پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رنو ساندرو-خط تولید

یک سوم باکیفت ها رنو هستند

نگاهی به روند پیشرفت کیفی در محصولات داخلی: جدول کیفی خودروهای تولید داخل که از سوی ISQI منتشر شده و کیفیت خودروهای داخلی در اردیبهشت ماه را بررسی می کند، نشان می دهد مزدا 3، سوزوکی گرندویتارا، هیوندای i20 و i10، کیاسراتو، رنو ساندرو، تندر 90 اتوماتیک و پارس تندر دارای بیشترین ستاره کیفی یعنی […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

نگاهی به روند پیشرفت کیفی در محصولات داخلی:

جدول کیفی خودروهای تولید داخل که از سوی ISQI منتشر شده و کیفیت خودروهای داخلی در اردیبهشت ماه را بررسی می کند، نشان می دهد مزدا 3، سوزوکی گرندویتارا، هیوندای i20 و i10، کیاسراتو، رنو ساندرو، تندر 90 اتوماتیک و پارس تندر دارای بیشترین ستاره کیفی یعنی 4 ستاره در میان مجموع تولیدات داخلی هستند. که از میان 9 عضو این لیست، 3 خودرو نشان رنو را یدک می کشند.

اگر نگاهی به روند کیفی خودروهای ساخت کشور بیندازید، در خواهید یافت که از حدود 1 سال قبل سیر صعودی کیفیت در خودروهای داخلی افزایش یافته است. اجرای پروژه های افزایش کیفیت به خصوص در ایران خودرو و پارس خودرو باعث شده حتی خودروهای چینی نظیر برلیانس هم با افزایش کیفیت رو به رو شوند. جدول کیفی خودروهای تولید داخل که از سوی ISQI منتشر شده و کیفیت خودروهای داخلی در اردیبهشت ماه را بررسی می کند، نشان می دهد مزدا 3، سوزوکی گرندویتارا، هیوندای i20 و i10، کیاسراتو، رنو ساندرو، تندر 90 اتوماتیک و پارس تندر دارای بیشترین ستاره کیفی یعنی 4 ستاره در میان مجموع تولیدات داخلی هستند. به این ترتیب در مجموع تولیدات خودروی کشور 9 خودروی 4 ستاره وجود دارد. که حضور تندر90 اتوماتیک، پارس تندر و دو هیوندای از کرمان موتورز به سان ساکنین جدید این مجتمع کیفی است.

هر چند این جدول در بخش خودروهای سواری شامل 32 مدل مختلف می شود و تنها 8 خودرو از مجموع 32 خودرو آمار چندان خوبی نیست. اما نکته مهم در این جدول حضور محصولات رنو است. به طوری که رنو ساندرو و پارس تندر از محصولات پارس خودرو و تندر 90 اتوماتیک از تولیدات ایران خودرو 3 نماینده رنو در تورنومنت کیفیت ISQI هستند. در واقع حدود یک سوم خودروهای باکیفیت در ایران برند رنو را در پیشانی دارند و این مهم نمی تواند اتفاقی باشد. البته این در شرایطی است که مدل کراس اور کامپکت از ساندرو یعنی استپ وی را نیز در بررسی ها زیرمجموعه ساندرو قلمداد کنیم و برایش جای اختصاصی در جدول کیفی باز نکنیم. زیرا در این صورت با توجه به سوابق تولید کننده این خودرو و البته برند رنو، آن وقت استپ وی به عنوان نماینده چهارم رنو در جدول کیفی جا خوش می کند. جالب آن که اسم تندر90 معمولی و پیک آپ هم روی تخته کیفیت، در لیست خوبها نوشته می شود. زیرا این دو محصول نیز دارای 3 ستاره کیفی هستند و سازندگانشان در حال تلاش برای افزایش کیفیت این خودروها و گرفتن درجه 4 ستاره هستند.

اما سوال اینجاست راز کیفیت برتر رنو در محصولاتش چیست؟ چرا بیشترین سهم در جدول کیفی خودروهای داخل را رنو دارد؟ یکی از کارشناسان حوزه کیفیت در صنعت خودرو در پاسخ به این سوال می گوید: تصور نکنید دلیل کیفیت بالای این خودرو و در کل یک محصول صنعتی تنها فرآیند تولید دقیق و پیشرفته است. زیرا کیفیت برآیندی از طراحی، تولید قطعات، تست ها، تحقیقات، کالیبراسیون، فرآیند تولید، کنترل کیفیت و … است. این کارشناس ادامه می دهد: یکی از دلایل کیفیت بالای خودروهای رنو رعایت استانداردهای جهانی این برند در هر کشوری است که اقدام به تولید محصول در آن می کند. این استانداردها که اصطلاحا SPR نام دارد در خصوص روش های استانداردسازی تولید تا تامین قطعه و مونتاژ را شامل می شود. ضمن این اینکه فراموش نکنید رنو یکی از سختگیرانه ترین استانداردهای کیفی در صنعت خودرو را دارد که به اختصار Aves نامیده می شود.

این کارشناس ادامه می دهد: حتی گان هایی که در خطوط تولید برای ایجاد نقاط جوش در قطعات بدنه مورد استفاده قرار می گیرند نیز نمی توانند از هر نوعی باشند. جالب است بدانید حتی با این که سالن رنو در پارس خودرو یکی از پیشرفته ترین خطوط تولید در ایران است، باز هم قبل از لانچ شدن رنو ساندرو در این خط و حتی با وجود مشترک بودن پلتفرم این خودرو با تندر90، خطوط تولید این سالن با هزینه هنگفتی بازنگری شدند و امروز کیفیت جوشکاری و مونتاژ خودروهای این سالن حتی بهتر از گذشته است.

با توجه به نتایج اعلام شده از سوی ISQI و آن چه که در بالا ذکر شد، به نظر می رسد رنو را باید صدرنشین بی چون و چرای لیگ کیفیت در ایران به حساب آورد. صدرنشینی که در صورت توافق با ایدرو و ثبت قرار دادی که منجرب حضور مستقل رنو در ایران باشد، می تواند باعث پیشرفت بسیاری از فرآیندهای تولیدی و ساختاری در صنعت خودرو کشور باشد.

ایدرو و رنو یک قدم تا قرار داد

نمایشگاه مجازی خودرو ایده ای نوین از رنو

نحوه استفاده از نمایشگاه مجازی رنو کولئوس

نیمه دوم سال 96 منتظر رنو کپچر 2018 در ایران باشید

خرید آسان محصولات رنو فرانسه در ایران

تولید سیمبل و داستر مخصوص بازار ایران

پژو و رنو اجازه صادرات خودروهای کم‌کیفیت را نمی‌دهند

پارس خودرو مجددا ارزش یاب رنو در ایران شد

ایران ششمین بازار بزرگ رنو فرانسه

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی