پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاکسی آریو

بیش از 420 هزار دستگاه از خودروهای فرسوده در صف جایگزینی

سایپا در 9 ماهه اخیر بیش از 4 هزار دستگاه خودروی جدید را جایگزین خودروهای فرسوده کرده است. در حالی که کلان شهرهای کشور درگیر آلودگی هوا هستند، حالا سخن از طرح‌ها و ایده‌های فراوان در خصوص بهبود وضع هوای می‌شود. از کیفیت سوخت گرفته تا آلاینده‌های متحرک و ثابت همگی نقل محافل مختلف رسانه‌ای […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۳ آذر ۱۳۹۵

سایپا در 9 ماهه اخیر بیش از 4 هزار دستگاه خودروی جدید را جایگزین خودروهای فرسوده کرده است.

در حالی که کلان شهرهای کشور درگیر آلودگی هوا هستند، حالا سخن از طرح‌ها و ایده‌های فراوان در خصوص بهبود وضع هوای می‌شود. از کیفیت سوخت گرفته تا آلاینده‌های متحرک و ثابت همگی نقل محافل مختلف رسانه‌ای شده اند. اما یکی از مهمترین راه کارهای کاهش آلودگی هوا از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزینی آنها با خودروهایی است که از استانداردهای روز آلایندگی بهره می‌برند. طرحی که در سال‌های اخیر هر چند اجرا شده است اما، پیچ های مختلف اداری و مالی باعث شده سرعت این طرح کاهش یابد.

حالا تنها در تهران نزدیک 30 درصد از خودروهای سواری هنوز کاربراتوری هستند که 4.7 درصد از آنها جزو ناوگان تاکسیرانی به حساب می‌آیند. تاکسی‌هایی که طبق آمار سازمان کنترل ترافیک شهرداری تهران به طور متوسط روزانه 200 کیلومتر در تهران پیمایش دارند. این در حالی است که خودروهای کاربراتوری چندین برابر یک خودروی انژکتوری با استاندارد یورو 2 آلودگی تولید می‌کنند و تنها در کلان شهری مثل تهران بیش از 420 هزار دستگاه خودروی فرسوده تردد می‌کنند.

خودروهای تولید شده در اواسط دهه 70 شمسی نیز حالا در آستانه فرسودگی قرار دارند. زیرا این خودروهای کاربراتوری حالا بیش از 20 سال است که در کشور تردد می‌کنند. از این رو اهمیت طرح جایگزینی خودروهای فرسوده باید بیش از پیش مورد نظر مسئولین قرار گیرد. در این شرایط جایگزینی تاکسی‌های فرسوده شاید از مهمترین اولیوت‌های این طرح باشد. هر چند خودروسازان و به خصوص شرکت سایپا در سال جاری اقدام به جایگزینی بیش از 4 هزار خودروی فرسوده و از رده خارج کردن آنها کرده است اما، ظرفیت‌های این شرکت بسیار بیشتر از این هاست.

نوسازی ناوگان تاکسیرانی

در این بین بیش از یک هزار دستگاه از خودروهای فرسوده که با نمونه‌های جدید جایگزین شده‌اند در ناوگان تاکسیرانی کشور حضور داشتند. این خودروها با سدان‌های آریو ساخت سایپا جایگزین شده‌اند که از پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر با استاندارد یورو 5  و تکنولوژی شرکت میتسوبیشی بهره می‌برند.  این پیشرانه که در حال حاضر هم توسط شرکت میتسوبیشی مورد استفاده قرار می گیرد، 40 برابر کم تر از یک تاکسی کاربراتوری آلایندگی دارد. طبق آماری که شرکت سایپا اعلام کرده است، بیش از نیمی از تاکسی‌های فرسوده جایگزین شده در تهران تردد داشتند.

حالا اگر بدانید تنها تاکسی‌های کاربراتوری در تهران روزانه 45 تن آلودگی را وارد هوا می‌کنند، آنوقت ارزش جایگزینی این خودروها را درک خواهید کرد. البته تنها تهران از وجود تاکسی‌های ساخت سایپا بهره نبرده است و استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان و یزد هم در لیست این لیست قرار دارند. همانطور که اشاره شد،

جایگزینی خودروهای فرسوده یکی از مهمترین راه کارهای کاهش آلودگی هوا در سال‌های آینده است که به گفته خودروسازان اگر موانع اداری و قانونی آن سر راه آنها برداشته شود و منابع مالی آن نیز تامین گردد، این توان در خودروسازان داخلی وجود دارد که این طرح را به سرمنزل مقصود برسانند. چانکه سایپایی‌ها مدعی هستند در صورت مساعد بودن شرایط تا پایان سال ظرفیت جایگزینی 40 هزار دستگاه خودروی فرسوده را دارند.

نمایندگی مرکزی سایپا در لبنان افتتاح شد

صدور مجوز سرمایه گذاری سیتروئن در ایران

آغاز فروش نقدی محصولات سایپا + قیمت

سهم بازار خودروهای تولید داخل منتشر شد

صادرات 1500 دستگاه از محصولات سایپا

تجهيز ناوگان تاکسیرانی ساحل عاج با محصولات ايران خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی