پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

راهنمای خرید خودرو در بازار ایران-قسمت سیزدهم

پـــژو  207 به نقل از مجله تخت گاز بهتر است به جای ۲۰۷، به آن +206 بگوییم. چون با ۲۰۷ اصلی تفاوت‌های زیادی دارد. ۲۰۷ عرضه شده در‌ایران، در واقع گونه فیس لیفت شده ‌هاچ بک محبوب جوان‌های‌ایرانی، یعنی پژو ۲۰۶ است. چراغ‌های اغراق شده جلو و سپرهای جدید جلو و عقب بر گرفته از […]

javankhodro
جمعه - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

پـــژو  207

پـــژو  207

به نقل از مجله تخت گاز

بهتر است به جای ۲۰۷، به آن +206 بگوییم. چون با ۲۰۷ اصلی تفاوت‌های زیادی دارد. ۲۰۷ عرضه شده در‌ایران، در واقع گونه فیس لیفت شده ‌هاچ بک محبوب جوان‌های‌ایرانی، یعنی پژو ۲۰۶ است. چراغ‌های اغراق شده جلو و سپرهای جدید جلو و عقب بر گرفته از مدل اصلي پژو 207، از مهمترین تفاوت‌های ظاهری‌این خودرو نسبت به ۲۰۶ هستند. در نماي عقب خودرو نيز به تغيير سپرهاي عقبو قراردادن چراغهاي خطر بر روي آن و نيز تغيير ظاهري چراغ هاي اصلي اكتفا شده است. ۲۰۷ انتخاب افرادی است که از ظاهر ۲۰۶ و تعدد آن در خیابان‌ها خسته شده‌اند و به دنبال تمایز هستند. البته بسیاری هم ظاهر ساده‌تر و هماهنگ‌تر ۲۰۶ را به ۲۰۷ ترجیح می‌دهند.  اما نقطه قوت 207 نسبت به همتاي آن كابين داخل خودرو است. کابین ۲۰۷ از نظر جذابیت و زیبایی، یک سرو گردن بالاتر از ۲۰۶ قرار دارد. جنس پوشش داشبورد و رودری‌ها با ۲۰۶ فرق می‌کند و فرم جدید کنسول جلو به خودروهای روز دنیا نزدیک‌تر است. همچنین استفاده از قطعات نقره‌ای رنگ در کنسول جلو، جلوه‌ای اسپرت به کابین بخشیده است. صفحه کیلومتر شمار ‌این خودرو در رده قیمتی خودش بسیار جذاب است. همچنین فرم فرمان جذابیت بیشتری نسبت به ۲۰۶ دارد. فضای داخل کابین همان فضای کابین ۲۰۶ است. سرنشینان در ردیف جلو کاملا راحت هستند، ولی افراد قدبلند در ردیف عقب، چه از نظر فضای پا و چه از نظر فضای سر، احساس ناراحتی می‌کنند. ‌این مشکل هنگامی‌که فرد قدبلندی در صندلی جلو قرار می‌گیرد و برای راحتی، صندلی خود را به عقب می‌کشد، بیشتر نمود پیدا می‌کند و راحت نشستن در صندلی عقب را عملا غیرممکن می‌کند. ‌این تنگی فضای ردیف عقب، در مسافت‌های طولانی بیشتر خود را نشان می‌دهد كه البته در خودرويي در كلاس‌هاچ بك باهدف مصارف شهري قابل قبول است. امکانات موجود در ۲۰۷ راضی کننده است، اما قیمت ۵۰میلیونی آن را توجیه نمی‌کند. دو عدد‌ایربگ، ترمز ABS، سیستم قطع سوخت خودکار و کمربندهای سه نقطه‌ای پیش کشنده‌ ایمنی سرنشینان را تامین می‌کنند. همچنین کنترل اتوماتیک درجه حرارت، شیشه‌های برقی مجهز به قطع کن و‌آینه‌های برقی گرمکن دار از امکانات رفاهی ۲۰۷ به شمار می‌آیند. موتور استفاده شده در ۲۰۷، همان پیشرانه 6/1 لیتری ۱۶سوپاپ ۲۰۶ تیپ۵ است، که با تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت، از ۲۰۷ یک‌هاچ بک تند وتیز و راضی کننده در مقوله رفت و آمدهای شهری و سبقت گیری‌های ناگهانی در جاده ساخته است. همچنین دو نوع گیربکس اتوماتیک و دستی برای ۲۰۷ ارائه می‌شود، که عملکرد گیربکس اتوماتیک  مدل AL4 در برخی موارد به خصوص در شروع حركت با تاخیر همراه است و آنچنان که باید دقیق نیست. از مهمترین نقاط قوت ۲۰۷ می‌توان به مصرف نسبتا پايين سوخت پایین آن اشاره کرد. که در کنار ابعاد جمع و جور، برای رفت و آمد در مسیرهای شلوغ شهری کاملا مناسب است. قيمت قطعات بدنه آن، به دليل متوقف شدن توليد نسبت به 206 بسيار گرانتر است ولي در مجموع خدمات پس از فروش ايران خودرو نقطه قوت آن در مقايسه با رقبا است.

پـــژو  207پـــژو  207پـــژو  207

جـک توجوي

جـک توجوي

به نقل از مجله تخت گاز

این روزها به یکی از محبوب‌ترین چینی‌های بازار تبدیل شده و به دليل قيمت مناسب در رقابت با رقیب هم قیمتش پژو ۲۰۶ به سر می‌برد. یکی از نقاط قوت جک توجوی نسبت به سایر هموطنانش، طراحی خوش فرم تر و زیبايی نسبي آن است، که هنر شرکت طراحی تورین دیزاین‌ایتالیاست. البته اگر‌اندکی در زمینه خودرو سررشته داشته باشید، از فاصله چند متری متوجه چینی بودنش خواهید شد. چون هنوز هم کیفیت نقاطی از بدنه ان مانند جلوپنجره و یا دقت مونتاژ برخی از قطعات بدنه پایین است. ولی در کل ظاهر قابل قبولی را به نمایش می‌گذارد و از‌این نظر پیشرفت قابل توجهی را میان خودروهای چینی تجربه کرده است. همچنین نسبت به رقبای وطنی از ظاهر متمایز و جدیدتری بهره می‌برد.
داخل کابین همچون طراحی ظاهری، هم نکات مثبت دارد هم نکات منفی. کیفیت پایین قطعات همچون سایر خودروهای چینی، آزار دهنده است و پس از مدتی باید منتظر سروصداهای اضافی از کابین و یا به اصطلاح، وا رفتن قطعات کابین باشید. اما طراحی کلی اتاق نسبتا هماهنگ است. نوار متشکل از نشانگرهای ال‌ای دی بالای داشبور جلب توجه می‌کنند و اطلاعات مختلف را نمایش می‌دهند. اما مواردی مانند طراحی قدیمی‌فرمان در ذوق می‌زنند و با سایر قسمت‌ها هماهنگی ندارند. فضای کابین نسبت به خودروی رقیب، پژو ۲۰۶ بهتر است و افراد قد بلند در ردیف عقب اذیت نمی‌شوند. ابعاد بزرگ درها هم در کنار سقف بلند، ورود و خروج را آسان کرده‌اند. امکانات جک توجی با امکانات یک ۲۰۶ تیپ۵ برابری می‌کند، با‌این تفاوت که تنظیم سیستم تهویه مطبوع به صورت دستی انجام می‌شود.
جک توجی از یک پیشرانه 5/1 لیتری بهره می‌برد که با تولید ۱۰۹ اسب بخار قدرت نزدیکترین رقیب ۲۰۶ تیپ۵ به شمار می‌آید و از جعبه دنده ۵سرعته دستی بهره می‌برد. سواری جک نسبتا خشک و پرتکان است، اما شتاب و قدرت و از همه مهمتر مصرف سوخت آن، برای یک‌هاچ بک کوچک شهری نسبتا مناسب است.
تست کامل جک توجوي را در تخت گاز شماره 7 بخوانيد.

جـک توجويجـک توجويجـک توجوي

فولکس واگن بـيتل 2013

فولکس واگن بـيتل 2013

به نقل از مجله تخت گاز

 

بدون شک می‌توان، از بیتل به عنوان  یکی از خاطره انگیزترین خودروهای دنیا یاد کرد، که به واسطه درخشش در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی در‌ایران، اکثر مردم با آن آشنایی دارند. نام آلماني آن kafer به معناي سوسك است كه معادل انگليسي آن  Beetle به معني سوسك است. اما در ايران به اشتباه با نام فولكس قورباغه‌ای معروف شده است! نسل قبلی‌این کوپه آلمانی در تعدادی محدود و به صورت شخصی وارد کشور شد و حالا چند ماهی است که شاهد واردات مدل ۲۰۱۳‌این خودرو  با قیمتی عجیب و غریب به‌ایران هستیم.  در نسل جدید بیتل حالت چراغ‌ها و قوس سقف تغییر کرده‌اند. حالت کلی بدنه اما، دست نخورده باقی مانده است و گلگیرهای مجزا از بدنه و چراغ‌های گرد ذهن بیننده را به سوی بیتل دهه ۵۰ می‌برند. در مجموع طراحي آن شما را به ياد مدلهاي مختلف پورشه 911 می‌اندازد.  کابین بیتل مانند سایر هموطنان آلمانی‌اش، خوش ساخت است و نظم خوبی در کابین حکم فرماست. مکان حساب شده ادوات، کاربری راحت را برای آنها به ارمغان آورده است. کیفیت قطعات در سطح مطلوبی قرار دارد و طراحی کنسول جلو و سایر قسمت‌های کابین نسبت به قبل تغییرات چشمگیری را تجربه کرده‌اند. از نکات جالب در طراحی داخلی بیتل، می‌توان به سه نشانگر آنالوگ روي کنسول جلو اشاره کرد. همچنین سعی شده تا فرم داشبورد و کنسول جلو به فولکس‌های قورباغه‌ای قدیمی‌نزدیک باشد! كيفيت قطعات و سطح امکانات رفاهی و آپشن‌های بیتل، با توجه به‌اینکه‌این خودرو در بازارهای خارجی عنوان یک کوپه ارزان قیمت 20 هزار دلاري را یدک می‌کشد، راضی کننده است. اما در بازار‌ایران و با توجه به قیمت بالایش در کشور، توجیهی ندارد. جالب اينكه هدف اوليه طراحي مدل هاي اوليه اين خودرو اين بود كه نبايد قيمت آن از يك موتور سيكلت بيشتر باشد و حال در ايران اين قيمت به 300 میليون تومان نيز می‌رسد.
فولکس واگن برای بیتل جدید طیف گسترده‌ای از موتورها را در نظر گرفته است که از‌این میان، نمونه‌های ۲لیتری و تعداد محدودی مدل توربو وارد کشور شده‌اند. پیشرانه بیتل با آرایش ۴سیلندر، قادر است ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. همچنین مواردی همچون مصرف حدودا ۹/5 لیتری، جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک دو کلاچه، ابعاد کوچک و سواری نرم و بی سرو صدا، رانندگی با‌این کوپه اصیل را در خیابان‌های شلوغ  بسیار دلچسب ساخته‌اند. شتاب صفر تا صد كيلومتر آن حدود 8 ثانيه است كه قابل قبول به‌نظر می‌رسد. وجود رينگهاي 19 اينچي نيز به تعادل آن، در سر پيچها افزوده است. ظاهر خاص بیتل خصوصا در مدل‌های کروک و یا مدل‌های مجهز به کیت بدنه ABT، تمام سرها را به سوی خود برمی‌گرداند.  قیمت بیتل در بازار جهانی از ۱۹هزار دلار شروع می‌شود، ولی در بازار‌ایران، با توجه به تعداد محدود وارد شده و نوسانات قیمت ارز، رقمی ‌بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را طلب می‌کند. از مهمترین رقبای بیتل در‌ایران، می‌توان به آلفارومئو میتو و مینی کوپر اشاره کرد. بیتل در مقابل میتو محبوب و جا افتاده با توجه به قيمت دو برابري بيتل نسبت به ميتو در ايران کار سختی را پیش رو دارد. هر چند بیتل از نظر مصرف سوخت و مخارج جانبی خودرویی به صرفه است، اما قیمت بالا و نبود قطعات، فروش‌این خودروی محبوب را تحت تاثیر قرار داده‌اند. مگر اينكه خريدار شيفته اصالت اين خودروي آلماني باشد.

فولکس واگن بـيتل 2013فولکس واگن بـيتل 2013فولکس واگن بـيتل 2013

پورشه باکستر جديد

پورشه باکستر جديد

به نقل از مجله تخت گاز

نسل قبلی پورشه باکستر در ایران،میان جوانان عشق سرعتی که بودجه شان به خرید
۹۱۱ نمی رسید و به دنبال یک کوپه اسپرت از یک برند خاص بودند،بسیار محبوب شد.نسل جدید باکستر مدتی است که توسط پورشه معرفی شده است و زمزمه هایی از ورود آن به ایران شنیده می شود.این خودرو در صورت راه یافتن به ایران،به اصلی ترین رقیب بی ام و Z4 و مرسدس بنز SLK تبدیل خواهد شد.
طراحی ظاهری این کروکی تند و تیز اصیل نسبت به قبل به کلی تغییر کرده وبه برادرش ۹۱۱ شباهت بیشتری پیدا کرده است.دو عدد لوله اگزوز در وسط سپر عقب و هواکش های بزرگ روی سپر جلو و پشت در عقب به خوبی خبر از ذات پرقدرت باکستر می دهند.باکستر جدید در دو نوع s و معمولی تولید می شود،که باکسترs به عنوان قوی ترین نمونه،از موتور ۶سیلندر کارگذاشته شده در عقب بهره
می برد،که قادر است ۳۱۵ اسب بخار قدرت تولید کند.دو نوع جعبه دنده دستی و PDK برای باکستر قابل سفارش است،که با جعبه دنده PDK،شتاب این رودستر وحشی به7/4 ثانیه می رسد.
البته قبل از خريد باكستر توجه داشته باشيد كه اصولا پورشه باكستر نسخه شهري پورشه
است وعليرغم شباهتهاي ظاهري تفاوت​هاي فراواني از نظر قابليت​هاي حركتي و ديناميكي با مدل 911 دارد .
با قرار گرفتن در کابین باکستر جدید،همه چیز همان گونه است که از یک پورشه انتظار دارید.یکی از مواردی که روی کنسول جلو جلب توجه می کند،قطب نمای دایره ای شکل عقربه ایست که در صورت سفارش اسپرت کورنو پکیج،به کرنومتر هم مجهز می شود.سراسر کابین از چرم طبیعی پوشانده شده و کیفیت متریال داخلی در سطح فوق العاده ای قرار دارد.این کوپه اسپرت از نظر سطح تجهیزات و امکانات رفاهی چیزی از کوپه های لوکس کم ندارد و از این نظر بسیار راضی کننده است.سوار و پیدا شدن از باکستر به خصوص برای افراد قدبلند سخت است که با وجود بسته بودن سقف برزنتی،سخت تر هم می شود! اما لذت رانندگی با این خودروی اسپرت و صدای زوزه اگزوز آن باعث می شود تا همه نکات منفی اش را فراموش کنید.همچنین از باکستر توقع یک سواری فوق العاده نرم و بی روح را نداشته باشید،چرا كه در هر صورت سوار بر پورشه هستيد حتي اگر 911 نباشد .تعلیق این خودرو با توجه به ماهیت اسپرت آن،اسپرت و خشک است و ارتفاع کوتاه از سطح زمین باعث شده تا تکان های داخل کابین زیاد باشد.

پورشه باکستر جديدپورشه باکستر جديدپورشه باکستر جديد

بنز E کلاس 2014 فيس ليفت

بنز E کلاس 2014 فيس ليفت

به نقل از مجله تخت گاز

مرسدس E کلاس یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین سدان‌های مرسدس بنز به شمار می‌آید که اتفاقا در‌ایران هم هواداران زیادی دارد. نسل جدید E کلاس، یا بهتر است بگوییم نمونه فیس لیفت شده اتاق W212، به تازگی در تعداد محدودی وارد کشور شده است که واردات همین تعداد محدود هم به علت قوانین گمرکی فعلا متوقف شده است. تمام نمونه‌های وارد شده از نوع E200 هستند که از پیشرانه ۴سیلندر ۲لیتری با قدرت ۱۸۴ اسب بخار بهره می‌برند. قدرت ‌این پیشرانه پیشرفته با توجه به حجم پایین بسیار مناسب است و E کلاس را ظرف ۸ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر می‌رساند. مصرف موتور E کلاس و آلایندگی آن با توجه به وجود موتور BLUE DIRECT بسیار بهبود پیدا کرده و مصرف در ۱۰۰ کیلومتر به 8/5 لیتر رسیده است که برای چنین خودرویی بی​نظیر است.
طراحی Eکلاس جدید دستخوش تغییراتی شده است که وسعت‌این تغییرات در قسمت جلو خودرو به مراتب بیشتر از سایر نقاط است. چراغ‌های دوقلو جای خود را به چراغ‌های یک تکه با تکنولوژی LED داده‌اند که به عقیده بسیاری چراغ‌های دوقلوی مدل قبلی زیباتر بوده است. همچنین طراحی چراق‌های عقب، جلو پنجره و سپرها هم تغییر کرده‌اند، که همه‌این تحولات ، ظاهری به روزتر و مدرن تر از E کلاس به نمایش گذاشته‌اند.
تغییرات اعمال شده در کابین آنچنان گسترده نیست، اما طراحی‌این بخش هم در راستای تحولات ظاهری، تغییر و بهبود پیدا کرده است. با قرار گرفتن در کابین Eکلاس، حسی مابین حس اسپرت کلاس C و حس لوکس Sکلاس به سرنشینان دست می‌دهد. نکته جالب در کابین مدل جدید، اضافه شدن ساعت آنالوگ گران قیمت روی کنسول است، که پیش از‌این فقط در سدان‌های بزرگ و مجلل مرسدس بنز دیده می‌شد. سراسر کابین با پوشش چرم طبیعی پوشانده شده و فهرست بلند بالای آپشن‌ها و امکانات که فقط نام بردن از آنها نیاز به یک مقاله جداگانه دارد، سراسر کابین را احاطه کرده است.
Eکلاس، به پیروی از سنت دیرینه مرسدس بنز، در‌ایمنی حرف اول را می‌زند. مهمترین و جالب ترین سیستم ‌ایمنی به کاررفته در Eکلاس، سیستم PRESAFEE است که به نوعی از تصادف پیشگیری می‌کند و با سایر سامانه‌های‌ایمنی خودرو در ارتباط است، که حتی توانایی تشخیص برخورد از عقب خودرو را هم دارد.
دو نوع جعبه دنده برای Eکلاس قابل سفارش است، یک نمونه ۶سرعته با تعویض دنده سریع و دیگری گیرباکس ۷سرعته 7G TRONIC PLUS است که دسته دنده و اهرم‌های تعویض دنده پشت فرمان را هم شامل می‌شود.
کمک فنرهای Eکلاس به خوبی نوسانات سطح جاده را کنترل می‌کنند و راحتی کامل را برای سرنشینان کابین جادار Eکلاس به ارمغان می‌اورند. اما جای خالی کمک فنرهای هوشمند‌ایرماتیک که در نمونه‌های ۸سیلندر به طور استاندارد عرضه می‌شوند، در  E200 احساس می‌شود.
نزدیکترین رقبای Eکلاس در‌ایران، ب‌ام‌و سری ۵ جدید و لکسوس ES جدید به شمار می‌آیند، که تعداد واردات محدود Eکلاس، کار را برای رقبا راحت‌تر کرده است. همچنین نبود نمایندگی و خدمات پس از فروش مرسدس بنز در‌ایران باعث شده تا تهیه لوازم جانبی سخت و بسیار پرهزینه باشد.

بنز E کلاس 2014 فيس ليفتبنز E کلاس 2014 فيس ليفتبنز E کلاس 2014 فيس ليفت

لـيفان  X60

لـيفان  X60

به نقل از مجله تخت گاز

شاید بتوان لیفان X60 را ارزان ترين شاسي بلند وارد شده به بازار‌ایران دانست. هرچند که فاصله زیادی با شاسی بلندهای متوسط بازار نظیر سوزوکی گرند ویتارا دارد.
ظاهر X60 بر خلاف سایر خودروهای چینی ناخوشایند نیست. البته وقتی به آن نزدیک شوید و به جزییات بدنه دقت کنید، به راحتی به ذات چینی‌اش پی خواهید برد. ولی در کل خوب و قابل قبول است. استفاده از لامپ‌های LED در چراغ‌های جلو و عقب، فرم خاصآینه‌های جانبی، گلگیرهای ورم کرده و قطعات کرومی‌هرچند بی کیفیت، تاثیر بسزایی روی ظاهر X60 گذاشته‌اند.
با قدم گذاشتن به داخل کابین، ماهیت چینی خودرو بیشتر نمایان می‌شود. طراحی کابین چندان زیبا نیست، ولی ساده و هماهنگ است. به‌خصوص طراحی کنسول دو تکه جلو که کمک شایانی به نمای کابین کرده است. پوشش چرم مصنوعی روی صندلی‌ها و رودری‌ها عالی نیست و به راحتي متوجه خواهيد شد كه هيچ ارزاني بي دليل نيست، هرچند برخي قطعات از نظر ظاهري و كيفي از دیگر هموطنانش از وضعيت بهتري برخوردار است. کیفیت قطعات فلزی که به رنگ نقره‌ای در جای جای کابین دیده می‌شود چنگی به دل نمی‌زند، همچنین طراحی ساده دریچه‌های هوای وسط کنسول جلو به زیبایی کابین لطمه زده است.
صندلی‌های X60 در مسافت‌های طولانی خسته کننده هستند، همچنین طراحی آنها جوری است که سرنشین را به طور کامل در بر نمی‌گیرند و در پیچ‌های تند مشکل ساز می‌شوند.
امکاناتی که X60 در مقابل قیمت ۷۰میلیون تومانی اش در اختیار خریدار قرار می‌دهد رضایت بخش نیست. صندلی‌ها به صورت دستی تنظیم می‌شوند و از گرمکن و سردکن هم خبری نیست. جای خالی دوربین دید عقب، با توجه به ابعاد بزرگ خودرو، هنگام پارک کردن احساس می‌شود. برای‌این خودرو تنها دو‌ایربگ نصب شده است و از جعبه دنده اتوماتیک هم خبری نیست.
لیفان X60 از موتور ۴سیلندر 8/1لیتری برخوردار است که ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. مشخصات موتور X60 و مصرف سوخت ۱۱ لیتری آن برای تردد داخل شهر مناسب است، ولی با توجه به حداکثر سرعت ۱۷۰کیلومتری و شتاب ۱۳ثانیه‌ای، فکر تجربه لذت رانندگی با آن را از سرتان بیرون کنید. سواری X60 نسبتا نرم و راحت است، اما در مسیرهای ناهموار پرتکان نشان می‌دهد. همچنین با توجه به مشخصات موتوری و دیفرانسیل جلو بودن خودرو، انتظار قابلیت آفرود از‌این خودرو توقع بی جایی است. در مجموع نقطه قوتي جز قيمت پايين‌تر نسبت به ساير رقبا براي آن يافت نمی‌شود.

لـيفان  X60لـيفان  X60لـيفان  X60

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی