پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

ثبت سفارش تمام خودروهای وارداتی متوقف شد

وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات تمام خودروهای سواری وارداتی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. به این ترتیب فعلا واردات خودروهای خارجی ممنوع است. ایسنا نوشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق قانون لیست خودروهای مجاز برای ورود به کشور را همواره در سایت “ثبتارش” منتشر و به‌روزسانی می‌کند. در یکی از آخرین به‌روزرسانی‌های […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۳ دی ۱۳۹۵

وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات تمام خودروهای سواری وارداتی را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد. به این ترتیب فعلا واردات خودروهای خارجی ممنوع است.

ایسنا نوشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت طبق قانون لیست خودروهای مجاز برای ورود به کشور را همواره در سایت “ثبتارش” منتشر و به‌روزسانی می‌کند.

در یکی از آخرین به‌روزرسانی‌های این سایت در اوایل ماه جاری، ثبت سفارش خودروهای غیر آمریکایی مونتاژی در آمریکا ممنوع و لیست خودروهای مربوطه از سایت ثبت سفارش حذف شده بود.

اما نگاهی به این سایت در روز جاری (دوشنبه) نشان می‌دهد که ثبت سفارش تمام خودروهای سواری وارداتی متوقف شده و نام تمام خودروهای سواری وارداتی مجاز برای ورود به کشور از لیست مربوطه حذف شده است.

اسحاق جهانگیری در ابلاغیه‌ای به‌منظور تحقق دستور رئیس‌جمهور مبنی‌بر ساماندهی بازار ارز و حمایت از تولید داخل، دستورالعملی برای اجرا به همه دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها و موسسات اعتباری، موسسات عمومی غیردولتی و نهادهای انقلاب اسلامی ابلاغ کرد.

در بند شش این دستورالعمل تاکید شده که شرط ثبت‌سفارش خودرو و سایر کالاهای بادوام به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به داشتن نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش خواهد بود و ضروری است در اسرع وقت واردات خودرو و کالاهای مشمول بدون پیش‌شرط مذکور ممنوع شود. پس از ابلاغ دستورالعمل یاد شده در ساعت 16 روزگذشته سایت ثبت‌سفارش خودرو غیر فعال شد. البته اگرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون اطلاع‌رسانی رسمی در این رابطه نداشته است.

سایت ثبت سفارش

در این دستورالعمل از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواسته شده که از واردات خودرو و دیگر کالاهای سرمایه‌ای با دوام از سوی شرکت‌هایی که فاقد نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش هستند، جلوگیری کند.

در این شرایط گفته می‌شود که با این دستورالعمل از این پس واردات خودرو و دیگر کالاهای سرمایه‌ای با دوام تنها از سوی شرکت‌هایی که موفق به اخذ نمایندگی رسمی و مستقیم خودروسازان و دیگر شرکت‌های خارجی شده‌اند، مجاز خواهد بود و اقدام صورت گرفته در توقف ثبت سفارش تمام خودروهای وارداتی نیز برای ایجاد تغییرات لازم در فرایند این سایت برای جلوگیری از ثبت سفارش از سوی شرکت‌های فاقد نمایندگی رسمی و مستقیم، صورت گرفته است.

در این زمینه فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن وارد‌کنندگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دنیای اقتصاد عنوان می‌کند که بند شش این دستورالعمل قابلیت تفسیر دارد به همین دلیل وزارت صنعت، معدن و تجارت تا تعیین تکلیف وضعیت نمایندگی‌های غیرمستقیم ترجیح داده که ثبت‌سفارش تمامی خودروهای وارداتی را متوقف کند. وی همچنین این نکته را مورد تاکید قرار می‌دهد که با توجه به بند یاد شده و همچنین توقف فعالیت نمایندگی‌های غیرمستقیم، کنترل تغییرات یاد شده روی سایت ثبت‌سفارش آن هم در مدت‌زمان کوتاه ناممکن است به همین دلیل این سایت متوقف مانده است.

احتشام زاد با اشاره به اینکه براساس این بند ثبت‌سفارش خودرو به‌عنوان اقلام سرمایه ای و بادوام تا زمان تعیین تکلیف متوقف شده است، می‌گوید: موضوع قابل توجه آن است که این بند به اتفاق جدیدی در حوزه واردات خودرو اشاره ندارد؛ چراکه چند سالی است ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی منوط به نمایندگی مجاز و ارائه خدمات پس از فروش خودرو است.

در شرایطی لیست خودروهای مجاز برای ورود به کشور از روی سایت ثبت‌سفارش برداشته شده است که واردکنندگان خودرو در حال دست و پنجه نرم کردن با قوانین و سیاست‌های جدید وزارت صنعت در خصوص اخذ نمایندگی از شرکت مادر بودند. با وجود این، فرهاد احتشام زاد در پاسخ به اینکه این موضوع ارتباطی با بحث مدت زمان تعیین شده برای دریافت نمایندگی از شرکت مادر دارد یا خیر، عنوان کرد: در این بند هیچ گونه اشاره‌ای به الزام ارتباط مستقیم با شرکت مادر وجود ندارد.

هرچه که هست این بند بسیار تفسیرپذیر و مبهم است و آنگونه که به‌نظر می‌رسد بسته شدن ثبت‌سفارش خودروهای وارداتی می‌تواند به‌دلیل این باشد که وزارتخانه با تفسیر از این قانون مهلت در نظر گرفته شده برای شرکت‌ها را ملغی کرده است.

ثبت سفارش خودروهای مونتاژ شده در آمریکا متوقف شد

افزایش قیمت خودروهای خارجی به بهانه نوسان نرخ ارز

واردات خودرو مرز یک میلیارد دلار را رد کرد

18 خودرو از لیست ثبت سفارش خط خوردند

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی