با گرم شدن شدید موتور خودرو ، معمولا رانندهها استرس گرفته و ممکن است در لحظه تصمیمات عجولانهای بگیرند که اثرات نخربی بر روی موتور خودرو خواهد داشت. ما در اینجا به شما میگوییم که در صورت گرم شدن شدید موتور خودرو چه کنیم تا آسیبهای وارده به آن کمتر شود. در گرمای بالا به […]
در گرمای بالا به دلیل اینکه قطعات در بیشترین انبساط خود هستند سرد کردن سریع نه تنها سودی ندارد بلکه انقباض سریع آنها باعث چسبیدن رینگها به پیستون شده و ادامه حرکت باعث خراشهای زیادی بر روی بلوک موتور خواهد شد. از طرفی سرد وگرم شدید پیستون نیز باعث ترک خوردگی بر روی سطح پیستون خواهد شد. تاب برداشتن سرسیلندر و ایجاد ترک در بلوکه نیز به آن اضافه میگردد. یعنی یک تعمیر موتور اساسی با هزینه ائی بیش از پانصد هزار تومان!
پیشنهاد:
در مواقعی که موتور خیلی گرم شده و هیچ آب خنک کننده ای نیز همراه ندارید بلافاصله خودرو را دریک موقیعت مناسب متوقف نموده و کاپوت را بالا زده و هر سی ثانیه موتور را چند ثانیه روشن کنید و بعد خاموش نمائید. این کار را چندین مرتبه ادامه دهید تا موتور به دمای محیط اطراف خود برسد. در این حالت از چسبیدن رینگها و صدمات دیگر که ذکر شد جلوگیری خواهد شد. البته باید به فکر تعویض یک واشر سر سیلندر به دلیل بالابودن دمای زیاد موتور که اولین خسارت آن واشر سرسیلندر است باشید البته د ر صورت وارد شده آب به روغن موتور و یا بالعکس ورود روغن به آب رادیاتور این کار باید انجام شود.
در صورتی که آب همراه دارید وقصد اضافه کردن به رادیاتور را دارید باید دقت بسیار زیادی انجام شود. لازم است خودرو را روشن کرده تا حرکت و پمپاژ واتر پمپ آب را به سمت بلوکه موتور هدایت کرده و از ایجاد فشار زیادی در رادیاتور خودداری نماید. برای باز کردن درب رادیاتور باید دقت لازم صورت پذیرد. پیشنهاد می شود با یک لوله و یا هر وسیله دیگر باز کردن آن را به آرامی و از فاصله حداقل یک متری انجام دهید تا در صورت وجود فشار زیاد در رادیاتور آب بسیارگرم ان به سر و صورت شما نپاشد که بسیار خطرناک است. پس از بازکردن در رادیاتور به آرامی آب را در چند مرحله به آن اضافه می کنیم و دور موتور را بالا برده تا آب سریعا گردش پیداکرده و دمای موتور را پایین بیاورد. وپس از خنک شدن موتور آن را خاموش کرده و به فکر سایر اقدامات بعدی نطیر انتقال به تعمیرگاه مجاز و رفع نشتی باشید. در خودروهای امروزی به دلیل مدار بسته بودن آنها لازم است هواگیری از سیستم خنک کاری انجام پذیرد. در غیر این صورت موتور خودرو با گرم کردن مجدد مواجه خواهد شد.
چند نکته:
1. توصیه میگردد در مواقعی که قصد کارواش خودروی خود را دارید حتما به موتور اجازه دهید به دمای نرمال خود رسیده و سپس نسبت به شستشوی خودرو اقدام نمائید.
2. همیشه بالا رفتن غیر عادی آمپر حرارت موتور خودرو را جدی بگیرید.
3. بالا رفتن خیلی سریع آمپر درجه حرات می تواند به دلیل گیرکردن ترموسات; خرابی واتر پمپ و یا تخلیه خیلی سریع آب رادیاتور به دلیل باز شدن جنتهای رادیاتور و یا نشتی شدید از رادیاتور باشد.
4. بالا رفتن آرام اما مدام آمپر درجه حرارت نیز به دلیل کمبود آب رادیاتور ; نشتی کم آب از رادیاتور و یا جنتها و مسیرهای هدایت اب رادیاتور است.
5. از سالم بودن درب رادیاتور مطمئن باشید چون خرابی آن باعث خروج اب در مواقعی که آب به دمای بالا می رسد می شود و مرتبا سیستم نیاز به رفع کسری آب خواهد داشت. که در دراز مدت باعث ایجاد رسوبات در جداره رادیاتور و بلوکه موتور می شود که باعث گرم کردن دائمی موتور خواهد شد و تنها راه باقیمانده ان تعویض رادیاتور و یا بازکردن ترموسات است. که باعث ایجاد مشکلات بعدی خواهد شد. البته شویندههایی در بازار وجود دارد که کار شستشو را انجام می دهند که متاسفانه باعث مشکلات دیگری می شوند که در گزارشهای بعدی به آنها میپردازیم.
دیدگاه خود را بنویسید