پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

روغن موتور موتول

این افزودنی های با ارزش! / روغن موتور خوب چه ویژگی هایی دارد؟

نگاهی به انواع روغن موتور و اهمیت افزودنی ها با همکاری متخصصین روغن موتور motul روغن موتور خودرو خود را چگونه انتخاب می کنید؟ آیا تا به حال به مفاهیمی مثل فول سنتتیک، نیمه سنتتیک و از این دست توجه کرده اید؟ در کل دو روش برای انتخاب روغن موتور وجود دارد. روش اول استفاده […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱۷ مهر ۱۳۹۶

نگاهی به انواع روغن موتور و اهمیت افزودنی ها با همکاری متخصصین روغن موتور motul

روغن موتور خودرو خود را چگونه انتخاب می کنید؟ آیا تا به حال به مفاهیمی مثل فول سنتتیک، نیمه سنتتیک و از این دست توجه کرده اید؟ در کل دو روش برای انتخاب روغن موتور وجود دارد. روش اول استفاده از توصیه های سازنده خودرو است. زیرا خودروسازان همیشه آزمایشات و همکاری های گسترده ای با سازندگان روغن موتور دارند و تسلط کامل بر جنس قطعات موتور و شرایط کارکرد آن دارند و به همین دلیل روغن موتوری را پیشنهاد می کنند که بهترین راندمان و عملکرد را در موتور داشته باشد. روش دوم استفاده از توصیه های دوستان و البته مدیران و متخصصین اتوسرویس هاست.

(گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو)

این که از کدام روش برای انتخاب روغن موتور خودروی خود استفاده می کنید آنقدرها مهم نیست. اما این که کدام برند از روغن موتور را با چه مشخصاتی را انتخاب می کنید اهمیت بسیاری دارد. زیرا یک روغن موتور بی کیفیت و یا با کیفیت متوسط در دراز مدت و حتی گاهی کوتاه مدت می تواند آسیب های جدی به پیشرانه خودرو وارد کند.  سازندگان خودرو و موتور، هر ساله اقدام به ایجاد تغییرات در پیشرانه های ساخت خود می کنند. مثلا دور موتور را بالاتر برده و حجم پیشرانه را کاهش می دهند. مثل بسیاری از پیشرانه های امروزی که حجم انها بیش از 2 لیتر نیست اما به دلیل بهره بردن از توربوشارژر می توانند قدرت بالایی تولید کنند و به همین دلیل در دمای بسیار بالایی کار می کنند. به این ترتیب برای پیشرانه های با نسبت تراکم بالا و یا مجهز به سیستم های پورخوران ( سوپر شارژر و توربوشارژر) حساسیت به روغن موتور دوچندان می شود. زیرا روغن علاوه بر روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات پیشرانه و قطعات سیستم پورخوران، وظیفه خنک کاری و از بین بردن رسوبات ناشی از حرارت را نیز بر عهده دارد. در نتیجه سازندگان روغن موتور باید همواره روغن های با کیفیت بالاتر تولید کنند.

روغن موتور موتول

بهتر است بدانید در کل روغن ها با استفاده از دو دسته مواد ساخته می شوند. دسته اول روغن پایه یا معدنی( bace oil) هستند و دسته دوم مواد افزودنی ( addective) هستند که کیفیت و حجم هر یک از این مواد می تواند خواص روغن را تغییر دهد. در واقع روغن های نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک در همین بخش افزودنی هاست که با هم تفاوت دارند. روغن های نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک هر دو با استفاده از روغن پایه و افزودنی ها ساخته می شوند اما حجم، نوع و کیفیت افزودنی هاست که کیفیت نهایی روغن را پدید می آورد.

روغن موتور موتول

در روغن های نیمه سنتتیک موجود در بازار و حتی محصولات برندهای معروف، حداکثر بین 5 تا 10 درصد از مواد افزودنی به روغن استفاده می شود. به بیانی دیگر روغن های نیمه سنتتیک دارای 10 درصد از مواد افزودنی هستند که در روغن های فول سنتتیک استفاده می شود. این مواد علی رغم این که درصد کمی از روغن موتور را تشکیل می دهند اما تاثیرات زیادی در عملکرد موتور و طول عمر قطعات دارند. پاک کنندگی، روانکاری، ضد زنگ بودن تنها بخشی از باری است که به دوش روغن و افزودنی هایش قرار گرفته است. اما این مواد افزودنی در یک بازه زمانی می توانند به وظایف خود عمل کنند و هر قدر حجم انها نسبت به حجم روغن پاییه کم تر باشد عمرشان هم کوتاه تر است. در واقع وقتی روغن موتور بعد از مدتی کارکرد رنگش سیاه می شود، این مواد افزودنی هستند که عمرشان به پایان رسیده است و دیگر نمی توانند رسوبات و مواد ناخالص را جذب کنند. فرض کنید یک لیوان چای را می خواهید با افزودن شکر شیرین کنید. آب تا جایی شکر را جذب می کند که توان حل کردن در خودش را داشته باشد و بعد از آن دیگر شکر در آب حل نمی شود.

روغن موتور موتول

جالب است بدانید این مواد افزودنی مهم که ضامن طول عمر قطعات پیشرانه هستند، در روغن موتورهای کمپانی فرانسوی Motul  بیش از محصولات دیگر برندها یافت می شوند. طبق اعلام این کمپانی در روغن های نیمه سنتتیک این برند بین 40 تا 60 درصد از مواد افزودنی استفاده شده است. از این رو روغن موتور موتول یکی از بهترین برندهای تولید کننده روغن موتور به خصوص برای خودروهای توربوشارژ و پیشرانه های با نسبت تراکم بالاست. زیرا مواد افزودنی روغن های موتول در حرارات بالا نیز کیفیت خود را حفظ می کنند و به همین دلیل این کمپانی توانسته به یکی از اصلی ترین تامین کنندگان روغن موتور برای مسابقات اتومبیلرانی و موتورسواری مثل Formul 1 و Moto GP و مسابقات 24 ساعت لمانز و حتی مسابقات قایق های تندرو و جت اسکی شود. خوشبختانه در ماه های اخیر موتول به همت شرکت گل بال موتور نماینده رسمی موتول فرانسه  به بازار روغن موتور ایران هم راه یافته است و از این رو مالکین خودروهای خاص دیگر در تامین روغن های اصلی برای پیشرانه خودروهای خود مشکلی نخواهند داشت. هر چند موتول دامنه گسترده ای از روغن موتورها را برای خودروهای با سطح تکنولوژی مختلف تولید می کند. در آینده بحث در حوزه روغن موتور را با همکاری کارشناسان شرکت موتول ادامه خواهیم داد.

حضور روغن موتور موتول در پیست آزادی

روغن موتور های قلابی با ترکیب چسب و گازوئیل!

چرا روغن موتور کاهش می‌یابد؟

نکاتی مهم درباره روغن موتور

عرضه روغن موتور تقلبی به راحتی آب خوردن

پاسخ به سوالات رایج درباره روغن موتور

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی