پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست خبری طراح ارشد رنو-رنو پارس (4)

فرشته نجات رنو / فن دن آکر طراحی که رنو را متحول کرد

اگر تا چند سال پیش از جلو نمایندگی های رنو گذر می کردید، بی اعتنا به خودروهای حاضر در نمایندگی به حرکتتان ادامه می دادید. فلوئنس، لاگونا و حتی کولئوس نسل قدیم خودروهایی بودند که چندان نظر بیننده ها و رهگذرها را به خود جلب نمی کردند. اما از سال 2013 بود که ورق برای رنو […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۷ تیر ۱۳۹۶

اگر تا چند سال پیش از جلو نمایندگی های رنو گذر می کردید، بی اعتنا به خودروهای حاضر در نمایندگی به حرکتتان ادامه می دادید. فلوئنس، لاگونا و حتی کولئوس نسل قدیم خودروهایی بودند که چندان نظر بیننده ها و رهگذرها را به خود جلب نمی کردند. اما از سال 2013 بود که ورق برای رنو برگشت و فرشته نجات هلندی با ورود به رنو، جانی تازه را در این کمپانی دمید. حالا چند سالی است که وقتی از جلو نمایندگی های رنو عبور می کنید، دوست دارید چند دقیقه ای را تأمل کرده و به زیبایی طراحی محصولات جدید این برند بنگرید.

گزارش اختصاصی جوان خودرو-لارنس فَن دِن آکِر (Laurens van den Acker) در سپتامبر سال 1965 میلادی در شهر Deurne هلند متولد شد. او از همان کودکی علاقه زیادی به خودرو داشت و پس از اخذ مدرک فوق لیسانس از دانشگاه Delft هلند در رشته امکان سنجی مهندسی طراحی صنعتی، این علاقه را در صنعت به اجرا گذاشت و کانسپت هایی را خلق کرد که برخی از آنها برای همیشه جاویدان خواهند ماند.

او رسمأ در سال 1990 میلادی، کار حرفه ای خود را در طراحی خودرو آغاز کرد و با کار در شرکت Design System srl تورین ایتالیا، یکی از طراحان کابین سوپراسپرت EB110 بود. کار بر روی این پروژه، باعث شد تا لارنس ره یک ساله را در یک شب بپیماید.

سه سال بعد او در استودیوی طراحی Ingolstadt آلمان مشغول به کار شد و آشنایی با J Mays در این خودروسازی، باعث شد تا در سال 1996، به نیابت سرطراح SHR Perceptual Management در کالیفرنیا برسد. در سال 1998 هم با پیوستن J Mays به فورد و فعالیت در سمت معاونت طراحی این برند، لارنس هم به فورد ملحق شد. پس از اندکی، لارنس ریاست طراحی بخش تصویر جهانی فورد را بر عهده گرفت و در طراحی کانسپت های 427، Concept U و Ma مشارکت داشت تا اینکه در سال 2003، مدیریت طراحی پروژه فورد Escape را بر عهده گرفت. دو سال بعد، او به نیابت مدیریت طراحی راهبردی فورد رسید.

تنها یک سال بعد، او به عنوان رییس طراحی بین المللی مزدا، جانشین مورِی کالوم (Moray Callum) شد و برخی از بهترین کانسپت های مزدا در طول تاریخ، در مدت زمان فعالیت وی در این برند طراحی شدند که از آن جمله باید به Nagare (2006)، Ryuga (2007) و Hakaze (2007) اشاره نمود.

او در سال 2009، مزدا را به مقصد رنو ترک کرد و در همان سال در سمت معاون ارشد گروه طراحی رنو، کار خود را آغاز کرد و جایگزین پاتریک لوکمنت (Patrick le Quement) شد. خودرو مینیاتوری الکتریکی Twizy، اولین طراحی وی در رنو بود. نسل چهارم هاچبک کلیو و کراس اوور کپچر هم از دیگر طراحی های وی تا به امروز بوده که همگی مخصوصأ مورد مؤخر، توانستند سرنوشت این برند فرانسوی را زیر و رو کنند. سدان محبوب و زیبای تالیسمان هم یکی دیگر از شاهکار های وی برای رنو است که با طراحی خارق العاده اش، توانست خود را در عرصه جهانی مطرح کند.

اما به جرأت می توان کانسپت رنو Trezor را نقطه عطفی در شغل حرفه ای لارنس آکر نام برد. این کانسپت بی نظیر و خارق العاده پس از کسب عنوان بهترین کانسپت سال 2006، توانست عنوان بهترین و یا زیباترین کانسپت به نمایش درآمده در هریک از گردهمایی ها و مراسم سال را نیز از آن خود کند.

همانند کانسپت DeZir در سال 2010 که برخی از جزئیات طراحی آن در مدل های تولیدی رنو همچون هاچبک کلیو در سالهای آتی استفاده شد، کانسپت Trezor نیز ضمن حفظ اصالت رنو، زبان طراحی آینده این برند را رقم می زند. نوار باریک چراغهای C شکل این کانسپت، همان تالیسمان و کولئوس را در ذهن تداعی می کند اما در کمال آزادی طراحی شده است.

سطوح برجسته و فرورفته و منحنی های بدنه بدون هیچگونه خطی، اِلِمان هایی هستند که در محصولات آتی این برند استفاده خواهند شد. طراحی احساسگرا در بدنه این کانسپت موج می زند و اینطور به نظر می رسد که در کالبد آن روح دمیده شده، ویژگی نابی که امروزه در طراحی کمتر خودرویی می توان مشاهده کرد.

اگر تالیسمان و کولئوس امروزه به چشم می آیند و کانسپت Trezor توانست تصویر جهانی رنو را در اذهان عمومی دگرگون کند، همه و همه را مدیون لارنس فَن دِن آکِر هستند، طراحی که این برند فرانسوی را بار دیگر، مطرح نمود.

» مروری بر خودروهای طراحی شده توسط لارنس فَن دِن آکِر

– بوگاتی EB110

– فورد برونکو

– فورد 427

– فورد مدل U کانسپت

– فورد 24/7 کانسپت

– فورد GloCar کانسپت

– فورد Escape

– مرکوری Mariner

– مزدا Nagare کانسپت

– مزدا Ryuga کانسپت

– مزدا Hakaze کانسپت

– مزدا Kiyora کانسپت

– مزدا 3 (2009)

– رنو DeZir کانسپت

– رنو کپچر

– رنو Twizy

– رنو کلیو نسل چهارم

– رنو Espace

– رنو تالیسمان

نشست خبری طراح ارشد رنو – گزارش اختصاصی

فروش نقدی و اقساطی رنو سیمبل و داستر(تیر 96)

نحوه استفاده از نمایشگاه مجازی رنو کولئوس

آغاز کمپین تابستانه نگین خودرو

نمایشگاه مجازی خودرو ایده ای نوین از رنو

تست فنی جامع رنو کولئوس جدید در کویر و کوهستان (گزارش)

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی