پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو هیبرید-تکنولوژی هیبرید

آیا دولت از افزایش تعرفه خودروهای هیبرید عقب نشینی می کند؟/تعرفه واردات خودروهای برقی همچنان صفر است

افزایش تعرفه خودروهای هیبرید از 4 درصد به 45 درصد همه کسانی که اخبار واردات خودرو را دنبال می کردند و یا از فعالان این حوزه بودند را شوکه کرد. این افزایش بیش از 11 برابری تعرفه واردات خودروهای هیبرید زمانی رخ داد که شهرهای بزرگ و پرترافیک کشور با مشکل آلودگی هوا دست و […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۶

افزایش تعرفه خودروهای هیبرید از 4 درصد به 45 درصد همه کسانی که اخبار واردات خودرو را دنبال می کردند و یا از فعالان این حوزه بودند را شوکه کرد. این افزایش بیش از 11 برابری تعرفه واردات خودروهای هیبرید زمانی رخ داد که شهرهای بزرگ و پرترافیک کشور با مشکل آلودگی هوا دست و پنجه نرم می کنند و این بحران بیش از پیش خطرناک تر از قبل شده است.

مجتبی خسروتاج – معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت – در حاشیه جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در جمع خبرنگاران درباره افزایش تعرفه خودروهای هیبرید اظهار کرد:  کارشناسی لازم در این زمینه انجام شده است، اهالی فن نسبت به آن نظر داده اند و سپس تعرفه ها مصوب شد.

وی ادامه داد: آماده شنیدن انتقادات مرتبط با تعرفه واردات خودروهای هیبرید در کمیسیون ماده یک هستیم و اگر لازم باشد و دلایل کافی ارائه شود، در تعرفه واردات این نوع خودروها تجدید نظر خواهیم کرد.

خسروتاج گفت: در انتهای سال گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهادات خود را در ارتباط با تغییرات تعرفه ای واردات خودرو به دولت ارائه کرد که به دلیل نگرانی از برخی آثار تورمی، تصویب آن به تعویق افتاد تا اینکه در سال جاری و در آذر ماه هیات دولت تصمیم گرفت با لحاظ کردن همه شرایط تغییرات تعرفه ای را اعمال کند.

رییس سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: تعرفه ها در برخی موارد کاهشی و در برخی موارد افزایشی بود که تمامی آنها به دلیل کنترل آثار تورمی آن لحاظ شده است. همچنین تمام تلاش‌مان بر این است که بتوانیم منطق را بر تعیین تعرفه کالاها حاکم کنیم.

‏‎چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بالا رفت؟

همچنین امروز در جریان توضیح رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه دولت برای تحول در حمل و نقل درون و برون شهری به منظور ایجاد شغل و کاهش آلودگی هوا، این موضوع مطرح شد که چرا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را هم از پنج به ٤٥ درصد افزایش داده در حالی که می تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود؟

نوبخت در این باره گفت: ((آنچه در عمل می تواند وارد کاهش آلودگی هوا شود، خودروهای برقی هستند که تعرفه آنها صفر است. اما خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابرین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم.))

این در حالی است که در برداشت صحیح، خودروهای هیبرید که از چرخه ترکیبی برق و سوخت بنزینی برای تامین نیروی محرکه استفاده می کنند، در صورت شارژ بودن باتریشان، در سرعت های پایین از برق استفاده می کنند و در سرعت های بالا با تحت فشار قرار دادن موتور نیروی پیشرانه بنزینی به کمک موتور برقی می آید.

همچنین خودروهای هیبرید برای شارژ موتور برقی شان از نیروی موتور بنزینی استفاده می کنند. این خودروهای پلاگین هیبرید هستند که قابلیت شارژ توسط شارژر مخصوص را نیز دارند. خودروهای برقی اما کاملا توسط شارژر انرژی ذخیره می کنند. بیشتر این خودروها از باتری های برخوردارند که توسط برق عادی منازل نیز شارژ می شوند. اما برای استفاده عمومی از این خودروها به ایستگاه های شارژ عمومی نیز نیاز است و باید دید آیا در مقابل صفر کردن تعرفه واردات خودروهای برقی، تا چه حد زیر ساخت های مناسب برای استفاده از این خودروها در نظر گرفته شده است. این در حالی است که خودروهای هیبرید نیاز کمتری به چینین زیر ساخت هایی دارند و از این نظر خودروهای مناسب تری به نظر می رسند.

اندر احوالات تعرفه خودروهای هیبرید / امتیازاتی که در کشورهای خارجی برای خودروهای پاک در نظر گرفته می شود

فصلی جدید در تولید خودروهای هیبرید/نسل آینده باتری های تویوتا

رقابت ایران و ترکمنستان در اتخاذ تصمیمات عجیب خودرویی/از ممنوعیت واردات خودروهای سیاه رنگ تا افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبرید

سیستم هیبرید خودرو و نحوه عملکرد آن

هیبریدی هیوندای مهمان جدید ناوگان پلیس

ممنوعیت ترخیص خودروهای با سال ساخت بالاتر از یکسال/ ضوابط جدید واردات خودرو اعلام شد

حواشی واردات خودرو پس از باز شدن ثبتارش/پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت واردات خودرو

محدودیت های جدید در انتظار واردات خودرو / اختصاص ساعت ورود و خروج برای سایت ثبت سفارش

ثبت سفارش خودرو 10 دی ماه از سر گرفته می شود/آیا افزایش تعرفه واردات خودرو از چاله به چاه افتادن است؟

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی