پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه تویوتا پرادو و سانگ یانگ رکستون

هوایِ آفرود!/ برای سفرهای ماجراجویانه، تویوتا پرادو بخریم یا رکستون G4؟

در شرایط فعلی که باید در خانه بمانیم! اما با شکست کرونا و آزاد شدن از قرنطینه، اگر حدود یک میلیارد تومان در حساب بانکیتان خاک می خورد و خواستید برای تلافی این ایام حوصله سر بر یک شاسی بلند آفرودی بخرید و به دل بیابان و کوه و جنگل بزنید، این مقایسه را دنبال […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۲۵ شهریور ۱۴۰۱

در شرایط فعلی که باید در خانه بمانیم! اما با شکست کرونا و آزاد شدن از قرنطینه، اگر حدود یک میلیارد تومان در حساب بانکیتان خاک می خورد و خواستید برای تلافی این ایام حوصله سر بر یک شاسی بلند آفرودی بخرید و به دل بیابان و کوه و جنگل بزنید، این مقایسه را دنبال کنید. ما 2 شاسی بلند فول سایز آفرودی را به جان یکدیگر انداخته ایم. یکی از این ها خودروی نام آشنای تویوتا پرادو است که سال ها در بازار شاسی بلندهای ایران یکه تازی می کند. دیگر هم قد بلندیست از کره جنوبی که علی رغم تمام قابلیت هایش در شرایط بدی وارد ایران شد و ممنوعیت واردات خودرو و افزایش قیمت ها باعث شد، سانگ یانگ رکستون G4 آنطور که باید سر زبان ایرانی ها نیافتد.


برای تماشای ویدئوی اختصاصی آفرود با پیکاپ آمیکو آسنا اینحا کلیک کنید!


پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

قطعا خودروهای شاسی بلند طرفداران فراوانی میان خریداران دارند. اما افرادی که بحث آفرود و طبیعت گردی را حرفه ای تر دنبال می کنند، تمایلی به کراس اوورهای رایج در بازار ندارند. گزینه مورد نظر این دسته از خریداران، شاسی بلندهای فول سایز مجهز به شاسی مستقل و تجهیزات آفرودی پیشرفته است که از پس از هر مسیر صعب العبوری بر بیایند. با ممنوع شدن واردات خودرو و ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی چند سال پیش، فراوانی چنین خودروهایی در بازار ایران کمتر و کمتر شد.

البته بعضی برندهای چینی با عرضه خودروهایی در این کلاس می خواستند جای خالی نام هایی مثل لندکروزر، پرادو و پاجرو را پر کنند، اما در عمل هیچ یک موفق به هیجان زده کردن خریداران نشدند. البته در واپسین روزهای قبل از ممنوعیت واردات خودرو، رامک خودرو با معرفی سانگ یانگ رکستون G4 سعی کرد بار دیگر تحولی در بازار شاسی بلندهای فول سایز آفرودی ایجاد کند، اما در نهایت واردات ممنوع شد و تنها تعداد محدودی رکستون در بازار عرضه شد.

 

سانگ یانگ رکستون

سانگ یانگ رکستون

سانگ یانگ از جمله برندهای مطرح در بازار خودروهای وارداتی شناخته می شود. رامک خودرو به عنوان نمایندگی رسمی سانگ یانگ در ایران، اواخر سال 96 جدیدترین محصول این خودروساز کره ای را رونمایی کرد. این خودروی درشت هیکل رکستون G4 نام دارد. رکستون بزرگ ترین محصول سانگ یانگ به شمار می رود و در دسته SUV های متوسط جای می گیرد. البته ابعاد به مراتب یزرگ تری نسبت به کراس اوورهای متوسط کره ای مثل سانتافه، سورنتو و .. دارد.

سانگ یانگ رکستون

قرار بود رکستون در تابستان 97 به بازار بیاید، اما بسته شدن ناگهانی واردات خودرو درست مدت کوتاهی بعد از معرفی رکستون در ایران، باعث شد این خودرو نیز همچون دیگر خودروهای وارداتی با چالش هایی مواجه شود. در نهایت در مهر ماه 98، رسکتون G4 موفق شد پلاک ملی دریافت کند و پایش به جاده های ایران باز شود.

 

سانگ یانگ از جمله برندهای مطرح در بازار خودروهای وارداتی شناخته می شود. رامک خودرو به عنوان نمایندگی رسمی سانگ یانگ در ایران، اواخر سال 96 جدیدترین محصول این خودروساز کره ای را رونمایی کرد. این خودروی درشت هیکل رکستون G4 نام دارد.

سانگ یانگ رکستون

رکستون G4 بزرگ ترین محصول سانگ یانگ به شمار می رود و البته ابعاد به مراتب یزرگ تری نسبت به کراس اوورهای متوسط کره ای مثل سانتافه، سورنتو و .. دارد.

قرار بود رکستون در تابستان 97 به بازار بیاید، اما بسته شدن ناگهانی واردات خودرو درست مدت کوتاهی بعد از معرفی رکستون در ایران، باعث شد این خودرو نیز همچون دیگر خودروهای وارداتی با چالش هایی مواجه شود. در نهایت در مهر ماه 98، رسکتون G4 موفق شد پلاک ملی دریافت کند و پایش به جاده های ایران باز شود.
سانگ یانگ رکستون

 

چرا رکستون G4 یک آفرودر حرفه‌ایست؟

سانگ یانگ، رکستون جدید را با فرمی ساختار شکن طراحی کرده. این سبک طرحی شاید شما را به یاد خودروهای ژاپنی بی اندازد، اما در بعضی قسمت ها، مثل قسمت عقب حس و حال کره ای دارد. با کمی اقماض، رکستون جدید از نظر قیمتی در دسته خودروهایی مثل نیسان ایکس تریل و تویوتا راو فور قرار می گیرد. اما این یک SUV واقعیست که به خاطر شاسی مستقل یا نردبانی به جای شاسی مونوکوک، قابلیت های آفرودی واقعی دارد و از نظر قابلیت های حرکتی و سامانه های آفرودی با کراس اوورهای متوسطی که نام بردیم قابل مقایسه نیست.

سانگ یانگ رکستون

رکستون G4 کاندیدای بهترین خودروی سال دنیا شده و از جمله برندگان جایزه GRAND PRIZE نیز هست. جایزه ای که با توجه به قابلیت هایی مثل استفاده، ایمنی، کارایی و عملکرد به خودروها تعلق می گیرد. کابین رکستون G4 از نظر کیفیت و توجه به مونتاژ، وضعیت مناسبی دارد.

کابین سانگ یانگ رکستون

 

این شاسی بلند کره ای مملو از امکانات متنوع رفاهی است و از این نظر می تواند توجه خریداران آپشن پسند ایرانی را به خود جلب کند و مچ رقبای ژاپنی اش را بخواباند. همچنین در طراحی و چیدمان کابین رکستون، رگه هایی از دیگر محصولات سانگ یانگ مثل تیوولی نیز به چشم می خورد. رکستون یک شاسی بلند 7 نفره است که به لطف فاصله میان 2 محور مشابه با تویوتا پرادو، کابین بسیار جاداری دارد.

سانگ یانگ رکستون

بازدهی بالا نسبت به حجم کم

سانگ یانگ رسکتون با 2 پیشرانه دیزلی و بنزینی در بازار جهانی عرضه شده. رامک خودرو اما با توجه به قوانین ایران، تنها نسخه بنزینی را به بازار عرضه کرده است. رکستون G4 به پیشرانه 2 لیتری GDI مجهز شده. این پیشرانه نسبت به سایر پیشرانه های 2 لیتری بازدهی قابل توجهی دارد و می تواند 222 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این پیشرانه با یک گیرباکس 6 سرعته ساخت آیسین ژاپن جفت می شود.

یک نکته جالب در خصوص محل قرارگیری گیرباکس رکستون اینجاست که بر خلاف سایر کراس اوورها، گیرباکس رکستون به جای قیمت جلو، در میانه خودرو قرار گرفته است. همچنین بر خلاف خودروهایی مثل سانتافه و سورنتو و ..، مبنای تصلی قدرت در رکستون، دیفرانسیل عقب است که این ویژگی با دیگر ویژگی ها دست به دست هم می دهد تا این خودرو از همه نظر یک آفرودر تمام عیار باشد.

سانگ یانگ رکستون

مشخصات فنی سانگ یانگ رکستون G4

کلاس: شاسی بلند
پیشرانه: 4 سیلندر توربوشارژ
حجم موتور: 1998 سی سی
قدرت: 222 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
گشتاور: 350 نیوتن متر در 1500 دور در دقیقه
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک
باک: 70 لیتر

سانگ یانگ رکستون

امکانات سانگ یانگ رکستون G4

۹ کیسه هوای ۱۳ نقطه ای-رادار خطی-رادار نقطه کور-سیستم کنترل پایداری-رادار پیشگیری از تصادف و برخورد با عابر پیاده-ترمز اتوماتیک در مواقع اضطراری-سیستم ضد واژگونی-پشت آمپر نیمه دیجیتال با امکان انتخاب نوع طرح گرافیکی-تودوزی چرم-7 صندلی-صندلی های جلو برقی با حافظه صندلی راننده-گرمکن صندلی های جلو و عقب-سردکن صندلی های جلو-گرمکن فرمان-سیستم تهویه دوگانه-سیستم تهویه ردیف سوم و کمپرسور کولر مستقل-بخارزدای هوشمند شیشه ها-رینگ های ۲۰ اینچی-تنظیم سه حالته وضعیت دیفرانسیل-سنسور نور-سنسور باران-شستشوی اتوماتیک شیشه های جلو-سانروف-استارت دکمه ای-آینه های تاشو برقی-دوربین ۳۶۰ -ترمز پارک برقی-اتوهلد-نور بالای اتوماتیک-آینه وسط حساس به نور-درب صندوق برقی-زاپاس مشابه به لاستیک های اصلی-کروزکنترل


برای تماشای ویدئوی بررسی اختصاصی چری تیگو7 اینجا کلیک کنید!


تویوتا پرادو

تویوتا پرادو

تویوتا پرادو را می‌توان از اولین شاسی‌بلندهایی دانست که پس از باز شدن درهای واردات در بازار ایران حضور پیدا کرد. در آن روزها که تنوع در سگمنت شاسی‌بلندهای فول‌سایز بازار زیاد نبود، تویوتا پرادو با توجه به حجم بیش‌تر واردات نسبت به رقبایی نظیر میتسوبیشی پاجرو و، با تکیه بر ویژگی‌های مناسب‌اش به شدت در ایران محبوب شد.

ایرانی ها پرادو را با نسل سومش یعنی مدل j120 شناختند. نسل سوم پرادو پس از چندسال موفقیت و محبوبیت جای خود را به نسل جدیدش داد. نسل چهارم پرادو با کد اتاق j150 با ظاهر متفاوت و ابعادی بزرگ‌ترشده جای مدل قبلی‌اش را گرفت.

تویوتا پرادو

 

تغییرات حداقلی

جزییات بدنه تغییراتی نسبت به نسل سوم کرده اما تویوتا در تغییر نسل چهارم دست‌به‌عصا عمل کرده و ظاهر پرادو را از تغییرات اساسی دور نگه داشته. از این جهت می‌توان گفت نسل چهارم درحقیقت یک فیس‌لیفت ماژور از نسل سوم است تا یک نسخه کاملا جدید. پرادو نسل چهارم حداکثر تا مدل 2014 در بازار حضور دارد. با وضع محدودیت‌های گمرکی پای پرادو از ایران بریده شد و به‌همین دلیل نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم در تعداد انگشت‌شماری به ایران آمد.

تویوتا پرادو

2 موتور برای پرادو

پرادو نسل چهارم در 2 مدل بدنه ۵ و ۳ در در ایران عرضه شد. همپنین این شاسی بلند فول سایز با 2 پیشرانه 6 سیلندر و 4 سیلندر به ایران آمده است.

پرادو TX 3در که در بازار با نام پرادو 2 در شناخته می‌شود از پیشرانه‌ای با توان ۱۶۱ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۶ نیوتن‌متر برخوردار است. البته مصرف سوخت از پیشرانه ۴ سیلندر نسل قبلی کم‌تر است و بدنه ضریب آیرودینامیک بهتری نسبت به قبل دارد. اما مدل 6 سیلندر با موتور 4 لیتری می تواند 271 تا 186 اسب بخار قدرت تولید کند. به قابلیت‌های پرادو هیچ ایرادی وارد نیست و از پس هر مسیری برمی‌آید. برخلاف نسل سوم که از حرکات گهواره‌ای شدید بدنه رنج می‌برد، این مدل با برخورداری از سیستم KDSS تا حد زیادی این حرکات را فیلتر کرده و از این نظر وضعیت بهتری نسبت به قبل دارد.

تویوتا پرادو

پرادو با سفارش های مختلف و طبیعتا با آپشن های مختلفی در بازار ایران موجود است. شاسی مستقل، قابلیت عالی آفرود و تکنولوژی های مناسب برای حرکت در مسیرهای صعب العبور باعث شده تا پرادو یک آفرودر تمام عیار در حد و اندازه های برادر بزرگ ترش یعنی تویوتا لندکروزر باشد. این نسل پرادو با 2 نسخه افرود و آنرود در بازار شناخته می شود. بسیاری فکر می کنند مدل آنرود فاقد قابلیت های آفرودی است! اما این نام گذاری تنها به سطح تجهیزات مربوط می شود. به مدل های فول آپشن مجهز به رادار جلو با نام آنرود و مدل هایی که آپشن های کمتری دارند، آفرود می گویند.

مشخصات فنی تویوتا پرادو

کلاس: شاسی بلند
پیشرانه: 6 سیلندر تنفس طبیعی
حجم موتور: 3956 سی سی
قدرت: 271 اسب بخار در 5600 دور
گشتاور: 386 نیوتن متر در 4400 دور در دقیقه
گیرباکس: 5 دنده اتوماتیک
باک:

تویوتا پرادو

امکانات تویوتا پرادو

چراغ‌های جلو مجهز به سیستم HID و AFS (روشنایی بهتر در جاده و هنگام پیچیدن) – روشن شدن فلاشرها هنگام ترمز ناگهانی – سیستم AVS سفارشی (تغییر حالت رانندگی به Normal، Comfort و Sport) – سیستم VFC در مدل Off-Road – سیستم KDSS – سیستم LSD در دیفرانسیل برای کمک به کم کردن اصطکاک و مصرف سوخت – چهار دوربین – نشان‌دهنده زاویه چرخ‌ها – تنظیم خودکار گیربکس به صورت هوشمند به کمک سیستم AI-Shift – سیستم هشدار برای کم کردن مصرف سوخت به هنگام شتاب – طراحی دکمه‌های داشبورد برای استفاده آسان حتی با دستکش-ABS، EBD، BA، TRC، VSC و همچنین در مدل Off-Road این سیستم‌ها نیز وجود دارند: Multi-Terrain ABS، A-TRC، HAC و 7 کیسه هوا 

پیشنهاد جوان خودرو

با بودجه ای که برای خرید یک رکستون صفر کیلومتر کنار می گذارید، می توانید سراغ پرادو 4 درب کارکرده بروید. هر 2 این شاسی بلندها قابلیت آفرود مناسبی دارند، اما باید قبول کرد که پرادو از این نظر دنیای متفاوتی از رکستون دارد و بسیار حرفه ای تر عمل می کند. البته رکستون G4 علاوه بر سواری نرم و راحت در مسیرهای شهری، تعادل و هندلینگ مناسبی نیز در مسیرهای آفرودی دارد. کابین جادار و امکانات متنوع نیز پارامترهایی هستند که می توانند نظر خانواده های چند نفره را به خود جلب کنند. پرادو فول آپشن هم از نظر امکانات رفاهی حرف های زیادی برای گفتن دارد. همچنین رکستون با موتور کوچک تر و کم مصرف تر از پرادو، در شرایط فعلی گزینه مقرون به صرفه تری از پرادو به نظر می رسد.

                                 ((مقایسه انواع خودروهای صفر و کارکرد در کلاس های مختلف را در جوان خودرو بخوانید))

مقایسه پژو 2008 و چری تیگو7 / عاقبت نسیه فروشی!

خواب های طلایی!/ مقایسه رنو ساندرو استپ وی و برلیانس کراس موتور جدید

بازگشت به بازی!/ رنو تلیسمان بخریم یا کیا اپتیما JF؟

دیو و دلبر!/ مقایسه هیوندای i20 و اپل کورسا

قهرمان های گذشته/ مقایسه هیوندای i20 و سیتروئن C3 به عنوان هاچ بک های محدوده 400 میلیون تومان

خداحافظ پراید!/ پراید در مقایسه با جانشین خود تیبا، چه وضعیتی دارد؟

در رنج قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، سوزوکی گرند ویتارا بخریم یا کیا اسپرتیج؟!

قدرت یا سلطنت؟/ مقایسه DS7 و فولکس واگن تیگوان

3 تفنگدار/مقایسه چانگان CS35، هایما S5 و جک S3

جنگ گرم!/ مقایسه مرسدس بنز C200 و ب ام و 320 در بازار خودروهای کارکرده

سرد یا معتدل؟! مقایسه ای میان لکسوس RX200t و ولوو XC90

اختلاف سلیقه/ مقایسه کیا سورنتو و هیوندای سانتافه در بازار خودروهای دست دوم

چشم و هم چشمی در کیفیت/ مقایسه میتسوبیشی اوتلندر و نیسان ایکس تریل

مقایسه چری تیگو7 و زوتی کوپا توربو / پرچمداران چینی در بازار ایران

مینیمالیسم! / با بودجه 200 میلیون تومانی، کیا پیکانتو بخریم یا میتسوبیشی میراژ؟

بازار گرم شاسی بلندها در سرمای رکود/ هیوندای سانتافه بخریم یا نیسان ایکس تریل؟

یک روح در 2 بدن!/ با بودجه 100 تا 150 میلیونی، پژو 207 اتوماتیک بخریم یا دانگ فنگ H30 کراس؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی