پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو

با فرافکنی التهاب بازار را به گردن دیگران نیندازیم

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو (فرهاد احتشام زاد) به اظهار نظر جدید وزارت صنعت مبنی بر جوسازی واردکنندگان خودرو به جهت افزایش قیمت خودروهای وارداتی اعتراض کرد و آن را فرافکنی دانست. هشدارهای متعددی به وزارت صنعت و شورای رقابت در خصوص تصمیمات اشتباهی که گرفته اند داده شد و بارها بیان گردید که این اتفاقات […]

امیر
سه شنبه - ۲۴ مرداد ۱۳۹۶

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو (فرهاد احتشام زاد) به اظهار نظر جدید وزارت صنعت مبنی بر جوسازی واردکنندگان خودرو به جهت افزایش قیمت خودروهای وارداتی اعتراض کرد و آن را فرافکنی دانست.

هشدارهای متعددی به وزارت صنعت و شورای رقابت در خصوص تصمیمات اشتباهی که گرفته اند داده شد و بارها بیان گردید که این اتفاقات منجر به التهاب بازار و افزایش قیمت خواهد شد، زمانی که توجه ای به آن نشود، قطعا در صورت مواجه شدن با این مشکلات نباید اظهار تعجب کرده و با فرافکنی دیگران را مقصر این اتفاقات بدانیم.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو عنوان داشت : اتفاقات 4 هفته اخیر نشان می دهد که سایت ثبت سفارش به واسطه گزارش گیری های انجام شده، امکان ثبت سفارش در آن وجود ندارد. در هفته بعد با موضوع به روز رسانی سایت مواجه شدیم و علت عدم امکان ثبت سفارش را به روز رسانی سایت ثبت سفارش اعلام کردند.

وی افزود : امروز پس از گذشته چهار هفته با موضع دیگری از سمت وزارت صنعت مواجه شده ایم و اظهار کرده اند که ثبت سفارش تا اعلام قوانین جدید واردات خودرو امکان پذیر نخواهد بود.

احتشام زاد خاطرنشنان کرد : تمام این موارد نقض قوانین جاری در خصوص واردات خودرو محسوب می شود و اینکه بخواهیم فرافکنی کنیم و بگوییم واردکنندگان به دنبال افزایش قیمت هستند، توپ را به زمین دیگران انداختن است.

وی ادامه داد : بارها در خصوص این موضوع هشدار داده ایم که این رفتار نادرست وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث بروز بحران در این بازار خواهد شد. دلیل این مقدار از فشار به بخشی که سهم 6 درصدی از بازار را داشته و به صورت شفاف در حال انجام کار خود بوده است را تا به این لحظه متوجه نشده ایم.

احتشام زاد بیان داشت : در ابتدا واردکنندگان غیر نمایندگی را به دلایل مختلف مانند حمایت از مصرف کنندگان داخلی، ساماندهی واردات و ارز از بازار حذف کردند و بعد از آن به صورت خود جوش تصمیم به بسته نگه داشتن سایت ثبت سفارش گرفته و به دنبال آن امروز مدعی شده اند که این اتفاقات فضاسازی های واردکنندگان خودرو به جهت افزایش قیمت است!!!

وی با اشاره به اینکه دخالت بی دلیل دولت باعث بروز بحران در این بازار شده است، افزود : هشدارهای متعددی به وزارت صنعت و شورای رقابت در خصوص تصمیمات اشتباهی که گرفته اند داده شد و بارها بیان گردید که این اتفاقات منجر به التهاب بازار و افزایش قیمت خواهد شد، زمانی که توجه ای به آن نشود، قطعا در صورت مواجه شدن با این مشکلات نباید اظهار تعجب کرده و با فرافکنی دیگران را مقصر این اتفاقات بدانیم.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش خبرنگار «میهن صنعت» که آیا ثبت سفارش های پیشین باز است، بیان داشت : اینکه می گویند ثبت سفارش پیشین باز است درست بوده اما نکته قابل توجه و مهم اینجاست که هر ثبت سفارش شش ماه اعتبار دارد و در حال حاضر یک ماه است که ثبت سفارش جدید صورت نگرفته است. از طرفی واردکنندگان موظف هستند بر اساس برنامه تولید شرکت مادر، سه ماه زودتر برنامه خودرا به شرکت مادر اعلام کنند تا تولیدکننده به صورت خاص برای این بازار تولید کند.

وی افزود : در کشورهای دیگر به این شکل نیست که هرچه تولید شد مصرف کننده مجبور به خرید آن باشد. در آنجا بر اساس آپشن هایی که سفارش داده می شود مانند رنگ داخلی، رنگ تودوزی و حتی رنگ بدنه، خودرو را تولید می کنند. حال تصور کنید بسته شدن یک ماهه ثبت سفارش، یک ماه در این فرایند توقف ایجاد کرده و چگونه انتظار داریم که با این شرایط هیچ اتفاق بدی در بازار رخ ندهد و همه چیز طبق برنامه پیش برود؟!!

فرهاد احتشام زاد در پایان خاطرنشان کرد : اتفاقات یک ماهه گذشته پیامی به بازار مخابره کرده مبنی بر اینکه جلوی واردات خودرو را گرفته ایم. در نتیجه افزایش قیمت خودروهای وارداتی اجتناب ناپذیر است مضاف بر اینکه شاخص های قیمت گذاری نیز مانند نرخ ارز و تعداد خودروهای فرسوده که مصوبه هفته گذشته دولت بوده  و همچنین التهاب به وجود آمده در این بازار، این امکان را بیش از پیش فراهم کرده است.

رشد خودروهای برقی ؛ چالشی پیش روی تقاضای نفت

پای خود را روی داشبورد قرار ندهید

سیستم EBA خودرو

کاهش قیمت CNG ضروری است

بهره‌برداري از 130 دستگاه اتوبوس ايران خودرو ديزل در شهر شيراز

خودروهای هیبریدی مورد استقبال قرار گرفته اند

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی