این روزها با ترافیک روز افزون خیابان ها و مشکلاتی مثل کمبود جای پارک که گریبان شهروندان را گرفته اند، خودرو سواری در ساعات شلوغی شهرهای پر جمعیتی مثل تهران به یک کابوس تبدیل می شود! اما تصور کنید در این شلوغی پشت فرمان یک هاچ بک جمع و جور و مجهز به گیرباکس اتوماتیک […]
گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو:
فیس لیفت نسل سوم یاریس بهعنوان آخرین ویرایش عرضهشده از این هاچبک محبوب در ایران بهشمار میرود. یاریس برای اولین بار با نسل دومش یعنی اتاق XP90 در 2 نوع صندوق دار و هاچ بک به ایران آمد. بعد از گذشت مدتی از عرضه نمونه اولیه نسل سوم (X130) یاریس ۲۰۱۵ دست خوش تغییراتی شد و جای مدل قبلی را گرفت. این مدل با با کد اتاق xp150 شناخته میشود و در 2 نسخه ویژه اروپا و آمریکا و نسخه مخصوص خاورمیانه تولید شده. این 2 از نظر طراحی تفاوتهای زیادی با یکدیگر دارند. مدل واردشده به کشور از نوع ویرایش خاورمیانه است که بر پایه تویوتا VIOS شکل گرفته. البته بعد از این مدل یاریس بار دیگر دستخوش تغییراتی شد که این مدل بیشتر در بازارهای اروپایی عرضه شده است.
طراحی یاریس مدرن و جالب توجه است و مواردی مانند چراغهای بزرگ و متعجب عقب نظر بیننده را به خود جلب میکنند. طراحی کابین یاریس جدید مشابه کابین نسل سوم یاریس سدان است. چیدمان کابین و کنسول جلو در یاریس جدید، عامهپسندتر از مدلهای قبلی یاریس است و به هیچعنوان گیجکننده و شلوغ نیست.
از آنجاییکه یاریس بهعنوان محصولی اقتصادی شناخته میشود، کیفیت متریال کابین آن در سطح معمولی قرار دارد، این را فراموش نکنید که کابین مدل ۲۰۱۵ با افزایش کیفیت نسبی روبهرو بوده که در عوض ۴۰ کیلوگرم اضافه وزن نسبت به مدل قبلی را برایش به ارمغان آورده است. البته دوام متریال و مونتاژ قطعات همچون سایر محصولات تویوتا قابلاعتماد است. اما مثل سایر محصولات تویوتا، یاریس جدید نیز از کمبود امکانات نسبت به رقبا رنج میبرد و حتی از تنظیم برقی صندلیها و ایربگهای جانبی و پردهای نیز در این هاچبک کوچک خبری نیست.
ارگونومی کابین در کل مناسب است و جانمایی ادوات مختلف بهخوبی انجام شده، اما سیستم بلوتوث در محلی غیرمتعارف قرار دارد. وقتیکه نگاهی به چرخهای عقب میاندازید و ترمز کاسهای عقب را مشاهده میکنید، ناامیدیتان از یاریس دوچندان میشود. این در حالی است که حتی ۲۰۶ تیپ ۵ نیز از ترمز دیسکی عقب بهره میبرد. صندلی ردیف عقب قابلیت تاشدن دارد تا در صورت نیاز، فضای بیشتری برای بار در اختیار باشد.
روی صندلیهای جلو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمیشود، اما در صندلیهای نیمکتمانند عقب احساس راحتی به اندازه صندلیهای جلو نیست و فضای محدود پا و سر برای افراد قدبلند آزاردهنده است. یاریس جدید از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری VVTI برخوردار است. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ با کد NZ.FE1 شناخته میشود و قادر است ۱۰۷ اسببخار قدرت تولید کند. عملکرد گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک یاریس جذابیت چندانی ندارد، اما برای مصارف داخل شهر کافی به نظر میرسد.
از پیشرانه کوچک یاریس نیز نمیتوان انتظار عملکرد فوقالعادهای داشت و مصرف بسیار پاییناش، کمتر پای صاحب این خودرو را به پمپبنزینها باز میکند. تعلیق یاریس در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع پیچشی است. سواری این تویوتای کوچولو در کل نرم و بیصداست، اما گهگاهی تکانها به کابین نفوذ میکنند. تویوتا یاریس در حالی در رنج قیمت بالای ۱۰۰ میلیون تومان قرار دارد، که اکثر رقبایش با امکانات بیشتر و موتور پرتوانتر با قیمتی پایینتر در بازار عرضه شدهاند. اما یاریس به اسمورسم و دوام بینظیر تویوتا تکیه زده، با اینحال بازار خریدوفروش مناسبی در ایران ندارد.
پیشنهاد نهایی
اگر میخواهید یک خودرو با حداقل دردسر و البته تجهیزات و امکانات برای رفتوآمد در شهرهای شلوغ کشور داشتهباشید، یاریس با گیرباکس اتوماتیک و ساختار کم هزینه اش گزینه مناسب شماست. شاید همچون رقبای کره ای تنوع امکانات اش وسوسه تان نکند، اما بدون شک در طولانی مدت، بی دردسر بودنش شما را به خودش علاقه مند می کند. بازار خرید و فروش یاریس مثل کره ای ها پررونق نیست. البته کسی که سراغ یاریس رفته بدون شک به فکر استفاده طولانی مدت از آن (به دلیل دوام بالا و استهلاک پایین) بوده و زود به زود خودرو عوض نمی کند.
کلاس:هاچ بک
پیشرانه:4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور:1500 سی سی
قدرت:107 اسب در 6000 دور
گشتاور:121 نیوتن در 4400
گیرباکس:4 سرعته اتوماتیک
وزن:1050 کیلوگرم
باک:42 لیتر
سيستم ترمز ضد قفل (ABS)، سيستم توزيع الكترونيكي نيروي ترمز (EBD)، سيستم كمكي ترمز (BAS)- سیستم هوشمند ورورد بدون کلید+ دکمه استارت -سنسور عقب – ايربگ راننده و سرنشبین جلو – سیستم ضد سرقت (ايموبلايزر)- فرمان و سر دنده از جنس چرم – كنترل سيستم صوتي بر روي فرمان-تنظیم دستی صندلی راننده و سرنشین جلو– صندلی های عقب 60:40 با قابليت تاشدن به صورت جداگانه با زير دستي-برف پاک کن تایمر دار- شیشه عقب دارای گرمکن – شیشه ها برقی-سیستم تهویه اتوماتیک-تنظيم برقي آینه های جانبی –گرم کن آینه های جانبی – آینه های جانبی تاشو برقی
نکات مثبت: دوام و قابلیت اطمینان بالا-خدمات پس از فروش مناسب شرکت عرضه کننده- کابین جادار نسبت به سایر هاچ بک ها-مصرف سوخت و آلایندگی پایین
نکات منفی: پیشرانه نچندان پرقدرت-آپشن های محدود-بازار خرید و فروش دست دوم ضعیف تر از رقبای کره ای
رقبای یاریس در بازار ایران
دیدگاه خود را بنویسید