پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا RAV4

شیب آرام قیمت تویوتا RAV4 در فراز و نشیب بازار خودروهای وارداتی

از زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش در تیر ماه ۹۶ تا روزهای اخیر که تعرفه‌ های جدید واردات خودرو اعلام و ابلاغ شده است، شاهد تلاطمی چشمگیر در بازار خودروهای واردتی هستیم. این تلاطم با طولانی شدن توقف واردات شروع شد و با افزایش تعرفه ها به اوج خود رسید. در این مسیر تمام […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۱۷ دی ۱۳۹۶

از زمان بسته شدن سایت ثبت سفارش در تیر ماه ۹۶ تا روزهای اخیر که تعرفه‌ های جدید واردات خودرو اعلام و ابلاغ شده است، شاهد تلاطمی چشمگیر در بازار خودروهای واردتی هستیم. این تلاطم با طولانی شدن توقف واردات شروع شد و با افزایش تعرفه ها به اوج خود رسید. در این مسیر تمام خودروهای وارداتی افزایش قیمت‌های قابل توجهی را تجربه کرده‌اند و بعضی از آن ها در این دریای خروشان مقاومتشان کم بوده و موج افزایش‌ها حسابی به بالا پرتشان کرده است! اما بعضی شرکت ها نیز با سیاست گذاری منطقی و مدیریت این بحران توانسته اند محصولات خود را از گرانی‌های آنچنانی دور نگه دارند و تنها به افزایشی منطقی با توجه به قوانین و شرایط جدید بسنده کنند. یکی از این خودروها تویوتا RAV4 است. شاسی بلندی ژاپنی که توسط ایرتویا در ایران عرضه می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو:

تویوتا RAV4 شاسی بلندی با سابقه در بازار ایران است و از قضا در سگمنتی قرار گرفته که مدعیان مختلفی در بازار ایران دارد و آتش رقابت در آن زبانه می کشد. در هیاهوی افزایش قیمت ها به خاطر بسته بودن سایت ثبت سفارش (پیش از اعلام تعرفه‌های جدید) تویوتا RAV4 از آن دسته خودروهای وارداتی بود که زیاد درگیر حاشیه نشد و قیمت‌اش بی منطق بالا نرفت. بعد از باز شدن ثبتارش و اعلام تعرفه‌های جدید نیز تویوتا RAV4 افزایش قیمتی ملایم نسبت به دیگر رقبای خود تجربه کرد.

پیشرانه تویوتا RAV4 بیش از ۲۰۰۰ سی سی حجم دارد و این در حالی است که تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی از ۷۰ درصد به ۹۵ درصد رسیده است.

ایرتویا به عنوان نماینده انحصاری تویوتا در ایران به خوبی توانست بازار تویوتا RAV4 را مدیریت کند و ترمز گری مارکت را در افزایش قیمت این شاسی بلند محبوب بکشد. پیش از باز شدن ثبتارش و اعلام قیمت‌های جدید، قیمت تویوتا RAV4 فول آپشن در بازار سیاه تا ۳۳۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود. اما جالب اینجاست که ایرتویا با اعلام شرایط جدید فروش این خودرو، قیمتی پایین‌تر از گری مارکت اعلام کرده تا بازار محصول محبوب‌اش را کنترل کند. در حال حاضر قیمت رسمی تویوتا RAV4 بسته به سطح تجهیزات و تیپ، از ۲۹۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۳۱۰ میلیون تومان اعلام شده است.

از کیا سورنتو می‌توان به عنوان یکی از رقبای اصلی تویوتا RAV4 در بازار ایران نام برد که در آشفته بازار خودروهای وارداتی حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را هم تجربه کرد. تویوتا RAV4 که تا پیش از این اتفاقات اندکی از رقبای کره‌ای خود گران‌تر بود، حالا پس از این اعلام قیمت‌های جدید، قیمتی کمتر از رقبای پر سر و صدایش دارد و همین می‌تواند نقطه قوتی برای این شاسی بلند موفق در بازار ایران باشد و بر فروشش اثر بگذارد.

در این میان بحث ارزش خرید نیز مطرح می‌شود. با قیمت های قبلی، شاید خیلی از خودروها در بازار ایران ارزش خرید داشتند و دایره مخاطبانشان شعاعی قابل توجه داشت. اما افزایش قیمت ها نسبت به قبل باعث کاهش قدرت خرید بسیاری از خریداران شده تا جایی که بعضی ها قید خرید خودرو مورد نظر خود را زده‌اند و تصمیم گرفته‌اند سراغ خودرویی با ویژگی‌های ضعیف‌تر با برچسب قیمت ملایم‌تر بروند. به طور مثال شاید کیا سورنتو با برچسب قیمت ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان ارزش خرید داشت. اما حالا با قیمتی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان، گزینه‌ای منطقی برای خرید به نظر نمی‌رسد. آن هم در شرایطی که قیمت رقیب ژاپنی‌اش یعنی تویوتا RAV4 بعد از افزایش‌ها در مرز ۳۰۰ میلیون مانده و تغییر خاصی در بحث ارزش خریدش ایجاد نشده است.

از همه این‌ها که بگذریم و بخواهیم با عینک سرمایه گذاری به خرید خودرو نگاه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که ارزش افزوده خودرویی همچون تویوتا RAV4 در طولانی مدت نسبت به رقبای کره‌ای بیشتر است. کیفیت و دوام فوق‌العاده خودروهای ژاپنی زبان زد است و این ویژگی باعث می‌شود تا افت قیمت کمتری نسبت به رقبای کره‌ای داشته باشند. برای اینکه راحت‌تر این مساله را درک کنید، مسالی ملموس‌تر در بازار گوشی‌های موبایل می زنیم. گوشی‌های موبایل آیفون و سامسونگ ۲ رقیب اصلی در بازار تلفن‌های همراه هستند. با خرید گوشی موبایل آیفون، بعد از چند سال استفاده می‌توانید با قیمتی قابل توجه آن را به فروش برسانید. این در حالی است که گوشی موبایل سامسونگ بعد از چند سال، افت قیمت فراوانی دارد تا جایی که روی مبلغی که از فروش‌اش دستتان را می‌گیرید، نمی‌توانید حساب کنید. تویوتا RAV4 نیز میان رقبایش شرایطی مشابه گوشی‌های موبایل آیفون را دارد. در گذر زمان کیفیت‌اش کمتر از رقبای کره‌ای افت می‌کند و استهلاک پایین این خودرو، استهلاک سرمایه خریدار را نیز پایین می‌آورد.

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

تعیین تعرفه جدید واردات خودرو / لایحه افزایش تعرفه ها به مجلس ارسال می شود

شاخ به شاخ شاسی بلندهای لوکس/ لکسوس RX200t بخریم یا ولوو XC90 ؟

تقابل نیسان جوک و تویوتا CH-R/ حمله مریخی ها به بازار کراس اوورها

مهره های تویوتا در شطرنج شاسی بلندها/ نگاهی به تویوتا C-HR و RAV4

ناجیان هوای پاک/ نگاهی به نماینده های هیبریدی تویوتا در بازار ایران

نمایشگاه خودرو تهران (آذر 96)-شماره 42/ عرض اندام هيبريدي هاي تویوتا در شهر آفتاب

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی