پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رانندگی در شرایط برف و یخبندان

5 نکته برای رانندگی در برف و یخبندان

رانندگی در فصل سرما و در برف و یخبندان موجب یک سری مخاطرات است که باید آن ها را مدنظر قرار داده تا رانندگی راحت و با آسایشی داشته باشیم که در ادامه میخواهیم پنج نکته در رابطه با رانندگی در این شرایط را مورد بررسی قرار دهیم. یک. پیش از ترک خانه، مطمئن شوید […]

امیر
دوشنبه - ۹ بهمن ۱۳۹۶

رانندگی در فصل سرما و در برف و یخبندان موجب یک سری مخاطرات است که باید آن ها را مدنظر قرار داده تا رانندگی راحت و با آسایشی داشته باشیم که در ادامه میخواهیم پنج نکته در رابطه با رانندگی در این شرایط را مورد بررسی قرار دهیم.

یک. پیش از ترک خانه، مطمئن شوید که هم خود و هم خودروی‌تان به‌خوبی تجهیز شده‌اید.

پیش از اینکه به جاده بزنید، خودروی خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که ضدیخ کافی دارد، شیشه‌ی جلو تمیز است، مایع تمیزکننده‌ی شیشه زیاد است، چراغ‌های جلو تمیز هستند و درست کار می‌کنند، لاستیک‌ها آج دارند و پرباد هستند. در ضمن باطری ماشین را حتما تست کنید تا با ماشینی که روشن نمی‌شود، در سرما گرفتار نشوید.

علاوه بر تجهیزات مکانیکیِ خودرو، باید برای مواقع اضطراری چند چیز اضافی هم در صندوق عقب داشته باشید، چیزهایی مثل چراغ قوه و باطری‌های اضافی و جعبه‌ی کمک‌های اولیه و لباس گرم و پتو. همیشه باید عینک آفتابی هم در خودرو داشته باشید، دیدن آدم‌هایی که در زمستان بدون عینک آفتابی رانندگی می‌کنند، من را متعجب می‌کند. انعکاس نور خورشید روی برف و یخ در زمستان، شدیدتر از تابستان است.

آخرین و شاید مهم‌ترین چیزی که باید همراه داشته باشید: موبایل‌تان است.

2. آرام و با احتیاط رانندگی کنید.

شاید این نیازی به فکر کردن نداشته باشد، اما حتی اگر با اس‌یو‌وی یا چهارچرخ محرک هم رانندگی می‌کنید، سرعت ۱۲۸ کیلومتربرساعت در طوفان برف، منطقی به نظر نمی‌رسد. شاید خودروی چهارچرخ محرک در لجن‌زار کمک‌تان کند، اما وقتی سعی می‌کنید روی سطح جاده‌ی لغزنده فرمان را در کنترل بگیرید یا درست توقف کنید، استفاده‌ای ندارد.

خودداری از شتاب ناگهانی و ترمز و چرخش هم اهمیت دارد. اگر این کارها را انجام دهید، ممکن است خودروی‌تان کنترل را از دست بدهد و شما را به وضعیت غیرقابل کنترلی بکشاند و منجر به برخورد شود.

رانندگی با سرعت بیش از حد مجاز عامل اصلیِ تصادفات در شرایط زمستانی است. فقط صبر داشته باشید و این حقیقت را بپذیرید که در چنین شرایطی رسیدن به مقصد بیشتر طول می‌کشد.

3. بیش از حد به خودروی جلویی نزدیک نشوید.

باید به خاطر داشته باشید که برای متوقف کردن خودرو در برف یا یخ، نسبت به شرایط عادی، به فاصله‌ی بسیار بیشتری نیاز دارد. شاید فکر کنید راننده‌ی جلویی که ۵۶ کیلومتربرساعت سرعت دارد، بیش از حد آهسته می‌رود و باید سپرتان را به سپرش بچسبانید و به او بفهمانید که کمی سرعتش را زیاد کند، اما این کار بسیار خطرناک است. صبور باشید و همان عقب بمانید تا موقع عبور ایمن از کنار خودروی جلویی فرا برسد.

نزدیک شدن بیش از حد به خودروی جلویی منجر به تصادف خواهد شد، به‌ویژه اگر در ترافیک رانندگی می‌کنید. اگر خودروی جلویی ناگهان ترمز کند و بیش از حد به آن نزدیک باشید، ممکن است شما هم ناگهان پای‌تان را روی ترمز بگذارید و به سمت آن خودرو سُر بخورید. شاید تصادفی که پیش می‌آید چندان مهم نباشد، اما رفع‌ورجوع آن، در جاده‌ای برفی و پرترافیک قطعا دردسر زیادی دارد، به‌ویژه اگر خودروهای دیگر هم مدام در حال سرخوردن باشند. بسیاری از تصادفات جدی منجر به جراحت از تاثیرات ثانویه‌ی برخورد بی‌اهمیت دو خودرو ناشی می‌شوند.

4. از کروزکنترل استفاده نکنید.

برای بعضی‌ها، رانندگی با کروزکنترل تقریبا به عادت تبدیل شده است. مسلما این کار باعث می‌شود پای‌تان خسته نشود و از بالا رفتن بی‌اراده‌ی سرعت هم جلوگیری می‌کند و در سفرهای طولانی‌مدت هم کارایی زیادی دارد، اما رانندگی با آن در شرایط زمستانی می‌تواند خطرآفرین باشد. بنابراین اگر کروزکنترل به جزئی از عادات رانندگی شما تبدیل شده، سعی کنید در جو زمستانی از آن استفاده نکنید.

استفاده از کروزکنترل در برف و یخ و یا حتی باران بسیار خطرناک است زیرا اگر خودروی‌تان سر بخورد یا پیچ بخورد، شتابش زیاد می‌شود و از آنجا که تلاش می‌کند سرعت ثابت را حفظ کند، به سرعت چرخ‌هایش حول یک محور می‌چرخند. اگر این اتفاق بیفتد، به احتمال زیاد کنترل خودرو را از دست می‌دهید.

5. کنار بکشید یا در منزل بمانید.

اگر پیش از ترک منزل حس کردید آب و هوا برای رانندگی بیش از حد بد است، بی‌خیال شوید و بیرون نروید. اگر هم بیرون و در جاده هستید، محل امنی پیدا کنید، خودرو را کنار بکشید و صبر کنید تا آب و هوا خوب شود یا آن‌قدر بهتر شود که بتوانید رانندگی را از سر بگیرید.

تصمیمِ منطقی برای ماندن در منزل وقتی شرایط بد است، خجالت ندارد. شاید دیر به مقصد مورد نظر برسید، اما دیر رسیدن بهتر از اتفاقات غیر قابل جبران است. حتما کسی که در مقصد منتظرتان است، این را درک می‌کند.

منبع : کارنوتر

توصیه هایی برای رانندگی در روزهای برفی

ده عادت بد در رانندگی که نباید انجام داد

ساعت پیک تصادفات رانندگی

دانستنی هایی برای رانندگی در شرایط بارانی و برفی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی