کيا سراتو، در تلاش برای بهترین بودن نوشته و عکس : صدرا حداد آزمایش و بررسی : آرمان کشمیری به نقل از مجله تخت گاز کمپانی کیاموتورز در سال 2003 مدلی جدید را معرفیکرد و پیش بینی کردهبود که به راحتی جایگاه خوبی در بازار جهانی براي خود مييابد. این خودرو با نام […]
به نقل از مجله تخت گاز
کمپانی کیاموتورز در سال 2003 مدلی جدید را معرفیکرد و پیش بینی کردهبود که به راحتی جایگاه خوبی در بازار جهانی براي خود مييابد. این خودرو با نام Cerato پا به میدان گذاشت.
نسل اول سراتو پلتفرمی مشترک با هیوندای آوانته داشت و به دو صورت سدان و هاچبک راهی بازار شد که مدل هاچبک عرضه شده در اروپا Cerato Cee’d نامداشتند و در آمریکا هم اين خودرو با نام Spectra5 عرضه میشد.
در سال 2006 نسل اول سراتو تحولاتی به خود ديد و پس از آن راهی بازار جهاني و ایران شد. از این تغیيرات میتوان به تعویض سپرها، چراغها، گلگیر و دریچه ورودی هوای جلو اشاره کرد. پیشرانه هم با مدل GEMA تعویض شد.
در سال 2008 کيا از نسل دوم سراتو پرده برداشت. این خودرو دارای پلت فرمی مشترک با هیوندای النترا بود و طبق ادعاي کیا موتورز، طراحاان این خودرو جوانان را هدف قرار دادهبودند. البته لازم به ذکر است که نسل دوم کیا سراتو در استرالیا، آفریقای جنوبی، برزیل و سنگاپور با نام Forte عرضه می شود.
این خودرو به سه حالت سدان جمعوجور، کوپه کوچک و هاچبک خانوادگی طراحی شده بود که دو اتاق کوپه و سدان آن به بازار ایران راه پیدا کردند.
سراتو کوپ در سال 2008 بهعنوان یک مدل مفهومی در نمایشگاه بینالمللی نیویورک رونمایی شد. مدل پروتوتایپ این خودرو دارای یک موتور 2 لیتری تويین توربو بود، اما کيا برای ساخت نمونه واقعی در آن تجدیدنظر کرد و سراتو با پنج پیشرانه 1.6 لیتری ( بنزینی ، دوگانه سوز و دیزل ) و 2 لیتری ( بنزینی و دوگانه سوز ) و 2.4 لیتری به بازار عرضه شد. در سال 2009 نيز کيا یک مدل هیبرید بر پایه کوپ به بازار معرفی کرد که به صورت دوگانهسوز از گاز LPG مایع و بنزین بهره ميبرد و در آن از باتری لیتیومی استفاده شده بود که در نتیجه قدرت 114 اسب بخار را را براي آن به ارمغان ميآورد.
مدل سدان هم یک سال پس از معرفی کوپ، یعنی در سال 2009 در استودیو کالیفرنیا به طراحی رسيد و برای اولینبار در 22 اوت 2008 در شیکاگو پیشفروش شد.
مدل هاچبک هم آخرین مدلی از سراتو بود که در سال 2010 در نمایشگاه بینالمللی نیویورک معرفی شد.
سراتو کوپ بلافاصله بعد از ورود مدل سدان به ایران آمد. در این مدل طراحی آمریکایی آشکارا به چشم میخورد. در جلوی خودرو از یک دریچه ورودی هواي پلاستیکي به رنگ مشکی استفاده شده و در دو طرف آن چراغهای زنون قرار گرفتهاند که در مدل 2012 مورد بررسی در اين نوشتار، گرافيک چراغ متحول شده و یک نوار نقره ای رنگ از لبه ورودی هوا تا انتهای چراغ امتداد يافتهاست.
در سپر جلو، مهشکنها به شکل مستطیل در یک دیفیوزر مشکی قرار گرفتهاند که نمايي کاملا اسپرت به چهره خودرو دادهاست. و در نماي جانبي، بر روی گلگیر و درب، خط تیزی کشیده شده که خودرو را عضلانی نشان میدهد .
در بخش عقب، درب صندوق واقعا زیبا طراحیشده و با امتداد آن، یک باله عقب پديدآمدهاست. چراغها هم بسیار متناسب با بدنه شکل گرفته و در پایین آنها سپر که محل نصب پلاک نيز در آن قراردارد، نصب شده و در زير سپر هم یک دیفیوزر زیبا به چشمميخورد که دو لوله اگزوز از سمت راست آن خارج شدهاست.
در داخل خودرو کیفیت بد به نظر نميرسد، اما مليت کرهای آن کاملا حس می شود. در این خودرو تمامی ادوات مورد نياز راننده همچون تنظیم سیستم ایرکاندیشن و سیستم صوتی در وسط داشبورد، جایگرفتهاند و در بالای آنها ساعت خودرو قرار دارد.
فرمان خودرو تا آنجا که براي طراحان امکان داشته، اسپرت طراحي شده و دکمه های کروزکنترل و لیمیتد اسپید بر روی آن نصب شده است. در پشت فرمان نيز دو اهرم تعویض دنده وجود دارد که رانندگي اسپرتتري را براي اين خودرو رقم ميزند و کیلومترشماری با رنگ پس زمینه قرمز، بر جذابیت کابین میافزايد.
ردیف عقب نسبتا جادار طراحی شده و فضاي کافي براي سرنشينان در نظر گرفتهشدهاست.
سعي طراحان کيا بر آن بوده که مدل سدان نيز به مانند برادر کوپه خود تا آنجا که ممکن است، اسپرت به نظر برسد اما باز هم نه به اندازه کوپ! در نماي جلو تمامی بخشهاي اصلی به جز سپر با گونه کوپه یکسان است. البته دریچه ورودی هوا و گرافيک چراغها تغیراتی به خود ديدهاند گرچه مانند سپر آنچنان جلوهگر نيست.
ورودی دریچه هوا در این مدل دارای یک قاب کرومی است و درون چراغ ها نيز تیرهتر از نمونه کوپ به چشم ميآيند. طراحي سپر هم کاملا معمولي بوده و همچون مدل کوپ نمايي اسپرت و جذاب ندارد.
در بخش جانبي نيز همان خطی که در مدل کوپ وجود داشت، به چشم ميخورد، با این تفاوت که عمق این خط در گونه سدان است. عقب خودرو بیشباهت به مدل کوپ نیست اما به هيچعنوان جذابيت آنرا ندارد. در این مدل نيز مانند کوپ، بر آمدگی انتهای صندوق، یک باله زیبا پديد آوردهاست. چراغها هم با نمونه بزرگتر تعويض شده اند که بازده بیشتری در مقايسه با مدل کوپ دارد. اما درب صندوق در این مدل نسبت به گونه دودرب کمی بلندتر بوده و محل نصب پلاک، از روی سپر به درب صندوق انتقال يافتهاست.
سپر سراتو سدان حالت اسپرت خود را از دست داده و کمی موقرتر به نظر ميرسد همچنين به جای استفاده از دو خروجي، یک اگزوز قطورتر وظیفه خروج دود را به عهده دارد.
فضاي داخل کابين گونههاي سدان و کوپه کيا سراتو، در بخش جلو داشبورد کاملا مشترک بوده و نیازی به توضیح نیست اما تنها نقطه قابل ذکر، افزایش طول فضاي پای نفرات عقب در مدل سدان است.
حال خالي از لطف نيست، نظر مالک را درباره تجربه چند ماه رانندگي با اين خودرو و طراحي آن بدانيم .
کمپاني کيا به لطف استراتژي جديد طراحی پیتر شراير، توانسته بسیار موفق عمل کند و اسباب جذابیت و فروش روزافزون برند خود را فراهم آورد. در طرح جلوپنجره، چراغ های جلو و مه شکن از خطوط مورب استفاده شده که زیبایی خاصی به خودرو بخشیده و استفاده مناسب از دورنگ مشکی و نقره ای در مدل کوپ ترکیب قابل قبولی ایجاد کردهاست. تفاوت چراغ جلو کوپ با مدل 4 درب در خط ابرویی داخل چراغ نمايان ميشود که چندان هم محسوس نيست. در مدل کوپ درب بزرگ، بدون قاب و نسبتا سنگین است که در مدل 4درب به دليل ابعاد کوچکتر از وزن آن کاسته شده و باز و بسته کردن درب به سهولت انجام میگيرد.
راهنمای روی آینههای جانبي از نوع ال ای دی بوده که نسبت به مدلهای قبلی از ظرافت خاصی برخوردار است. در قسمت انتهای خودرو اگزوز دوگانه، دیفیوزر و چراغ های عقب کوپ جلوهاي زیبا و اسپرت به خودرو بخشیده و سبب تمایز بیشتر بین این دو مدل ميشود. در هر دو مدل از سایز رینگ و لاستیک یکسانی استفاده شده و باز هم استفاده از ترکیب دو رنگ برای رینگ کوپ چهره اسپرتتری به آن بخشیده که قسمت نقرهای به صورت کاور روی رینگ نصب شده و با باز کردن آن رینگ یکدست مشکی نمایان میشود.
کابين این دو مدل تقریبا یکسان است و در مدلهای موجود در ایران تودوزی چرم در سه رنگ مشکی، مشکی-قرمز و کرم قابل انتخاب خواهد بود. کیفیت چرم رودريها، فرمان و صندلیها قابل قبول بوده اما کیفیت پلاستیک روی داشبورد دور از انتظار و مایوسکننده است.
کار با ادوات کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع بسیار راحت بوده و کاملا در در دسترس راننده هستند. رنگ قرمز دکمههای مختلف و پشتآمپر نيز حسي اسپرت به راننده القا میکند. در طراحی پشت آمپر سه سیلندر که مجهز به فناوری سوپرویژن است از راست به چپ میزان بنزین، سرعت سنج، کامپیوتر سفري و دور موتور قرار دارد. و درجه حرارت آب هم به صورت دیجیتالی در بخش نمایشگر اطلاعات سفر به نمایش درمیآید. فرمان سه پر نيز، کروز کنترل، دکمه کنترل سیستم صوتی و پدال شیفتر را شامل ميشود که از نظر ارگونومی در سطح قابل قبولي قرار دارد. اما وجه تمایز این دو مدل، چراغهای قرمزرنگ دور بلندگوهاست که در بخش جلوی مدل کوپ خودنمایی میکند.
کیا سراتو با آپشنهای مختلفی وارد بازار شده که مدل فولآپشن آن شامل گرمکن صندلیهای جلو تک حالته، تهویه مطبوع اتوماتيک، سی دی چنجر ششتایی با ورودي يواسبي و آیپد در کنار خروجی برق 12 ولت، یخزدای شیشه جلو که در زمستان برفهای جمع شده زیر برف پاککن را آب کرده و برای این کار دیگر نیازی به بخاری ندارد، ميشود.
و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، کلید روشن و خاموشکردن ای اس پی، کلید تنظیم نور پشت آمپر و ادوات داخل خودرو، آینه الکتروکرومیک که با کاستن نور خودروهاي عقبي در شب، مانع از خستگی چشم راننده ميشود و سیستم کروز کنترل که در کنار کاهش مصرف سوخت از خستگی پای راننده جلوگیری میکند، از ديگر امکانات آن است. آینههای جانبی برقی راهنمادار سراتو با قابلیت تاشوندگی دید مناسبی را فراهم کرده است. و سانروف دو حالته، جا عینکی، سیستم روشنایی خودکار چراغ های جلو و فرمان تلسکوپی برقی که جایگزین سیستم هیدرولیک شده مجهز به سنسور سرعت، از دیگر آپشن های این خودرو است.
صندلیهای جلو، سرنشین را بهطور کامل در بر میگیرد که اين امر در پیچهای تند آسایش بیشتری براي سرنشينان به همراه خواهدداشت. سراتو به لطف شش ایربگ در ده نقطه و پشتسریهای فعال توانسته 4 ستاره ایمنی اتحاديه اروپا را کسب کند که سبب افزایش اعتماد خريداران به ایمنی این خودروي کره ای ميشود.
درب خودرو را با استفاده از سیستم ورود بدون کليد باز کرده و روي صندلي مينشينيم. صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی قابل تنظیم است و به آساني به راحتترين فرم ممکن براي راننده تنظيم ميشود.
با فشردن پدال ترمز و دکمه استارت پيشرانه دو لیتری 156 اسب بخاری با صدا و لرزش خفیفی روشن شدن خود را اعلام ميکند. اهرم تعویض دنده را در در حالت D گذاشته و با کوچکترین اشاره به پدال گاز خودرو شتاب میگیرد. پس از تعویض نرم دندههای پیاپی در سرعت 65 کیلومتر گیرباکس شش دنده سبکترین دنده را انتخاب میکند که مطمئنا اين امر سبب کاهش استهلاک موتور و مصرف سوخت خواهد شد. هماهنگی مناسب موتور و گیرباکس باعث میشود که بعضا با فشار پدال گاز تا انتها، گیرباکس در یک لحظه 4 معکوس پشتسرهم انجام داده و شروع به افزایش سرعت کند.
از دیگر قابلیتهای این گیرباکس جدید استفاده همزمان از پدال شیفتر در حالت درایو است که بسیار سریع و دقیق عمل کرده و پس از پنج ثانیه رانندگی در حالت معمول، به صورت خودکار به حالت اتوماتیک بازمیگردد. صدای اگزوز و موتور در دورهای بالا خود را بیشتر نشان ميدهد و هرچه دورموتور به ردلاین نزدیکتر میشود صدای اگزوز بم و گيراتر به گوش ميرسد.
به موجب استفاده از تعلیق اسپرت برای این خودرو چه در مدل چهار درب و چه مدل کوپ، سواری خشک و اسپرت است که همین امر سبب چسبندگی بالای خودرو در مانورهای ناگهانی میشود. سیستم ESP در مواقع نیاز به سرعت وارد عمل شده و ترمزهای چهار چرخ دیسکی در سرعتهای بالا بسیار دقیق عمل کرده که اسباب اطمینان خاطر راننده را فراهم ميکند.
اما یکی از نکات منفی بوق خودروست که در ترافیک شهری با صدای زیر و نازکی که متناسب با بازار اتحاديه اروپا در نظر گرفته شده، براي خيابانهاي شلوغ شهرهاي ايران، چندان کاربردی نیست.
شیشهها و آینههای جانبی بزرگ سراتو نيز دید مناسبی از اطراف در اختیار راننده قرار میدهد. و گرچه دید شیشه عقب در مدل کوپ نسبتا کم است اما در هنگام پارک، سنسور دنده عقب کمک شایانی به راننده میکند. به لطف طراحی مناسب بخش عقب سراتو، فضای کافی حمل بار برای هر دو مدل فراهم شده است.
طراحی خارجی و داخلی زیبا در کنار موتور و گیرباکس دقیق و هوشمند این خودروی کرهای باعث شده طرفداران آن روز به روز درکشور افزایش یابد اما رنج قیمتی 80-100 میلیون توماني این خودرو در بازار آزاد از دسترس گروه زيادي از علاقهمندان آن خارج باشد.
در خاتمه با سپاس فراوان از همکاری آقایان آرمان کشمیر (مالک سراتو کوپ) و آرش شیخ الاسلامی (مالک سراتو سدان) که برای تهیه این گزارش خودرویشان را در اختیار مجله قرار دادند، توجه شما را به جدول مقايسه مشخصات فني دو خودروي سراتو کوپ و سدان، جلب ميکنيم:
مدل | Koup 1.6L | Koup 2.0L | Sedan 1.6L | Sedan 2.0L |
کلاس خودرو | اسپرت | اسپرت | سدان کوچک شهری | سدان کوچک شهری |
گیرباکس | 6دنده اتوماتیک تیپ ترونیک | 6دنده اتوماتیک تیپ ترونیک | 6دنده اتوماتیک تیپ ترونیک | 6دنده اتوماتیک تیپ ترونیک |
محور متحرک | FWD | FWD | FWD | FWD |
تعداد و آرایش سیلندر / تعداد سوپاپ | 4 خطی / 16 | 4 خطی / 16 | 4 خطی / 16 | 4 خطی / 16 |
حجم موتور ( سانتی متر مکعب) | 1600 | 1998 | 1600 | 1998 |
قدرت ( اسب بخار / دور در دقیقه ) | 124 / 6300 | 156 / 6200 | 124 / 6300 | 156 / 6200 |
گشتاور ( نیوتن متر / دور در دقیقه ) | 157 / 4200 | 194 / 4300 | 157 / 4200 | 194 / 4300 |
قدرت وزنی ( اسب بخار بر تن) | 93 | 125 | 93 | 125 |
توان خروجی مخصوص ( اسب بخار بر لیتر ) | 77.5 | 78 | 77.5 | 78 |
حداکثر سرعت |
( کیلومتر در ساعت )187190187190شتاب 0-100
( ثانیه )11.510.311.710.5وزن خالص
( کیلوگرم )1330134312301242مصرف سوخت ترکیبی7.17.87.17.8استاندارد آلایندگییورو 4یورو 4یورو 4یورو 4حجم مخزن سوخت ( لیتر )52525252حدود قیمت
( میلیون تومان )50-5559-6549-5557-63
ابعاد سراتو کوپ
ابعاد سراتو سدان
دیدگاه خود را بنویسید