پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پلاک خودروهای نظامی

هر پلاک ملی مخصوص خودروهای کدام ارگان نظامی است؟

حتما در خیابان چشمتان به خودروهایی با پلاک ملی متفاوت با حروف و رنگی خاص خورده است. حروف اصلی این پلاک ها با حروف سایر پلاک های عادی تفاوت دارند و رنگ آن ها نیز همچون پلاک های رایج، سفید نیست. این پلاک ها مخصوص خودروهای تحت اختیار ارگان های نظامی طراحی شده اند. به دنبال […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۱ آبان ۱۳۹۶

حتما در خیابان چشمتان به خودروهایی با پلاک ملی متفاوت با حروف و رنگی خاص خورده است. حروف اصلی این پلاک ها با حروف سایر پلاک های عادی تفاوت دارند و رنگ آن ها نیز همچون پلاک های رایج، سفید نیست. این پلاک ها مخصوص خودروهای تحت اختیار ارگان های نظامی طراحی شده اند.

به دنبال پیگیری‌های انجام شده توسط پلیس راهور ناجا و برگزاری جلسات متعدد، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح موافقت خود برای شماره‌گذاری خودروهای تحت اختیار ستاد کل نیروهای مسلح را اعلام کرد.  پلاک نیرو های مسلح بعد از جلساتی که ناجا با ستاد کل نیرو های مسلح داشت در سال 94  طراحی آیین نامه آن انجام و در اسفند 94 به تصویب ستاد کل رسید.

پلاک خودروهای نظامی

براساس توافقات انجام گرفته میان پلیس راهور و ستاد کل نیروهای مسلح، مقرر شد پلاک‌های ملی با نشانه‌های «ث»، «ز»، «پ»، «ف» و «ش» به خودروهای سازمانی نیروهای مسلح اختصاص یابد. ازین پس مقرر شده که خودروهای مربوط به ارگان های نظامی با پلاک‌های اختصاصی شماره گذاری شوند.

براین اساس پلاک ملی سبز رنگ با حرف «ث» به خودروهای سازمانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پلاک با رنگ آبی فیروزه ای با حرف «ز» به خودروهای وزارت دفاع و پشتیبانی، پلاک سبز رنگ با حرف «پ» به خودروهای نیروی انتظامی، پلاک آبی فیروزه ای با حرف «ف» به خودروهای ستادکل نیروهای مسلح و پلاک خاکی رنگ با خرف «ش» به خودروهای سازمانی ارتش اختصاص یافت.

پلاک خودروهای نظامی

با توجه به طراحی فرمت پلاک‌های ملی برای خودروهای در اختیار نیروهای مسلح از این پس پلاک‌های قدیمی نصب شده بر روی این خودروها با پلاک‌های ملی جدید جایگزین خواهد شد. همچنین علاوه بر نوسازی هدف از یکسان سازی پلاک ها را ارتقاء کیفی و بالابردن ضریب امنیتی عنوان شده است.

پیش از تغییر شکل پلاک خودروهای مربوط به ارگان های نظامی، پلاک خودروها سیاسی و دیپلماتیک نیز تعویض شدند و در قالب فرم کلی پلاک ملی قرار گرفتند. همچنین پلاک جدید خودروهای گذر موقت نیز با همین فرم مشابه طراحی شده و حالا می توان گفت به جز خودروهای پلاک منطقه آزاد، همه خودروهایی که در کشور تردد می کنند پلاکی یک شکل دارند. این موضوع هم به زیباسازی شهر کمک می کند و هم باعث رسیدگی بهتر به تخلفات و بالا بردن ضریب ایمنی می شود.

خرداد ماه پلیس راهور از تعویض پلاک خودروهای منطقه آزاد با پلاک های جدید خبر داد، اما هنوز پلاک این خودروها تغییر نکرده است.

پلاک خودرو سیاسی

 

لیست مراکز تعویض پلاک و شماره گذاری+آدرس و شماره تلفن

پلاک خودروهای مناطق آزاد تغییر می‌کند

ظاهر جدید برای پلاک گذرموقت

پلاک ملی جدید برای خودروهای سیاسی

صدور پلاک ایران 10 برای خودروهای تهرانی

افزایش هزینه تعویض پلاک

تعویض پلاک را جدی بگیرید

در صورت عدم فک پلاک خودرو توسط خریدار چه کنیم؟

شرایط تعویض پلاک آسیب دیده خودرو

شرایط واگذاری پلاک گذر موقت چیست؟

همه چیز در مورد تعویض پلاک

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی