پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واتر پمپ

زمان مناسب تعویض و دانستنی های واتر پمپ خودرو

خرابی واتر پمپ در خودرو باعث بالا رفتن دمای آب و در نهایت سوختن واشر سرسیلندر و بالا رفتن مصرف سوخت می شود ما در این بخش میخواهیم به عوامل و زمان تعویض واتر پمپ بپردازیم. واتر پمپ یا پمپ آب را می توان به قلب خودرو تعبیر کرد. همانطور که قلب عملیات خون رسانی […]

امیر
چهارشنبه - ۱۲ مهر ۱۳۹۶

خرابی واتر پمپ در خودرو باعث بالا رفتن دمای آب و در نهایت سوختن واشر سرسیلندر و بالا رفتن مصرف سوخت می شود ما در این بخش میخواهیم به عوامل و زمان تعویض واتر پمپ بپردازیم.

واتر پمپ یا پمپ آب را می توان به قلب خودرو تعبیر کرد. همانطور که قلب عملیات خون رسانی را انجام می دهد و لحظه ای وقفه در کار آن سبب مرگ خواهد شد واتر پمپ هم به همین صورت است و با از کار افتادن یا معیوب شدن این قطعه خودرو، چرخه ی آب رسانی و پمپ آب از کار می افتد و با بالا رفتن بی رویه ی دما، خودرو از کار می افتد.

این دما در شرایطی است که موتور با احتراق بنزین ، حرارتی به بزرگی 2500 درجه سانتی گراد را تولید می نماید و تنها راه پایین آوردن این دما بهره بردن از سیالی مثل آب یا ترکیب آن با ضد یخ ، ضد جوش و دیگر سیالات موثر است تا بتوان دمای موتور خودرو را زیر 90 تا 95 درجه نگه داشت. این فرایند به وسیله واتر پمپ انجام می پذیرد تا موتور در شرایطی مناسب از نظر دمایی قرار گیرد.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


ساختار واتر پمپ به شکلی مدور است و از اتاقک هایی که در مرکز قرار دارد تشکیل شده است. عملکرد خنک کردن موتور به این شکل است که آب در داخل مجاری موتور باید عبور کند و دمای آن را پایین آورد. لازمه ی این حرکت نیرویی است که این نیرو توسط واتر پمپ تامین می شود که باعث راندن آب با فشار به درون موتور می گردد. عمل آب رسانی به این شکل است که واتر پمپ آب را از رادیاتور به موتور می رساند و پس از عبور آب و خنک سازی آن را دوباره به رادیاتور باز می گرداند. نیروی لازم واتر پمپ جهت پمپ کردن آب توسط تسمه ای که آن را به موتور وصل می کند تامین می شود.

وجود نشتی یا نقص در واتر پمپ باعث آسیب‌های جدی به پیشرانه می‌شود. مالک خودرو باید در نظر داشته باشد که واتر پمپ به مراقبت احتیاج دارد و تشخیص دهد که این قطعه چه زمانی به تعمیر یا تعویض نیاز دارد. وجود لک‌ ضد یخ یا آب در زیر خودرو یا بالا رفتن آمپر آب می‌تواند نشانه‌هایی از زمان تعویض واتر پمپ باشد.
واتر پمپ
۱- خودرو را شب در پارکینگی که کف تمیزی دارد پارک کنید. اگر برایتان ممکن نیست که در یک پارکینگ تمیز پارک کنید، یک قطعه مقوا با رنگ روشن را دقیقا زیر پیشرانه خودرو بگذارید.
۲- صبح روز بعد کف پارکینگ یا مقوا را چک کنید. اگر آب آن را خیس کرده است، در جایی نشتی وجود دارد. این نشتی ممکن است از واتر پمپ یا از واشرها باشد. اگر هم لک سبز رنگ مشاهده کردید مطمئن باشید ضد یخ از جایی نشتی دارد. اما توجه کنید که دیدن لک کوچک آب زیر خودرو در یک روز گرم نگران کننده نیست چون زمانی که کولر ماشین در هوای گرم کار می‌کند، میعان صورت می‌گیرد و آب از زیر پیشرانه چکه می‌کند که پدیده‌ای عادی است. به همین دلیل توصیه شده که ماشین خاموش در شب هنگام چک شود.
واتر پمپ
۳- پولی واتر پمپ را چک کنید. بخش گرد واتر پمپ که تسمه دور آن می‌افتد را پیدا کنید. پولی را به جلو و عقب تکان بدهید. اگر شل بود وقت عوض کردن آن شده است.
۴- به صدای پیشرانه گوش دهید. کاپوت را بالا بزنید و خودرو را روشن کنید. اگر صدای ساییدگی ضعیفی ‌شنیدید، اوضاع وخیم است! هر چه اوضاع بدتر شود صدا هم بیشتر شنیده خواهد شد.
۵- اطراف واتر پمپ و واشرها به دنبال نشتی بگردید. اگر قطرات آب یا مقدار کمی بخار آب مشاهده شد، به طور قطع نشتی وجود دارد.
۶- اگر چراغ هشدار دمای آب روشن شده است به آن توجه کنید. اگر مایع خنک کننده کافی به علت نشتی واترپمپ به پیشرانه نرسد، دمای آن بالا می‌رود و باعث می‌شود چراغ هشدار دهنده روشن شود.
۷- به چراغ هشدار میزان مایع خنک کننده توجه کنید. این مورد می‌تواند دلیلی بر نشت مخزن مایع خنک کننده یا مشکل واتر پمپ باشد. دلیل دیگر می‌تواند وجود نشتی در سیستم خنک کننده باشد.
۸- به کولر خودرو توجه کنید. اگر کولر خوب کار نمی‌کند، ممکن است به این علت باشد که واتر پمپ کارش را درست انجام نمی‌دهد.

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

توصیه‌هایی برای نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

آیا کارواش تمام اتوماتیک باعث آسیب بدنه خودرو می شود؟

راه هایی برای نگهداری بهتر از پیشرانه های توربوشارژ

نحوه عملکرد سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها در خودرو

4 قدم ساده برای پنچرگیری تایر خودرو

از نوع دود اگزوز به نقص فنی خودرو پی ببرید

آیا شارژر فندکی به باتری خودرو آسیب می رساند؟

نکات کلیدی برای جلوگیری از جوش آوردن خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی