پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و E 46 تیونینگ

حضوری متفاوت از M در خیابان ها

بررسی ب ام و E 46 تیونینگ  به نقل از مجله تخت گاز 3 خط مورب به رنگ های آبی – بنفش و قرمز و در نهایت حرف M معادلات هر علاقه مندی به ب ام و را تغییر می دهد چرا که هرکس می داند زمانی که یک ب ام و با این عنوان […]

javankhodro
پنجشنبه - ۸ مرداد ۱۳۹۴


بررسی ب ام و E 46 تیونینگ

 به نقل از مجله تخت گاز

3 خط مورب به رنگ های آبی – بنفش و قرمز و در نهایت حرف M معادلات هر علاقه مندی به ب ام و را تغییر می دهد چرا که هرکس می داند زمانی که یک ب ام و با این عنوان راهی پیست ها و خیابان ها شود دیگر خواب خوش را از اتومبیل های دیگر خواهد گرفت. چقدر زود گذشت سال های اوایل دهه 70 زمانی که اولین ب ام و های M وارد ایران شد، ب ام و های E30 قدرتمندی که پس از گذشت سال ها هنوز هم دلربا و جذاب به نظر می آیند، رفته رفته با پیوستن افراد خبره به جمع علاقه مندان به M و پیداکردن توان کالبدشکافی این موتورها روز به روز شاهد تولد M Power های قدرتمند بودیم و هستیم، در این بین چندین نفر دوست داشتند بر روی اتومبیلشان نسخه های تیونینگ اروپایی را پیاده کنند پس سعی کرده اند تا کاری متفاوت را بر روی خودرو انجام دهند و حضوری متفاوت از ام پاور را در خیابان ها نشان دهند.

ب ام و برندی خاص و گران قیمت است و در بخش موتور اسپرت هم شاهد این مقوله هستیم ، پس افرادی که ب ام و را برای تیونینگ انتخاب می کنند باید بدانند که دست روی یک برندی گذاشتند که ظرایف و مهارت بالایی را می طلبد و اشراف بر آن شاید در حیطه کاری تعداد محدودی از افراد مکانیک خودرو می باشد، چراکه فقط موتور این خودرو اسم بزرگی چون M POWER را به دنبال می کشد. هندلینگ مثال زدنی باعث شده است تا ب ام و های قدرتمند پایتخت شب های رویایی را در اتوبان های شهر بسازند.

ب ام و E 46 تیونینگ

دو نکته در این ابتدا باقی می ماند که این گونه خودروها وجه اشتراکی با خودروهای آمریکایی و ژاپنی ندارند و به طرفداران آنها توصیه می شود از مقایسه هایی که در ذهن خود انجام می دهند دست بشویند و نکته دیگر اینکه تمامی M هایی که در شهر تردد دارند در قدرت های مختلفی هستند و لوازمشان با یکدیگر تفاوت می کند پس با دیدن یک ب ام و M در مورد باقی آنها قضاوت نکنید.

ب ام و مورد نظر ما در این شماره کمی متفاوت است و باید گفت که یک ام پاور کامل و قدرتمند است که با توجه به E46 بودن آن نباید 4 در باشد اما شما ب ام و ام پاور 4 در می بینید ! از آنجایی که ام پاور فابریک در ایران به ندرت پیدا می شود و آنها هم قیمت های بسیار بالایی دارند مالک خودرو یک کار هوشمندانه می کند با هزینه هایی چشمگیر تمام تجهیزات یک ام پاور اتاق 3 را تهیه کرده و بر روی همین سدان دوست داشتنی سوار می کند، این نکته را نیز باید اضافه کنیم که خودروی مورد نظر اولین ام پاور شهری با موتور S54 می باشد که در کشور راهی خیابان ها و مسابقات درگ و دریفت شد.

چند بار پوست می اندازد …

 ب ام و E 46 تیونینگ

مالک خودرو آقای عباس شیرمحمدلو است که از علاقه مندان به این برند می باشد و برای این خودروی خود هزینه های زیادی نموده ، آن قدر که خود می گوید شاید می توانستم الان یک پورشه کیمن سوار باشم . وی اضافه می کند من علاقه شدیدی که به اتاق E46 داشتم همین علاقه باعث شد تا چندین و چند بار این اتومبیل را تغییر دهم اما این اواخر تغییراتی به کلی متفاوت از قبل در ساختار ظاهری و فنی انجام دادم که حالا چهره ای جدید برای اتومبیلم شاهد هستم و با دیدن آن لذت می برم چراکه مانند آن در کشور نیست و هرکسی با دیدن آن متعجب می شود. بر آن شدیم تا این اتومبیل با معیارهای ظاهری ب ام و های ام پاور موجود در کانادا آماده سازی شود که تا حد ممکن و با وجود شرایط سخت تامین قطعات ، این اتومبیل تا حد قابل قبولی به هدف نزدیک شده است.

حضوری متفاوت و تجربه هایی جدید…

 

لازم است که خودروی معروف هم به مانند بازیگران معروف سینمایی استتار کند تا دیگر شناخته نشود؟ هنوز هم دیدن یک M3 زیبا برای بینندگان علاقه مند تازگی دارد.

کیت بدنه ای که برای این خودرو طراحی و ساخته شده، نمونه یکی از بادی کیت های محبوب اروپاییست که البته تغییراتی هم دارد، سپر جلوی خودرو برای M3 CSL است مدلی پر قدرت ، پر طرفدار و البته کمیاب ، که حس زیبایی شناختی درونی حرفه ای ها را بر می انگیزد. حال که سپر CSL با لیپ های کربنی به کار گرفته شده حیف است که باقی اجزا را در کنار این بخش نداشته باشیم ،چراغ های جلوی M که این هم امتیاز مثبت دیگری برای این خودروست، دوست داران ب ام و می دانند که چراغ ام نیز نیازمند تعویض گلگیرهای جلو با مدل ام می باشد، پس این قسمت را نیز تغییر داده یعنی گلگیرهای خودروهم با مدل M3 تعویض گردیده ، حیف نیست که در موتور خودرو کربنی نباشد؟ در موتور VIS با ورودی هوای کربنی جای خود را به خوبی پیدا کرده است.

رینگ های 20 اینچی WORK ژاپن برازنده یک ام پاور قدرتمند است و به خوبی پهنای بدنه این خودرو را نشان می دهد، آیینه های جانبی به همراه آبشش های داخل گلگیر جلوی خودرو از کربن تهیه شده ، در قسمت عقب خودرو ابتدا صندوق عقب GTR کربن نظرمان را جلب می کند و پس از آن سپر M3 که با طراحی این بادی کیت جدید هماهنگ شده است، بهترین هنری را که باید در بدنه این خودرو ذکر کرد خم زیبای لبه درها و در مخزن سوخت است که با دیگر جاهای این خودرو هماهنگ شده است، بالچه کوچک AC که بر روی شیشه عقب قرار گرفته را نیز فراموش نکنیم زیرا در دستیابی به حالت بهتر آیرودینامیکی موثر واقع می شود. در نهایت به 4 عدد خروجی استنلس استیل Magnaflow می رسیم که نعره یک ام پاور عصبی مزاج را به گوش حریفان می رساند.

 

داخل اتاق:

ب ام و E 46 تیونینگ

ظاهر خودرو را که به این شکل تکامل یافته می بینید دیگر چه انتظاری از داخل خودرو می توان نداشت؟ داخل خودرو نیز تمام متعلقات ام پاور را مشاهده خواهید کرد، اگر بر روی صندلی های چرم خودرو می نشینید و از ماساژور آن در هنگام رانندگی لذت می برید پس حتما یک نگاهی به پشت سری بیندازید و لوگوی ///M را نیز مشاهده کنید، قسمت هایی از داخل ب ام و نقره ای رنگ است که آنها شامل داشبورد ، رودری ها ، فرمان و … می شود و همه آنها به طراحی کربن مزین شده اند و دیگر اینکه کیلومتر شمار ،غربالک فرمان و پدال های M را نیز نباید از قلم انداخت.

سیستم صوتی این خودرو برای M3 است همان برند معروف Harman Kardon که از تفکیک صدای بالایی نیز برخوردار است، نویگیشن – چنجر- آیینه داخلی – کلیدهای موجود در خودرو – تمامی چراغ های داخلی خودرو نیز برای M3 است، داخل این خودرو و صندلی ها به رنگ کرم بوده و به دلیل اینکه صندلی های M چرم مشکی رنگ است مالک خودرو صندلی جلو و عقب را نیز با مشکی رنگ تعویض کرده تا یک مجموعه کاملی را بر روی 4 چرخ داشته باشد.

قدرت به قدر کفایت:

ب ام و E 46 تیونینگ

زمانی که کلاچ خودرو را نگاه می دارید و استارت می زنید در همان ابتدا صدای یک M قدرتمند را خواهید شنید، مشکلی که وجود دارد این است که به دلیل حضور در مسابقات مختلف دریفت دیگر دوست ندارد در خیابان ها صاف حرکت کند و علاقه وافری به سر خوردن دارد!

اصالت در تیونینگ خودرو زمانی آشکار می شود که سوار این خودرو شوید. این خودرو به عنوان یک ام پاوری که در ایران آماده سازی شده بسیار اصیل است چراکه برنامه اسپرت و ترکشن همه فعال هستند و این خود امتیازی است برای بهتر راندن این خودروی قدرتمند و صد البته باید ممنون ترمزهایM باشیم. تا چندی دیگر ترمزهای برمبو هم بر روی این خودرو ست خواهد شد تا دیگر زیبایی را در کنار پرفورمنس بالا به این خودرو هدیه دهد، به کارگیری جعبه دنده خوب در کنار لیور بسیار سالم آن باعث می شود تا از تعویض دنده با این خودرو احساس رضایت داشته باشید و خلاصی دنده را مشاهده نکنید.

حالا سوال دیگری که مطرح خواهد شد این است که این اتومبیل چرا قویست؟

پیشرانه S54 با در سوپاپ کربنی در کنار ایرباکس کربنی، شاتون و پیستون و میل سوپاپ های مخصوص با ونوس و تایم کردن آن برای ام پاور اتفاق خوبی را رقم زد اما پس از اینکه تایم خودرو به هم ریخت دیگر از روزهای قدرت فاصله گرفت ولی مالک خودرو به زودی قصد تغییرات بهتری را در این قسمت دارد، در سیستم وایدبند جدیدی که برای این اتومبیل در نظر گرفته شده است با استفاده از یک ipad و وایرلس می توانید با بررسی لازم بهترین برنامه ریزی را برای اتومبیل داشته باشید.

دیسک و صفحه و فلایویل افترمارکت سبک وزن ریسینگ و البته ضریب Final Drive خودرو هم تغییر کرده است تا شتاب خودرو بالاتر از یک ام پاور استاندارد باشد، تمامی قطعاتی که مربوط به زیربندی این اتومبیل می شود ام پاور است و برای سواری بهتر کمک های قابل تنظیم افترمارکت در نظر گرفته شده است، سیستم اگزوز تمام استیل به کامل شدن این مجموعه می افزاید. از هر برند بهترین ها کنار هم جمع شده اند تا یک صدای خوب در کنار پرفورمانس عالی در این فرزند آلمانی دیده شود.

اگر بخواهیم از تغییراتی که بر روی قسمت های فنی این اتومبیل انجام شده است برای شما بگوییم از حوصله مقاله خارج می شود پس در همین حد ما این سری سوم قدرتمند را به شما معرفی کردیم، حالا دو نکته مهمی را که باید گفت این است که ابتدا هرچه ام پاور در ایران قوی تر باشد دچار مشکلات بیشتری خواهد شد چراکه تکنولوژی این موتورها مختص آلمانهاست و در ایران ما متخصص محض اینگونه موتورها را نداریم بنابراین ممکن است در ادامه راه کمی دچار مشکل شویم. نکته دومی که باید گفت این است که موتور M در هوای گرم افت راندمان بالایی دارد و بهتر است یک شتاب واقعی را در فصل سرد از M ببینید.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی