پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پورشه باکستر و کيمن

تست پورشه باکستر و کيمن در ايران

اشتوتگارتی های پایتخت نشین نوشته : پدرام حقیقی – افشین خالدی   به نقل از مجله تخت گاز در یک روز سرد زمستانی چگونه حس گرما در وجود یک علاقه مند به خودرو شکل می گیرد؟ چه چیزی می تواند برف های زمین را برای او تبدیل به مشعلی سوزان نماید؟ قطعا” بازی تنیس در […]

javankhodro
پنجشنبه - ۵ شهریور ۱۳۹۴

اشتوتگارتی های پایتخت نشین

نوشته : پدرام حقیقی – افشین خالدی

 

به نقل از مجله تخت گاز

در یک روز سرد زمستانی چگونه حس گرما در وجود یک علاقه مند به خودرو شکل می گیرد؟ چه چیزی می تواند برف های زمین را برای او تبدیل به مشعلی سوزان نماید؟ قطعا” بازی تنیس در مجموعه ورزشی انقلاب یا رفتن به استادیوم آزادی برای تماشای یک شهرآورد فوتبالی نمی تواند یکی از آنها باشد. برای پاسخ گویی به این حس به دنبال میهمانانی از جنس خودرو در پایتخت باید گشت و هیچ چیز نمی توانست همانند دو فرمانروای خودرویی اشتوتگارتی پایتخت این نیاز را مرتفع سازد. پورشه بی شک از زمان ورود رسمی به ایران جذاب ترین چهار چرخ این سرزمین برای علاقه مندان به خودرو بوده.

پورشه باکستر و کيمن

2893 سی سی با 255 اسب بخار و گیربکس 7 سرعته دوبل کلاچ پورشه . نام آن از ترکیب دو کلمه باکسر که معرف موتور های تخت پورشه است و واژه روداستر ، بله ؛ این همان باکستر است. از سال 1997 میلادی که به تولید رسید یکی از به نام ترین روداستر های جهان بوده. یک روداستر اورجینال برای به هم دوختن دو واژه قدرت و تفریح. این خزنده استخوان دار اکنون در اختیار ماست. اما برادر تنی و رقیب خانوادگی با حجم موتور 3436 سی سی و قدرت 320 اسبی خود رو به روی باکستر ، منتظر ما و مشغول غُر غُر کردن است. آن چیزی جز سوسمار آهنی اصیل پورشه یعنی کیمن اس نیست.

ذات این دو خزنده در واقع یکی است بنا بر این فرم ظاهری شبیه به یکدیگر دارند و نقاط تمایز آنها در قسمت جلو به سپر و چراغ های روز محدود شده است ولی در قسمت عقب و نمای پهلو تفاوت احساس می شود که دلیل اصلی آن را باید در سقف متحرک باکستر جست و جو کرد اما همچنان قطعاتی همچون در و چراغ ها شبیه به هم هستند که به فرم اصلی خاندان پورشه نزدیک است. اصلی که همواره بیشترین توجه مهندسان طراحی پورشه را به خود جلب کرده ، حفاظت از اصالت خانوادگی در عین به روز نگاه داشتن محصولات پورشه بوده است. در طراحی داخلی به دلیل کاهش هزینه های ساخت از قطعات مشابه استفاده شده در نتیجه هر دو خودرو وجه تمایز بسیار کمی دارند. سادگی و ارگونومی همیشگی و همچنان اصیل پورشه به وضوح دیده می شود.

پورشه باکستر و کيمن

کرنومتر سفارشی بالا دکمه فلاشر طوری خود نمایی می کند که راننده هر لحظه خود را در پیست مسابقه می بیند. فرم خاص دسته دنده مخصوص پورشه بیش از هر چیزی در کنسول وسط خود نمایی می کند. سطح رویی آن از آلمینیوم ساخته شده و علائم راهنمایی تعویض شیفتر را بر روی خود جا داده است. قرارگیری همیشگی دور شمار در وسط نشان گر ها در پورشه تزریق باور اعتبار قدرت موتور است. سرعت با عقربه ای کوچک نمایش داده می شود و بازه بین نشانگر صفر تا سرعت نهایی در یک زاویه 180 درجه ای نشان داده شده ، ترکیب این دو عنصر حس قدرت و سرعت را برای راننده دو چندان کرده است.

قسمت روی داشبورد یک تکه با چرم دوخته شده است و کیفیت مواد تشکیل دهنده داخلی در حد نام پورشه بود البته در برخی از قسمت ها همانند ستون های جلو در هر دو خودرو به طور غیر منتظره ای از پلاستیک خشک استفاده شده بود. این دو پورشه بدون کی لس و همچنان با استفاده از سوییچ معمولی در سمت چپ فرمان استارت می خورند. قسمت میانی کنسول از یک ال سی دی با کیفیت و کلید های تهویه مطبوع که از ادوات مرغوبی تشکیل شده اند. صندلی ها با چرم طبیعی پوشیده شده اند که پس از کارکردی معادل 38 هزار کیلومتر هنوز اثری از ساییدگی یا خوردگی در آن دیده نشده است. بخش زیرین رودری ها با جیر پوشانده شده و ظاهر زیبایی به بخش داخلی خودرو داده شده است.

پورشه باکستر و کيمن

چه چیزی جذابیت پورشه سواری را دو چندان می کند؟

در حین روشن کردن موتور یک پورشه یک چیز می تواند ضربان قلب راننده را بالا ببرد و آن قطعا” صدای پیشرانه است. اما وجود این صدا تنها عامل لذت بردن از یک خودرو اسپرت نیست. در سرعت پایین هم موتور رام نیست و مدام به راننده شتاب گیری را القا می کند. کیمن اس در واقع یک سوسمار معمولی نیست و با گرفتن پسوند اس تبدیل به سوسمار آتشین می شود. اما باکستر عرضه شده در ایران فاقد پسوند اس می باشد که به معنی قرار گرفتن موتور پایه بر روی آن است. مجموعه لانچ کنترل نامحدود پورشه بهترین حالت استارت را برای یک شتابگیری سریع در اختیار می گذارد.دنده یک درگیر است با فشردن دکمه اسپرت روی کنسول میانی زمان تعویض دنده ها اسپورت می شود و حساسیت پدال نسبت به تقاضای راننده بالا می رود.

پورشه باکستر و کيمن

گیربکس 7 سرعته دوبل کلاچ پورشه معروف به PDK عکس العمل فوق العاده ای از خود نشان می دهد به طوریکه واکنش آن به پدال غیر منتظره است. PDK همان Porsche Doppelkupplung است که با توجه به عملکرد متفاوت آن با سایر دوبل کلاچ ها همواره نام PDK زبان زد متخصصین خودرویی دنیا بوده است. اما پورشه برگ برنده دیگری در مقابل رقبا را برای خود محفوظ نگاه داشته و آن چیزی نیست جز کلید اسپورت پلاس سفارشی پورشه که بهایی متفاوت از کلید اسپرت دارد. با فشردن این کلید   عملا فشردن پدال معنای دیگری پیدا می کند به طوریکه قبل از فشردن پدال نیاز به تجربه و مهارت کافی برای کنترل این سوسمار دارد. اگر به کیلومتر شمار دقت نکنید ، ناگهان سرعت را روی 200 خواهید دید که به راحتی می توان به سرعت 250 کیلومتر هم دست پیدا کرد البته اگر فشار پدال را کاهش ندهید. سرعت سنج به دو شیوه دیجیتال و آنالوگ سرعت را نشان می دهد. دیجیتال دقیقا زیر دور شمار به صورت کاملا ارگونومیک جا سازی شده تا ضمن حفظ هیجانات لازم با کمترین تغییر در دقت راننده سرعت را به نمایش راننده و سرنشین بگذارد. کلید کنترل پایداری پورشه را نباید بدون تجربه قبلی از این خودرو خاموش کرد چرا که لغزش چرخهای عقب و دریفت آن روی سطح جاده به شدت بالا می رود و حتی در سرعتهای بالا کنترل قسمت انتهایی خودرو با توجه به خصوصیات تعریف شده خودروهای دیفرانسیل عقب و موتور پرقدرت بسیار سخت و نیاز به مهارت کافی در این امر دارد، به طوریکه در حین انجام آزمایش چندین و چند بار با لغزش قسمت عقب خودرو مواجه شدیم.

پورشه باکستر و کيمن

موتور هر دو خودرو همانند تمامی اسپرتهای تمام عیار به صورت موتور وسط تعبیه شده. نحوه قرار گیری موتور در وسط خودرو سبب شده که هندلینگ به نحو چشمگیری افزایش یابد و به راحتی تاب رقابت سوپر اسپورت ها بالاتر از خود را دارند. حسی که فرمان به راننده دقیقا با وضعیت جاده تطابق دارد ضمن آنکه به صورت اعجاب آوری لذت بازی با فرمان بالاست، در این حین شیفتر های پشت فرمان کیفیت رانندگی را با این دو خودروی اسپورت دو چندان کرده و عکس العمل راننده نسبت به دور موتور و تعویض در زمان مناسب بالا می رود.سایز رینگ و لاستیک های پهن پیکر به صورت آپشنال در سایز های 18 و 19 اینچی برای هر دو خودرو قابل سفارش است که با افزایش سایز رینگ شاهد بالارفتن هندلینگ خواهیم شد. موتور تخت شش سیلندر تنفس طبیعی دو خودرو که در باکستر 255 اسب بخار خود را در دور 6400 و گشتاور 290نیوتن متری را در دور 4400 رها می کند و کیمن اس به دلیل پسوند اس خود از موتور قوی تر پورشه یعنی همان 3.4 لیتری معروف استفاده شده. این موتور 320 اسب خود را بر روی دور 7200 به راننده تحویل داده و گشتاور 370 نیوتن متری را در دور 4750 به تایر های عقب منتقل می کند. باکستر با استفاده از گیربکس دوبل کلاچ و 255 اسب بخار ، شتاب 100 کیلومتر را در 5.9 ثانیه طی می کند که در صورت انتخاب آپشن اسپرت پلاس با 0.1 ثانیه کاهش به 5.8 ثانیه کاهش می یابد و آن را قادر به رقابت با خودرو هایی کلوپ 300 اسبی ها می کند. اما ماجرا به اینجا ختم نمی شود ، کیمن اس نیز ، از موتور بزرگتر پورشه که 65 اسب بخار بیشتر از باکستر تولید می کند استفاده کرده و در حالت اسپرت پلاس تنها نیاز به 4.9 ثانیه دارد تا عقربه کوچک سرعت شمار عدد 100 را لمس کند.

پورشه باکستر و کيمن

سیستم تعلیق:

سیستم تعلیق هر دو خودرو که مک فرسون با بازوهای کنترل جانبی است ، برای خیابان ها نا هموار ایران سواری بسیار خشکی را از خود نشان می دهد به طوری که کوچکترین نا همواری به بزرگی یک چاله احساس می شود. اما از آن طرف هندلینگ خودرو به نحوی است که در سرعت های بالا در پیچ های تند کمترین احساس نا امنی به شما دست نمی دهد. البته این از خصوصیات کلی خودرو های اسپرت است که در این خودرو به وضوح دیده می شود. خشک بودن تعلیق و سطح نا هموار خیابان های غیر استاندارد ایران یک مسئله حاد برای این دو خودرو است. مخصوصا” برای باکستر که سر و صدای بیش از اندازه برای کابین به وجود آورده بود. هرچند کابین کیمن اس حتی با تعلیق خشک پورشه ، هنوز به سر و صدا نیفتاده است اما باکستر به دلیل سقف باز شو خود در بخش ستون ها و شیشه عقب دچار انواع صدا های اضافی شده است. هرچند در تکاپوی شتاب گیری و هیجانات ناشی از پورشه سواری و اگزوز غران ، صدای اضافی جلب توجه نمی کند. برای افزودن به تمام نکات اسپورتی این خودرو پورشه کلیدی مجزا برای صدای اگزوز تعبیه کرده که بر روی تمامی محصولات پروشه قابل سفارش است که بر روی کنسول مرکزی هر دو خودرو مورد آزمایش جلب توجه می کرد. با فشردن کلید اگزوز ، صدای خروجی از منبع ، تبدیل به صدای اسپرت می شود علاوه بر اینکه راننده لذت بیشتری خواهد برد ، تمای سر ها را به سمت خود می چرخواند.

پورشه باکستر و کيمنپورشه باکستر و کيمن

پس از گذراندن یک روز تمام با پورشه ها نکاتی در بحث فنی و کیفی برایمان به اثبات رسید. در بحث فنی پورشه به ما نشان داد که یکی از قابل اطمینان ترین خودروهای جهان بوده و هست. این اطمینان قطعا” با استفاده از تجربه دیرینه پورشه در امر کیفیت و دوام به دست آمده. باکستر فول در بازار امروز تهران 220 میلیون تومان معامله می شود در حالی که کیمن اس فول 25 میلیون تومان فاصله قیمتی با باکستر فول در بازار دارد که قطعا” با توجه به 65 اسب بخار بیشتر ، هندلینگ بالاتر و کیفیت سواری بهتر خود در مقابل باکستر ، انتخاب ارزنده ای محسوب می شود و ارزش در مقابل مبلغ پرداختی بیشتری نسبت به باکستر دارد. البته اگر اهل لذت بردن از هوای مطبوع بهاری با سقف باز شو باکستر نباشید ! کیمن اس در واقع پس از باکستر و برای پر کردن خلع بین باکستر و 911 تولید شد و تا حد زیادی پورشه با به تولید رساندن این سوسمار به هدف خود رسید.

در پایان از آقایان مجید حق شناس و امیر علی جودکی که خودروهای خود را در اختیار تیم آزمايش فني نشریه تخت گاز قرار دادند و آقای سالار مطبوع که ما را در انجام آزمايش همراهی نمودند ، سپاسگذاریم.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • linkoln6ft | 05/06/1394 در 22:33

    خوب بود ، اگه فیلم بود عالی بود.

  • Navid | 05/12/1395 در 16:19

    خداییش عااالی بود ولی اگه به صورت یک ویدئو بود بیشتر حال میداد..

کیوسک مطبوعاتی