پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس‌بنز SL350

ملاقات با مرسدس بنز SL350 با کیت بدنه SLR

مقاله پیش روی شرحی از ملاقات با یکی از 2 دستگاه مرسدس بنز SL350 با کیت بدنه SLR در ایران است. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو گزارش این شماره ملاقات با مرسدس‌بنز SL350 با کدR230 است. اتاق محبوب اسپرت بنز که همانند ب‌ام‌وE46 طرفداران فراوانی دارد. SL350 مورد آزمایش تفاوتی مهمی ‌با دیگر […]

javankhodro
جمعه - ۱۴ آبان ۱۴۰۰

مقاله پیش روی شرحی از ملاقات با یکی از 2 دستگاه مرسدس بنز SL350 با کیت بدنه SLR در ایران است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

گزارش این شماره ملاقات با مرسدس‌بنز SL350 با کدR230 است. اتاق محبوب اسپرت بنز که همانند ب‌ام‌وE46 طرفداران فراوانی دارد. SL350 مورد آزمایش تفاوتی مهمی ‌با دیگر R230های زمان خود دارد. این خودرو مجهز به کیت بدنه SLRمک‌لارن است. کیت بدنه‌ای که باعث شده تا ظاهر خودرو نسبت به دیگر مدل‌های موجود در خیابان تفاوت پیدا کند. البته باید گفت زیباترین SL350 موجود در کشور نمونه‌‌ قرمز رنگی است که دارای کیت بدنه تیونر Fab Design بوده. رنگ قرمز و کیت بدنه اسپرت SL350 مورد نظر به خوبی در خیابان جلب توجه می‌کند. به همین خاطر است که مالک آن ترجیح می‌دهد خیلی کم خودرو خود را از پارکینگ منزلش بیرون بیاورد. اما خودرو مورد آزمایش در این شماره نمونه‌‌ نقره‌ای رنگ است. خودرویی که تا به حال چندین مالک داشته که اکثراً جوانان ثروتمند بوده‌اند. ضمن آنکه در مدت زمانی که SL350 با کد R23 وارد ایران شد تعداد بسیار انگشت‌شماری توسط مالکین خوش ذوق دستکاری شدند. تاجایی که اطلاع داریم تنها دو نمونه R230 در ایران از کیت بدنه SLRمک‌لارن بهره‌مند هستند.

پنچمین نسل از SLهای دوست داشتنی

مرسدس‌بنز SL350

سال 2001 در نمایشگاه فرانکفورت، مرسدس‌بنز در غرفه خود از نسل پنجم SL رونمایی کرد. طراح آن استیو ماتین انگلیسی بود. وی در پرونده کاری خود پروژه‌های مختلفی نظیر طراحی Sکلاس، می‌باخ، SLRمک‌لارن، Mکلاس و سه محصول S60، V60 و XC60 شرکت ولوو را دارد. 13اکتبر سال 2001 عرضه نسل پنجم مرسدس‌بنز SL با کد R230 آغاز وSL350 با کدR230 در سال 2001 وارد بازار شد. مرسدس‌بنز برای SL 11نوع پیشرانه در 10سالی که روی خط تولید قرار داشت درنظرگرفت.

چهار پیشرانه 6سیلندر مورد استفاده قرار گرفت. پیشرانه اول از سال‌2001 تا 2006 با کد M112 و حجم 3.7لیتر و 240 اسب‌بخار قدرت بود. در سال‌2007 تا 2008 نیز از پیشرانه جدید 6سیلندر با حجم دقیق 3498‌سی‌سی و کد M272 با قدرت 272 اسب بخار به خدمت گرفته شد. هم‌زمان بین سال 2009 تا 2011 دو پیشرانه 6سیلندر3 و 3.5لیتری برای مدل‌های SL300 و SL350 معرفی شدند. درکنار پیشرانه‌های 6سیلندر، 4 پیشرانه 8سیلندرVشکل نیز قرار داشت. اولین پیشرانه از سال 2001 تا 2006 با کد M113 با حجم 5لیتر مورد استفاده قرار گرفت. از پیشرانه8 سیلندر دوم نیز باحجم دقیق 5439‌سی‌سی‌ تا سال 2007 روی مدل SL55AMG بهره برده شد.

در سال 2007 نیز سومین پیشرانه 8سیلندر خورجینی با کدM273 و حجم 5461 سی‌سی در نسخه SL500 قرار گرفت که تا سال 2011 از آن استفاده شد. اما قدرتمند‌ترین پیشرانه 8سیلندری که روی نسل پنجم SLکلاس قرار گرفت دارای حجم 6.2لیتر و قدرت 518 اسب بخار بود. این پیشرانه از سال 2008 تا 2011 روی مدل فیس‌لیفت SL63AMG قرار گرفت.

هم‌چنین دونوع جعبه دنده 5 و 7سرعته اتوماتیک برای این نسل درنظر گرفته شد. طول SL-R230، 4534میلی‌متر و ارتفاع آن 1295 میلی‌متر است. نمونه‌های تولیدی تا سال 2004 دارای پهنای 1829 میلی‌متر بودند که در سال 2005 با معرفی نسخه فیس‌لیفت و عرضه آن درسال2006 پهنای SL به 1816میلی‌متر کاهش یافت. ضمن آنکه فاصله بین 2 محور جلو و عقب 2560میلی‌متر است.

طراحی ظاهری، جوان‌پسندتر از همیشه

مرسدس‌بنز SL350

در نگاه اول خط و خطوط و سبک طراحی SL350 با مدل قبلی خود که از چراغ‌های مستطیلی شکل برخوردار بود، فرق دارد. R230 سلیقه مشتریان بنز را نیز تغییر داد. طراحی این اتاق تا حد قابل توجهی شبیه به CLK(W209) بود. با این تفاوت که SL مخصوص دونفر طراحی شده و کشیده‌ و پهن‌تر از CLK است. اما این کجا و آن کجا! CLK چندان هم اسپرت نیست. در آن زمان SL با ویژگی یک خودروی اسپرت و سریع معرفی شد. اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. نصب کیت بدنه روی SL مورد نظر چهره‌ای زیبا و جذاب‌تری را به همراه داشته. سپرجلو با هواکش پهن به همراه جلوپنجره و کاپوت SLRمک‌لارن ظاهری متفاوت به خودرو بخشیده است. درقسمت کناری نیز رینگ‌های20 اینچ لورینسر و هواکش پشت گلگیر جلو جلب توجه می‌کند. سپر جدید و باله عقب به همراه دیفیوزر از جمله تغییراتی است که روی این SL صورت گرفته.

مرسدس‌بنز SL350

جادویی از نوع LOTEC

تیونرهای مختلفی در سال‌های تولید SL (R230) به سراغ آن رفتند. اما یکی از بهترین کیت بدنه‌هایی که روی این مدل نصب شد توسط تیونر آلمانی LOTEC انجام شد. تیونری که در مدت زمان فعالیت خود به غیر از خودرو دست‌ساز LOTEC Sirius به سراغ 2 محصول مرسدس‌بنز یعنی SLK(R170) و SL رفت. Sirius یک سوپراسپرت 12سیلندر توئین توربو است. پیشرانه این مدل از مرسدس‌بنز گرفته شده و حجم آن 6لیتر است.

این تیونر برای مرسدس‌بنز SL از سه کیت بدنه مختلف استفاده کرد. هرسه مدل این کیت‌ها در صورت نصب روی خودرو، SL مورد نظر را شبیه به خودروی گران‌قیمت مک‌لارنSLR می‌کند. کامل‌ و زیباترین کیت که برای SL در نظر گرفته شده ورژنC است. البته دو ورژن A و B نیز در نوع خود زیبایی خاصی به همراه دارند. اما به راحتی تفاوت‌های نمونه‌ مجهز به کیتA و B با نسخه اصلی SLRمک‌لارن مشخص می‌شود. درحالی که اگر تمام وسایل و قطعات کیت ورژنC را برای خودرو سفارش دهید تشخیص آنکه نمونه مورد نظر یک SLRمک‌لارن واقعی است یا خیر کمی ‌مشکل است.

برای تغییرات اساسی در قسمت جلو باید مبلغی معادل 9هزار و 800 یورو پرداخت کنید. اگر می‌خواهید دیفیوزر عقب و سپرهای SLRمک‌لارن روی SL شما نصب شود باید 3هزار و 800 یورو دیگر بپردازید. درکنار این هزینه‌ها برای داشتن رینگ‌های اسپرتSLR 2 نوع رینگ می‌توانید انتخاب کنید. رینگ‌های 19و 20 اینچ در دو مدل یک تکه و دوتکه قابل سفارش است. نمونه مورد آزمایش از رینگ‌های 20 اینچ دوتکه بهره‌مند بود. قیمت این رینگ‌ها با مالیات درنظر گرفته شده 7هزار و 735 یورو است. هزینه‌های اصلی باقی مانده.

یکی از تفاوت‌های اصلی میانSLهای موجود در ایران با SLRمک‌لارن‌ها محل قرار گیری اگزوزها است. سیستم اگزوز SLRمک‌لارن در پشت گلگیرهای جلو و زیر آبشش‌های کناری تعبیه شده است. در هرطرف دوسراگزوز استیل بیرون زده که شکل و شمایل خاصی را به خودرو می‌بخشد. اما نمونه‌هایی که در ایران وجود دارد فاقد چنین سیستم اگزوز و طراحی هستند. این موضوع باعث شده تا از نظر ظاهری و کیت بدنه به راحتی نسخه اصلی SLRمک‌لارن و نسخه مجهز شده SL را از هم تشخیص داد. البته ناگفته نماند اگر می‌خواهید از این سیستم اگزوز روی SLخود استفاده کنید باید 9هزار و 800 یورو دیگر از حساب بانکی‌تان خارج کنید.

برای نصب آینه‌های SLR‌مک‌لارن روی خودرو نیز باید 1680 یورو دیگر بپردازید. ضمن آنکه درهای پروانه‌ای شکل ‌SLRمک‌لارن 9800یورو هزینه دارد. تمام این هزینه‌ها به همراه رنگ و نصب محاسبه شده است. همان‌طور که در تصاویر ملاحظه می‌کنید، نسخه مورد آزمایش فاقد آینه‌های باریکSLRمک‌لارن و سیستم اگزوز در طرفین گلگیرها است. البته زمانی که SL350 مورد نظر با این کیت بدنه در تهران رویت شد، آینه‌های باریک و کوچک جانبی مخصوص کیتSLR نیز روی آن قرار داشتند. البته دست به دست شدن این خودرو باعث تغییرات جزئی از جمله حذف آینه‌های SLR و نصب آینه‌های معمولی را به همراه داشته است. با این تفاسیر نصب دیگر قطعات بدنه از جمله سپرهای جلو وعقب به همراه رینگ‌ها و درهای پروانه‌ای شکل ظاهری بسیار خاص و اسپرت برای آن به ارمغان آورده.

6 سیلندر اما پرهیجان

مرسدس‌بنز SL350

SLمورد آزمایش از پیشرانه 6سیلندر خورجینی با حجم 3.5لیتر بهره‌مند است. پیشرانه‌ای که از سال 2006 تا 2008 استفاده شد. هیچ چیزی روی آن نصب نشده! از نظر فنی می‌توان گفت SL موردنظر کاملاً استاندارد است. اما با توجه به نصب کیت بدنه و دیفیوزر انتهایی بخشی از سیستم اگزوز کوتاه شده. این کاهش طول باعث شده تا صدای خروجی اگزوزها طنین‌اندازتر از دیگر مدل‌های موجود شود. حجم دقیق این پیشرانه 3498 سی‌سی است. در 6000هزار دوربردقیقه نیز قدرتی برابر با 272 اسب بخار تولید می‌کند. اگر می‌خواهید تایرهای 20اینچی خودرویتان را دود کنید چندان نگران نباشید! گشتاور 350 نیوتن‌متر که در میانه دورهای2400تا 5000 به‌دست می‌آید کمک مهمی ‌در این امر خواهد کرد.

برای ورود به کابین می‌توان درها را به سمت بالا باز کنید تا حالت پروانه‌ای شکل پیدا کنند. هم‌چنین می‌توانید زمانی که دستگیره را می‌کشید در را تا حدود 15 الی 20 درجه به صورت افقی باز کنید و وارد کابین شوید. البته در حالت دوم افراد درشت هیکل با مشکل روبه‌رو خواهند شد و باید درها را به صورت عمودی بازکنند. با نشستن روی صندلی‌های پهن و گود SL کاملاً حس سواری با یک خودرو اسپرت به شما دست می‌دهد. با روشن شدن پیشرانه 6سیلندر و صدای دلنشین سیستم اگزوز حال و هوای خاصی به راننده و سرنشین القا خواهد شد. پیشنهاد نویسنده این است که برای افزایش حس رانندگی اسپرت و پرهیجان سقف فلزی برقی را در محفظه صندوق‌بار جمع کنید. اجازه دهید صدای پیشرانه و اگزوزها بیشتر گوش‌هایتان را نوازش کند.

جعبه دنده 7سرعته و گشتاور 350 نیوتن‌متری حس و حال خاصی را در رانندگی برایتان به همراه دارد. شاید تعویض دنده در برخی مواقع با مکثی قابل احساس انجام شود. اما این مکث در تعویض دنده چندان هم تأثیری در افت قدرت و شتاب خودرو ندارد. اگر می‌خواهید لذت بیشتری از رانندگی با SL350 ببرید فراموش نکنید که می‌توانید جعبه دنده‌ را در حالت دستی قرار دهید و توسط اهرم دنده تعویض دنده کنید. با ورود به مسیر اصلی و بازی با پدال گاز صدای طنین انداز و لذت بخش SL در هر دورموتور تغییر قابل توجهی می‌کند.

به‌خصوص اگر تعویض دنده را بعد از دورموتور6000 انجام دهید. شتاب‌گیری SL350 شاید به پای نسل جدید نرسد! اما در زمان خود حرف‌هایی برای گفتن داشت. رانندگی با سرعت کم هم در این خودرو لذت بخش است. صدای پیشرانه و اگزوز در دورهای پایین نیز شما را وسوسه می‌کند تا پدال گاز را هرچه سریع‌تر فشار دهید و بدنتان آدرنالین بیشتری ترشح کند. ابعاد و اندازه SL و نبود دوربین عقب برای پارک شاید کمی‌ شما را در حین پارک خودرو اذیت کند.

در مجموع باید گفت لذت رانندگی با SL350 حس خوبی دارد. اگر می‌خواهید بین دیگر خودروهای خیابان متفاوت ظاهر شوید نیز می‌توان روی آن حساب ویژه‌ای باز کنید. دماغه بلند و باریک به همراه سپر پهن در این خودرو ظاهری خاص به همراه دارد. ظاهری که در کنار صدای طنین انداز سیستم اگزوز‌ کاملاً نگاه‌ عابرین و دیگران را به سمت خود جلب می‌کند. اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این خودرو جلب توجه خواهد کرد، زمان سوار و پیاده شدن از آن است. نحوه باز شدن درها باعث خواهد شد دوربین موبایل‌ها به سمت خودروی شما حرکت کند.

درپایان از سجاد قبادی جهت در اختیار قرار دادن خودرویشان و همکاری با ماهنامه گزارش بازار (تخت گاز) سپاسگزاریم. هم‌چنین از مالکین خودروهای خاص و گذرموقت دعوت می‌کنیم برای تهیه گزارش از خودروهایشان توسط تیم مجله گزارش بازار با دفتر مجله تماس حاصل فرمایند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی