پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سراتو کوپه و سدان

بررسی سراتو کوپه و سدان

کيا سراتو، در تلاش برای بهترین بودن   نوشته و عکس : صدرا حداد آزمایش و بررسی : آرمان کشمیری   به نقل از مجله تخت گاز کمپانی کیاموتورز در سال 2003 مدلی جدید را معرفی​کرد و پیش بینی کرده​بود که به راحتی جایگاه خوبی در بازار جهانی براي خود مي​يابد. این خودرو با نام […]

javankhodro
شنبه - ۳۱ مرداد ۱۳۹۴

کيا سراتو، در تلاش برای بهترین بودن

 

نوشته و عکس : صدرا حداد
آزمایش و بررسی : آرمان کشمیری

 

به نقل از مجله تخت گاز

کمپانی کیاموتورز در سال 2003 مدلی جدید را معرفی​کرد و پیش بینی کرده​بود که به راحتی جایگاه خوبی در بازار جهانی براي خود مي​يابد. این خودرو با نام Cerato پا به میدان گذاشت.

نسل اول سراتو پلت​فرمی مشترک با هیوندای آوانته داشت و به دو صورت سدان و هاچ​​بک راهی بازار شد که مدل هاچ​بک عرضه شده در اروپا Cerato Cee’d نام​داشتند و در آمریکا هم اين خودرو با نام Spectra5 عرضه می​شد​.

در سال 2006 نسل اول سراتو تحولاتی به خود ديد و پس از آن راهی بازار جهاني و ایران شد. از این تغیيرات می​توان به تعویض سپر​ها، چراغ​ها، گلگیر و دریچه ورودی هوای جلو اشاره کرد​. پیشرانه هم با مدل GEMA تعویض شد.

در سال 2008 کيا از نسل دوم سراتو پرده برداشت. این خودرو دارای پلت فرمی مشترک با هیوندای النترا بود و طبق ادعاي کیا موتورز، طراحاان این خودرو جوانان را هدف قرار داده​بودند. البته لازم به ذکر است که نسل دوم کیا سراتو در استرالیا، آفریقای جنوبی، برزیل و سنگاپور با نام Forte عرضه می شود.

این خودرو به سه حالت سدان جمع​و​جور، کوپه کوچک و هاچ​بک خانوادگی طراحی شده بود که دو اتاق کوپه و سدان آن به بازار ایران راه پیدا کردند.

سراتو کوپ در سال 2008 به​عنوان یک مدل مفهومی در نمایشگاه بین​المللی نیویورک رو​نمایی شد​. مدل پروتوتایپ این خودرو دارای یک موتور 2 لیتری تويین توربو بود، اما کيا برای ساخت نمونه واقعی در آن تجدید​نظر کرد و سراتو با پنج پیشرانه 1.6 لیتری ( بنزینی ، دوگانه سوز و دیزل ) و 2 لیتری ( بنزینی و دوگانه سوز ) و 2.4 لیتری به بازار عرضه شد​. در سال 2009 نيز کيا یک مدل هیبرید بر پایه کوپ به بازار معرفی کرد که به صورت دوگانه​سوز از گاز LPG مایع و بنزین بهره مي​برد و در آن از باتری لیتیومی استفاده شده بود که در نتیجه قدرت 114 اسب بخار را را براي آن به ارمغان مي​آورد.

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

مدل سدان هم یک سال پس از معرفی کوپ، یعنی در سال 2009 در استودیو کالیفرنیا به طراحی رسيد و برای اولین​بار در 22 اوت 2008 در شیکاگو پیش​فروش شد.

مدل هاچ​بک هم آخرین مدلی از سراتو بود که در سال 2010 در نمایشگاه بین​المللی نیویورک معرفی شد.

سراتو کوپ

سراتو کوپ بلافاصله بعد از ورود مدل سدان به ایران آمد. در این مدل طراحی آمریکایی آشکارا به چشم می​خورد. در جلوی خودرو از یک دریچه ورودی هواي پلاستیکي به رنگ مشکی استفاده شده​ و در دو طرف آن چراغ​های زنون قرار گرفته​اند که در مدل 2012 مورد بررسی در اين نوشتار، گرافيک چراغ متحول شده و یک نوار نقره ای رنگ از لبه ورودی هوا تا انتهای چراغ امتداد يافته​است.

در سپر جلو، مه​شکن​ها به شکل مستطیل در یک دیفیوزر مشکی قرار گرفته​اند که نمايي کاملا اسپرت به چهره​ خودرو داده​است. و در نماي جانبي، بر روی گلگیر و درب، خط تیزی کشیده شده که خودرو را عضلانی نشان می​دهد .

در بخش عقب، درب صندوق واقعا زیبا طراحی​شده و با امتداد آن، یک باله عقب پديد​آمده​است. چراغ​ها هم بسیار متناسب با بدنه شکل گرفته و در پایین آن​ها سپر که محل نصب پلاک نيز در آن قرار​دارد، نصب شده و در زير سپر هم یک دیفیوزر زیبا به چشم​مي​خورد که دو لوله اگزوز از سمت راست آن خارج شده​است.

در داخل خودرو کیفیت بد به نظر نمي​رسد، اما مليت کره​ای آن کاملا حس می شود. در این خودرو تمامی ادوات مورد نياز راننده همچون تنظیم سیستم ایرکاندیشن و سیستم صوتی در وسط داشبورد، جای​‌گرفته​اند و در بالای آن​ها ساعت خودرو قرار دارد.

فرمان خودرو تا آن​جا که براي طراحان امکان داشته، اسپرت طراحي شده و دکمه های کروزکنترل و لیمیتد اسپید بر روی آن نصب شده است. در پشت فرمان نيز دو اهرم تعویض دنده وجود دارد که رانندگي اسپرت​تري را براي اين خودرو رقم مي​زند و کیلومتر​شماری با رنگ پس زمینه قرمز، بر جذابیت کابین می​افزايد.

ردیف عقب نسبتا جادار طراحی شده و فضاي کافي براي سرنشينان در نظر گرفته​شده​است.

سراتو سدان

سعي طراحان کيا بر آن بوده که مدل سدان نيز به مانند برادر کوپه خود تا آن​جا که ممکن است، اسپرت به نظر برسد اما باز هم نه به اندازه کوپ! در نماي جلو تمامی بخش​هاي اصلی به جز سپر با گونه کوپه یکسان است. البته دریچه ورودی هوا و گرافيک چراغ​ها تغیراتی به خود ديده​اند گرچه مانند سپر آن​چنان جلوه​گر نيست.

ورودی دریچه هوا در این مدل دارای یک قاب کرومی است و درون چراغ ها نيز تیره​تر از نمونه کوپ به چشم مي​آيند. طراحي سپر هم کاملا معمولي بوده و همچون مدل کوپ نمايي اسپرت و جذاب ندارد.

در بخش جانبي نيز همان خطی که در مدل کوپ وجود داشت، به چشم مي​خورد، با این تفاوت که عمق این خط در گونه سدان است. عقب خودرو بی​شباهت به مدل کوپ نیست اما به هيچ​عنوان جذابيت آن​را ندارد. در این مدل نيز مانند کوپ، بر آمدگی انتهای صندوق، یک باله زیبا پديد آورده​است. چراغ​ها هم با نمونه بزرگتر تعويض شده اند که بازده بیشتری در مقايسه با مدل کوپ دارد. اما درب صندوق در این مدل نسبت به گونه دودرب کمی بلندتر بوده و محل نصب پلاک، از روی سپر به درب صندوق انتقال يافته​است.

سپر سراتو سدان حالت اسپرت خود را از دست داده و کمی موقر​تر به نظر مي​رسد همچنين به جای استفاده از دو خروجي، یک اگزوز قطورتر وظیفه خروج دود را به عهده دارد.

فضاي داخل کابين گونه​هاي سدان و کوپه کيا سراتو، در بخش جلو داشبورد کاملا مشترک بوده و نیازی به توضیح نیست اما تنها نقطه قابل ذکر، افزایش طول فضاي پای نفرات عقب در مدل سدان است.

حال خالي از لطف نيست، نظر مالک را درباره تجربه چند ماه رانندگي با اين خودرو و طراحي آن بدانيم .

بروزرسانی:

فروش نقدی سراتو 2000 آپشنال با قیمت قطعی و تخفیف (اسفند 96)

طراحی خارجی :

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

کمپاني کيا به لطف استراتژي جديد طراحی پیتر شراير، توانسته بسیار موفق عمل کند و اسباب جذابیت و فروش روزافزون برند خود را فراهم آورد. در طرح جلوپنجره، چراغ های جلو و مه شکن از خطوط مورب استفاده شده که زیبایی خاصی به خودرو بخشیده و استفاده مناسب از دورنگ مشکی و نقره ای در مدل کوپ ترکیب قابل قبولی ایجاد کرده​است. تفاوت چراغ جلو کوپ با مدل 4 درب در خط ابرویی داخل چراغ نمايان مي​شود که چندان هم محسوس نيست. در مدل کوپ درب بزرگ، بدون قاب و نسبتا سنگین است که در مدل 4درب به دليل ابعاد کوچکتر از وزن آن کاسته شده و باز و بسته کردن درب به سهولت انجام می​گيرد.

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

راهنمای روی آینه​های جانبي از نوع ال ای دی بوده که نسبت به مدل​های قبلی از ظرافت خاصی برخوردار است. در قسمت انتهای خودرو اگزوز دوگانه، دیفیوزر و چراغ های عقب کوپ جلوه​اي زیبا و اسپرت به خودرو بخشیده و سبب تمایز بیشتر بین این دو مدل مي​شود. در هر دو مدل از سایز رینگ و لاستیک یکسانی استفاده شده و باز هم استفاده از ترکیب دو رنگ برای رینگ کوپ چهره اسپرت​تری به آن بخشیده که قسمت نقره​ای به صورت کاور روی رینگ نصب شده و با باز کردن آن رینگ یک​دست مشکی نمایان می​شود.

طراحی داخلی:

کابين این دو مدل تقریبا یکسان است و در مدل​های موجود در ایران تودوزی چرم در سه رنگ مشکی، مشکی-قرمز و کرم قابل انتخاب خواهد بود. کیفیت چرم رودري​ها، فرمان و صندلی​ها قابل قبول بوده اما کیفیت پلاستیک روی داشبورد دور از انتظار و مایوس​کننده است.

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

کار با ادوات کنترل سیستم صوتی و تهویه مطبوع بسیار راحت بوده و کاملا در در دسترس راننده هستند. رنگ قرمز دکمه​های مختلف و پشت​آمپر نيز حسي اسپرت به راننده القا می​کند. در طراحی پشت آمپر سه سیلندر که مجهز به فناوری سوپرویژن است از راست به چپ میزان بنزین، سرعت سنج، کامپیوتر سفري و دور موتور قرار دارد. و درجه حرارت آب هم به صورت دیجیتالی در بخش نمایشگر اطلاعات سفر به نمایش درمی​آید. فرمان سه پر نيز، کروز کنترل، دکمه کنترل سیستم صوتی و پدال شیفتر را شامل مي​شود که از نظر ارگونومی در سطح قابل قبولي قرار دارد. اما وجه تمایز این دو مدل، چراغ​های قرمز​رنگ دور بلندگوهاست که در بخش جلوی مدل کوپ خودنمایی می​کند.

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

امکانات داخلی:

کیا سراتو با آپشن​های مختلفی وارد بازار شده که مدل فول​آپشن آن شامل گرمکن صندلی​های جلو تک حالته، تهویه مطبوع اتوماتيک، سی دی چنجر شش​تایی با ورودي يو​اس​بي و آیپد در کنار خروجی برق 12 ولت، یخ​زدای شیشه جلو که در زمستان برف​های جمع شده زیر برف پاک​کن را آب کرده و برای این کار دیگر نیازی به بخاری ندارد، مي​شود.

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

و تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، کلید روشن و خاموش​کردن ای اس پی، کلید تنظیم نور پشت آمپر و ادوات داخل خودرو، آینه الکتروکرومیک که با کاستن نور خودرو​هاي عقبي در شب، مانع از خستگی چشم راننده مي​شود و سیستم کروز کنترل که در کنار کاهش مصرف سوخت از خستگی پای راننده جلوگیری می​کند، از ديگر امکانات آن است. آینه​های جانبی برقی راهنمادار سراتو با قابلیت تاشوندگی دید مناسبی را فراهم کرده است. و سانروف دو حالته، جا عینکی، سیستم روشنایی خودکار چراغ های جلو و فرمان تلسکوپی برقی که جایگزین سیستم هیدرولیک شده مجهز به سنسور سرعت، از دیگر آپشن های این خودرو است.

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

صندلی​های جلو، سرنشین را به​طور کامل در بر می​گیرد که اين امر در پیچ​های تند آسایش بیشتری براي سرنشينان به همراه خواهد​داشت. سراتو به لطف شش ایربگ در ده نقطه و پشت​سری​های فعال توانسته 4 ستاره ایمنی اتحاديه اروپا را کسب کند که سبب افزایش اعتماد خريداران به ایمنی این خودروي کره ای مي​شود.

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

تجربه رانندگی:

درب خودرو را با استفاده از سیستم ورود بدون کليد باز کرده و روي صندلي مي​نشينيم. صندلی راننده در شش جهت به صورت دستی قابل تنظیم است و به آساني به راحت​ترين فرم ممکن براي راننده تنظيم مي​شود.

با فشردن پدال ترمز و دکمه استارت پيشرانه دو لیتری 156 اسب بخاری با صدا و لرزش خفیفی روشن شدن خود را اعلام مي​کند. اهرم تعویض دنده را در در حالت D گذاشته و با کوچکترین اشاره به پدال گاز خودرو شتاب می​گیرد. پس از تعویض نرم دنده​های پیاپی در سرعت 65 کیلومتر گیرباکس شش دنده سبک​ترین دنده را انتخاب می​کند که مطمئنا اين امر سبب کاهش استهلاک موتور و مصرف سوخت خواهد​ شد. هماهنگی مناسب موتور و گیرباکس باعث می​شود که بعضا با فشار پدال گاز تا انتها، گیرباکس در یک لحظه 4 معکوس پشت​سرهم انجام داده و شروع به افزایش سرعت کند.

از دیگر قابلیت​های این گیرباکس جدید استفاده همزمان از پدال شیفتر در حالت درایو است که بسیار سریع و دقیق عمل کرده و پس از پنج ثانیه رانندگی در حالت معمول، به صورت خودکار به حالت اتوماتیک بازمی​گردد. صدای اگزوز و موتور در دورهای بالا خود را بیشتر نشان مي​دهد و هرچه دورموتور به ردلاین نزدیک​تر می​شود صدای اگزوز بم و گيراتر به گوش مي​رسد.

به موجب استفاده از تعلیق اسپرت برای این خودرو چه در مدل چهار درب و چه مدل کوپ، سواری خشک و اسپرت است که همین امر سبب چسبندگی بالای خودرو در مانورهای ناگهانی می​شود. سیستم ESP در مواقع نیاز به سرعت وارد عمل شده و ترمزهای چهار چرخ دیسکی در سرعت​های بالا بسیار دقیق عمل کرده که اسباب اطمینان خاطر راننده را فراهم مي​کند.

سراتو کوپه و سدان

سراتو کوپه و سدان

اما یکی از نکات منفی بوق خودروست که در ترافیک شهری با صدای زیر و نازکی که متناسب با بازار اتحاديه اروپا در نظر گرفته شده، براي خيابان​هاي شلوغ شهرهاي ايران، چندان کاربردی نیست.

شیشه​ها و آینه​های جانبی بزرگ سراتو نيز دید مناسبی از اطراف در اختیار راننده قرار می​دهد. و گرچه دید شیشه عقب در مدل کوپ نسبتا کم است اما در هنگام پارک، سنسور دنده عقب کمک شایانی به راننده می​کند. به لطف طراحی مناسب بخش عقب سراتو، فضای کافی حمل بار برای هر دو مدل فراهم شده است.

نتیجه گیری:

طراحی خارجی و داخلی زیبا در کنار موتور و گیرباکس دقیق و هوشمند این خودروی کره​ای باعث شده طرفداران آن روز به روز درکشور افزایش یابد اما رنج قیمتی 80-100 میلیون توماني این خودرو در بازار آزاد از دسترس گروه زيادي از علاقه​مندان آن خارج باشد.

در خاتمه با سپاس فراوان از همکاری آقایان آرمان کشمیر (مالک سراتو کوپ) و آرش شیخ الاسلامی (مالک سراتو سدان) که برای تهیه این گزارش خودرویشان را در اختیار مجله قرار دادند، توجه شما را به جدول مقايسه مشخصات فني دو خودروي سراتو کوپ و سدان، جلب مي​کنيم:

مدل Koup 1.6L Koup 2.0L Sedan 1.6L Sedan 2.0L
کلاس خودرو اسپرت اسپرت سدان کوچک شهری سدان کوچک شهری
گیرباکس 6دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 6دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 6دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 6دنده اتوماتیک تیپ ترونیک
محور متحرک FWD FWD FWD FWD
تعداد و آرایش سیلندر / تعداد سوپاپ 4 خطی / 16 4 خطی / 16 4 خطی / 16 4 خطی / 16
حجم موتور ( سانتی متر مکعب) 1600 1998 1600 1998
قدرت ( اسب بخار / دور در دقیقه ) 124 / 6300 156 / 6200 124 / 6300 156 / 6200
گشتاور ( نیوتن متر / دور در دقیقه ) 157 / 4200 194 / 4300 157 / 4200 194 / 4300
قدرت وزنی ( اسب بخار بر تن) 93 125 93 125
توان خروجی مخصوص ( اسب بخار بر لیتر ) 77.5 78 77.5 78
حداکثر سرعت

( کیلومتر در ساعت )187190187190شتاب 0-100

( ثانیه )11.510.311.710.5وزن خالص

( کیلوگرم )1330134312301242مصرف سوخت ترکیبی7.17.87.17.8استاندارد آلایندگییورو 4یورو 4یورو 4یورو 4حجم مخزن سوخت ( لیتر )52525252حدود قیمت

( میلیون تومان )50-5559-6549-5557-63

ابعاد سراتو کوپ

ابعاد سراتو سدان

آپشن های جدید برای کیا سراتو سایپایی

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی