پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نشست مشترک-ایران خودرو

نخستين نشست مشترك سازندگان پلت فرم جديد ايران خودرو

نخستين نشست مشترك سازندگان پلت فرم جديد ايران خودرو امروز (چهارشنبه 3 آبان 96) در شركت ساپكو برگزار شد. در اين نشست مديران ايران خودرو و شريكان تجاري و قطعه سازان داخلي حضور داشتند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو: در اين مراسم حسين نجاري مديرعامل شركت ساپكو ضمن خوش آمدگويي به همكاران و شرکای […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳ آبان ۱۳۹۶

نخستين نشست مشترك سازندگان پلت فرم جديد ايران خودرو امروز (چهارشنبه 3 آبان 96) در شركت ساپكو برگزار شد. در اين نشست مديران ايران خودرو و شريكان تجاري و قطعه سازان داخلي حضور داشتند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

در اين مراسم حسين نجاري مديرعامل شركت ساپكو ضمن خوش آمدگويي به همكاران و شرکای خارجي ايران خودرو، در خصوص پروژه پلت فرم جديد گفت: پروژه از طراحي تا مدل كانسپت و توليد ادامه خواهد داشت و با همكاري شركت هاي پيشرو در طراحي مثل پينين فارينا، ماهله و بيش از ١٠٠ قطعه ساز داخلي به انجام مي رسد. در اين پروژه پينين فارينا در طراحي ٤ بدنه مختلف خودرو و پيشرانه هاي برقي و هيبزيدي به ما كمك مي كند.

در این پروژه هدف ما تولید 850 هزار دستگاه خودرو مجهز به پیشرانه های هیبریدی و برقی است. اولین ساخته ما نیز یک خودرو مجهز به گیرباکس اتوماتیک و پیشرانه توربوشارژ خواهد بود. در ادامه این روند و در فاز بعدی نوبت به ساخت خطوط تولید در تهران می رسد.

در ماه اكتبر پينين فارينا ورژن هاي طراحي بدنه را به انجام ميرساند و ماهله هم در حال كار روي موتورهاي توربو با ما همکاری می کند. این در حالی است که هیوندای در حال کار روی بخش انتقال قدرت (گیرباکس) است. اولين خودروهاي مشترك ما حدود ١٥ هزار دلار قيمت دارند و در سال ٢٠٢٠ به بازار مي آيند.

هدف ما صادرات ٣٠ درصد این خودروها به بازارهاي خارجي و داخل سازي ٧٠ درصدي آنهاست. توقع ما از همكاران خارجي اين است كه با توليد كنندگان داخلي نیز همكاري كامل داشته باشند. این در حالی است که در حال حاضر با بيش از ٦٠٠ توليد كننده داخلي در بخش هاي قطعه سازي و مواد اوليه همكاري داريم. تفاوت اين پروژه نسبت به پروژه هاي قبلي اين است كه ما از فاز طراحي و كانسپت كار را آغاز كرديم و اين يك همكاري بزرگ و پروژه گسترده است.

نشست مشترک ایران خودرو

در ادامه مديرعامل شركت پينين فارينا نير طي يك ويدئو از اين كه نتوانست در ايران حضور پيدا كند عذرخواهي کرد و گفت: فرصت خوبي در همكاري با ايران خودرو و ديگر همكاران داريم و منتظر هستيم در ايتاليا ميزبان همكارانمان باشيم. موزاكو قائم مقام فني شركت پينين فارينا در ادامه ضمن معرفي شركت پينين فارينا گفت: شركت ما يك شركت طراحي و مهندسي است كه در کارنامه اش طراحی محصولاتي مثل فراري و مازراتی حضور دارد. وي افزود: طراحي يك خودرو بايد به گونه ايي باشد كه از نظر حجم و اندازه، خطوط و ارگونومي و نوآوري در طول زمان خسته كننده نباشد. البته کار ما تنها طراحی نیست. شرکت ما سابقه 80 سال دارد. ما در بخش مهندسی و تولید پيشرانه نیز فعال هستيم و حتي می توانیم خودروهاي خاص در تیراز محدود تولید کنیم.

موزاكو در ادامه گفت: تا چند سال قبل ٤ كارخانه توليدي هم داشتيم و در حال حاضر با ولوو هم به صورت جوينت ونچر همكاري ميكنيم. اما تمركز فعلي شركت ما روي توليد فن آوري و تكنولوژي است به خصوصاز سال ٢٠٠١به بعد بخشهاي مهندسي را توسعه داديم و از فورد گرفته تا فيات و ميتسوبيشي در گروه همكاران ما قرار دارند.

قائم مقام فني پينين فارينا در ادامه گفت: فرصت هاي مهندسي زيادي در پينين فارينا وجود دارد. از همكاري در چين گرفته تا ب ام و در آلمان و كشورهاي ديگر. در بخش طراحي داخلي و متريال هم فعال هستيم و مي توانيم از كانسپت به نمونه اوليه برسيم و می توانیم كل طراحي و يكپارچه سازي بخش ديزاين با بخش فني را انجام دهيم.

پين ين فارينا تنها شركتي است كه مي تواند همه تست هاي مورد نياز را همراه با آناليزها خودش انجام بدهد. از تست هاي آلايندگي گرفته تا آزمون های ايروديناميكي همه در اين شركت انجام مي شود. ما افتخار ميكنيم که ايران خودرو هم در ليست همكارانمان قرار بگيرد.

هدف اصلي ما در پروژه همكاري با ايران خودرو، گسترش پلت فرم براي آينده است. توسعه طراحي خودروها و موتورهاي احتراق داخلي با همكاري ديگر شرکا از جمله فعاليت هاي ما خواهد بود.

استراتژي اصلي ما سبك جديدي دارد كه تنها شامل يك خودرو نميشود و مباحثي مثل مصرف سوخت،رقابتي بودن،ايمني و محيط زيست مواودي هستند كه درطراحي پلت فرم اينده مورد نظر خواهد بود. از هاچ بك و هيبريد گرفته تا اس يو وي و كراس اور از جمله خودروهايي هستند كه در برنامه همكاري ما قرار دارند.

همچنين ما بر اساس وظیفه، نقشي در بخش الكتريكي خودروهاي آينده خواهيم داشت. وي در پايان گفت من اميدوارم با كمك هم خودرويي را عرضه كنيم كه ايران خودرو در نظر دارد.

نشست مشترک ایران خودرو

در ادامه رئيس مركز تحقيقات ايران خودرو ضمن خوش آمدگويي به همكاران خارجي گفت: سه نکته اصلي در همكاري هاي ايران خودرو با شريكان وجود دارد. اول اهميت بازار ايران و دوم ايران خودرو و پلت فرم هاي مورد نياز این شرکت.

اخيرا همه فعالان این حوزه به اين نتيجه رسيدند كه ايران بازار پراهميتي است و شرايط كشور به گونه ايي است كه انگيزه براي حضور در بازار ايران وجود دارد. ضمن اين که منابع انساني خوبي در ايران هست. همچنين ايران بازار رو به رشدي دارد. انرژي ارزان قيمت و مواد خام هم در ايران فراهم است و اين مزيت همكاري با ايران است.

در سال ٢٠١٦ ايران در بخش فروش ١٣ دهم در جهان بوده و ايران در خاورميانه بيشترين تقاضا براي خودرو را دارد. ظرفيت هاي توليد نيز در ايران با توجه به منابع و حضور قطعه سازان بستر خوبي وجود دارد.

طبق برنامه ريزي انجام شده، در سال ٢٠٢٥ حدود ٣ ميليون خودرو توليد مي شود و بايد ٣٠ درصد این تولیدات صادر شود. ايران خودرو در اين شرايط نقش مهمي دارد و بايد توليدش را به ١،٨ ميليون دستگاه برساند.

روند حركت بازارهاي جهاني نشان مي دهد بازارهاي در حال توسعه در سال هاي آينده اشباء مي شود و بازاري مثل ايران بسيار مورد توجه قرار مي گيرد. برنامه پلت فرم ماژولار مي تواند هزينه و زمان رسيدن به محصولات به روز را كاهش دهد. همانطور كه مي دانيد بزرگترين مراكز تست خودرو در خاورميانه در ايران خودرو وجود دارد و پتانسيل ما در این زمینه بسيار بالاست. در نهايت ما با استفاده از پلت فرم ماژولار به سه محصول خواهيم رسيد كه از تكنولوژي روز بهره مي برند.

-اقاي دكترمارتين برگر عضو هيت مديره و بخش رانش شركت ماهله آلمان نيز در ادامه اين نشست ضمن اشاره به پتانسيل هاي همكاري با ايران گفت: شركت ما در بخش پيشرانه در اين جوينت ونچر فعاليت مي كند. مي دانيم كه در سالهاي آينده برقي سازي و رانندگي اتوماتيك يا خودران تا سال ٢٠٣٠ تقش مهمي در صنعت خودرو دارد. در واقع آي تي همه حا هست و نمي توان از آن چشم پوشيد.

ما نميتوانيم آينده را پيشبيني كنيم اما با ايده هايي كه داريم سعي ميكنيم ببينيم بابد براي آينده چه كنيم. نبايد كاري كنيم كه دماي كره زمين بالا برود و به همين دليل بايد اقداماتی متفاوت نجام دهيم.

بايد فناوري هايي را بكار بگيريم كه در راستای آن در سال ٢٠٣٠ شيب استفاده از پيشرانه هاي درون سوز كم تر شود. برق و توليد گرما ٢٥ درصد از توليدات co2. را دردنيا دارد و بايد برق را از مواد تجديد پذير توليد كرد.

در آبنده تعداد خودروهای هيبريدي كه پيشرانه احتراق داخلي هم دارند بيشتر مي شود اما سهمشان در مصرف انرژي كاهش ميابد. ما معتقد هستيم که موتورهاي احتراق داخلي سهم زيادي در آینده دارند و در اينده مثلا سي ان جي ميتواند بسيار مورد استفاده باشد.

در حال حاضر همكاري ما با ايران خودرو در مسير پيشرفت و توسعه قرار دارد و يكي از پيشرانه هایی که در این همکاری ساخته می شود يك نمونه ٣ سيلندر است كه بسيار كم مصرف خواهد بود. افزايش استانداردهاي پيشرانه ها و رفتن به سمت هيبريدي ها پرهزينه است و به همين دليل از نمونه هاي ساده تر شروع كرديم. در بخش يي ان جي هم ما تجربيات زيادي داريم و در ايران هم پتانسيل هاي زيادي وجود دارد.

حتي تحقيقات و تست هاي ما نشان مي دهد در بخش پيشرانه هاي كم حجم مي توان با توربوشارژ به ١٦٠ كيلووات قدرت نیز دست پيدا كرد. ما سعي داريم در همه همكاري ها رفتاري داشته باشيم که از گرمای کره زمین جلوگیری شود.

خبر در حال تکمیل/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی