پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست ایرتویا

در آینده قدرت چانه زنی با خودروساز خارجی بالاتر می رود

در نشست خبری ایرتویا عنوان شد: عبدالرضا فهیمی مدیر عامل ایرتویا، در نشست خبری در حضور جمعی از خبرنگاران گفت: با توجه به افزایش تعرفه موثر واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی احتمالا کاهش چندانی نخواهد یافت. چندیست که انتظار کاهش قیمت در جامعه شکل گرفته، اما موضوع مهم در واردات خودرو، نرخ تعرفه مؤثر واردات […]

javankhodro
شنبه - ۱۳ تیر ۱۳۹۴

در نشست خبری ایرتویا عنوان شد:

عبدالرضا فهیمی مدیر عامل ایرتویا، در نشست خبری در حضور جمعی از خبرنگاران گفت: با توجه به افزایش تعرفه موثر واردات خودرو، قیمت خودروهای وارداتی احتمالا کاهش چندانی نخواهد یافت.

چندیست که انتظار کاهش قیمت در جامعه شکل گرفته، اما موضوع مهم در واردات خودرو، نرخ تعرفه مؤثر واردات است که ارتباطی با ارز آزاد و کاهش قیمت آن ندارد، بلکه بر مبنای ارز مبادله‌ای تعیین می‌شود که ارزش آن امسال حدود 200 تومان افزایش یافته است. وی در توضیح نحوه محاسبه ارز موثر اعلام کرد: با اینکه خودرو با ارز آزاد وارد می شود، اما تعرفه گمرک بر اساس نرخ ارز مبادله ای محاسبه می شود. عوارض نوسازی ناوگان آمبولانس، عوارض شماره گذاری، مالیات بر ارزش افزوده و اسقاط 4 دستگاه خودروی خودروی فرسوده همگی از شروط واردات هستند و توسط خود مردم پرداخت می شود، در واقع سال گذشته خریداران خودروهای خارجی با هزینه خود حدود 300هزار دستگاه خودروی فرسوده را از رده خارج کرده اند که آمار خوبی به شمار می رود. با احتساب همه اینها، نرخ ارز موثر واردات در حال حاضر چیزی بین 6500 تا 7000 تومان می شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سهم بازار تویوتا کم شده است اشاره کرد که وارد کنندگان غیر رسمی با خرید از شرکت های خارجی حوزه خلیج فارس (که بعضا شرایط خود آن شرکت های خارجی معلوم نیست) اقدام به واردات کرده اند و خودروها را اندکی ارزان تر از نماینده رسمی روانه بازار کرده اند. در حالی که خریداران با خرید این خودروها از فروشندگان غیر رسمی، از حق گارانتی واقعی محروم می شوند.

مدیر عامل ایرتویا در ادامه با بیان اینکه در مورد نحوه اجرای دستورا‌لعمل واردات خودرو با مشکل روبرو هستیم گفت: اگر واردکنندگان متفرقه، خودروی اصیل وارد کنند ما در تأیید آن مشکلی نداریم، اما مسئله مورد بحث، روش تعیین اصالت خودروهای وارداتی است و تضمینی وجود ندارد که خودروی واردشده دچار تغییراتی نشده باشد و اصالت آن حفظ شده باشد.

همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد پیش بینی بازار بعد از برداشتن تحریم ها افزود: اتفاق خوبی که می افتد این است که به دلیل ارتباط مجدد شرکت های مادر، در آینده فقط یک صدا برای رایزنی های بازرگانی بین نماینده رسمی و خودروساز خارجی بیرون می رود و قدرت چانه زنی بر سر قیمت و مسایل دیگر را بالاتر می برد. از این حیث به نفع مشتری خواهد بود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی