پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تندر90 پیکاپ

نگاهی به تندر۹۰ پیک‌آپ ، باکیفیت ترین پیک‌آپ شهری بازار ایران

باید لقب با کیفیت‌ترین و کم استهلاک‌ترین وانت بار شهری را به پیک آپ تندر 90 داد. خودرویی که انگار در ایران به حقش نرسیده است. البته سیاست‌های ایران خودرو در قبال کنترل بازار فروش با توجه به حضور وانت آریسان در سبد محصولاتش نیز مزید بر علت شده تا تندر۹۰ پیک‌آپ کماکان در بازار […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۸ بهمن ۱۴۰۰

باید لقب با کیفیت‌ترین و کم استهلاک‌ترین وانت بار شهری را به پیک آپ تندر 90 داد. خودرویی که انگار در ایران به حقش نرسیده است. البته سیاست‌های ایران خودرو در قبال کنترل بازار فروش با توجه به حضور وانت آریسان در سبد محصولاتش نیز مزید بر علت شده تا تندر۹۰ پیک‌آپ کماکان در بازار وانت ها غریب و آشنا باشد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بازار وانت بار‌های ایران سال‌های سال در اختیار چند محصول بود. از نیسان جونیور و حالا زامیاد گرفته تا مزدا سری B و پیکان وانت. البته در سال‌های اخیر محصولاتی مثل وانت آریسان و تندر۹۰ پیک‌آپ از ایران خودرو و وانت پراید از سایپا هم به این لیست اضافه شدند. در میان این لیست که حتی ساخته‌های دهه 80 و 90 میلادی ژاپنی‌ها مثل تویوتا هایلوکس های تک دیفرانسیل  هم جای می‌گیرد، باید لقب با کیفیت‌ترین و کم استهلاک‌ترین را به پیک آپ تندر 90 داد. خودرویی که انگار در ایران به حقش نرسیده است. البته سیاست‌های ایران خودرو در قبال کنترل بازار فروش با توجه به حضور وانت آریسان در سبد محصولاتش نیز مزید بر علت شده تا تندر۹۰ پیک‌آپ کماکان در بازار وانت ها غریب و آشنا باشد.

تاریخچه تندر۹۰ پیک‌آپ

تندر۹۰ پیک‌آپ یا  طبق گفته رنو U90 با استفاده از پلتفرم گسترش یافته تندر 90 شکل گرفته است. U90 برای اولین بار در ماه سپتامبر سال 2007 رونمایی شد. اما در سال 2008 رسما به بازار راه یافت. این خودرو در بعضی از بازارها مثل آفریقا با برند نیسان دیگر شریک رنو نیز به فروش می‌رسد. سال 2012 آخرین سالی بود که این خودرو توسط فرزند دیگر گروه رنو -نیسان یعنی داچیا  رومانی به تولید رسید و در این سال با نسل بعد جایگزین شد.

تندر90 پیکاپ

نگاهی به طراحی تندر۹۰ پیک‌آپ

هر چند تندر۹۰ پیک‌آپ سالهاست که در بازار خودروی کشور حضور دارد اما، هنوز هم گاهی مردم با تعجب نگاهش می‌کنند. اما در میان همه این تعجب‌ها و سوالات یک نکته مشترک وجود دارد. همه بلافاصله می‌گویند این وانت L90 است؟ بعد از پاسخ مثبت شما و حتی قبل از توضیحات بیشتر می‌گویند: خب پس مثل L90 خراب نمی‌شود! این جملات در طول 2 روزی که نگارنده این خودرو را در اختیار داشتم بارها به گوش رسید.

طراحی کلی خودرو برگرفته از سبک طراحی اروپایی است. هر چند نمای جلو این خودرو با تندر90 تفاوتی ندارد اما در کل باید گفت مختصر و مفید طراحی شده است. در نمای رو به رو یک تندر 90 پیش رویتان ایستاده است. اما وقتی از نمای کناری به این خودرو نگاه کنید آن وقت حس آشنای نمای جلو با چاشنی جذابیت همراه می شود. بله جدابیت، جذابیتی که شاید باعث شود با خود بگویید وانتش قشنگتر است!

کافیست نگاهی به فرم ستون B و C بیندازید. در این قسمت به جای این که به راحتی یک شیشه سه گوش یا حتی چهارگوش به کارگیری شود، بخش پایینی ستون و شیشه و بالایی با زوایای شکل گرفته‌اند که علاوه بر به نمایش گذاشتن فضای پشت صندلی‌های جلو، طرح ساده بدنه را کمی با هیجان همراه می‌کند. ضمن این که ستون عقب با قطر زیادی طراحی شده که لبه‌های بیرونی آن شبیه به وانت‌های معروف به EL Caminoآمریکایی است.

نکته دیگر افزایش طول WheelBace یا فاصله محوری تندر۹۰ پیک‌آپ نسبت به تندر90 معمولی است. این خودرو با 2905 میلی متر فاصله محوری ساخته شده در حالی که فاصله محوری تندر  2630 میلی متر است. ضمن این که مدل پیک آپ تنها 4 میلی متر کم‌تر از 4.5 متر طول دارد. فاصله دماغه خودرو با وسط محور چرخ جلو (Front overhang) تفاوتی با تندر 90 ندارد اما در محور عقب این فاصله ( Rear Overhang) درست از لبه سپر تا وسط محور عقب به 814 میلی متر می‌رسد. هر چند این فاصله شاید آنقدرها مهم جلو نکند اما، وقتی خودرو در حال عبور از سراشیبی و یا سربالایی کارگاه و یا جاده باشد، طراحی این فواصل هستند که می‌توانند باعث برخورد کف خودرو با موانع یا عدم برخورد شوند. حالا تصور کنید خودرو در حال حمل باری سنگین نیز باشد، در این صورت حتی احتمال برخورد کف خودرو با زمین بیشتر هم می‌شود.

تندر90 پیکاپ

عرض محوری تندر۹۰ پیک‌آپ در هر دو محور 1466 میلی متر است. البته عرض کلی خودرو همچون تندر 1735 میلی متر باقی مانده اما آینه‌های کناری بزرگتر هستند ودیدی وسیع‌تری نسبت به تندر دارند. ارتفاع کف خودرو تا زمین 16 سانتی متر است که در مقایسه با  رقبایی چون آریسان کمی بلندقامت‌تربه نظر می‌رسد. بدنه در این قسمت کاملا یکدست و ساده طراحی شده و یک زه کناری (side Protection) قطور هم در بر روی آن نصب شده است. این زه قطور دقیقا جایی قرار گرفته که احتمال بیشترین تماس را در عبور از درگاه‌های مختلف از جمله درب سوله‌ها دارد. بر روی بخش انتهایی سقف چراغ ترمز سوم نصب شده است. ضمن این که در این محل رولباری بسیاری قرار دارد که کارش حفاظت از شیشه عقب است. نکته جالب توجه کیفیت ساخت این رول بار است زیرا چنین رول بارهایی در ایران با روش خمکاری فلز ساخته می‌شوند اما در این رول بار از خمکاری خبری نیست و این باعث افزایش استحکام این قطعه می‌شود.

کارنامه طراحان در نمای عقب حتی بهتر از دیگر نماهاست. زیرا در این بخش با اقتباس از چراغ‌های مدل MCV یا استیشن این خودرو تریم زیبایی وجود دارد. در کف و لبه‌های محفظه بار که روکشی از جنس الیاف مقام دارد، قلاب‌هایی تعبیه شده‌اند که در زمان حمل بار می‌توان به کمک آنها بار را مهار کرد. عرض این بخش در لبه درب محفظه بار به 120 سانتی متر می‌رسد و در انتهای این قسمت یعنی درست زیر شیشه عقب تا 138 سانتی متر هم امتداد می‌یابد. بیشترین توان بارگیری این خودرو 800 کیلوگرم است که برای یک وانت بار شهری و سبک، عدد در خور توجه‌ای به شمار می رود.

مشخصات فنی تندر۹۰ پیک‌آپ

تندر۹۰ پیک‌آپ از پیشرانه 4 سیلندر K4M با حجم 1.6 لیتر بهره می‌برد. یعنی پیشرانه‌ای که سال‌هاست درون سینه انواع تندر 90 و ساندرو جای می‌گیرد. این پیشرانه 105 اسب بخار را در دور 5750 در اختیار راننده قرار می‌دهد. گشتاور هم بر روی 140 نیوتن‌متر در دور 3750 تنظیم شده است. هر چند قدرت و گشتاور پیشرانه نسبت به تندر هیچ تغییری نکرده است اما، گیرباکس ضرایب متفاوتی دارد. البته شاید هم تغییر راندمان دنده‌ها مربوط به تغییر در ضریب دیفرانسیل خودرو باشد. به هر حال رنو با تغییر در راندمان دنده‌ها و اصطلاحا Close ratio کردن آنها، باعث شده کشش خودرو در همه دورهای موتور مناسب باشد. به طوری که وقتی دور موتور روی 2 هزار قرار دارد و دنده 4 در گرباکس درگیر است، اگر به سراشیبی برسید، بودن نیاز به تعویض دنده ( در حالت بدون بار) می توانید شتابگیری کنید. در واقع دنده 1 و 2 خودرو به سرعت به بالاترین راندمان می‌رسند و در هنگام حرکت در ترافیک باید در رهاکردن پدال کلاچ دقت کنید.

تندر90 پیکاپ

یکی از نکات بسیار جالب درون کابین این خودرو فضایی است که برای تنظیم صندلی در اختیار دارید. حتی می‌توانید صندلی را آنقدر به عقب ببرید که پاهایتان شبیه به خودروهای فرمول وان تقریبا صاف شود و حتی در این حالت هم می‌توانید پدال‌های بسیار نرم این خودرو را کنترل کنید. در سیستم تعلیق جلو از طبق‌های جناقی به همراه مکفرسون استفاده شده است. در عقب هم نفرهای مارپیچی و میل پیچشی تقویت شده قرار دارند. هر چند تندر پیک آپ یک وانت بار است اما، کیفیت سواری آن به عقیده نگارنده حتی از تندر 90سوان هم بهتر است! زیرا در هنگام عبور از روی ناهمواری ها اصلا به جدنه و شاسی خودرو ضربه وارد نمی‌شود  این نشان از طراحی مناسب سیستم تعلیق و البته شاسی دارد. جالب آن که این خودرو در پیچ‌ها نیز عملکرد خوبی دارد. احتمالا دلیل این عملکرد مناسب را باید در رام‌ها و استراکچرهایی جست و جو کرد که در پروژه گسترش پلتفرم تعریف شده‌اند زیرا در عبور از پیچ‌ها جتی با سرعت بالا احساس پیچش یا Roll کردن در شاسی و اتاق وجود ندارد.

از جمله موارد مثبت درون کابین فضاهای مختلفی است که برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده اند. از داشبورد و درون درب‌ها گرفته تا پشت صندلی‌ها که می‌تواند یک اتاق خرت و پرت را در خود جای دهد. ترمزهای این خودرو با سامانه‌هایEBD  ABS+حمایت می‌شوند. از جمله نکات مثبت در هندلینگ این خودرو باید به ترمزهای بسیار خوب، فرمان دقیق، شعاع گردش مناسب، شتاب بالا و گیرباکس بی‌نظیرش اشاره کرد. بینظیر از این نظر که دنده‌ها طوری در گیرباکس جا می‌روند که انگار مجهز به کوئیک شیفتر هستند. فاصله حرکت شیفتر دنده بسیار کم است و این باعث می‌شود گشتاور کمتری در هنگام تعویض دنده حدر برود. نحوه تعویض دنده و کوتاهی فاصله حرکت شیفتر دقیقا شبیه به یک خودروی مسابقه ای است. به طوری که اگر ان را تجربه کنید، قطعا متعجب خواهید شد.

در پایان…

باید گفت تندر۹۰ پیک‌آپ نه آنقدرها معرفی شده که خریدارن به قابلیت‌هایش پی ببرند و نه آنقدر ناشناخته است که کاملا جدید جلوه کند. این خودرو دارای استهلاک بسیار کم و کیفیت ساخت بسیار بالایی است. شاید مناسب حمل تره بار نباشد اما برای شرکت های خدماتی در حوزه لوازم خانگی و … می‌تواند انتخابی شیک باشد. شاید وقت آن رسیده ایران خودرو تندر پیک آپ را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

پیش فروش محصولات ایران خودرو به همراه هدایای ویژه

پیش فروش تندر۹۰ پلاس اتوماتیک

تولید رنو سیمبل و رنو داستر در ایران

فروش ماهانه رنو فرانسه به ایران از ۱۵ هزار دستگاه گذشت

با رنو کپچر بیشتر آشنا شوید + تست اختصاصی

تصاویر وانت کاپرا فیس لیفت که به زودی وارد بازار می شوند.

شرایط فروش خودروهای تجاری سبک ایران خودرو و سایپا

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • بهروز | 22/03/1397 در 14:29

    سلام ایا میشه بین کابین و قسمت بار را باز کرد؟ یعنی فلز و شیشه را برداشت برای رفت و آمد

کیوسک مطبوعاتی