مزایای سیستم TCS خودرو (سیستم کنترل کشش)

سیستم کنترل کشش (Traction Control System) در هنگام بررسی های خودرو با عنوان (TCS) نشان داده می شوند که یکی از مهم ترین سیستم های ایمنی در خودروهای امروزی می باشد که دارای مزایای خود و باعث امنیت بالا و بیشتر رانندگی و سرنشینان خواهد شد که در ذیل به توصیف آن خواهیم پرداخت.

سیستم کنترل کشش (Traction Control System)  در هنگام بررسی های خودرو با عنوان  (TCS) نشان داده می شوند. وقتی خودرویی که دارای سیستم کنترل کشش است وارد جاده ای می شود که به طور فرض باران یا برفی آمده و حتی در جاده های شنی و خاکی است در هنگام قرار دادن پا و گاز دادن هر کدام از چرخ های این خودرو بر روی این گونه سطح ها قرار گیرد شوع به دور در جا یا هرز گردی یا بهتر بگیویم شروع به دریف زدن می کند.گرچه می تواند این اتفاق بسیار محدود و کم باشد یا خیلی با شدت بیشتر. خوب وقتی خودروی شما دچار هرز گردی شود بدلیل کاهش چسبندگی قبلی خودروی شما با سطح زمین امکان دارد که خودروی شما شروع به سر خوردن کند.که همگی شما می دانید با اندکی سر خوردن ماشین بلافاصه کنترل ان هم از دست می رود

اما در خودروهای مجهز به سیستم کنترل EPS  کشش، چنان چه بیش از اندازه گاز داده شود و یکی از چرخ های محرک اتومبیل بیش از اندازه بچرخد و شروع به هرزگردی کند، این سیستم به صورت اتوماتیک فعال می شود. باین سیستم با کاهش دریچه گاز شروع می کند به اینکه  قدرت موتور را به صورت مرحله ای کاهش دهد و از هرزگردی چرخ محرک جلوگیری می کند. ازاین رو، میزان چسبندگی و تماس لاستیک ها با سطح زمین بیش تر می شود و اتومبیل به شکل ایمن تری به حرکت خود ادامه می دهد.

سامانهTCS به عنوان سامانه مکملABS حفظ پایداری و فرمان پذیری مناسب خودرو به هنگام شتاب گیری از حالت توقف یا در حال حرکت را به عهده دارد. همان طور که در هنگام ترمزگیری می باید از لغزش چرخ ها به علت کاهش پایداری خودرو جلوگیری به عمل آید، در هنگام شتاب گیری و افزایش سرعت نیز می باید از این لغزش جلوگیری کرد. این لغزش موجب می شود که مقداری از گشتاور موتور که می باید صرف رانش شود، صرف لغزش چرخ ها شود.این به این معنی است که این سیستم علاوه بر جلوگیری از لغزش در افزایش راندمان خودرو نیز نقش دارد.

سیستم TCS

سیستم TCS

سیستم کنترل کشش

هدف از به کارگیری سیستم کنترل کشش – هر گاه گشتاوری که به لاستیک اعمال می شود، از میزانی که لاستیک می تواند به سطح جاده انتقال دهد بیشتر باشد ،
لاستیک کشش خود را از دست می دهد و بکسواد می کند. این وضعیت معمولا در حین شتاب گرفتن پیش می آید برای جلوگیری از بکسواد کردن چرخ، بعضی از خودرو های مجهز به سیستم ترمز قفل نشو، سیستم کنترل کشش نیز دارند وقتی یکی از چرخها در آستانه بکسواد کردن قرار می گیرد ، سیستم کنترل کشش( شکل  ۱۲) ترمز آن چرخ را به کار می اندازد. در نتیجه سرعت چرخ کم می شود  تا احتمال بکسواد کردن چرخ منتفی شود.

گزارش خودرو

 طرز کار سیستم کنترل کشش :

سیستم ترمز قفل نشو و سیستم کنترل کشش، قطعات مشترک بسیاری دارند . حسگرهای سرعت چرخ ، سرعت آن را به مدول کنترل سیستم ترمز قفل نشوی سیستم کنترل کشش اطلاع می دهند

وقتی سرعت یک چرخ چنان به سرعت کاهش یابد که در شرف سر خودرن قرار بگیرد ، سیستم ترمز قفل نشو فشار روغن آن چرخ را ثابت نگه می دارد یا کاهش می دهد. اگر سرعت چرخ چنان به سرعت افزایش یابد که چرخ در آستانه بکسواد کردن قرار گیرد، سیستم کنترل کشش ترمز آن چرخ به کار می اندازد . در نتیجه سرعت چرخ کاهش می یابد و بکسواد نمی کند. در صورتی که ترمز گرفتن به تنهایی نتواند مانع بکسواد کردن چرخ شود، سیستم کنترل کشش می تواند دور موتور و گشتاور را نیز کاهش دهد وقتی انجام این کار ضرورت پیدا کند، مدول کنترل سیستم ترمز قفل نشوی سیستم کنترل کشش به مدول کنترل موتور پس از دریافت این سیگنال جرقه را ریتارد می کند و مقدار سوختی را که سوخت پاشها می پاشند کاهش می دهد.

منبع : کارستان

نکاتی در ارتباط با نگهداری و خرید لاستیک خودرو

نکاتی مهم برای نگهداری بهتر از گیرباکس خودروهای اتوماتیک

سیستم ESP خودرو و عملکرد آن

علت های لاستیک سایی در خودرو

نحوه کار و عملکرد سیستم EBD خودرو

سیستم سوخت رسانی خودرو و علائم خرابی آن

روغن سوزی خودرو، علائم و رفع آن

زمان نعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو

علائم خرابی ترموستات خودرو

دیاگ خودرو و نحوه عملکرد آن

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو کرمان موتور>

اتو خسروانی

نظر شما !!