پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

اپتیما 2016

اپتیما در ایستگاه چهارم/ بررسی فنی کیا اپتیما JF

اگر قصد خرید یک سدان متوسط را داشته باشید، می‌توانید از میان هیوندای سوناتا، تویوتا کمری و کیا اپتیما یکی را انتخاب کنید. در میان اینها، اپتیما از رقبایش به‌روزتر است و  تغییراتی اساسی را برای سال ۲۰۱۶ تجربه کرده.

javankhodro
چهارشنبه - ۸ فروردین ۱۴۰۳

فرصتی دست داد تا توانایی‌های یکی از جدیدترین محصولات کیا در ایران را در انواع مسیرهای شهری و جاده‌های بین‌شهری به چالش بکشیم تا ببینیم اپتیمای خوش ‌خط‌وخال چه چیزی در چنته دارد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اپتیما در ایستگاه چهارم

مدتی پس از آزادسازی واردات خودرو به کشور و هجوم محصولات کره‌ای و ژاپنی به بازار، کیا با فیس‌لیفت نسل دوم اپتیما به بازار سدان‌های متوسط آمد. این نسخه با پیشرانه ۶ سیلندر و پرتوان‌اش در بازار ایران معروف شد اما پس از مدتی جای خود را به نسل سوم با کد اتاق TF داد. همان اپتیمای محبوب با چهره اسپرت و جوان‌پسند که با فروش قابل قبولی در بازار ایران روبه‌رو شد. این محبوبیت قابل‌توجه در حالی بود که همیشه سایه رقیبی سنتی به اسم هیوندای سوناتا بر سر اپتیما سنگینی می‌کرد. اتفاقا کیا برای نو کردن ظاهر اپتیما در سال‌های آخر تولیدش، ظاهر این سدان محبوب را دستخوش تغییراتی جزیی اما تاثیرگذار قرار داد.

اپتیما 2016

حوالی سال ۲۰۱۵ بود که پخش تصاویری از کانسپت اسپرت «اسپیس» خبر از عضوی جدید در سبد محصولات کیا می‌داد. سرانجام در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵، کیا پرده از جدیدترین نسخه اپتیما برداشت تا نشان دهد در کورس رقابت چیزی از رقیب دیرینه‌اش هیوندای کم ندارد. چهارمین نسل اپتیما با کد اتاق JF شناخته می‌شود و در کره نیز آن‌را به نام K5 می‌شناسند. زمان زیادی از حضوز نسل چهارم اپتیما در بازار ایران نمی‌گذرد و در همین مدت محدود علی‌رغم جهش قیمت نسبت به قبل نشان داده که می‌تواند رقیب سرسختی برای سوناتا LF باشد. جالب است بدانید، نسل چهارم کیا اپتیما برای اولین بار به صورت استیشن‌واگن نیز عرضه می‌شود.

اپتیما 2016

لباس جدید کره‌ای محبوب

کیا عقیده دارد JF نسبت به نسل قبلی اپتیما کاملا متحول شده و یک نسل جدید به‌شمار می‌رود. اما خیلی از کارشناسان خودرو عقیده دارند که چهارمین نسل اپتیما چیزی فراتر از یک فیس‌لیفت اساسی نیست و تفاوت بنیادینی با قبل ندارد. با برانداز طراحی ظاهری باید تا حدی به منتقدان حق داد. در همان نگاه اول چهره آشنای نسل قبلی اپتیما در زیر پوست مدل جدید چشمک می‌زند تا با پیشینه‌ای که از ظاهر مدل قبلی داریم، به سرعت با ترکیب ظاهری JF اخت شویم. البته با توجه به فروش قابل توجه نسل سوم اپتیما، باید به کیا هم حق بدهیم که در طراحی نسخه جدید دست به عصا و محافظه‌کارانه حرکت کند و دست به تغییرات بنیادین و گسترده نزند.

اپتیما 2016

چراغ‌های جلو همان قالب کلی نسل قبل را دارند با این تفاوت که از طول آنها کاسته‌شده و گرافیک داخلی و فرم‌شان تغییر کرده و مدرن‌تر شده است. این چراغ‌ها در ترکیب با جلوپنجره مشبک جدید کیا که در نسل جدید کیا سورنتو هم دیده می‌شود، مجموعه‌ای جذاب با خشونت کنترل‌شده‌ای معروف به پوزه ببر را پدید آورده‌اند. در طراحی سپر جلو از پروژکتورهای 2 طرف سپر صرف نظر شده و در عوض لامپ‌های دی‌لایت در مجموعه چراغ‌های جلو این نقش را ایفا می‌کنند. 2 هواکش عمودی با پوششی نقره‌ای رنگ در 2 طرف سپر جلو جلب توجه می‌کنند که در کنار حفره میانی سپر، صلابت مناسبی برای این قسمت به ارمغان می‌آورند.

اپتیما 2016

پوشش نقره‌ای هواکش‌های سپر جلو در قسمت‌های دیگر بدنه از جمله پایین رکاب‌ها و در تزیین دیفیوزر سپر عقب نیز به چشم می‌خورد. در نمای جانبی شاهد تغییر عمده ای نیستیم. اما اگر با نگاهی دقیق‌تر این قسمت را برانداز کنیم، متوجه تغییر فرم جزیی لچکی عقب معروف اپتیما خواهیم شد. خط کرومی کشیده‌شده از آینه‌های جانبی نیز طولانی‌تر از قبل شده و تا لبه در صندوق بار آمده است. نکته جالب اینجاست که وقتی از بعضی زوایا به قوس این قسمت و ستون عقب نگاه می‌کنیم، این‌طور به نظر می‌رسد که به جای یک سدان متوسط، با یک فست‌بک گوژپشت طرف هستیم!

آینه‌های جانبی نیز در مدل جدید فرمی متفاوت دارند و تغییر فرم دستگیره‌ها و حفره کوچک روی گلگیر جلو نیز توجه بیننده را به خود جلب می کند. شکل و شمایل رینگ‌های ۱۸ اینچی شاید مورد پسند همه نباشد، اما با کلیپرهای قرمزرنگ در نسخه GT لاین، ترکیب مناسبی را رقم زده است.

در قسمت عقب می‌توان تغییرات عمده‌ای در طراحی اپتیما جدید را مشاهده کرد. فرم چراغ‌های عقب به کلی با قبل متفاوت است و حالت کشیده و باریک‌تر آنها چهره‌ای لوکس‌تر از قبل را برای اپتیما به ارمغان آورده است. سپر عقب نیز از نو طراحی شده و جانمایی شبرنگ‌ها در ترکیب با دیفیوزر عقب منقش به تیغه‌های عمودی‌ و 2 خروجی اگزوز بیضی شکل واقعا جذاب است.

اپتیما 2016

راحت، جادار، پرامکانات

با ورود به کابین، خود را در فضایی مدرن‌تر و شیک‌تر از قبل می‌بینیم. در نخستین نگاه فرم کلی کنسول جلو توجهم را به خودش جلب کرد. این قسمت بی‌شباهت به کنسول ب‌ام‌و سری ۵ F10 نیست و حال‌وهوایی آلمانی را برای بیننده تداعی می‌کند.

با توجه بیش‌تر در جزییات کابین، بهبود کیفیت متریال استفاده شده در ساخت اپتیمای جدید کاملا قابل لمس است. کابین اپتیمای مورد بررسی از ترکیب رنگ قرمز و مشکی (مارون) بهره می‌برد که جذابیت این قسمت را دوچندان می‌کند. محل قرارگیری دکمه‌ها روی پنل درها و حاشیه دور دریچه‌های سیستم تهویه در قسمت مرکزی کنسول با پوشش پیانو بلک تزیین شده که انصافا کیفیت قابل قبولی دارد. یک نوار فلزی براق کنسول جلو را به 2 قسمت تقسیم کرده و پوشش نقره‌ای‌رنگ کنسول میان 2 صندلی نیز جلوه اسپرت کابین را افزایش می‌دهد.

اپتیما 2016

پوشش نرم کنسول جلو و پنل درها و کیفیت چرم غربیلک فرمان و صندلی‌ها کیفیت بهتری از قبل دارد. اما هنوز هم مواردی مثل پوشش سفت و خشک قسمت پایین کنسول به اصطلاح توی ذوق سرنشین می‌زند. ارگونومی کابین نسبت به قبل بهتر است و پشت فرمان آن احساس گیج شدن نسل قبلی را ندارید. دکمه‌های تنظیم سیستم تهویه و سیستم صوتی در قسمت وسط کنسول جلو جمع شده‌اند. در بالاترین قسمت نیز یک مانیتور ۸ اینچی لمسی قرار گرفته که در مدل‌های بیس‌آپشن کوچک‌تر است.

سمت چپ فرمان دکمه سیستم هشدار نقطه کور که توسط المان رنگی روی آینه جانبی نمایش داده می‌شود، دکمه کم و زیاد کردن شدت نور چراغ‌ها، دکمه باز کردن در صندوق بار و در باک و دکمه خاموش کردن سیستم کنترل پایداری قرار گرفته است.

شیفتر گیرباکس در کنسول وسط ارتفاع مناسبی دارد و به اصطلاح خوش‌دست است. در این قسمت دکمه‌های اتوهُلد، ترمز پارک برقی، گرمکن صندلی‌ها و فرمان، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کمکی پارک قرار گرفته است. هم‌چنین توسط دکمه درایومود در این قسمت می‌توان حالت‌های رانندگی را نیز تغییر داد. کمی جلوتر نیز محفظه شارژر بی‌سیم موبایل تعبیه شده که البته با بعضی گوشی‌های موبایل هماهنگی دارد.

عایق صدا داخل کابین به خوبی انجام شده و صداهای اضافی محیط اطراف به خوبی فیلتر می‌شود. اما ضعف‌های عایق حرارتی قسمت جلو زمانی آشکار می‌شود که بخشی از حرارت موتور وارد کابین می‌شود و سرنشینان جلو آن‌را حس می‌کنند.

اپتیمای مورد بررسی از صندلی‌های برقی جلو، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، گرمکن فرمان و حافظه صندلی‌ها برخوردار است. هم‌چنین پنجره‌های عقب به پرده‌های نازک دستی مجهز شده‌اند و تیغه میان سانروف جلو و عقب در مدل جدید برداشته شده و حالا اپتیما یک سقف یک تکه شیشه‌ای دارد. یکی از جذاب‌ترین آپشن‌های اپتیما جدید، سیستم صوتی هارمن کاردن مجهز به ۸ اسپیکر و یک ساب‌ووفر بزرگ روی طاقچه عقب است. کیفیت صدای سیستم صوتی فوق‌العاده است و در حد خودروهای لوکس‌تر و گران‌قیمت‌تر ارزیابی می‌شود.

اپتیما

 در مدل جدید به فاصله بین محورها ۲۵ میلی‌متر افزوده شده و عرض بدنه نیز ۱۰ میلی‌متر بیش‌تر از قبل است. این رشد ابعاد باعث‌شده کابین اپتیما جدید جادارتر از قبل باشد. این مساله در صندلی‌های عقب بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. فضای صندوق بار نیز نسبت به قبل ۵ لیتر بزرگ‌تر شده و با ۵۱۰ لیتر فضا برای مسافرت‌های خانوادگی ایده‌آل است. همه اینها در حالی است که مدل جدید اپتیما ۸.۶ کیلوگرم نسبت به قبل سبک‌تر است. برای این‌که فضای بیش‌تری برای قرار دادن بار داشته باشید، صندلی‌های عقب به کمک اهرم‌های قرار گرفته داخل صندوق تا می‌شوند.

اپتیما

هیجان و آرامش

پشت فرمان نسل جدید اپتیما هم احساس آرامشی ناشی از ارگونومی مناسب و چیدمان ساده کابین دارید، هم حس هیجانی که با دیدن فرمان کف‌تخت مزین شده به نشان GT، شیفترهای فلزی تعویض دنده در پشت فرمان و پوشش فلزی پدال‌های زیر پایتان تقویت می‌شود. پیشرانه توسط دکمه استارت با طراحی و نورپردازی چشم‌نواز روشن می‌شود. در مقابل چشمان‌مان صفحه کیلومتری ساده اما هماهنگ و چشم‌نواز قرار گرفته که در رانندگی‌های طولانی چشم را خسته نمی‌کند. یک صفحه نمایش ۴ اینچی در این قسمت نیز اطلاعات کلی خودرو را نمایش می‌دهد.

حرکت با اپتیما را در خیابان‌های شهر آغاز می‌کنیم تا نخست ببینیم کیفیت سواری و راحتی حرکت در شهر شلوغی مثل تهران چگونه است. به لطف دوربین ۳۶۰ درجه که در مدل جدید به لیست آپشن‌ها اضافه شده، در سرعت‌های پایین و معابر تنگ و هنگام پارک کردن، کار راننده در کنترل خودرو بسیار آسان می‌شود. البته نسخه‌های وارد شده به کشور که از دوربین ۳۶۰ بهره می‌برند، فاقد سیستم اتوپارک هستند و آنهایی که اتوپارک دارند، فاقد دوربین ۳۶۰ هستند! یکی دیگر از آپشن‌هایی که به اپتیمای جدید اضافه شده، تغییر حالت آینه‌های جانبی هنگام قرار گرفتن گیرباکس در وضعیت R و دنده عقب است که به دید راننده کمک شایانی می‌کند.

اپتیما 2016

در مسیرهای شهری تکان‌های داخل کابین از رقیبی هم‌چون سوناتا LF بیش‌تر است و نرمی سواری فدای ویژگی‌های اسپرت حرکتی شده است. زیر پایمان افسار کنترل پیشرانه ۲.۴ لیتری MPI قرار دارد که نسبت به قبل تغییر خاصی نکرده و آلایندگی کم‌تری از قبل دارد. کیا برای اپتیمای جدید 2 پیشرانه توربو نیز در نظر گرفته است که متاسفانه در ایران عرضه نمی‌شوند. این پیشرانه ۲۳۵۹ سی‌سی ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ تولید می‌کند که با توجه به وزن بدنه برای رانندگی روزمره مناسب است. برای این‌که بیش‌تر با ویژگی‌های فنی اپتیما آشنا شویم، مسیرمان را به سمت لواسان و جاده‌های کوهستانی کج می‌کنیم. گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک که نسبت به قبل دستخوش تغییراتی جزیی شده، در کل عملکرد مناسبی دارد. حتی در حالت اتوماتیک نیز می‌توانید دنده‌ها را به میل خود توسط شیفترهای پشت فرمان تغییر دهید.

هم‌چنین در مدل جدید اپتیما یک دکمه در زیر پدال گاز اضافه شده که با تخت‌کردن گاز و فشار آوردن به این دکمه، مثل خودروهای آلمانی گیرباکس معکوس دوتایی نیز می‌دهد. فرمان تیز و دقیق است و اطلاعات مناسبی از سطح مسیر منتقل می‌کند. البته ضربه‌های وارد شده به چرخ، کم‌وبیش به فرمان منتقل می‌شود و به اندازه کمی بر کنترل خودرو تاثیر می گذارد. یکی از نقاط قوتی که اپتیما در روز تست و در جاده پر پیچ‌وخم لواسان به رخ ما کشید، چسبندگی مناسب بود که حتی در پیچ‌های تند هم اجازه شیطنت و بازی با پدال گاز را به ما می‌داد. البته ترمزها هم‌چنان مثل مدل قبلی ضعف‌هایی دارد و قرص و اطمینان بخش نیست. کشش مناسب به لطف گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متری در سربالایی‌ها با کولر روشن و 3 سرنشین، از افت خودرو جلوگیری می‌کرد. اما این تاخیر اولیه و تاخیر در معکوس دادن گیرباکس بود که باعث هدر رفتن بخشی از کشش و قدرت موتور می‌شد.

سخن آخر

در چند سالی که از عرضه نسل جدید اپتیما در ایران می‌گذرد، فروش مناسب‌اش نشان داده که می‌تواند از هیوندای سوناتا LF موفق‌تر باشد. طراحی به‌روزتر، امکانات قابل‌توجه‌تر و کابین راحت‌تر، چیزهایی هستند که اپتیمای جدید برای شما به ارمغان می‌آورد. اما اگر وسواس زیادی روی سواری خودرو داشته باشید، در بعضی موارد اپتیما ناامیدتان می‌کند. چرا که بخش مهمی از ایرادهای نسل قبلی در مدل جدید رفع نشده و چندان بی‌نقص نیست.

بیشتر بخوانید:

سوناتا LF هیبریدی رقیب جدید تویوتا کمری در ایران

جنگجوی ژاپنی رو در روی کره ای مظلوم- مقایسه مزدا3 و هیوندای النترا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی