پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تشخیص خودرو تصادفی

روش هایی برای تشخیص خودروی تصادفی از خودرو سالم

شاید زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکان پذیر بود اما امروزه به مدد پیشرفت روش های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از خودروی تصادفی شده به سختی امکانپذیر است. به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛  واژگونی خودرو یا به اصطلاح عموم چپ کردن خودرو یکی از مهمترین آسیب هایی […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۴ دی ۱۳۹۵

شاید زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکان پذیر بود اما امروزه به مدد پیشرفت روش های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از خودروی تصادفی شده به سختی امکانپذیر است.

به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛  واژگونی خودرو یا به اصطلاح عموم چپ کردن خودرو یکی از مهمترین آسیب هایی است که برای یک خودرو وجود دارد و این موضوع می تواند درآینده مشکلات جدی را برای صاحب خودرو به همراه بیاورد. شاید زمانی تشخیص خودروی واژگون شده با کمی توجه امکانپذیر بود اما امروزه به مدد پیشرفت روش های ترمیم و بازسازی، تشخیص خودروی نو و سالم از خودروی تصادفی شده به سختی امکانپذیر است.

اولین مورد برای شناسایی یک خودروی واژگون شده ایراد در رنگ خودرو است. خودروی واژگون شده حتما نیازمند رنگ شدن است و رنگ کارخانه با رنگ تعمیرگاه متفاوت است. مراحل رنگ آمیزی خودرو در کارخانه بسیار متفاوت از مراحل رنگ کردن خودرو در تعمیرگاه است.

به عنوان مثال در کارخانه، رنگ خودرو در دمای بالای 150 درجه خشک میشود اما در تعمیرگاه، خودرو را درون اتاقی با دمای 50 تا 60 درجه قرار می دهند تا رنگ آن خشک شود بنابراین کیفیت رنگ بدست آمده هرگز با کیفیت رنگ کارخانه یکی نخواهد بود. این مسئله اگر با چشم هم قابل تشخیص نباشد با استفاده از دستگاه های تست رنگ دیجیتال قابل شناسایی است.

سقف خودرو یکی از مواردی است که در واژگونی های خودرو دچار آسیب جدی می شود. با توجه به حساس بودن سقف خودرو، کوچکترین ضربه ای می تواند سقف را از حالت اصلی خود خارج کند. بنابراین در صورتی که به سقف ضربه ای وارد شود شکل و زاویه ستون ها و شیب سقف تغییر می کند که میتوان آن را تشخیص داد. تعویض کامل سقف هم از طریق ستون ها امکانپذیر است که البته نیازمند یک کارشناس و فرد با تجربه است.

در زمان واژگونی خودرو و تعمیر توسط تعمیرکار، پرس های موجود در زیر نوارهای دور درهای خودرو از بین می رود. اثر پرس هایی که توسط کارخانه ایجاد می شود به راحتی قابل تشخیص است. گاهی اوقات تعمیرکاران هم این نوع پرس ها را ایجاد می کنند اما هرگز مشابه یا پرس کارخانه نمی شود.

یکی دیگر از نقاط مهمی که می تواند به تشخیص واژگونی خودرو کمک کند فاصله سر شاسی هاست. یک کارشناس در صورت قرارگرفتن خودرو روی چاله مخصوص می تواند متوجه بازسازی شاسی خودرو شود. علاوه بر تمام مواردی که گفته شد خودروهای واژگون شده در نحوه حرکت هم مشکلاتی دارند که قابل تشخیص هستند.

در خودروهایی که از جلو تصادف شدید داشته اند تنظیم فرمان به هم میخورد و شاسی خودرو از تنظیمات اولیه خود خارج می شود. اگرچه برخی از تعمیرکاران سعی می کنند با کشیدن شاسی و تنظیم آن این نقص را پنهان کنند اما به مرور زمان این نقص به خوبی خود را در خودروی تصادفی نشان می دهد.

عدم تنظیم جلوبندی در خودروهای واژگون شده منجر به لاستیک سایی خودرو نیز می شود که در آن به دلیل خارج شدن لاستیک ها از زوایای استاندارد، از یک سمت ساییده می شوند. علاوه بر این وجود انواع صداهای اضافی در خودرو می-تواند دلیلی برای واژگونی خودرو باشد.

اغلب خودروهای قاچاق دست دوم هستند

چرا خودروی کارکرده محبوبیت دارد

فروش خودرو چپی به اسم بی رنگ، امری رایج در ایران

چه نوع شیشه دودی از نظر پلیس مجاز است؟

راهکارهایی برای شرایط بریدن ترمز خودرو

۶ مشکل خودرو که منجر به تشخیص اشتباه می‌شوند

با رعایت این نکات عمر خودرو را افزایش دهید

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی