پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تعمیر خودرو

۶ مشکل خودرو که منجر به تشخیص اشتباه می‌شوند

گاهی بروز یک صدای اضافی یا ساده‌ترین مشکل خودرو ، باعث ایجاد هزینه تراشی برای تعویض یکسری قطعات می‌شود که شاید اصلا ارتباطی با آن مشکل نداشته باشند. اما همین طرز فکر و ترس از مراجعه به تعمیرگاه، بعضی مواقع باعث بروز یکسری مشکلات جدی‌تر و بدنبال آن هزینه‌هایی بسیار سنگین‌تر می‌شود. برای خیلی از […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۲۹ آذر ۱۳۹۵

گاهی بروز یک صدای اضافی یا ساده‌ترین مشکل خودرو ، باعث ایجاد هزینه تراشی برای تعویض یکسری قطعات می‌شود که شاید اصلا ارتباطی با آن مشکل نداشته باشند. اما همین طرز فکر و ترس از مراجعه به تعمیرگاه، بعضی مواقع باعث بروز یکسری مشکلات جدی‌تر و بدنبال آن هزینه‌هایی بسیار سنگین‌تر می‌شود.

برای خیلی از افرادی که صاحب خودرو هستند این موضوع پیش آمده که هنگام بروز برخی مشکلات فنی معمولی و نه چندان جدی، مثل صدای اضافی از کمک فنرها، از مراجعه به تعمیرگاه خودداری می‌کنند. اگر بخواهیم مسائلی همچون تنبلی و نداشتن وقت را کنار بگذاریم، یکی از دلایل اصلی برای اینکار ترس از هزینه تعمیرات بالای تحمیلی از طرف برخی تعمیرکاران است که شاید اصلا نیازی برای اینکار نباشد! به عبارت دیگر گاهی بروز یک صدای اضافی یا مشکل این‌چنینی، باعث ایجاد هزینه تراشی برای تعویض یکسری قطعات می‌شود که شاید اصلا ارتباطی با آن مشکل نداشته باشند. اما همین طرز فکر و ترس از مراجعه به تعمیرگاه، بعضی مواقع باعث بروز یکسری مشکلات جدی‌تر و بدنبال آن هزینه‌هایی بسیار سنگین‌تر می‌شود.

 به همین دلیل توصیه شده تا قبل از اینکه مشکل خودرو بدتر شود، به نزدیکترین تعمیرگاه و مرکز خدمات مراجعه کرده و از تعمیرکار بخواهید تا مشکل را بررسی کند. اگر مسئله پیش آمده بدون دردسر خاصی برطرف شد و نیاز به تعمیرات اساسی نداشت، از خوش شانسی شماست اما اگر بعد از بررسی مشخص شد که باید خودرو چند روزی مهمان تعمیرگاه باشد و قطعاتی نیز باید تعوض شوند که هزینه بالایی هم دارند، بهتر است به نمایندگی‌های اصلی و تخصصی‌تر مراجعه کرده و بعد تصمیم گیری کنید. ولی متاسفانه بسیار مشاهده شده که حتی برخی تعمیرات و تشخیص‌های صورت گرفته از طرف برخی تعمیرکاران خبره که با هزینه‌های بالایی نیز همراه بوده، نتوانسته مشکل را برطرف کند. یعنی یا به اشتباه قطعه‌ای تعویض شده یا اینکه اصلا نیازی به تعویض نبوده و مشکل از جای دیگر نشات می‌گیرد. در ادامه به ۶ مشکل در خودروها اشاره می‌کنیم که معمولا بعد از مراجعه به تمیرگاه با تشخیص اشتباه همراه می‌شوند.

۱- سیستم سوخت رسانی خودرو

سیستم سوخت رسانی خودروها یکی از بخش‌های بسیار پیچیده است که معمولا اجزای مختلفی در آن درگیر بوده و باتوجه به مدل خودروها نیز بسیار متنوع هستند. براساس گزارشات منتشر شده، خودروهایی که با مشکلاتی در این بخش مواجه هستند، بیشترین تشخیص اشتباه در تعمیرگاه‌های محلی را به خود اختصاص داده‌اند. در این مواقع تشخیص‌هایی از انژکتور معیوب با اورینگ بد تا فیلتر سوخت ازکار افتاده و یا اجبار به تعویض پمپ سوخت رسانی درحالیکه فقط شیر برقی (سلونوئید ولو) مشکل دار است، صورت می‌گیرند. باتوجه به موارد بسیار زیاد از تشخیص اشتباه در این زمینه، اگر به مورد مهمی در این خصوص برخوردید که هزینه بالای تعمیرات را نیاز داشت، حتما به مراکز قابل اعتماد و مطمئن برای انجام تعمیرات مراجعه کنید.

۲- سیستم برق خودرو

اگر پیدا کردن مشکل در سیستم سوخت رسانی خودرو بسیار مشکل باشد، تصور کنید یافتن یک بخش معیوب در سیم کشی و برق خودرو تا چه اندازه می‌تواند پر دردسر و منجر به تشخیص اشتباه باشد. اگر خودروهای مدرن امروزی با سیستم عیب‌یابی هوشمند را کنار بگذاریم، بسیاری از خودروهای مدل پایین و معمولی با مشکل انباشت سیم‌ها، حسگرها و سوئیچ‌ها مواجهند که بروز مشکلی کوچک در یخشی از این آشفته بازار، یک دردسر بزرگ را درپی دارد. حتی گاهی مشکل دیگری که به اتصال کوتاه در سیستم برق خودرو معروف است، باعث می‌شود حدس و گمان برای یافتن عیب بوجود آمده افزایش یابد! بنابراین هنگام مواجه با این مسئله هم پیشنهاد جدی می‌شود که به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

۳- سیستم تهویه خودرو

یکی از گلایه‌هایی که اکثر صاحبان خودرو در فصل تابستان دارند، مربوط به صرف هزینه‌های بی‌فایده جهت برطرف کردن مشکلات مربوط به سیستم تهویه خودرو است. درواقع برای اینکه کولر خودرو در روزهای گرم تابستان عملکرد خوبی داشته باشد، بسیاری برای بازدید و برطرف کردن مشکلات آن به تعمیرگاه‌های محلی مراجعه می کنند اما متاسفانه نتیجه خوبی نمی‌گیرند. این فرآیند معمولا با شارژ گاز کولر خودرو همراه است و خیلی‌ها به خاطر هزینه نسبتا پایین آن این کار را چندین بار انجام می‌دهند اما بعد از مدتی بازهم سروکله مشکل قبلی پیدا می‌شود. پیشنهاد می‌شود انجام این هزینه‌های خرد را متوقف کرده و یکبار به یک تعمیرکار تخصصی در زمینه سیستم تهویه خودرو مراجعه کنید و فرآیند بررسی نشت شارژ و تست فشرده سازی را انجام دهید تا مشکل اصلی مشخص شده و از شر آن خلاص شوید.

۴- سیستم خنک کننده موتور

اگر برای مشکلی که در اتومبیل شما ایجاد شده به تعمیرگاه مراجعه کردید و تعمیرکار حاضر در آنجا شما را ملزم به تخلیه و پرکردن منظم مایع ضد یخ/ضد جوش هر چندماه یکبار کرد، بهتر است روند تعمیرات خود را در جای دیگر دنبال کنید! حتی با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو هم مشاهده خواهید کرد که به هیچ عنوان چنین کاری پیشنهاد نشده است. متاسفانه برخی از مراکز برای اینکه اجناس خود را به فروش برسانند با ایجاد یک ترس و نگرانی بی‌مورد در مراجعه کنندگان، آنها را وادار به تن دادن به برخی اقدامات غیر ضرور می‌کنند. حتی گاهی جوش آوردن زود به زود خودرو هم دلیل بر تعویض مایع ضد یخ/ضد جوش نیست. در این حالت امکان دارد واتر پمپ یا ترموستات خودرو باعث ایجاد مشکل شده باشند.

۵- سنسور اکسیژن

به یاد داشته باشید که اگر خودروی شما حتی پس از تعویض قطعاتی مثل شمع، وایرها، فیلتر هوا و روغن کارکرد مناسبی ندارد، یکی از قسمت هایی که باید حتما به آن مشکوک شوید، سنسور اکسیژن است. خوشبختانه در بسیاری از خودروهای امروزی، کوچکترین نقصی در این قسمت توسط روشن شدن چراغ چک به اطلاع راننده می رسد. حتی گاهی اوقات مشکل سنسور اکسیژن از برخی اجزای داخلی مثل نشتی شیلنگ خلاء آن است که با هزینه کمتری نسبت به تعویض آن، قابل تعمیر است.

۶- سرو صدای زیاد سیستم تعلیق خودرو

شاید بابت صرو صدای ایجاد شده در سیستم تعلیق خودرو به یک تعمیرگاه مراجعه کردید و قبل از آن براساس فرضیات خود، نهایتا نیاز به تعویض اتصال میل تعادل را در ذهن داشتید. اما بعد از بازدید به شما گفته می‌شود که باید کمک فنرها، توپی سرکمک فنر، رام، میله تعادل، بوش طبق و خلاصه هرچیزی که در جلوبندی خودرو احتمال خرابی برای آن می‌رود، تعویض شوند! البته برای اتومبیلی که بالای ۲۰۰ هزار کبلومتر راه رفته و رسیدگی خوبی هم به آن نشده، چنین تعمیراتی دور از ذهن نیست اما برای خودروهای کم کارکرد با بازدید منظم چندماه یکبار، بروز یکباره چنین مشکلاتی کمی دور از واقعیت است. پیشنهاد می‌شود حتما به مراکز معتبرتری مراجعه شود تا هزینه بیهوده‌ای روی دست شما ایجاد نشود.

منبع: چرخان

راهکارهایی برای شرایط بریدن ترمز خودرو

چگونه امداد خودرو متفرقه را از اصل تشخیص دهیم؟

نکاتی مهم برای حداکثر صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو

با رعایت این نکات عمر خودرو را افزایش دهید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی