پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودروهای هیبریدی

سیاست‌های متناقض در قبال خودروهای هیبرید

هزینه‌بر شدن طرح ترافیک خودروهای هیبرید در مقابل حذف مالیات بر ارزش افزوده این خودروها! این روزها در حالی بحث بر سر چالش شهرداری و خودروهای هیبرید بالا گرفته که با توجه به قیمت این مدل خودروها، بسیاری از مشتریان برای خرید آنها نیاز به مشوق هایی خاص دارند. یکی از مهمترین این مشوق ها، […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۴ اردیبهشت ۱۳۹۶

هزینه‌بر شدن طرح ترافیک خودروهای هیبرید در مقابل حذف مالیات بر ارزش افزوده این خودروها!

این روزها در حالی بحث بر سر چالش شهرداری و خودروهای هیبرید بالا گرفته که با توجه به قیمت این مدل خودروها، بسیاری از مشتریان برای خرید آنها نیاز به مشوق هایی خاص دارند. یکی از مهمترین این مشوق ها، تردد آزادانه در محدوده طرح ترافیک است، موضوعی که البته در حال حاضر به یک چالش تبدیل شده است.

ترویج خودروهای هیبریدی با توجه به آلایندگی حداقلی، یکی  از راهکارهای اساسی در دنیا برای کاهش آلایندگی به شمار می رود که در ابرشهرهای جهان به کار گرفته شده است.

در ایران نیز با توجه به اینکه کلان شهرهایی مانند تهران و اصفهان و مشهد، با مشکلات آلایندگی دست و پنجه نرم کرده و هر ساله شهروندان زیادی جان خود را به دلیل آلوده بودن هوا از دست می دهند، دولت و مجلس شورای  اسلامی رویکردی مثبت به خودروهای هیبریدی داشته و دارند.
بر این اساس، تعرفه ای حداقلی (چهار درصد) برای ورود خودروهای هیبریدی به کشور در نظر گرفته شده و این موضوع انگیزه مناسبی به مشتریان برای خرید هیبریدها داده است.همچنین به تازگی از خریداران خودروهای هیبرید مالیات بر ارزش افزوهد نیز دریافت نمی‌شود.با این حال، مسئله دیگری که می تواند انگیزه مشتریان را برای خرید این مدل خودروها بالا ببرد، مجوز تردد آزادانه هیبریدها در محدوده طرح ترافیک است. اگرچه پیش تر شهرداری قائل به این موضوع بود، اما در مصوبه چندی پیش شورای شهر، اخذ هزینه 50 درصدی طرح ترافیک از مالکان خودروهای هیبریدی به تصویب رسیده است.
با این حساب، هیبرید سوارها نیز برای دریافت طرح ترافیک باید مبلغ بالایی را به شهرداری پرداخت کنند و این موضوع می تواند به نوبه خود تا حدی از انگیزه خرید چنین خودروهایی بکاهد. هرچند مسوولان شهرداری تهران معتقدند 50 درصد هزینه طرح ترافیک،برای مالکان و مشتریان خودروهای هیبریدی به اصطلاح پولی نیست، اما مسئله اینجاست که وقتی خودرویی آلایندگی ندارد و یا دارای آلایندگی حداقلی است، چرا باید مالیات و عوارض (بابت طرح ترافیک) به شهرداری بپردازد؟

به نظر می رسد چنین اقداماتی، از انگیزه مشتریان برای خرید خودروهای کم آلاینده و پاک از جمله خودروهای هیبرید کم می‌کند. بنابراین باید از شهرداری پرسید ملاک برای اخذ مالیات از مالکان خودروهای هیبرید چیست؟ آیا صرف پولدار بودن آنها می تواند توجیه مالیات گیری از هیبریدسوارها باشد؟

جزییات شرایط ویژه ورود خودروهای هیبریدی به طرح ترافیک

خودروهای برقی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند

ورود خودروهای هیبریدی به محدود طرح ترافیک، مجاز یا غیرمجاز؟

تاکسی هیبریدی به جای تاکسی فرسوده

هجوم لشگر هیبریدی ها به نمایشگاه خودرو تهران

وزارت نیرو پشتوانه تامین انرژی خودروهای برقی

منبع: خودروکار

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی