرکت های آزادراهی ابلاغ می‌شود.

حیدری با بیان اینکه ‌افزایش نرخ عوارضی به منظور ایجاد جذابیت فضای کسب و کار برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است‌، تصریح کرد: برای دستیابی به توسعه اقتصادی توجه به موضوع توسعه زیرساخت‌ها و حفظ شبکه حمل و نقل موجود است و این نیازمند هزینه‌های گزافی است که دولت با توجه شرایط اقتصادی قادر به تامین آن نیست بنابراین مشارکت بخش خصوصی نیازمند ایجاد جذابیت و فضای کسب و کار مناسب است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی