پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای i20-کرمان موتور

فرصت طلایی کرمان موتور

در بخش خودروسازی تاثیرات برجام را باید بسیار مثبت ارزیابی کرد. حضور دوباره شریکان قدیمی خودروسازی کشور در ایران و حتی برند هایی که تازه طعم حضور در ایران را می چشند با رویکرد های جدید در ثبت قرار دادهای همکاری دستاوردی است که به مدد برجام حاصل شده اند. در بین همه این توافقات و قراردادها […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۳ تیر ۱۳۹۶

در بخش خودروسازی تاثیرات برجام را باید بسیار مثبت ارزیابی کرد. حضور دوباره شریکان قدیمی خودروسازی کشور در ایران و حتی برند هایی که تازه طعم حضور در ایران را می چشند با رویکرد های جدید در ثبت قرار دادهای همکاری دستاوردی است که به مدد برجام حاصل شده اند. در بین همه این توافقات و قراردادها همکاری دوباره هیوندای و کرمان موتور را باید از زوایای بیشتری بررسی کرد.

گزارش اختصاصی جوان خودرو:

هر چند نقد های مثبت و منفی فراوانی به برجام و در کل توافق هسته ای وارد است، اما در بخش خودروسازی تاثیرات برجام را باید بسیار مثبت ارزیابی کرد. حضور دوباره شریکان قدیمی خودروسازی کشور در ایران و حتی برند هایی که تازه طعم حضور در ایران را می چشند با رویکرد های جدید در ثبت قرار دادهای همکاری دستاوردی است که به مدد برجام حاصل شده اند.  اولین قرار داد پسا برجامی را باید به نام ایران خودرو و شریک دیرینه اش پژو ثبت کرد. در این بین توافقات دیگری نیز صورت رفت است که شاید مهمترین آن بین سایپا و سیتروئن باشد. توافق میان ایدرو و رنو هم به نظر همین روزها بدل به قرار داد می شود. از طرفی فولکس واگن و ماموت نیز همکاری های مشترک دیگری را دنبال می کنند و فضای این همکاری کاملا مثبت است.  اما در بین همه این توافقات و قراردادها همکاری دوباره هیوندای و کرمان موتور را باید از زوایای بیشتری بررسی کرد.

همان طور که احتمالا می دانید کرمان موتور و هیوندای در دهه 80 شمسی همکاری های موفقی داشتند که هیوندای ورنا یکی از دستاوردهای این همکاری ها است. اما با قطع همکاری بین این 2 و باز شدن درب های واردات خودرو به کشور، آسان موتور اقدام به واردات محصولات هیوندای به کشور کرد. به شکلی که برند هیوندای بیشترین آمار واردات خودرو به کشور درچند سال اخیر را به خودش اختصاص داده است. در تمام دورانی که هیوندای در بازار ایران جولان می داد، همواره زمزمه تولیدش توسط آسان موتور به کمک کارخانه های مختلف شنیده می شد اما این زمزمه ها هیچ گاه به یک صدای بلند و رسا بدل نشد.

شاسی بلندهای هیوندای در ایران:

در یک سال گذشته اما شرایط بازی تغییر کرد. زیرا کرمان موتور به عنوان شریک قدیمی هیوندای در ایران دوباره به سراغ کره ای ها رفت تا این بار هیوندای را به خطوط تولیدش در استان کرمان دعوت کند. در نهایت هیوندای که بازار ایران برایش بازار مهمی به شمار می رود، پذیرفت که دوباره یار کرمان موتور در ایران باشد. اما شراکت دوباره طرف کره ای با خودروساز کویری ایران را می توان از جنبه های مختلفی بررسی کرد.

کافی است نگاهی به آمار واردات خودرو به کشور در سال 95 بیندازید. خواهید دید در کل 76 هزار دستگاه خودرو در سال قبل به کشور وارد شده است که در نتیجه این واردات حدود 2 میلیارد (1.99) دلار ارز از کشور خارج شده است.  از مجموع کل واردات خودرو به کشور 27 درصد آن متعلق به محصولات هیوندای است. در سال 95 مجموعا 5 هزار و 622 دستگاه هیوندای توسان، 9100 دستگاه هیوندای سانتافه، 3 هزار و 200 دستگاه سوناتا، 1032 دستگاه i20 و 1510 دستگاه اکسنت به کشور وارد شده است. به این ترتیب با یک حساب سر انگشتی می توانید محاسبه کنید که سهم هیوندای در واردات خودرو دست کم 540 میلیون دلار بوده است. به عبارتی تقریبا 2 هزار میلیارد تومان صرف خروج ارز از کشور گشته تا بازار تشنه ایران با برند هیوندای تغذیه شود.

سدان های هیوندای در ایران:

حالا شاید نقش تولید خودرو و اهمیت قرارداد کرمان موتور با هیوندای بیشتر به چشم بیاید. زیرا قرار است به جز i20 و i10، مدل اکسنت هم در ایران روی خط تولید برود. طبق آنچه که از اخبار خودروساز کویر به گوش می رسد، اکسنت با ساخت داخل 20 تا 30 درصدی در ایران تولید خواهد شد و زمان عرضه آن به بازار آذر ماه تعیین شده است. حتی قرار است خط ساخت بدنه مدل i20 هم کم کم در ایران راه اندازی شود و به این ترتیب با کاهش هزینه ها قیمت این خودرو منطقی تر خواهد شد. ضمن این که با این اتفاق صرف جویی ارزی فراوانی برای کشور رقم خواهد خورد.

زاویه دیگر این قرار داد بحث کارآفرینی در صنعت خودرو است. همان طور که می دانید، امسال از سوی مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی-تولید و اشتغال نام گرفته است. کرمان و به خصوص شهرستان بم نیز نیاز بسیاری به کارآفرینی دارد. هر چند کرمان موتور نقش بسیاری در بازسازی شهرستان بم بعد از زلزله سال های قبل داشته است اما این شهرستان هنوز هم به کارآفرینی نیاز دارد. احداث خطوط تولید جدید در این شهرستان می تواند بسیار مفید به فایده باشد. امروز کرمان موتور در مجموع حدود 10 هزار نفر را مشغول به کار کرده و تولید هیوندای در ایران می تواند موجب رشد این عدد شود.

هاچ بک های هیوندای در ایران:

در حوزه قطعه سازی نیز با توجه به این که احتمالا داخل سازی محصولات هیوندای در آینده روندی صعودی خواهد داشت، می تواند موجب رشد علوم تولید و استانداردهای تولید قطعات در ایران شود. هر چه باشد نباید فراموش کرد که هیوندای امروز یکی از بزرگ ترین خودروسازان جهان به شمار می رود. اما یکی از بزرگ ترین فرصت های ایجاد شده پس از برجام در صنعت خودروی کشور پیوستن به چرخه تامین و فروش جهانی خودروسازان بزرگ است که کرمان موتور نباید این فرصت را از دست بدهید. زیرا هیوندای در بین شریکان تجاری خودروسازی کشور گسترده ترین بازارها در جهان را دارد. از این رو در صورت پیوستن کرمان موتور به زنجیره هیوندای در بازارهای بین المللی، این خودروساز می تواند یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان کشور باشد.

با توجه به ظرفیت های کرمان موتور تولید تعداد قابل توجهی خودرو در سال، دور از چشم انداز این خودروساز نیست. حالا باید منتظر ماند و دید کرمان موتور از این فرصت طلایی ایجاد شده چگونه بهره می برد. هر چند در سالی که تولید و اشتغال جزو اولیوت های اقتصادی و استراتژیک کشور است، حمایت های دولت نیز می تواند موانع فراوانی را از راه کرمان موتور بردارد.

فروش انواع محصولات هیوندایی کرمان موتور(ویژه عید فطر)

هیوندای های جدید کرمان موتور قیمت گذاری شدند

پای هیوندای های کرمان موتور به ایران رسید

5 مدل هیوندای جدید مهمان کرمان موتور می شوند

یک سوم باکیفت ها رنو هستند

جهش ژنتیکی هیوندای i20 / مقایسه نسخه وارداتی و تولید داخل

قیمت جدید هیوندای i10 و هیوندای i20 مشخص شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی