پس از آن در جدیدترین رویداد در این زمینه رییس شورای رقابت در واکنش به اظهارات معاون وزیر صنعت، با تاکید بر وجود انحصار در واردات خودرو، اظهار کرده است:” بررسی دستورالعمل واردات خودرو نشان میدهد که فقط تعداد محدودی توانستهاند از طریق نمایندگیهای رسمی اقدام به واردات کنند. حتی آقای خسروتاج (قائم مقام وزیر صنعت) نیز در جلسهای که با اعضای شورا داشت اعلام کرد که فقط تعداد محدودی امکان ثبتنام پیدا کردهاند که این امر شاید ناشی از مشکلات دستورالعمل باشد. البته به نظر میرسد که آن تعداد محدود هم کارکنان خود نمایندگیهای رسمی بودهاند و در عمل هنوز دستورالعمل ساماندهی خودروهای وارداتی در سطح بازار اجرایی نشده است”.
تهدید رئیس شورای رقابت
رییس شورای رقابت با بیان اینکه مسلم است که هنوز دستورالعمل ساماندهی خودروهای وارداتی بازار را به سمت رقابتی شدن هدایت نکرده است، خاطرنشان کرده است:” اگر دستورالعمل مذکور اصلاح نشود شورای رقابت براساس قانون باید به این موضوع ورود پیدا کند تا انحصار بازار خودروهای وارداتی برطرف شود”.
تهدید رییس شورای رقابت به اینکه اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت در جهت اصلاح دستورالعمل واردات خودرو اقدام نکند، این شورا راسا به این کار اقدام خواهد کرد در حالی است که اقدام برخی نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی در زمینه صدور مجوز واردات خودرو برای کارکنانشان نشان میدهد که این شرکتها تا حدی بر حفظ انحصار بر واردات خودرو اصرار دارند که در این زمینه حتی از اقداماتی چون صدور مجوزهای واردات خودرو برای کارکنانشان با هدف رقابتی جلوه دادن واردات خودرو نیز، فروگذار نیستند.
در چنین شرایطی باید دید که آیا شورای رقابت میتواند طبق وظایف ذاتی خود، روند واردات خودرو به کشور را رقابتی کند یا اینکه اقدامات اینچنینی نمایندگیهای رسمی خودروسازان خارجی کارساز خواهد بود.
دیدگاه خود را بنویسید