پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عبور خودرو از سرعت گیر

هنگام عبور از دست انداز، پدال ترمز را رها کنید

ترمز گرفتن هنگام مواجه با سرعت گیرها، علاوه بر اینکه باعث ایمنی بیشتر می‌شود، به حفظ سلامت سیستم تعلیق خودرو نیز کمک می‌کند. اما آیا می‌دانستید که هنگام عبور از روی دست انداز برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سیستم تعلیق باید ترمز را رها کنید؟ به‌طور طبیعی راننده‌ها در زمان مواجهه با دست‌اندازهای خیابان […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

ترمز گرفتن هنگام مواجه با سرعت گیرها، علاوه بر اینکه باعث ایمنی بیشتر می‌شود، به حفظ سلامت سیستم تعلیق خودرو نیز کمک می‌کند. اما آیا می‌دانستید که هنگام عبور از روی دست انداز برای جلوگیری از آسیب رسیدن به سیستم تعلیق باید ترمز را رها کنید؟

به‌طور طبیعی راننده‌ها در زمان مواجهه با دست‌اندازهای خیابان و به‌ویژه سرعت‌گیرها اقدام به ترمز گرفتن و کم کردن سرعت می‌کنند. این مسأله از یک‌سو به دلیل ایمنی در زمان تردد دیگران لازم است و از سوی دیگر برای سلامتی خودرو به‌ویژه برای حفظ سیستم تعلیق و شاسی از ضربات لازم است.

تا اینجای کار مشکلی نیست اما یک عادت غلط در این زمینه وجود دارد که می‌تواند باعث آسیب شدید به سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو شود که باید از آن پرهیز کرد. زمانی که ترمز می‌گیرید، به‌طور معمول به دلیل توان بیشتر ترمزها در محور جلو و نیروی اینرسی، جلوی خودرو اندکی پایین می‌آید. این مسأله باعث می‌شود تقسیم وزن خودرو بر هم بخورد و وزن در بخش جلویی خودرو بیشتر شود.

این وضعیت شبیه به حالتی است که یک وزنه بسیار سنگین را بر روی کاپوت خودرو گذاشته باشید. وقتی در این حالت با سرعت‌گیر روبرو می‌شوید، به دلیل وزن زیاد قسمت جلو، فشار مضاعفی به سیستم تعلیق وارد می‌شود که در درازمدت می‌تواند به جلوبندی خودرو آسیب برساند.

برای پیش‌گیری از این مسأله توصیه می‌کنیم با ترمز‌گیری پیش از رسیدن به سرعت‌گیر، سرعت خودرو را کاهش دهید اما به‌محض رسیدن به سرعت‌گیرها پدال ترمز را رها کنید تا به این ترتیب تقسیم وزن خودرو به حالت ایده‌آل باز گردد و فشار کمتری به جلوبندی خودرو وارد شود.

آیا شارژر فندکی به باتری خودرو آسیب می رساند؟

نکات کلیدی برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

دلیل صداهای نامتعارف لاستیک خودرو چیست؟

چرا روغن موتور کاهش می‌یابد؟

علائم نشان دهنده خرابی صفحه کلاچ چیست؟

نکاتی برای استفاده صحیح از کولر خودرو

صداهای اضافه موتور خودرو ناشی از چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی